uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 179,
uwzględniając wniosek Komisji,
działając zgodnie z procedurą określoną w artykule 251 Traktatu(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Milenijne Cele Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych wzywają do równości płci oraz przyznania praw kobietom, ustalenia jasnych celów w dziedzinie edukacji, które należy osiągnąć nie później niż w 2015 roku.
(2) Dwie trzecie dzieci w wieku szkolnym stanowią dziewczynki. Wskaźniki przyjęć dziewczynek do szkół są nadal niższe niż chłopców, a wskaźniki wypisów są wyższe w przypadku dziewczynek.
(3) Artykuł 3 ustęp 2 Traktatu stanowi, że we wszystkich działaniach określonych w Traktacie, włączając politykę w dziedzinie współpracy na rzecz rozwoju, Wspólnota ma dążyć do usunięcia nierówności, oraz do wspierania równości płci.
(4) Kobiety stanowią na świecie nieproporcjonalną większość osób biednych. Dlatego wspieranie równości płci jest istotne dla zdecydowanie najważniejszego celu, jakim jest zmniejszenie ubóstwa najpóźniej do 2015 roku.
(5) Równouprawnienie mężczyzn i kobiet bez względu na wiek zostało uznane za istotne dla skutecznych i pomyślnych działań przeciwko ubóstwu. Aby osiągnąć cel równości płci poprzez strategię zintegrowanego osiągania równości płci, istnieje potrzeba połączenia tej strategii ze szczególnymi środkami na korzyść kobiet w każdym wieku.
(6) Kobiety wnoszą wkład w rozwój, stając w obliczu licznych przeszkód, ograniczających wyniki ich prac oraz zmniejszających korzyści dla nich samych, a także dla społeczeństwa jako całości. Znaczenie życiowej roli kobiet w zakresie gospodarczym, społecznym i środowiskowym w krajach rozwijających się, doprowadziło do międzynarodowego uznania, że ich pełne uczestnictwo bez dyskryminacji, jest niezbędne dla trwałego i skutecznego rozwoju.
(7) Wspólnota i jej Państwa Członkowskie są sygnatariuszami Deklaracji oraz Platformy Działań Światowej Konferencji Kobiet w Pekinie w 1995 roku, w której podkreślono potrzebę działań przeciwko występującym na całym świecie przeszkodom w równości płci oraz ustanowiono zintegrowane osiąganie równości płci jako strategię mającą na celu wspieranie równości płci.
(8) Konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, uznaje dyskryminację kobiet za przeszkodę dla rozwoju, a strony Konwencji zgadzają się eliminować tę dyskryminację przy użyciu wszelkich właściwych środków.
(9) Celem rozporządzenia Rady (WE) nr 2836/98 z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie włączenia spraw płci do współpracy na rzecz rozwoju(2) jest wspieranie analizy zintegrowanego osiągania równości płci we wszystkich obszarach polityk współpracy na rzecz rozwoju, a także wspieranie i ułatwienie włączenia działań wymierzonych w największe nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. Zapewnia ono, że równość płci będzie wspierana w krajowych planach przygotowanych w celu wprowadzenia najważniejszych elementów Pekińskiej Platformy Działań. Rozporządzenie to przestało obowiązywać dnia 31 grudnia 2003 r.
(10) Deklaracja Rady i Komisji w sprawie polityki rozwoju Wspólnoty Europejskiej, przyjęta w dniu 10 listopada 2000 r., stanowi, że równość płci jest zagadnieniem priorytetowym.
(11) Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 21 czerwca 2001 r. w sprawie programu działania na rzecz włączenia zintegrowanego osiągania równości płci do wspólnotowej współpracy na rzecz rozwoju, ustala ramy realizacji tego włączenia. Rada zatwierdziła ten program działania w swoich wnioskach z dnia 8 listopada 2001 r.
(12) Parlament Europejski podkreślił w swojej rezolucji z dnia 25 kwietnia 2002 r.(3), dotyczącej tego programu działania, swoje zaangażowanie w zintegrowane osiąganie równości płci, jako podejście do wspierania celu, jakim jest równość płci, oraz poprawa pozycji kobiet w krajach rozwijających się.
(13) Niniejsze rozporządzenie ustanawia, na cały okres trwania programu, ramy finansowe stanowiące w pierwszym rzędzie odniesienie do organu budżetowego podczas rocznego postępowania budżetowego w rozumieniu pkt 33 Międzyinstytucjonalnego Porozumienia z dnia 6 maja 1999 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej(4). Ogólnie rzecz biorąc, finansowanie przez Wspólnotę, powiązane z rozwojem, powinno również wnosić wkład w działania na rzecz równości płci jako w zagadnienie priorytetowe.
(14) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5).
(15) Ponieważ cel proponowanego działania, czyli popieranie równości płci w ramach współpracy na rzecz rozwoju, nie może zostać osiągnięty przez Państwa Członkowskie w wystarczającym stopniu, i dlatego z uwagi na skalę i skutki takich działań, można go lepiej zrealizować, na szczeblu wspólnotowym. Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne dla osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | D. ROCHE |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 19 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 30 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 354, z 30.12.1998, str. 5. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284, z 31.10.2003, str. 1).
(3) Dz.U. C 131 E, z 5.6.2003, str. 153.
(4) Dz.U. C 172, z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147, z 14.6.2003, str. 25).
(5) Dz.U. L 184, z 17.7.1999, str. 23.
(6)Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 248, z 16.9.2002, str. 1)
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.143.40 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 806/2004 w sprawie wspierania równości płci w ramach współpracy na rzecz rozwoju |
| Data aktu: | 21/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 20/05/2004 |