RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy przepisów dyrektywy Rady 92/79/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia podatków od papierosów(3) i dyrektywy Rady 92/80/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia podatków od wyrobów tytoniowych innych niż papierosy(4), upoważniono Francję do kontynuacji stosowania aż do dnia 31 grudnia 2002 r. tych samych stawek dla papierosów i wyrobów tytoniowych sprzedawanych na Korsyce, jak te które obowiązywały na dzień 31 grudnia 1997 r.
(2) Biorąc pod uwagę, że więcej czasu wymagało ujednolicenie podatków stosowanych w odniesieniu do wyrobów tytoniowych na Korsyce z tymi stosowanymi na kontynencie, Francja zwróciła się z prośbą, w szczególności, w memorandum z dnia 26 lipca 2000 r. broniącym uznania szczególnego położenia Korsyki jako wyspy w Unii Europejskiej ("Pour une reconnaissance de la spécificité insulaire de la Corse dans l'Union européenne"), o upoważnienie jej do przedłużenia do dnia 31 grudnia 2009 r. stosowania zasad podatkowych wprowadzających odstępstwo od wspólnotowych wymagań odnoszących się do podatków od wyrobów tytoniowych.
(3) Działalność gospodarcza związana z wyrobami tytoniowymi pomaga utrzymać gospodarczą i społeczną równowagę na Korsyce. Dzieje się tak ponieważ wspomniana działalność zapewnia środki utrzymania dla ok. 350 detalistów, którzy zatrudniają taką samą liczbę pracowników pobierających wynagrodzenie. Dość duża część tych punktów sprzedaży detalicznej znajduje się na słabo zaludnionych obszarach gdzie dostarczają usługi sąsiedzkie i w ten sposób zapobiegają pośrednio odpływowi ludności z tych terenów.
(4) Natychmiastowa i pełna zbieżność z zasadami podatkowymi w odniesieniu do tytoniu we Francji kontynentalnej wpłynęłaby negatywnie na działalność gospodarczą powiązaną z wyrobami tytoniowymi na Korsyce która to działalność obecnie zapewnia wyżej wspomniane miejsca pracy.
(5) Dlatego aby zapobiec zachwianiu równowagi gospodarczej i społecznej na wyspie, jest ważne i uzasadnione, aby przyznać odstępstwo z mocą od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., dzięki któremu Francja może stosować stawkę podatku akcyzowego, która jest niższa od stawki krajowej na papierosy i inne wyroby tytoniowe dopuszczone do konsumpcji na Korsyce.
(6) Na koniec okresu wprowadzającego odstępstwo zasady podatkowe dla wyrobów tytoniowych dopuszczonych do konsumpcji na Korsyce muszą zostać ujednolicone z tymi dla Francji kontynentalnej. Niemniej jednak należy uniknąć zbyt raptownej zmiany i dlatego powinno się wprowadzać stopniowy wzrost w podatku akcyzowym obecnie nałożonym na papierosy na Korsyce.
(7) W celu uniknięcia podważania sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego, ilość papierosów podlegających temu środkowi wprowadzającemu odstępstwo należy ograniczyć do kontyngentu rocznego 1 200 ton.
(8) Dyrektywy 92/79/EWG i 92/80/EWG należy odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 2003 r.
|
W imieniu Rady |
|
P. LUNARNI |
|
Przewodniczący |
______
(1) Opinia z dnia 21 października 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 234 z 30.9.2003, str. 49.
(3) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 8. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/10/WE (Dz.U. L 46 z 16.2.2002, str. 26).
(4) Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/10/WE.