Decyzja 2003/655/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 września 2003 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 3246)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2003/655/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 września 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja zobowiązana jest wybrać spośród dwóch procedur zaświadczania zgodności wyrobów przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG możliwie najmniej kosztowną procedurę zgodną z wymogami bezpieczeństwa. Oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji, czy dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów obecność fabrycznego systemu kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zgodności z kryteriami wymienionymi w art. 13 ust. 4, wymagany jest udział zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby ustalona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych. Dlatego pożądane jest określenie wyrobu lub rodziny wyrobów wymienionych w specyfikacjach technicznych.

(3) Obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG. Dlatego też niezbędne jest jasne określenie metod wprowadzania w życie obu procedur dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom ustanowionym w pierwszym przypadku, bez ciągłego nadzoru, oraz w drugim i trzecim przypadku w sekcji 2 ppkt ii) załącznika III. Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom ustanowionym w sekcji 2 ppkt i) załącznika III oraz w pierwszym przypadku, z zastosowaniem ciągłego nadzoru, w sekcji 2 ppkt ii) załącznika III.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów wymienionych w załączniku I jest zaświadczana z zastosowaniem procedury, w ramach której oprócz fabrycznego systemu kontroli produkcji stosowanego przez producenta, w ocenie i nadzorze nad kontrolą produkcji lub samego wyrobu uczestniczy zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  2

Procedurę zaświadczania zgodności ustanowioną w załączniku II należy wskazać w mandatach dotyczących wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 września 2003 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zestawy okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć

– Do stosowania w robotach budowlanych (z wyłączeniem basenów i procesów przemysłowych).

ZAŁĄCZNIK  II

Uwaga: W przypadku wyrobów mających więcej niż jedno zamierzone zastosowanie, określone w następujących rodzinach wyrobów, zadania dla zatwierdzonego organu w ramach odpowiednich systemów zaświadczania zgodności kumulują się.

Zestawy okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć (1/2)

Systemy zaświadczania zgodności

W przypadku wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ń) wymienionego(-ych) poniżej, wnioskuje się do EOTA o wyszczególnienie następującego(-ych) systemu(-ów) zaświadczania zgodności w odpowiednich wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych:

Wyrób (wyroby) Zamierzone zastosowania Poziom(-y) lub klasa(-y) Zaświadczanie systemu(-ów) zgodności
Zestawy okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć w robotach budowlanych - 2+
System 2+: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG,

pierwsza możliwość obejmuje certyfikację fabrycznej kontroli

produkcji przez zatwierdzony organ, na podstawie wstępnej

kontroli fabryki i fabrycznej kontroli produkcji, jak również

ciągłego nadzoru, oceny i zatwierdzenia fabrycznej kontroli

produkcji.

Specyfikacja dla systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany nawet w przypadku gdy ustalenie niektórych właściwości wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie nie posiada wcale wymogów prawnych dotyczących takich właściwości (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w przypadku gdy ma zastosowanie, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości wyrobu, jeśli nie ma on zamiaru deklarować właściwości wyrobu w tym zakresie.

Zestawy okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć (2/2)

Systemy zaświadczania zgodności

W przypadku i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ń) wymienionego(-ych) poniżej, wnioskuje się do EOTA o wyszczególnienie następującego(-ych) systemu(-ów) zaświadczania zgodności w odpowiednich wytycznych dla europejskich zatwierdzeń technicznych:

Wyrób (wyroby) Zamierzone zastosowania Poziom(-y) lub klasa(-y) (reakcja na ogień) Zaświadczanie systemu(-ów) zgodności
Zestawy okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć Do zastosowań podlegających przepisom w sprawie reakcji na ogień A1 (*), A2 (*), B (*), C (*)

A1 (**), A2 (**), B (**), C (**), D, E

(A1-E) (***), F

1

3

4

System 1: patrz sekcja 2 ppkt i) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, bez kontroli

pobieranych próbek.

System 3: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, drugi

przypadek.

System 4: patrz sekcja 2 ppkt ii) załącznika III do dyrektywy 89/106/EWG, trzeci

przypadek.

(*) Wyroby/materiały, w odniesieniu do których dające się jasno określić stadium

procesu produkcji powoduje podwyższenie klasyfikacji reakcji na ogień (np. przez

dodanie środka opóźniającego zapalenie lub ograniczenie materiałów organicznych).

(**) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem. (*)
(***) Wyroby/materiały niewymagające przeprowadzenia testu reakcji na ogień

(np. wyroby/materiały klasy A1 zgodnie ze zmienioną decyzją Komisji 96/603/WE).

Specyfikacja dla systemu powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wdrażany nawet w przypadku, gdy ustalenie niektórych właściwości wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie nie posiada wcale wymogów prawnych dotyczących takich właściwości (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, w przypadku gdy ma zastosowanie, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia właściwości wyrobu, jeśli nie ma on zamiaru deklarować właściwości wyrobu w tym.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.231.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/655/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie zestawów okładzin uszczelniających na ściany i podłogi w pomieszczeniach narażonych na wilgoć
Data aktu: 12/09/2003
Data ogłoszenia: 17/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/09/2003