Rozporządzenie 2056/2002 zmieniające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 58/97 w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 2056/2002 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 5 listopada 2002 r.
zmieniające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 58/97 w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 21 listopada 2002 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(3),

działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE, Euratom) nr 58/97(5) ustanowiło wspólne ramy dla gromadzenia, tworzenia, przekazywania oraz oceny statystyk Wspólnoty dotyczących struktury, działalności, konkurencyjności oraz funkcjonowania przedsiębiorstw we Wspólnocie.

(2) Rozwój w dziedzinie wspólnotowej integracji walutowej, ekonomicznej i społecznej wymaga rozszerzenia wspólnych ram o instytucje kredytowe, fundusze emerytalne, inne rodzaje pośrednictwa finansowego i działalności pomocniczych dla pośrednictwa finansowego.

(3) Funkcjonowanie i rozwój rynku wewnętrznego zwiększa zapotrzebowanie na informacje służące ocenie jego skuteczności, w szczególności w sektorach instytucji kredytowych, funduszy emerytalnych, innego rodzaju pośrednictwa finansowego i działalności pomocniczych do pośrednictwa finansowego.

(4) Liberalizacja handlu międzynarodowego w usługach finansowych stwarza zapotrzebowanie na statystyki dotyczące przedsiębiorstw działających w obszarze usług finansowych w celu wspierania negocjacji handlowych.

(5) Zestawienie rachunków krajowych i regionalnych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie(6) wymaga porównywalnych, kompletnych i rzetelnych statystyk dotyczących przedsiębiorstw działających w obszarze usług finansowych.

(6) Wprowadzenie jednolitego pieniądza będzie miało znaczny wpływ na strukturę branży usług finansowych i transgranicznych przepływów kapitału, co kładzie szczególny nacisk na znaczenie informacji o konkurencyjności, rynku wewnętrznym i internacjonalizacji.

(7) Zrównoważone prowadzenie działań z zakresu polityk przez właściwe władze w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i stabilnością systemu finansowego zakłada potrzebę dodatkowych informacji o instytucjach kredytowych i usługach pokrewnych.

(8) Rozwijający się sektor funduszy emerytalnych mógłby wesprzeć wzrost rynków kapitałowych przez wzmożone wykorzystanie liberalizacji przepisów dotyczących inwestycji.

(9) Decyzja nr 2179/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 1998 r. w sprawie rewizji wspólnotowego programu polityki i działań w odniesieniu do środowiska naturalnego i stałego rozwoju "Ku trwałemu rozwojowi"(7) ponowiła zapotrzebowanie na rzetelne i porównywalne dane, statystyki i wskaźniki stanowiące główne narzędzie oceny kosztów dostosowania do przepisów ochrony środowiska.

(10) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Programu Statystycznego powołanym na mocy decyzji 89/382/EWG, Euratom(8), Komitetem ds. Doradztwa Bankowego powołanym na mocy dyrektywy 77/780/EWG(9), Komitetem ds. Statystyk Pieniężnych, Finansowych i Bilansu Płatniczego powołanym na mocy decyzji 91/115/EWG(10) i Komitetem ds. Ubezpieczeń powołanym na mocy dyrektywy 91/675/EWG(11),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE, Euratom) nr 58/97 wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 5 dodaje się następujące tiret:

"- moduł szczegółowy dla statystyk strukturalnych w instytucjach kredytowych, określony w załączniku 6,

- moduł szczegółowy dla statystyk strukturalnych w funduszach emerytalnych, określony w załączniku 7";

2. dodaje się teksty załączników 6 i 7, wymienione w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Załącznik 1 do rozporządzenia (WE, Euratom) nr 58/97 otrzymuje brzmienie:

1. w sekcji 5 dodaje się następujące zdanie:

"Jednakże pierwszy rok sprawozdawczy, dla którego należy tworzyć statystyki dla klas działalności objętych NACE REV.1 grupą 65.2 i działem 67, zostaje wybrany zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 niniejszego rozporządzenia";

2. sekcja 8 otrzymuje brzmienie:

"Sekcja 8

Przekazywanie wyników

1. Wyniki należy przekazać w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego okresu sprawozdawczego, z wyjątkiem NACE REV.1 klasa działalności 65.11 i działalności z NACE REV.1 objętych w załącznikach 5, 6 i 7. W przypadku NACE REV.1 klasa działalności 65.11 opóźnienie w przekazaniu wynosi 10 miesięcy. W przypadku działalności objętych załącznikami 5, 6 i 7 opóźnienie w przekazaniu zostaje ustanowione w tych załącznikach. Jednakże opóźnienie w przekazaniu wyników dotyczących klas działalności objętych NACE REV.1, grupa 65.2 i dział 67, zostaje ustanowione zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 niniejszego rozporządzenia.

2. Z wyjątkiem działów 65 i 66 NACE REV.1, wstępne wyniki krajowe lub szacunki są przekazywane w terminie 10 miesięcy od zakończenia roku kalendarzowego okresu sprawozdawczego dla statystyk przedsiębiorstw w zakresie wymienionych poniżej cech:

12 110 (obrót),

16 110 (liczba osób zatrudnionych).

Te wstępne wyniki lub szacunki należy rozbić do NACE REV.1 poziomu trzycyfrowego (grupy), z wyjątkiem sekcji H, I i K NACE REV.1, w przypadku których należy je podzielić na grupy określone w sekcji 9. W przypadku działu 67 NACE REV.1, przekazywanie wstępnych wyników lub danych szacunkowych ustanawia się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 niniejszego rozporządzenia";

3. w sekcji 9, Sekcja J otrzymuje brzmienie:

"SEKCJA J

Pośrednictwo finansowe

W celu umożliwienia tworzenia statystyk Wspólnoty, Państwa Członkowskie przekażą składowe wyniki krajowe w podziale na klasy NACE REV.1;"

4. w sekcji 10, ust. 1 pierwsze zdanie otrzymuje brzmienie:

"Państwa Członkowskie dostarczą Komisji sprawozdanie dotyczące definicji, struktury oraz dostępności informacji o jednostkach statystycznych, które zostały sklasyfikowane w ramach Sekcji od M do O NACE REV.1".

Artykuł  3

W załączniku 2 do rozporządzenia (WE, Euratom) nr 58/97 wprowadza się następujące zmiany:

1. w sekcji 4 ust. 3 po zmiennej 21 11 0 (inwestycje w sprzęt oraz zakłady ograniczające zanieczyszczenie oraz specjalne urządzenia przeciwdziałające zanieczyszczeniu - głównie urządzenia montowane na końcach rur) dodaje się następującą cechę:

"21 12 0 - inwestycje w sprzęt oraz zakłady powiązane z technologią bardziej czystą (technologia zintegrowana)(*) ";

2. odnośnik w sekcji 4, ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"(*) Jeżeli całkowita wielkość obrotu lub liczba pracowników zatrudnionych w dziale NACE REV.1 sekcjach C do E stanowi, w danym Państwie Członkowskim, mniej niż 1 % wielkości całkowitej Wspólnoty, informacje konieczne dla tworzenia statystyk dotyczących cech 21 11 0, 21 12 0, 22 11 0 i 22 12 0 nie muszą być gromadzone do celów niniejszego rozporządzenia. O ile będzie to konieczne, ze względu na wymagania polityki Wspólnoty, Komisja, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 niniejszego rozporządzenia, może zażądać gromadzenia ad hoc tych danych";

3. w sekcji 4 ust. 4 po zmiennej 20 31 0 (zakupy elektryczności (wartość)) dodaje się następującą cechę:

"21 14 0 - Całkowite wydatki bieżące na ochronę środowiska naturalnego(*) ";

4. w sekcji 4, ust. 4 dodaje się następujący odnośnik:

"(*) Jeżeli całkowita wielkość obrotu lub liczba osób zatrudnionych w dziale NACE REV.1 sekcjach C do E stanowi w Państwie Członkowskim mniej niż 1 % wielkości całkowitej Wspólnoty, informacje konieczne dla tworzenia statystyk dotyczących cech 21 14 0 nie muszą być gromadzone do celów niniejszego rozporządzenia. O ile będzie to konieczne ze względu na wymagania polityki Wspólnoty, Komisja, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 niniejszego rozporządzenia, może zażądać gromadzenia ad hoc tych danych";

5. w sekcji 5, dodaje się następujące ustępy:

"3. Pierwszym rokiem sprawozdawczym, w którym należy tworzyć statystyki dla cech 21 12 0 i 21 14 0, jest rok kalendarzowy 2001.

4. Statystyki dla cechy 21 12 0 należy tworzyć corocznie. Statystyki dla cechy 21 14 0 należy tworzyć co trzy lata.";

6. w sekcji 7 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Wyniki dotyczące cech 21 11 0, 21 12 0 i 21 14 0 należy rozbić do dwucyfrowego poziomu (działu) NACE REV.1";

7. w sekcji 7 dodaje się następujący ustęp:

"7. Wyniki dotyczące cech 21 11 0, 21 12 0 i 21 14 0 należy rozbić do następujących dziedzin środowiska naturalnego: ochrona powietrza i klimatu, zarządzanie ściekami, zarządzanie odpadami i pozostała działalność związana z ochroną środowiska naturalnego. Wyniki dotyczące dziedzin środowiska naturalnego należy rozbić do dwucyfrowego poziomu (działu) NACE REV.1";

8. w sekcji 9, dodaje się następującą cechę:

"21 11 0 - inwestycje w sprzęt oraz zakłady ograniczające zanieczyszczenie oraz specjalne urządzenia przeciwdziałające zanieczyszczeniu (głównie sprzęt montowany na końcach rur)".

W przypadku cech 21 11 0, 21 12 0 i 21 14 0 dodaje się następującą uwagę:

"Wyłącznie wyraźny podział na dziedziny środowiska naturalnego: bioróżnorodności i krajobrazu, gleby i wody gruntowej";

9. w sekcji 10, dodaje się następujące zdanie:

"Dla utworzenia statystyk dla cech 21 12 0 i 21 14 0 niniejszy okres przejściowy może być przedłużony o dalszy okres do czterech lat, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 niniejszego rozporządzenia".

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 2002 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX T. PEDERSEN
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 154 E z 29.5.2001, str. 129 i Dz.U. C 332 E z 27.11.2001, str. 340.

(2) Dz.U. C 260 z 17.9.2001, str. 54.

(3) Dz.U. C 131 z 3.5.2001, str. 5.

(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2001 r. (Dz.U. C 53 E z 28.2.2002, str. 213), wspólne stanowisko Rady z dnia 20 czerwca 2002 r. (Dz.U. C 228 z 25.9.2002, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2002 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).

(5) Dz.U. L 14 z 17.1.1997, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 410/98 (Dz.U. L 52 z 21.2.1998, str. 1).

(6) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 359/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 58 z 28.2.2002, str. 1).

(7) Dz.U. L 275 z 10.10.1998, str. 1.

(8) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(9) Dz.U. L 322 z 17.12.1977, str. 30. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 29).

(10) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 96/174/WE (Dz.U. L 51 z 1.3.1996, str. 48).

(11) Dz.U. L 374 z 31.12.1991, str. 32.

ZAŁĄCZNIK 1

"ZAŁĄCZNIK 6

MODUŁ SZCZEGÓŁOWY DLA STATYSTYK STRUKTURALNYCH DOTYCZĄCYCH INSTYTUCJI KREDYTOWYCH

Sekcja 1

Cel

Celem niniejszego załącznika jest ustanowienie wspólnych ram gromadzenia, tworzenia, przekazywania oraz oceny statystyk Wspólnoty w zakresie struktury, działalności, konkurencyjności i funkcjonowania sektora instytucji kredytowych. Niniejszy moduł obejmuje szczegółową listę cech, według których należy tworzyć statystyki w celu poprawy poziomu wiedzy na temat krajowego, wspólnotowego i międzynarodowego rozwoju sektora instytucji kredytowych.

Sekcja 2

Zakres

Statystyki, które należy tworzyć, dotyczą dziedzin określonych w art. 2 i), ii) i iii) niniejszego rozporządzenia, w szczególności:

1. szczegółowej analizy struktury, działalności, konkurencyjności i funkcjonowania instytucji kredytowych;

2. rozwoju i dystrybucji działalności handlowej w całości i w rozbiciu na produkt, działalność międzynarodową, zatrudnienie, kapitał i rezerwy i pozostałe aktywa i pasywa.

Sekcja 3

Przedmiot

1. Statystyki powinny być tworzone dla działalności instytucji kredytowych w ramach klas 65.12 i 65.22 NACE REV.1.

2. Statystyki powinny być tworzone dla działalności wszystkich instytucji kredytowych określonych w art. 2 ust. 1 lit. a) i art. 2 ust. 2 dyrektywy Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych(1), z wyłączeniem banków centralnych.

3. Oddziały instytucji kredytowych określone w art. 24 dyrektywy 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. odnoszącej się do podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej przez instytucje kredytowe(2), których działalność objęta jest klasami 65.12 i 65.22 NACE REV.1, powinny zostać powiązane z instytucjami kredytowymi określonymi w ust. 2.

Sekcja 4

Cechy

Wykaz cech została przedstawiona poniżej. Cechy drukowane kursywą znajdują się również we wspólnym module w załączniku 1. Kiedy cechy pochodzą bezpośrednio z rocznych sprawozdań finansowych, wówczas lata rozliczeniowe zakończone w roku sprawozdawczym zostają powiązane ze wspomnianym rokiem sprawozdawczym.

Wykaz obejmuje:

i) cechy wymienione w art. 4 dyrektywy 86/635/EWG: strona aktywów bilansu: pozycja 4; strona pasywów bilansu: pozycje 2a) + 2b) łącznie, pozycje 7 + 8 + 9 + 10 + 11 + 12 + 13 + 14 łącznie;

ii) cechy wymienione w art. 27 dyrektywy 86/635/EWG: pozycja 2, pozycje 3a) + 3b) + 3c) łącznie, pozycja 3a), pozycja 4, pozycja 5, pozycja 6, pozycja 7, pozycje 8a) + 8b) łącznie, pozycja 8b), pozycja 10, pozycje 11 + 12 łącznie, pozycje 9 + 13 + 14 łącznie, pozycje 15 + 16 łącznie, pozycja 19, pozycje 15 + 20 + 22 łącznie, pozycja 23;

iii) poniższe cechy dodatkowe:

Symbol Tytuł Uwagi
Dane strukturalne
11 11 0 Liczba przedsiębiorstw
11 11 1 Liczba przedsiębiorstw w podziale według statusu prawnego
11 11 4 Liczba przedsiębiorstw w podziale według stałej siedziby przedsiębiorstwa macierzystego
11 11 6 Liczba przedsiębiorstw w podziale według klas wielkości sumy bilansowej
11 11 7 Liczba przedsiębiorstw w podziale według kategorii instytucji kredytowych
11 21 0 Liczba jednostek lokalnych
11 41 1 Całkowita ilość oddziałów w podziale według lokalizacji w krajach nienależących do EOG
11 51 0 Całkowita ilość zależnych przedsiębiorstw finansowych w podziale według lokalizacji w pozostałych krajach
Dane rachunkowe: rachunek zysków i strat
42 11 0 Dochody z tytułu odsetek i podobne dochody
42 11 1 Dochody z tytułu odsetek i podobne dochody wynikające z papierów wartościowych o stałym dochodzie
42 12 1 Zobowiązania z tytułu odsetek i podobne opłaty związane z emitowanymi dłużnymi papierami wartościowymi
12 12 0 Wartość produkcji
13 11 0 Całkowite zakupy towarów i usług
13 31 0 Koszty personelu
12 14 0 Wartość dodana w cenach podstawowych Dowolnie
12 15 0 Wartość dodana we współczynniku kosztów
15 11 0 Inwestycje brutto w dobra rzeczowe
Dane rachunkowe: bilans
43 30 0 Suma bilansowa (CI)
43 31 0 Suma bilansowa w podziale według stałej siedziby przedsiębiorstwa macierzystego
43 32 0 Suma bilansowa w podziale według statusu prawnego
Dane w podziale według produktu
44 11 0 Dochody z tytułu odsetek i podobne dochody w podziale według (pod-) kategorii CPA Dowolnie
44 12 0 Zobowiązania z tytułu odsetek i podobne opłaty w podziale według (pod) kategorii CPA Dowolnie
44 13 0 Dochody z tytułu prowizji w podziale według (pod-)kategorii CPA Dowolnie
44 14 0 Zobowiązania z tytułu prowizji w podziale według (pod-)kategorii CPA Dowolnie
Dane dotyczące rynku wewnętrznego i działalności międzynarodowej
45 11 0 Podział geograficzny całkowitej ilości oddziałów EOG
45 21 0 Podział geograficzny dochodów z tytułu odsetek i podobnych dochodów
45 22 0 Podział geograficzny sumy bilansowej
45 31 0 Podział geograficzny dochodów z tytułu odsetek i podobnych dochodów wynikający ze swobody świadczenia usług (w innych krajach EOG) Dowolnie
45 41 0 Podział geograficzny dochodów z tytułu odsetek i podobnych dochodów pochodzących z działalności oddziałów (w krajach nienależących do EOG) Dowolnie
45 42 0 Podział geograficzny należności z tytułu odsetek i podobnego dochodu wynikający ze swobody świadczenia usług (w krajach nienależących do EOG) Dowolnie
Dane o zatrudnieniu
16 11 0 Liczba osób zatrudnionych
16 11 1 Liczba osób zatrudnionych w podziale według kategorii instytucji kredytowych
16 11 2 Liczba zatrudnionych kobiet
16 13 0 Liczba pracowników
16 13 1 Liczba personelu żeńskiego
16 14 0 Liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty
Pozostałe dane
47 11 0 Liczba rachunków w podziale według (pod-)kategorii CPA Dowolnie
47 12 0 Liczba pożyczek i zaliczek przyznanych klientom w podziale według (pod) kategorii CPA Dowolnie
47 13 0 Liczba bankomatów stanowiących własność instytucji kredytowych

iv) cechy, dla których należy tworzyć roczne regionalne statystyczne:

11 21 0 Liczba jednostek lokalnych
13 32 0 Płace i pobory Dowolnie
16 11 0 Liczba zatrudnionych osób

Sekcja 5

Pierwszy rok sprawozdawczy

Pierwszym rokiem sprawozdawczym, w którym należy stworzyć roczne statystyki dla cech wymienionych w sekcji 4, jest rok kalendarzowy 2001.

Sekcja 6

Opracowywanie wyników

1. Wyniki należy rozbić do następujących klas NACE REV.1: 65.12 i 65.22.

2. Wyniki regionalnych statystyk należy rozbić do poziomu czterocyfrowego (klas) NACE REV.1 i poziomu 1 nomenklatury jednostek terytorialnych (NUTS).

Sekcja 7

Przekazywanie wyników

Opóźnienie w przekazaniu wyników zostaje określone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 niniejszego rozporządzenia. Nie może być ono jednak dłuższe niż 10 miesięcy od zakończenia roku sprawozdawczego.

Sekcja 8

Komitet ds. Statystyk Pieniężnych, Finansowych i Bilansu Płatniczego

Komisja powiadamia Komitet ds. Statystyk Pieniężnych, Finansowych i Bilansu Płatniczego o wdrożeniu niniejszego modułu oraz o wszystkich środkach dotyczących dostosowania do rozwoju ekonomicznego i technicznego dotyczących gromadzenia i przetwarzania statystycznego danych, przetwarzania i przekazywania wyników.

Sekcja 9

Badania pilotażowe

1. W odniesieniu do działalności objętych niniejszym załącznikiem Komisja ustanowi następujące badania pilotażowe, których przeprowadzenie powierzy Państwom Członkowskim:

a) informacje na temat pochodnych i pozycji pozabilansowych;

b) informacje o sieciach dystrybucji;

c) informacje potrzebne do dokonania podziału transakcji instytucji kredytowych według cen i wielkości.

2. Badania pilotażowe powinny być przeprowadzane w celu ustalenia przydatności i wykonalności uzyskiwanych danych, biorąc pod uwagę korzyści wynikające z dostępności danych w odniesieniu do kosztów ich gromadzenia i obciążenia dla przedsiębiorstw.

Sekcja 10

Okres przejściowy

W celach objętych modułem szczegółowym omawianym w niniejszym załączniku okres przejściowy nie potrwa dłużej niż trzy lata od początku pierwszego roku sprawozdawczego w celu utworzenia statystyk opisanych w sekcji 5.

ZAŁĄCZNIK 7

MODUŁ SZCZEGÓŁOWY DLA STATYSTYK STRUKTURALNYCH DOTYCZĄCYCH FUNDUSZY EMERYTALNYCH

Sekcja 1

Cel

Celem niniejszego załącznika jest ustanowienie wspólnych ram gromadzenia, tworzenia, przekazywania i oceny statystyk Wspólnoty w zakresie struktury, działalności, konkurencyjności i funkcjonowania sektora funduszy emerytalnych. Niniejszy moduł obejmuje szczegółowy wykaz cech, według których należy tworzyć statystyki w celu poprawy poziomu wiedzy o krajowym, wspólnotowym i międzynarodowym rozwoju sektora funduszy emerytalnych.

Sekcja 2

Zakres

Statystyki, które należy tworzyć, dotyczą dziedzin określonych w art. 2 i) ii) i iii) niniejszego rozporządzenia, w szczególności:

1. szczegółowej analizy struktury, działalności, konkurencyjności i funkcjonowania funduszy emerytalnych;

2. rozwoju i dystrybucji wszystkich działalności gospodarczych, modeli członków funduszy emerytalnych, działalności międzynarodowej, zatrudnienia, inwestycji i zobowiązań.

Sekcja 3

Przedmiot

1. Statystyki powinny być tworzone w odniesieniu do wszystkich działalności w ramach klasy 66.02 NACE REV.1. Ta klasa obejmuje działalność autonomicznych funduszy emerytalnych.

2. Niektóre statystyki należy tworzyć dla przedsiębiorstw z nieautonomicznymi funduszami emerytalnymi prowadzonymi w ramach działalności dodatkowej.

Sekcja 4

Cechy

1. Lista cech określonych poniżej wskazuje, gdzie to konieczne, rodzaj jednostki statystycznej, dla której należy tworzyć statystyki. Cechy wydrukowane kursywą znajdują się również we wspólnym module w załączniku 1. Kiedy cechy pochodzą bezpośrednio z rocznych sprawozdań finansowych, lat rozliczeniowych kończących się w roku sprawozdawczym, wówczas powinny zostać powiązane ze wspomnianym rokiem sprawozdawczym.

2. Cechy demograficzne i przedsiębiorstwa, dla których należy tworzyć roczne statystyki (wyłącznie dla przedsiębiorstw z niezależnymi funduszami emerytalnymi):

Symbol Tytuł Uwagi
Dane strukturalne
11 11 0 Liczba przedsiębiorstw
11 11 8 Liczba przedsiębiorstw w podziale według wielkości inwestycji
11 11 9 Liczba przedsiębiorstw w podziale według klas wielkości członków
11 61 0 Liczba systemów emerytalnych Dowolnie
Dane rachunkowe: rachunek zysków i strat (dochód i wydatki)
12 11 0 Obrót
48 00 1 Należności z tytułu składek emerytalnych od członków
48 00 2 Należności z tytułu składek emerytalnych od pracodawców
48 00 3 Wpływające przelewy
48 00 4 Pozostałe składki emerytalne
48 00 5 Składki w systemie składkowym o określonym poziomie świadczeń
48 00 6 Składki w systemie o określonym poziomie składek
48 00 7 Składki w mieszanym systemie emerytalnym
48 01 0 Dochód z inwestycji (PF)
48 01 1 Zyski i straty z tytułu przyrostu wartości kapitału
48 02 1 Należności z tytułu ubezpieczenia
48 02 2 Pozostałe dochody (PF)
12 12 0 Wartość produkcji
12 14 0 Wartość dodana w cenach podstawowych Dowolnie
12 15 0 Wartość dodana we współczynniku kosztów
48 03 0 Ogółem wydatki na emerytury
48 03 1 Stałe wypłaty emerytur
48 03 2 Zryczałtowane wypłaty emerytur
48 03 3 Przelewy wychodzące
48 04 0 Zmiana netto w zabezpieczeniach technicznych (rezerwach)
48 05 0 Należne składki ubezpieczenia
48 06 0 Całkowite wydatki operacyjne
13 11 0 Całkowite zakupy towarów i usług
13 31 0 Koszty personelu
15 11 0 Inwestycje brutto w dobra rzeczowe
48 07 0 Wszystkie podatki
Dane bilansu: aktywa
48 11 0 Grunty i budynki (PF)
48 12 0 Inwestycje w przedsiębiorstwach zależnych oraz partycypacja (PF)
48 130 Akcje i inne papiery wartościowe przynoszące dochód zmienny
48 13 1 Akcje w obrocie na rynku regulowanym
48 13 2 Akcje w obrocie na rynku regulowanym specjalizującym się w MŚP
48 13 3 Akcje w obrocie niepublicznym
48 13 4 Pozostałe papiery wartościowe o zmiennym oprocentowaniu
48 14 0 Jednostki uczestnictwa w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe
48 15 0 Dłużne papiery wartościowe i inne papiery wartościowe o stałym dochodzie
48 15 1 Dłużne papiery wartościowe i inne papiery wartościowe o stałym dochodzie emitowane przez administrację publiczną Dowolnie
48 15 2 Pozostałe dłużne papiery wartościowe i inne papiery wartościowe o stałym dochodzie Dowolnie
48 16 0 Udział w konsorcjum inwestycyjnym (PF)
48 17 0 Pożyczki zabezpieczone hipotekami i inne pożyczki nieobjęte innymi pozycjami
48 18 0 Pozostałe inwestycje
48 10 0 Łącznie inwestycje funduszy emerytalnych
48 10 1 Całkowite inwestycje w »przedsiębiorstwo uczestniczące«
48 10 4 Całkowite inwestycje w wartości rynkowej
48 20 0 Pozostałe aktywa
Dane bilansu: pasywa
48 30 0 Kapitał i rezerwy
48 40 0 Zabezpieczenia techniczne netto (PF)
48 50 0 Pozostałe zobowiązania
Dane dotyczące rynku wewnętrznego i internacjonalizacji
48 61 0 Obrót w podziale według lokalizacji
48 62 0 Akcje i inne papiery wartościowe przynoszące dochód zmienny w podziale według lokalizacji Dowolnie
48 63 0 Całkowite inwestycje w podziale według lokalizacji Dowolnie
48 64 0 Całkowite inwestycje w podziale na składniki euro i inne niż euro
Dane o zatrudnieniu
16 11 0 Liczba zatrudnionych osób
Pozostałe dane
48 70 0 Liczba członków
48 70 1 Liczba członków systemów świadczeń składkowych o określonym poziomie
48 70 2 Liczba członków systemów o określonym poziomie składek
48 70 3 Liczba członków mieszanych systemów składkowych
48 70 4 Liczba członków aktywnych
48 70 5 Liczba członków, którzy nie płacą składek, ale zachowali prawa nabyte
48 70 6 Liczba emerytów

3. Cechy przedsiębiorstw, dla których należy tworzyć roczne statystyki (wyłącznie dla przedsiębiorstw z nieautonomicznymi funduszami emerytalnymi):

Symbol Tytuł Uwagi
11 15 0 Ilość przedsiębiorstw z nieautonomicznymi funduszami emerytalnymi
48 08 0 Obrót nieautonomicznych funduszy emerytalnych Dowolnie

Sekcja 5

Pierwszy rok sprawozdawczy

Pierwszy rok sprawozdawczy, dla którego należy tworzyć roczne statystyki dla cech wymienionych w sekcji 4, to rok kalendarzowy 2002.

Sekcja 6

Opracowywanie wyników

1. Wyniki (statystyk) cech wymienionych w sekcji 4 ust. 2 należy rozbić do czterocyfrowego poziomu (klasy) NACE REV.1.

2. Wyniki (statystyk) cech wymienionych w sekcji 4 ust. 3 należy rozbić do sekcji, NACE REV.1.

Sekcja 7

Przekazywanie wyników

Wyniki należy przekazywać w terminie 12 miesięcy od zakończenia roku sprawozdawczego.

Sekcja 8

Komitet ds. Ubezpieczenia

Komisja powiadamia Komitet ds. Ubezpieczenia o wdrożeniu tego modułu i wszystkich środkach dotyczących dostosowania do rozwoju ekonomicznego i technicznego dotyczących gromadzenia i statystycznego przetwarzania danych, przetwarzania i przekazywania wyników.

Sekcja 9

Badania pilotażowe

W odniesieniu do działalności objętych niniejszym załącznikiem Komisja ustanowi następujące badania pilotażowe, których przeprowadzenie powierzy Państwom Członkowskim:

1. Bardziej szczegółowe informacje na temat działalności transgranicznej funduszy emerytalnych:

Symbol Tytuł Uwagi
11 71 0 Liczba przedsiębiorstw z członkami w innych krajach EOG
11 72 0 Liczba przedsiębiorstw z aktywnymi członkami w innych krajach EOG
48 65 0 Podział geograficzny liczby członków z podziałem na płeć
48 65 1 Podział geograficzny liczby członków systemów składkowych o określonym poziomie świadczeń
48 65 2 Podział geograficzny liczby członków systemów o określonych składkach
48 65 3 Podział geograficzny liczby członków systemów mieszanych
48 65 4 Podział geograficzny liczby członków aktywnych
48 65 5 Podział geograficzny liczby członków, którzy nie płacą składek, ale zachowali prawa nabyte
48 65 6 Podział geograficzny liczby emerytów
48 65 7 Podział geograficzny liczby osób otrzymujących emeryturę
48 70 7 Liczba członków płci żeńskiej

2. Informacje dodatkowe dotyczące nieautonomicznych funduszy emerytalnych:

Symbol Tytuł Uwagi
11 15 1 Liczba przedsiębiorstw z nieautonomicznymi funduszami emerytalnymi, w podziale według klas wielkości członków
48 40 1 Zabezpieczenia techniczne netto nieautonomicznych funduszy emerytalnych
48 72 0 Liczba członków nieautonomicznych funduszy emerytalnych
48 66 1 Podział geograficzny liczby aktywnych członków nieautonomicznych funduszy emerytalnych
48 66 2 Podział geograficzny liczby członków, którzy nie płacą składek, ale zachowali prawa nabyte w nieautonomicznych funduszach emerytalnych
48 66 3 Podział geograficzny liczby emerytów otrzymujących emeryturę z nieautonomicznych funduszy emerytalnych
48 66 4 Podział geograficzny liczby osób otrzymujących emeryturę z nieautonomicznych funduszy emerytalnych
48 09 0 Wypłaty emerytur przez nieautonomiczne fundusze emerytalne

3. Informacje na temat pochodnych i pozycji pozabilansowych.

Badania pilotażowe są przeprowadzane w celu ustalenia przydatności i wykonalności uzyskiwanych danych, biorąc pod uwagę korzyści wynikające z dostępności danych w odniesieniu do kosztów ich gromadzenia i obciążenia dla przedsiębiorstw.

Sekcja 10

Okres przejściowy

Do celów objętych modułem szczegółowym omawianym w niniejszym Załączniku okres przejściowy nie potrwa dłużej niż trzy lata od początku pierwszego roku sprawozdawczego w celu tworzenia statystyk opisanych w sekcji 5. Ten okres może być przedłużony o dalszy okres do trzech lat, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 niniejszego rozporządzenia."

______

(1) Dz.U. L 372 z 31.12.1986, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 283 z 27.10.2001, str. 28).

(2) Dz.U. L 126 z 26.5.2000, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2000/28/WE (Dz.U. L 275 z 27.10.2000, str. 37).

1 Załacznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.179.58).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.317.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2056/2002 zmieniające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 58/97 w sprawie statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw
Data aktu: 05/11/2002
Data ogłoszenia: 21/11/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/12/2002