będąc Stronami Konwencji o różnorodności biologicznej, zwanej dalej "Konwencją",
przywołując art. 19 ust. 3 i 4, art. 8 lit. g) i art. 17 Konwencji,
przywołując również decyzję II/5 z dnia 17 listopada 1995 r. Konferencji Stron dotyczącej opracowania Protokołu o bezpieczeństwie biologicznym, specjalnie ukierunkowanego na transgraniczny przewóz wszelkich zmodyfikowanych żywych organizmów powstałych w wyniku zastosowania nowoczesnych biotechnologii, które mogą mieć negatywny wpływ na zachowanie i zrównoważone użytkowanie różnorodności biologicznej, i przedstawiającego do rozważenia w szczególności odpowiednie informacyjnie zaawansowane procedury uzgodnieniowe,
potwierdzając podejście zapobiegawcze przedstawione w zasadzie 15 deklaracji z Rio w sprawie środowiska i rozwoju,
świadomi szybkiej ekspansji nowoczesnej biotechnologii oraz rosnącego niepokoju opinii publicznej odnośnie do jej potencjalnych negatywnych skutków dla różnorodności biologicznej, biorąc również pod uwagę zagrożenia dla zdrowia człowieka,
uznając, że nowoczesna biotechnologia ma wielki potencjał dla dobrostanu człowieka, jeśli rozwija się ją i stosuje przy zachowaniu odpowiednich środków bezpieczeństwa dla środowiska i zdrowia człowieka,
biorąc pod uwagę ograniczone możliwości wielu krajów, zwłaszcza krajów rozwijających się, w zakresie radzenia sobie z charakterem i skalą znanych i potencjalnych zagrożeń związanych ze zmodyfikowanymi organizmami żywymi,
uznając, że porozumienia handlowe i porozumienia w zakresie ochrony środowiska powinny wzajemnie się uzupełniać tak aby osiągnąć zrównoważony rozwój,
podkreślając, że niniejszy Protokół nie powinien być interpretowany jako powodujący zmianę praw i obowiązków Stron w ramach dotychczasowych porozumień międzynarodowych,
rozumiejąc, że powyższa klauzula nie ma na celu podporządkowania niniejszego Protokołu innym porozumieniom międzynarodowym,
uzgodnili, co następuje:
Cel
Zgodnie z podejściem zapobiegawczym przedstawionym w zasadzie 15 Deklaracji z Rio w sprawie środowiska i rozwoju, celem niniejszego Protokołu jest przyczynienie się do zapewnienia odpowiedniego poziomu ochrony w dziedzinie bezpiecznego transferu, sposobu postępowania i użytkowania zmodyfikowanych żywych organizmów powstałych w wyniku zastosowania nowoczesnej biotechnologii, które mogą mieć negatywny wpływ na zachowanie i zrównoważone użytkowanie różnorodności biologicznej, przy uwzględnieniu zagrożeń dla zdrowia człowieka i ze specjalnym ukierunkowaniem na przewóz transgraniczny.
Postanowienia ogólne
Stosowane terminy
Do celów niniejszego Protokołu:
Zakres
Niniejszy Protokół stosuje się do przewozu transgranicznego, tranzytu, sposobu postępowania i użytkowania zmodyfikowanych organizmów żywych, które mogą mieć negatywny wpływ na zachowanie i zrównoważone użytkowanie różnorodności biologicznej, przy uwzględnieniu również zagrożeń dla zdrowia człowieka.
Środki farmaceutyczne
Nie naruszając art. 4 i bez wpływu na wszelkie prawa Strony do poddania wszystkich zmodyfikowanych organizmów żywych ocenie w zakresie zagrożeń przed podjęciem decyzji dotyczącej przywozu, niniejszego Protokołu nie stosuje się do transgranicznego przewozu zmodyfikowanych organizmów żywych stanowiących środki farmaceutyczne przeznaczone dla ludzi, którymi zajmują się inne odpowiednie porozumienia lub organizacje międzynarodowe.
Tranzyt i zamknięte użycie
Stosowanie procedury dotyczącej uzyskiwania uprzedniej zgody po wymianie informacji
Powiadomienie
Potwierdzenie odbioru powiadomienia
Procedura decyzyjna
Procedura dotycząca zmodyfikowanych organizmów żywych przeznaczonych do bezpośredniego wykorzystania jako żywność lub pasza lub do przetworzenia
Przegląd decyzji
Procedura uproszczona
Powiadomienia w ramach lit. a) mogą mieć zastosowanie do kolejnych podobnych przewozów do tej samej Strony.
Dwustronne, regionalne i wielostronne porozumienia i układy
Ocena ryzyka
Zarządzanie ryzykiem
Niezamierzone przewozy transgraniczne i działania w sytuacjach awaryjnych
Sposoby postępowania, transport, pakowanie i identyfikacja
Właściwe władze państwowe i państwowe punkty zbiorcze
Wymiana informacji. Izba rozrachunkowa ds. bezpieczeństwa biologicznego
Informacje poufne
Budowanie potencjału
Uczestnictwo i świadomość społeczna
Podmioty niebędące Stronami
Nielegalne przewozy transgraniczne
Problemy społeczno-gospodarcze
Odpowiedzialność i zadośćuczynienie
Konferencja Stron spełniająca rolę płaszczyzny spotkań Stron niniejszego Protokołu na swoim pierwszym posiedzeniu określi proces dotyczący odpowiedniego opracowania międzynarodowych zasad i procedur w dziedzinie odpowiedzialności i zadośćuczynienia za szkody spowodowane transgranicznymi przewozami zmodyfikowanych organizmów żywych, analizując i należycie uwzględniając trwające w tej materii procesy w prawie międzynarodowym, i postara się ukończyć ten proces w przeciągu czterech lat.
Mechanizm finansowy i środki finansowe
Konferencja Stron spełniająca rolę płaszczyzny spotkań Stron niniejszego Protokołu
Każdy narodowy lub międzynarodowy, rządowy lub pozarządowy organ lub agenda, które posiada kwalifikacje w kwestiach objętych niniejszym Protokołem i poinformowało sekretariat o swoim pragnieniu bycia reprezentowanym na posiedzeniu Konferencji Stron spełniającej rolę płaszczyzny spotkań Stron niniejszego Protokołu w roli obserwatora, może być dopuszczone do takiego udziału, chyba że przynajmniej jedna trzecia Stron zgłosi sprzeciw. Jeżeli nie określono inaczej w niniejszym artykule, dopuszczenie i uczestnictwo obserwatorów podlega regulaminowi obrad, o czym mowa w ust. 5.
Organy pomocnicze
Sekretariat
Stosunek do Konwencji
O ile nie przewidziano w niniejszym Protokole, postanowienia Konwencji dotyczące protokołów do niej mają zastosowanie do niniejszego Protokołu.
Monitorowanie i sprawozdawczość
Każda ze Stron monitoruje realizację swoich obowiązków w ramach niniejszego Protokołu i w odstępach czasu, określonych przez Konferencję Stron spełniającą rolę płaszczyzny spotkań Stron niniejszego Protokołu, składa raporty Konferencji Stron spełniającej rolę płaszczyzny spotkań Stron niniejszego Protokołu na temat działań, jakie podjęła w celu realizacji Protokołu.
Przestrzeganie
Konferencja Stron spełniająca rolę płaszczyzny spotkań Stron niniejszego Protokołu na swoim pierwszym posiedzeniu rozpatruje i zatwierdza procedury współpracy i mechanizmy instytucjonalne służące wspieraniu przestrzegania postanowień niniejszego Protokołu i rozstrzyganiu przypadków ich nieprzestrzegania. Przedmiotowe procedury i mechanizmy obejmują rozwiązania w zakresie oferowania w razie potrzeby doradztwa i pomocy. Są one odrębne i nie mają wpływu na procedury i mechanizmy rozstrzygania sporów określone art. 27 Konwencji.
Ocena i przegląd
Konferencja Stron spełniająca rolę płaszczyzny spotkań Stron niniejszego Protokołu przeprowadzi, w pięć lat od wejścia w życie niniejszego Protokołu, a następnie co najmniej co każde kolejne pięć lat, ocenę skuteczności Protokołu, łącznie z oceną jego procedur i załączników.
Podpisanie
Protokół jest otwarty do podpisu przez państwa i organizacje regionalnej integracji gospodarczej w biurze Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nairobi od 15 do 26 maja 2000 r., a w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku od 5 czerwca 2000 r. do 4 czerwca 2001 r.
Wejście w życie
Zastrzeżenia
Do niniejszego Protokołu nie można zgłaszać żadnych zastrzeżeń.
Wypowiedzenie
Autentyczny tekst
Oryginał niniejszego Protokołu, którego teksty arabski, chiński, angielski, francuski, rosyjski i hiszpański są na równi autentyczne, zostanie złożony u Sekretarza Generalnego Organizacji Narodów Zjednoczonych.
NA POTWIERDZENIE CZEGO niżej podpisani, należycie w tym celu upoważnieni, podpisują niniejszy Protokół.
SPORZĄDZONO w Montrealu dnia dwudziestego dziewiątego stycznia dwutysięcznego roku.
INFORMACJE WYMAGANE W POWIADOMIENIACH OKREŚLONYCH W ART. 8, 10 I 13
b) Nazwa, adres i dane kontaktowe importera.
c) Nazwa i tożsamość zmodyfikowanego organizmu żywego oraz, jeśli istnieje, krajowa klasyfikacja, poziomu bezpieczeństwa biologicznego zmodyfikowanego organizmu żywego w kraju eksportującym.
d) Zamierzona data lub daty przewozu transgranicznego, jeżeli są one znane.
e) Status taksonomiczny, nazwa zwyczajowa, punkt pozyskania lub nabycia oraz cechy organizmu odbiorczego lub organizmów rodzicielskich związane z bezpieczeństwem biologicznym.
f) Ośrodki pochodzenia i ośrodki różnorodności genetycznej, jeśli są znane, organizmu odbiorczego i/lub organizmów rodzicielskich oraz opis siedlisk, w jakim dane organizmy mogą przetrwać lub mnożyć się.
g) Status taksonomiczny, nazwa zwyczajowa, punkt pozyskania lub nabycia oraz cechy organizmu lub organizmów dawcy związane z bezpieczeństwem biologicznym.
h) Opis wprowadzonego kwasu nukleinowego lub wprowadzonej modyfikacji, zastosowanej techniki oraz wynikających z tego cech zmodyfikowanego organizmu żywego.
i) Zamierzone zastosowanie zmodyfikowanego organizmu żywego lub produktów z niego wykonanych, a mianowicie przetworzonych materiałów, które pochodzą ze zmodyfikowanego organizmu żywego i zawierają wykrywalne nowe kombinacje podlegającego replikacji materiału genetycznego otrzymanego poprzez zastosowanie nowoczesnej biotechnologii.
j) Ilość lub wolumen zmodyfikowanego organizmu żywego, jaki ma zostać przewieziony.
k) Wcześniejsze i obecne raporty z oceny zagrożeń zgodne z załącznikiem III.
l) Sugerowane metody bezpiecznego sposobu postępowania, składowania, transportu i wykorzystania, w tym procedury pakowania, oznaczania, dokumentacji, likwidacji i awaryjne, zależnie od sytuacji.
m) Status prawny zmodyfikowanego organizmu żywego w państwie eksportującym (na przykład czy w państwie eksportującym jest on zakazany, czy obowiązują inne ograniczenia lub czy zatwierdzone zostało jego ogólne dopuszczenie), a jeżeli dany zmodyfikowany organizm żywy jest zakazany w państwie eksportującym, powód lub powody takiego zakazu.
n) Wyniki i cel wszelkich powiadomień dokonanych przez eksportera lub inne państwa odnośnie do zmodyfikowanego organizmu żywego przeznaczonego do przewozu.
o) Oświadczenie, że wyżej wspomniane informacje są zgodne ze stanem faktycznym.
WYMAGANE INFORMACJE DOTYCZĄCE ZMODYFIKOWANYCH ORGANIZMÓW ŻYWYCH PRZEZNACZONYCH DO BEZPOŚREDNIEGO WYKORZYSTANIA JAKO ŻYWNOŚĆ LUB PASZA LUB DO PRZETWORZENIA ZGODNIE Z ART. 11
b) Nazwa i dane kontaktowe władz odpowiedzialnych za decyzję.
c) Nazwa i tożsamość zmodyfikowanego organizmu żywego.
d) Opis modyfikacji genetycznej, zastosowanej techniki oraz wynikających z tego cech zmodyfikowanego organizmu żywego.
e) Wszelkie swoiste oznaczenia zmodyfikowanego organizmu żywego.
f) Status taksonomiczny, nazwa zwyczajowa, punkt pozyskania lub nabycia oraz cechy organizmu odbiorcy lub organizmów rodzicielskich związane z bezpieczeństwem biologicznym.
g) Ośrodki pochodzenia i ośrodki różnorodności genetycznej, jeśli są znane, organizmu odbiorczego i/lub organizmów rodzicielskich oraz opis siedlisk, w jakim dane organizmy mogą przetrwać lub mnożyć się.
h) Status taksonomiczny, nazwa zwyczajowa, punkt pozyskania lub nabycia oraz cechy organizmu lub organizmów dawcy związane z bezpieczeństwem biologicznym.
i) Zatwierdzone zastosowania zmodyfikowanego organizmu żywego.
j) Raport z oceny zagrożeń zgodny z załącznikiem III.
k) Sugerowane metody bezpiecznego sposobu postępowania, składowania, transportu i wykorzystania, w tym procedury pakowania, oznaczania, dokumentacji, likwidacji i awaryjne, zależnie od sytuacji.
OCENA ZAGROŻEŃ
1. Celem oceny zagrożeń prowadzonej w ramach niniejszego Protokołu jest określenie i ocena potencjalnego negatywnego wpływu zmodyfikowanych organizmów żywych na zachowanie i zrównoważone użytkowanie różnorodności biologicznej w prawdopodobnym potencjalnym środowisku odbiorczym, przy uwzględnieniu również zagrożeń dla zdrowia człowieka.
Wykorzystanie oceny zagrożeń
2. Ocena zagrożeń jest wykorzystywana między innymi przez właściwe władze, aby możliwe było podjęcie kompetentnych decyzji dotyczących zmodyfikowanych organizmów żywych.
Zasady ogólne
3. Ocenę zagrożeń należy przeprowadzać w sposób naukowo rzetelny i przejrzysty, i przy takiej ocenie można uwzględniać fachowe porady odpowiednich organizacji międzynarodowych oraz opracowane przez nie wytyczne.
4. Braku wiedzy naukowej lub zgodności wśród naukowców nie należy koniecznie interpretować jako czynnika wskazującego na określony poziom zagrożeń, brak zagrożeń lub akceptowalny poziom zagrożeń.
5. Zagrożenia związane ze zmodyfikowanymi organizmami żywymi lub z produktami z nich wytworzonymi, a mianowicie z przetworzonymi materiałami pochodzącymi ze zmodyfikowanych organizmów żywych, zawierającymi wykrywalne nowe kombinacje podlegającego replikacji materiału genetycznego otrzymane poprzez zastosowanie nowoczesnej biotechnologii, należy rozpatrywać w kontekście zagrożeń stwarzanych przez niezmodyfikowane organizmy odbiorców lub organizmy rodzicielskie w prawdopodobnym potencjalnym środowisku odbiorczym.
6. Ocenę zagrożeń należy przeprowadzać zgodnie z zasadą badania poszczególnych przypadków. W różnych przypadkach wymagane informacje mogą różnić się charakterem i poziomem szczegółowości, zależnie od danego zmodyfikowanego organizmu żywego, jego zamierzonego zastosowania oraz prawdopodobnego potencjalnego środowiska odbiorczego.
Metodologia
7. Proces oceny zagrożeń może z jednej strony zrodzić zapotrzebowanie na dalsze informacje na temat konkretnych jego przedmiotów, które można określić i których można wymagać w trakcie procesu oceny, z drugiej jednak strony informacje na temat innych przedmiotów badania mogą nie być istotne w niektórych przypadkach.
8. Ocena zagrożeń, aby spełniła swój cel, powinna obejmować, zależnie od sytuacji, następujące działania:
a) określenie wszelkich nowych cech genotypu i fenotypu związanych ze zmodyfikowanym organizmem żywym, które mogą mieć negatywny wpływ na różnorodność biologiczną w prawdopodobnym potencjalnym środowisku odbiorczym, przy uwzględnieniu również zagrożeń dla zdrowia człowieka,
b) ocenę prawdopodobieństwa urzeczywistnienia się negatywnego wpływu, przy uwzględnieniu poziomu i rodzaju ekspozycji prawdopodobnego potencjalnego środowiska odbiorczego na dany zmodyfikowany organizm żywy,
c) ocenę konsekwencji na wypadek gdyby taki negatywny wpływ urzeczywistnił się,
d) oszacowanie całościowego zagrożenia stwarzanego przez zmodyfikowany organizm żywy oparte na ocenie prawdopodobieństwa i konsekwencji urzeczywistnienia się określonego negatywnego wpływu,
e) zalecenia dotyczące tego, czy zagrożenia są do przyjęcia i opanowania, włączając w razie potrzeby określenie strategii zapanowania nad tymi zagrożeniami, oraz
f) jeżeli nie ma pewności co do poziomu zagrożenia, można zażądać dalszych informacji na temat konkretnych interesujących kwestii lub wprowadzić odpowiednie strategie zarządzania ryzykiem i/lub monitorowania zmodyfikowanego organizmu żywego w środowisku odbiorczym.
Kwestie, które należy rozważyć
9. Zależnie od przypadku w ocenie zagrożeń bierze się pod uwagę odpowiednie dane naukowe i techniczne dotyczące cech następujących przedmiotów badania:
a) Organizm odbiorczy lub organizmy rodzicielskie. Cechy biologiczne organizmu odbiorcy lub organizmów rodzicielskich, w tym informacje na temat statusu taksonomicznego, nazwy zwyczajowej, pochodzenia, centrów pochodzenia i centrów różnorodności genetycznej, jeżeli są znane, oraz opis siedliska, w jakim organizm może przetrwać lub mnożyć się,
b) Organizm lub organizmy dawcy. Status taksonomiczny i nazwa zwyczajowa, źródło oraz odpowiednie cechy biologiczne organizmów dawcy,
c) Nosiciel. Charakterystyka nosiciela, w tym jego tożsamość, jeżeli ją posiada oraz jego źródło pochodzenia i zasięg występowania jego biorcy,
d) Insert lub inserty i/lub charakterystyka modyfikacji. Charakterystyka genetyczna wstawionego kwasu nukleinowego oraz jego funkcja, i/lub charakterystyka wprowadzonej modyfikacji,
e) Zmodyfikowany organizm żywy. Tożsamość zmodyfikowanego organizmu żywego oraz różnice pomiędzy cechami biologicznymi zmodyfikowanego organizmu żywego a odpowiednimi cechami organizmu biorcy lub organizmów rodzicielskich,
f) Wykrywanie i identyfikacja zmodyfikowanego organizmu żywego. Sugerowane metody wykrywania i identyfikacji oraz ich specyficzność, czułość i niezawodność,
g) Informacje dotyczące zamierzonego wykorzystania. Informacje dotyczące zamierzonego wykorzystania zmodyfikowanego organizmu żywego, w tym nowych lub zmienionych zastosowań w porównaniu z organizmem biorcy lub organizmami rodzicielskimi,
h) Środowisko odbiorcze. Informacje na temat cech lokalizacyjnych, geograficznych, klimatycznych i ekologicznych, w tym odpowiednie informacje na temat różnorodności biologicznej oraz ośrodków pochodzenia prawdopodobnego potencjalnego środowiska odbiorczego.
DEKLARACJA WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ STOSOWNIE DO ART. 34 UST. 3 KONWENCJI O RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ
– zachowanie, ochrona i poprawa jakości środowiska,
– ochrona zdrowia człowieka,
– roztropne i racjonalne użytkowanie zasobów naturalnych,
– wspieranie działań na szczeblu międzynarodowym zmierzających do rozwiązywania regionalnych i globalnych problemów w zakresie ochrony środowiska.
Ponadto Wspólnota Europejska deklaruje, że przyjęła już instrumenty prawne, które są wiążące dla jej Państw Członkowskich, dotyczące kwestii podlegających niniejszemu Protokołowi, i zależnie od sytuacji, przedłoży wykaz tych instrumentów prawnych i będzie przekazywać jego aktualizacje Izbie rozrachunkowej ds. bezpieczeństwa biologicznego zgodnie z art. 20 ust. 3 lit. a) Protokołu z Kartageny o bezpieczeństwie biologicznym.
Wspólnota Europejska odpowiada za wykonywanie obowiązków wynikających z Protokołu z Kartageny o bezpieczeństwie biologicznym, które objęte są obowiązującym prawem wspólnotowym.
Wykonywanie przez Wspólnotę jej kompetencji ze swej natury podlega stałemu rozwojowi.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.201.50 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Protokół z Kartageny o bezpieczeństwie biologicznym do Konwencji o różnorodności biologicznej. Montreal.2000.01.29. |
| Data aktu: | 29/01/2000 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/2002 |
| Data wejścia w życie: | 11/09/2003 |








