PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa Rady 78/548/EWG z dnia 12 czerwca 1978 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do systemu ogrzewania kabiny pojazdów silnikowych(4) została przyjęta jako jedna ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji WE, która została ustanowiona przez dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5). W związku z tym przepisy określone w dyrektywie 70/156/EWG dotyczące układów, części i odrębnych jednostek technicznych w pojazdach silnikowych stosuje się do dyrektywy 78/548/EWG.
(2) W szczególności, na podstawie art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG, każdej szczególnej dyrektywie towarzyszy dokument informacyjny zawierający odpowiednie pozycje załącznika I do dyrektywy 70/156/EWG, a także świadectwo homologacji oparte na załączniku VI do tej dyrektywy w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego.
(3) W świetle postępu technicznego grzejniki spalinowe, zwykle napędzane olejem napędowym, benzyną lub gazem płynnym, są przystosowywane obecnie do wielu rodzajów pojazdów w celu dostarczenia ciepła do kabin (np. w autobusach), do przestrzeni ładunkowych (np. w ciężarówkach i przyczepach) lub do przedziałów sypialnych (np. w ciężarówkach lub w pojazdach mieszkalnych), tak by ciepło dostarczane było wydajnie oraz bez hałasu i emisji gazów, która towarzyszy działaniu silnika napędowego, gdy pojazd jest zaparkowany. Ze względów bezpieczeństwa niezbędne jest rozszerzenie zakresu o wymogi dotyczące grzejników spalinowych i ich instalacji. Wymogi te powinny odpowiadać najwyższym normom zgodnym z obecną technologią.
(4) Niezbędne jest zapewnienie homologacji grzejników spalinowych jako części oraz pojazdów, w których grzejnik spalinowy jest instalowany.
(5) Niezbędne będzie uzupełnienie niniejszej dyrektywy o dodatkowe wymogi bezpieczeństwa dla grzejników spalinowych wykorzystujących gaz płynny (LPG) przez wprowadzenie Załącznika.
(6) Środki niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą procedury wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (6).
(7) Dla jasności zaleca się uchylić dyrektywę 78/548/EWG i zastąpić ją niniejszą dyrektywą,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
_______(1) Dz.U. C 326 z 24.10.1998, str. 4 oraz Dz.U. C 116 E z 26.4.2000, str. 2.
(2) Dz.U. C 101 z 12.4.1999, str. 15.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 13 kwietnia 1999 r. (Dz.U. C 219 z 30.7.1999, str. 58), wspólne stanowisko Rady z dnia 17 listopada 2000 r. (Dz.U. C 36 z 2.2.2001, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 26 czerwca 2001 r.
(4) Dz.U. L 168 z 26.6.1978, str. 40.
(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25).
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
1 Załącznik I dodatek 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2004/78/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.153.103) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 maja 2004 r.
2 Załącznik I dodatek 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2004/78/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.153.103) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 maja 2004 r.
3 Załącznik I dodatek 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2004/78/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.153.103) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 maja 2004 r.
4 Załącznik I dodatek 5:-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Rady nr 2013/15/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.172) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
5 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2004/78/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.153.103) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 maja 2004 r.
6 Załącznik VIII:-zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2004/78/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.153.103) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2006/119/WE z dnia 27 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.330.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 18 grudnia 2006 r.
7 Załącznik IX dodany przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 2006/119/WE z dnia 27 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.330.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 18 grudnia 2006 r.