Dyrektywa 2001/92/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 92/22/EWG w sprawie bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep

DYREKTYWA KOMISJI 2001/92/WE
z dnia 30 października 2001 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 92/22/EWG w sprawie bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 listopada 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/40/WE(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 92/22/EWG z dnia 31 marca 1992 r. w sprawie bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3), zmieniona Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, jest jedną z odrębnych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE, określonej dyrektywą 70/156/EWG. W związku z tym przepisy określone w dyrektywie 70/156/EWG dotyczące układów, części i odrębnych elementów technicznych w pojazdach silnikowych stosuje się do dyrektywy 92/22/EWG.

(2) W celu ujednolicenia homologacji wspólnotowej niezbędne jest wprowadzenie dokumentu informacyjnego określonego w dyrektywie 70/156/EWG oraz zmodyfikowanie świadectwa homologacji typu, które zostało określone w oparciu o załącznik VI do tej dyrektywy.

(3) Ponadto procedury związane z homologacją typu powinny zostać uproszczone w celu utrzymania możliwości wyboru, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi odrębnymi dyrektywami oraz odpowiadającymi im rozporządzeniami Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. W pierwszym etapie wymogi techniczne dyrektywy 92/22/EWG należy zastąpić wymogami określonymi w rozporządzeniu Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43.

(4) W związku z tym dyrektywy 92/22/EWG i 70/156/EWG należy odpowiednio zmienić.

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 92/22/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa Członkowskie udzielają homologacji typu WE wszelkim typom bezpiecznych szyb i materiałom do szyb w pojazdach silnikowych oraz ich przyczepach, spełniającym wymogi konstrukcyjne i testowe, wymienione w załącznikach.".

2) Artykuł 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Wszelkie wnioski o homologacji WE części składa producent lub jego upoważniony przedstawiciel w Państwie Członkowskim. Państwa Członkowskie wydają producentowi lub jego upoważnionemu przedstawicielowi znak homologacji WE części, zgodnie z modelem w załączniku II A, dla każdego typu bezpiecznej szyby i materiału do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach, poświadczające homologację typu zgodnie z art. 1.".

3) W art. 4 dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Właściwe władze Państw Członkowskich informują się wzajemnie, stosując procedurę określoną w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdej homologacji części, która została lub nie zostanie przyznana lub której przyznanie zostało cofnięte na mocy niniejszej dyrektywy.".

4) Artykuł 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, mający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, wraz z jego przyczepami, z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników rolniczych i leśnych oraz maszyn samobieżnych.".

5) W załącznikach wprowadza się następujące zmiany:

a) wykaz załączników oraz załączniki I i II zastępuje się Załącznikiem do niniejszej dyrektywy;

b) skreśla się dodatek do załącznika III.

Artykuł  2
1.
Z mocą od 1 lipca 2002 r. Państwa Członkowskie nie mogą z przyczyn związanych ze stosowaniem bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach:

– odmówić wydania homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu w odniesieniu do pewnego typu pojazdu, homologacji części w odniesieniu do bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach, ani

– odmówić zarejestrowania lub zabronić sprzedaży lub dopuszczenia do ruchu pojazdów, ani zabronić sprzedaży lub dopuszczenia do użytkowania bezpiecznych szyb lub materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach,

jeżeli wymienione bezpieczne szyby lub materiały do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach są zgodne z wymogami dyrektywy 92/22/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od 1 października 2002 r. Państwa Członkowskie:

– nie wydają już homologacji typu WE, oraz

– mogą odmówić wydania krajowej homologacji typu,

w odniesieniu do każdego typu pojazdu, z powodów związanych ze stosowaniem wszelkich typów bezpiecznych szyb lub materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach, jeżeli wymogi dyrektywy 92/22/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą nie są spełnione.

3.
Z mocą od 1 lipca 2003 r. wymogi dyrektywy 92/22/EWG dotyczące bezpiecznych szyb jako części, zmienione niniejszą dyrektywą, stosuje się do celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.
4.
W drodze odstępstwa od ust. 3 Państwa Członkowskie mogą, w odniesieniu do części zamiennych, nadal wydawać homologację typu WE i zezwalać na sprzedaż oraz dopuszczenie do użytkowania bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach, zgodnych z przepisami dyrektywy 92/22/EWG, w wersji obowiązującej przed wejściem w życie obecnej dyrektywy, pod warunkiem że powyższe bezpieczne szyby i materiały do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach:

– mają zostać zamontowane do pojazdów już użytkowanych, oraz

– są zgodne z wymogami dyrektywy stosowanej w czasie, kiedy pojazdy zostały po raz pierwszy zarejestrowane.

Artykuł  3

W załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG dodaje się ppkt 9.5.1.5 w brzmieniu:

"9.5.1.5. Wyposażenie dodatkowe szyb przednich oraz miejsce, w którym jest ono zamontowane, wraz z krótkim opisem wszelkich właściwych części elektrycznych/elektronicznych.".

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż 30 czerwca 2002 r. oraz niezwłocznie informują o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 października 2001 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9.

(3) Dz.U. L 129 z 14.5.1992, str. 11.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE

1. WNIOSKI O HOMOLOGACJĘ WE CZĘŚCI

1.1. Wszelkie wnioski na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG dotyczące homologacji typu w odniesieniu do szyb są składane przez producenta bezpiecznych szyb.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego jest przedstawiony w dodatku 1 do niniejszego Załącznika.

1.3. Wydział techniczny odpowiedzialny za przeprowadzenie testów homologacji typu musi otrzymać:

1.3.1. wystarczającą liczbę próbek do testów lub próbek gotowych szyb właściwych modeli, ustaloną w razie konieczności z wydziałem technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzenie testów.

2. WNIOSKI O HOMOLOGACJĘ TYPU WE DLA POJAZDÓW

2.1. Wszelkie wnioski na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG dotyczące homologacji typu w odniesieniu do pojazdów są składane przez producenta pojazdów.

2.2. Wzór dokumentu informacyjnego jest przedstawiony w dodatku 3 do niniejszego Załącznika.

2.3. Wydział techniczny odpowiedzialny za przeprowadzenie testów homologacji typu musi otrzymać:

2.3.1. pojazd reprezentatywny dla danego typu, przy czym typ pojazdu, w razie konieczności, uzgadnia się w drodze porozumienia z wydziałem technicznym odpowiedzialnym za przeprowadzenie testów.

3. WYDANIE HOMOLOGACJI TYPU WE DLA BEZPIECZNYCH SZYB LUB POJAZDU

3.1. Po spełnieniu odpowiednich wymogów wydaje się homologację typu WE, jak określono w art. 4 ust. 3 oraz odpowiednio w art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE oraz jego uzupełnienia zostały przedstawione w:

- dodatku 2 do niniejszego Załącznika w odniesieniu do wniosków określonych w ppkt 1.1,

- dodatku 4 do niniejszego Załącznika w odniesieniu do wniosków określonych w pkt 2.1.

3.3. Numer homologacji typu zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG przydziela się każdemu typowi bezpiecznych szyb lub pojazdu. To samo Państwo Członkowskie nie może przydzielać takiego samego numeru innemu typowi szyb lub pojazdu.

4. MODYFIKACJE I ZMIANY W HOMOLOGACJACH TYPU

4.1. Jeżeli zostały dokonane modyfikacje homologacji typu zgodnie z niniejszą dyrektywą, stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

5. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

5.1. W celu zapewnienia zgodności produkcji należy przyjąć odpowiednie środki, zgodnie z przepisami przewidzianymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

DODATEK  1

Dokument informacyjny nr... dotyczący homologacji typu WE w odniesieniu do bezpiecznych szyb

DODATEK  2

Świadectwa homologacji typu WE

DODATEK  3

Dokument informacyjny nr. ...

DODATEK  4

WZÓR

(maksymalny format A4 (210 x 297 mm))

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

ZAKRES I DEFINICJE

1. Zakres

Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do bezpiecznych szyb i materiałów do szyb przeznaczonych do montażu jako szyby przednie lub inne szyby i przegrody w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz ich montażu, z wyjątkiem szkieł do urządzeń oświetleniowych i urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz do tablicy rozdzielczej, szyb specjalnych stanowiących ochronę przed agresją, szkła hartowanego i przedniego oszklenia służącego do wyposażenia pojazdów użytkowanych w warunkach ekstremalnych, cechujących się prędkością maksymalną wynoszącą 40 km/h.

2. Definicja

Pozycje, o których mowa, zostały ustanowione w art. 2 rozporządzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43, w jego najnowszej wersji przyjętej przez Wspólnotę Europejską.

ZAŁĄCZNIK  II A

OZNAKOWANIA HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

1. Wszelkie szyby z bezpiecznego szkła, w tym próbki oraz części do testów przedłożone w celu uzyskania homologacji części, noszą znak fabryczny lub towarowy producenta. Oznakowanie jest wyraźnie czytelne, nieusuwalne oraz widoczne.

2. Oprócz kwestii wymienionych w ppkt 3.3 załącznika I symbole umieszcza się zgodnie z symbolami ustanowionymi w rozporządzeniu Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43, w jego najnowszej wersji przyjętej przez Wspólnotę Europejską.

ZAŁĄCZNIK  II B

OGÓLNE I SZCZEGÓŁOWE DANE TECHNICZNE, BADANIA I WYMOGI TECHNICZNE

Izňemot noteikumus par rűdîtiem priekšçjiem stikliem (uz kuriem neattiecas šî direktîvZ wyjątkiem przepisów mających zastosowanie do szyb przednich ze szkła hartowanego (nieobjętych niniejszą dyrektywą) przepisami regulującymi ogólne i szczegółowe dane techniczne, testy oraz wymogi techniczne są przepisy wymienione w rozporządzeniu Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ nr 43, w ich najnowszej wersji przyjętej przez Wspólnotę Europejską."

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.291.24

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/92/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 92/22/EWG w sprawie bezpiecznych szyb i materiałów do szyb w pojazdach silnikowych i ich przyczepach oraz dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep
Data aktu: 30/10/2001
Data ogłoszenia: 08/11/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/11/2001