Dyrektywa 2000/80/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin w celu ujednolicenia tego załącznika oraz włączenia kolejnej substancji czynnej (lambda-cyhalotryna)

DYREKTYWA KOMISJI 2000/80/WE
z dnia 4 grudnia 2000 r.
zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin w celu ujednolicenia tego załącznika oraz włączenia kolejnej substancji czynnej (lambda-cyhalotryna)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1999 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/68/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000(4), ustanawia szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą"). Stosownie do tego rozporządzenia rozporządzenie Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określające substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczające Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), ustanawia wykaz substancji czynnych wchodzących w skład środków ochrony roślin, które podlegają ocenie w celu ich możliwego włączenia do załącznika I do dyrektywy.

(2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy substancję czynną należy włączyć do załącznika I na okres nieprzekraczający 10 lat, jeżeli przewiduje się, że ani stosowanie, ani pozostałości pochodzące ze środków ochrony roślin zawierających substancję czynną nie będą miały szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi lub zwierząt, lub wody gruntowe, ani niedopuszczalnego wpływu na środowisko.

(3) Wpływ lambda-cyhalotryny na zdrowie ludzi i środowisko został oceniony zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92 w odniesieniu do zakresu zastosowań proponowanych przez powiadamiających. Szwecja została wyznaczona jako Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 491/95(7) zmieniającym rozporządzenie (EWG) nr 3600/92 i rozporządzenie (WE) nr 933/94, w szczególności w odniesieniu do wspólnego działania wyznaczonych władz publicznych i producentów z Austrii, Finlandii i Szwecji w celu realizacji pierwszego etapu programu pracy określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy. Szwecja przedłożyła odnośne sprawozdanie z oceny i zalecenie Komisji w dniu 12 czerwca 1996 r. zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3600/92.

(4) Sprawozdanie z oceny zostało poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin. Przegląd zakończył się dnia 19 października 2000 r. w formie sprawozdania kontrolnego dotyczącego lambda-cyhalotryny. Jeżeli sprawozdanie kontrolne zostanie zaktualizowane, biorąc pod uwagę rozwój naukowo-techniczny, warunki włączenia lambda-cyhalotryny do załącznika I do dyrektywy zostaną zmienione zgodnie z dyrektywą.

(5) Dokumentacja i informacje z przeglądu zostały także przedłożone do konsultacji Komitetowi Naukowemu ds. Roślin. W swojej opinii z dnia 28 stycznia 2000 r.(8) Komitet zauważył, że należy przeprowadzić ocenę ostrego zagrożenia przy spożyciu pokarmu dla konsumentów oraz określić ostrą dawkę referencyjną. Ponadto Komitet podkreślił, że należy podjąć odpowiednie środki ograniczające zagrożenia w celu uniknięcia niedopuszczalnego wpływu na organizmy wodne i niebędące przedmiotem zwalczania stawonogi, w tym pszczoły. Zalecenia te zostały wzięte pod uwagę przy określaniu środków przewidzianych w niniejszej dyrektywie i w odnośnym sprawozdaniu kontrolnym.

(6) Różne badania wykazały, że środki ochrony roślin zawierające daną substancję czynną mogą spełnić zasadniczo wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które były badane i szczegółowo rozpatrywane w sprawozdaniu kontrolnym. Dlatego właściwe jest włączenie danej substancji czynnej do załącznika I w celu zapewnienia, że we wszystkich Państwach Członkowskich mogą zostać przyznane zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające daną substancję czynną, zgodnie z przepisami wspomnianej dyrektywy.

(7) Dyrektywa stanowi, że po włączeniu substancji czynnej do załącznika I Państwa Członkowskie są zobowiązane w określonym terminie odpowiednio przyznać, zmienić lub cofnąć zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancję czynną. W szczególności środki ochrony roślin nie powinny zostać dopuszczone do stosowania, dopóki nie zostaną uwzględnione warunki związane z włączeniem substancji czynnej do załącznika I oraz jednolite zasady ustanowione w dyrektywie na podstawie dokumentacji spełniającej określone wymogi dotyczące danych.

(8) Należy przewidzieć rozsądny termin, zanim substancja czynna zostanie włączona do załącznika I, żeby umożliwić Państwom Członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z włączenia. Ponadto po włączeniu należy przyznać Państwom Członkowskim rozsądny termin przeznaczony na wprowadzenie w życie przepisów dyrektywy dotyczących środków ochrony roślin zawierających lambda-cyhalotrynę. Państwa Członkowskie są w szczególności zobowiązane w wyznaczonym terminie dokonać przeglądu istniejących zezwoleń i, jeśli sytuacja tego wymaga, przyznać nowe zezwolenia zgodnie z przepisami dyrektywy. Należy przyznać dłuższy okres na przedłożenie i ocenę pełnej dokumentacji każdego środka ochrony roślin zgodnie z jednolitymi zasadami ustanowionymi w dyrektywie. W przypadku środków ochrony roślin zawierających kilka substancji czynnych może zostać przeprowadzona pełna ocena na podstawie jednolitych zasad tylko wtedy, gdy wszystkie substancje czynne zostaną włączone do załącznika I do dyrektywy.

(9) Właściwe jest zapewnienie, że ukończone sprawozdanie kontrolne (z wyjątkiem informacji poufnych) jest dostępne lub udostępniane przez Państwa Członkowskie w celu konsultacji z zainteresowanymi stronami.

(10) Sprawozdanie kontrolne jest niezbędne dla właściwego wprowadzania w życie przez Państwa Członkowskie kilku sekcji jednolitych zasad ustanowionych w dyrektywie, gdy zasady te odnoszą się do oceny danych, które zostały przedłożone w celu włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy.

(11) Kilka substancji zostało włączonych do załącznika I do dyrektywy poprzez serię dyrektyw Komisji, a mianowicie dyrektywy: 97/73/WE(9), 98/47/WE(10), 1999/1/WE(11), 1999/73/WE(12), 1999/80/WE(13), 2000/10/WE(14), 2000/49/WE(15), 2000/50/WE(16). Do celów jasności i racjonalności szczegóły dotyczące tych substancji należy zestawić w formie tablic, a te dyrektywy uchylić bez uszczerbku dla zobowiązań Państw Członkowskich dotyczących terminów transpozycji oraz zastosowania określonych w załączniku II.

(12) W celu zapewnienia spójnego i jednolitego stosowania właściwe jest zapewnienie, że ukończone sprawozdanie kontrolne dotyczące każdej substancji należy wziąć pod uwagę przy stosowaniu jednolitych zasad dotyczących oceny i zezwolenia na środki ochrony roślin zgodnie z załącznikiem VI do dyrektywy. Podobnie wszystkie sprawozdania kontrolne (z wyjątkiem poufnych informacji) powinny być dostępne lub udostępniane przez Państwa Członkowskie do konsultacji z zainteresowanymi stronami.

(13) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin wydaną dnia 19 października 2000 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I do dyrektywy 91/414/EWG zastępuje się załącznikiem I do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 lipca 2002 r. i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

W szczególności zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG, w miarę potrzeby, zmieniają lub cofają istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające lambda-cyhalotrynę jako substancję czynną przed upływem tego terminu.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
W odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji przy zastosowaniu jednolitych zasad przewidzianych w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi określone w załączniku III do wymienionej dyrektywy, termin na dokonanie zmiany lub cofnięcie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające lambda-cyhalotrynę jako jedyną substancję czynną wyznacza się na dzień 1 stycznia 2006 r.
3.
W przypadku środków ochrony roślin zawierających lambda-cyhalotrynę razem z inną substancją czynną, która znajduje się w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, termin przeznaczony na zmianę lub cofnięcie zezwoleń wygasa po czterech latach od wejścia w życie dyrektywy, która zawiera ostatnią z wymienionych substancji w załączniku I.
Artykuł  3

Dyrektywy wymienione w kolumnie trzeciej załącznika II tracą moc bez uszczerbku dla zobowiązań Państw Członkowskich dotyczących terminu transpozycji oraz szczególnych przepisów określonych w załączniku II.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie 20. dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Przepisy art. 2 dotyczące substancji czynnej lambda-cyhalotryny oraz włączenia substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG stosuje się od dnia 1 stycznia 2002 r.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 grudnia 2000 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 276 z 28.10.2000, str. 41.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.

(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.

(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.

(7) Dz.U. L 49 z 4.3.1995, str. 50.

(8) Komitet Naukowy ds. Roślin, 28.1.2000.

(9) Dz.U. L 353 z 24.12.1997, str. 26.

(10) Dz.U. L 191 z 7.7.1998, str. 50.

(11) Dz.U. L 21 z 28.1.1999, str. 21.

(12) Dz.U. L 206 z 5.8.1999, str. 16.

(13) Dz.U. L 210 z 10.8.1999, str. 13.

(14) Dz.U. L 57 z 2.3.2000, str. 28.

(15) Dz.U. L 197 z 3.8.2000, str. 32.

(16) Dz.U. L 198 z 4.8.2000, str. 39.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK I

SUBSTANCJE CZYNNE DOPUSZCZONE DO STOSOWANIA W ŚRODKACH OCHRONY ROŚLIN

Przepisy ogólne mające zastosowanie do wszystkich substancji wymienionych w niniejszym załączniku:

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad znajdujących się w załączniku VI w odniesieniu do każdej substancji, należy wziąć pod uwagę wnioski ze sprawozdania kontrolnego dotyczącego określonej substancji, w szczególności jego dodatki I i II, które zostało ukończone w Stałym Komitecie ds. Zdrowia Roślin w dniu wskazanym w »przepisach szczególnych « dla tej substancji.

Państwa Członkowskie udostpnią wszystkie sprawozdania kontrolne (z wyjątkiem poufnych informacji w rozumieniu art. 14 dyrektywy) do konsultacji z zainteresowanymi stronami oraz udostępnią je na specjalne żądanie.

Nr Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość(1) Data wejścia w życie Data wygaśnięcia włączenia Przepisy szczególne
1 Imazalil

CAS nr 73790-28-0, 35554-44-0

CIPAC nr 335

(±)-1-(β-alliloksy-2,4-dichlorofenyloetylo)imidazol

lub

eter(±)-allilo-1-(2,4-dichlorofenylo)-2-imidazol-1-iloety-lowy

975 g/kg 1.1.1999 31.12.2008 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako fungicyd

Przy następujących zastosowaniach mają zastosowanie następujące szczególne warunki:

- zezwala się na stosowanie środków po zbiorze owoców, warzyw i ziemniaków, pod warunkiem że działa system unieszkodliwiania lub gdy na podstawie oceny zagrożenia zezwalające Państwo Członkowskie wykazuje, że uwolnienie stosowanego roztworu nie spowoduje niedopuszczalnego zagrożenia dla środowiska, w szczególności dla organizmów wodnych,

- zezwala się na stosowanie środków po zbiorze ziemniaków, pod warunkiem że na podstawie oceny zagrożenia Państwo Członkowskie wykazuje, że uwolnienie przetworzonych odpadów z ziemniaków poddanych działaniu środka nie spowoduje niedopuszczalnego zagrożenia dla organizmów wodnych,

- zezwala się na stosowanie dolistne wyłącznie na zewnątrz, pod warunkiem że na podstawie oceny zagrożenia Państwo Członkowskie wykazuje, że zastosowanie nie przyniesie niedopuszczalnego wpływu na zdrowie ludzi i zwierząt oraz na środowisko

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 11.7.1997

2 Azoksystrobina

CAS nr 131860-33-8

CIPAC nr 571

(E)-2-{2[6-(2-cyja-nofenoksy)piry-midyn-4-ylooksy] fenylo}-3-metoksyakrylan metylu 930 g/kg (izamer Z maks. 25 g/ kg 1.7.1998 1.7.2008 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako fungicyd

Podczas podejmowania decyzji według jednolitych zasad należy zwrócić szczególną uwagę na wpływ na organizmy wodne. Warunki zezwolenia powinny zawierać odpowiednie środki w zakresie ograniczania zagrożenia

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 22.4.1998

3 Krezoksym metylowy

CAS nr 143390-89-0

CIPAC nr 568

(E)-2-metoksyimino-2-[2-(o-toli-looksymetylo)fenylo] octan metylu 910 g/kg 1.2.1999 31.1.2009 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako fungicyd

Podczas podejmowania decyzji według jednolitych zasad Państwa Członkowskie zwrócą szczególną uwagę na ochronę wód gruntowych w podatnych warunkach

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 16.10.1998

4 Spiroksamina

CAS nr1181134-30-8

CIPAC nr 572

8-tertbutylo-l,4-dioksaspiro [4.5] dekan-2-ylomety-lo)etylopropyloamina 940 g/kg (diastereoizomery

połączone A i B)

1.9.1999 1.9.2009 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako fungicyd

Podczas podejmowania decyzji według jednolitych zasad Państwa Członkowskie:

- muszą zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo użytkownika i zapewnić, że warunki zezwolenia przewidują właściwe środki ochronne, oraz

- muszą zwrócić szczególną uwagę na wpływ na organizmy wodne i zapewnić, że warunki zezwolenia przewidują właściwe środki ograniczania zagrożenia.

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 12.05.1999

5 Azymosulfuron

CAS nr 120162-55-2

CIPAC nr 584

1-(4,6-dimetoksypi-rymidyn-2-ilo)-3-[1-metylo-4-(2-metylo-2H-tetrazol-5-ilo)-pirazolo-5-ilosulfonylo] mocznik 980 g/kg 1.10.1999 1.10.2009 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako herbicyd

Stosowanie w powietrzu może nie zostać dozwolone

Podczas podejmowania decyzji według jednolitych zasad Państwa Członkowskie muszą zwrócić szczególną uwagę na wpływ na organizmy wodne i rośliny lądowe niebędące przedmiotem zwalczania oraz zapewnić, że warunki zezwolenia przewidują właściwe środki ograniczania zagrożenia (np. w uprawie ryżu zaleca się minimalne okresy trzymania wody poprzedzające odpływ)

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 2.7.1999

6 Fluroksypyr

CAS nr 69377-81-7

CIPAC nr 431

Kwas 4-amino-3,5-dichloro-6-fluoro-2-pirydyroksyoctowy 950 g/kg 1.12.2000 30.11.2010 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako herbicyd

Podczas podejmowania decyzji według jednolitych zasad Państwa Członkowskie:

- muszą wziąć pod uwagę dodatkowe informacje wymagane w pkt 7 sprawozdania kontrolnego,

- muszą zwrócić szczególną uwagę na ochronę wód gruntowych,

- muszą zwrócić szczególną uwagę na wpływ na organizmy wodne i zapewnić, że warunki zezwolenia przewidują właściwe środki ograniczania zagrożenia

Państwa Członkowskie powiadomią Komisję, jeżeli wymagane dodatkowe badania i informacje, jak określono w pkt 7 sprawozdania kontrolnego, nie zostały przedłożone do 1.12.2000

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 30.11.1999

7 Metsulfuron metylowy

CAS nr 74223-64-6

EWG nr 441

2-(4-metoksy-6-metylo-l,3,5,-triazyn-2-ilokarba-moilosulfamoilo)-benzoesan metylu 960 g/kg 1.7.2001 30.6.2011 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako herbicyd

Podczas podejmowania decyzji według jednolitych zasad Państwa Członkowskie:

- muszą zwrócić szczególną uwagę na ochronę wód gruntowych,

- muszą zwrócić szczególną uwagę na wpływ na organizmy wodne i zapewnić, że warunki zezwolenia przewidują właściwe środki ograniczania zagrożenia

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 16.6.2000

8 Proheksadion wapniowy

CAS nr 127277-53-6

CIPAC nr 567

3,5-diokso-4-propionylo-cyklo-heksanokarboksylan wapnia 890 g/kg 1.10.2000 1.10.2010 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako regulatory wzrostu roślin

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 16.6.2000

9 Triasulfuron

CAS nr 82097-50-5

CIPAC nr 480

1-[2-(2-chloroe-toksy) fenylosulfo-nylo]-3-(4-metoksy-6-metylo-1,3,5-triazyn-2-ilo)mocznik 940 g/kg 1.8.2001 31.7.2011 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako herbicyd

Podczas podejmowania decyzji według jednolitych zasad Państwa Członkowskie:

- muszą zwrócić szczególną uwagę na ochronę wód gruntowych,

- muszą zwrócić szczególną uwagę na wpływ na organizmy wodne i zapewnić, że warunki zezwolenia przewidują właściwe środki ograniczania zagrożenia

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 13.7.2000

10 Esfenwalerat

CAS nr 66230-04-4

CIPAC nr 481

(S)-a-cyjano-3-fenoksybenzylo-(S)-2-(4-chlorofenylo)-3-metylomaślan 830 g/kg 1.8.2001 31.7.2001 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako insektycyd

Podczas podejmowania decyzji według jednolitych zasad Państwa Członkowskie:

- muszą zwrócić szczególną uwagę na potencjalny wpływ na organizmy wodne i niebędące przedmiotem zwalczania stawonogi oraz zapewnić, że warunki zezwolenia przewidują właściwe środki ograniczania ryzyka

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 13.7.2000

11 Bentazon

CAS nr 25057-89-0

CIPAC nr 366

2,2-ditlenek 3-izopropylo-(1H)benzo-2,1,3-tiadiazin-4-onu 960 g/kg 1.8.2001 31.7.2011 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako herbicyd

Podczas podejmowania decyzji według jednolitych zasad Państwa Członkowskie muszą zwrócić szczególną uwagę na ochronę wód gruntowych

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 13.7.2000

12 Lambda-cyhalotryna

CAS nr 91465-08-6

CIPAC nr 463

A 1:1 mieszanina: (S)-α-cyjano-3-fenoksybenzylo (Z)-(1R,3R)-3-(2-chloro-3,3-trifluo-ropropenylo)-2,2-dimetylocyklopro-pano-karbosksylan i

(R)-α-cyjano-3-fenoksbenzyl (Z)-(1S,3S)-3-(2-chloro-3,3,3-trifluoropropenylo)-2,2-dimetylocyklopropano-karboksylan

810 g/kg 1.1.2002 31.12.2011 Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako insektycyd

Podczas podejmowania decyzji według jednolitych zasad Państwa Członkowskie:

- muszą zwrócić szczególną uwagę na bezpieczeństwo użytkownika,

- muszą zwrócić szczególną uwagę na potencjalny wpływ na organizmy wodne i niebędące przedmiotem zwalczania stawonogi, w tym pszczoły i zapewnić, że warunki zezwolenia przewidują właściwe środki ograniczania zagrożenia,

- muszą zwrócić szczególną uwagę na pozostałości w żywności, w szczególności ich ostrego wpływu

Data ukończenia sprawozdania kontrolnego wyznaczona przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin: 19.10.2000

(1) Dalsze dane szczegółowe dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnych znajdują się w sprawozdaniach kontrolnych."

ZAŁĄCZNIK  II

TERMINY WPROWADZANIA W ŻYCIE ŚRODKÓW W PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH DOTYCZĄCYCH SUBSTANCJI CZYNNYCH DOPUSZCZONYCH DO STOSOWANIA W ŚRODKACH OCHRONY ROŚLIN

Numer Nazwa zwyczajowa Dyrektywa włączająca Termin transpozycji Przepisy szczególne
1 Imazalil Dyrektywa 97/73/WE 30.6.1999 Państwa Członkowskie, zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG, w miarę potrzeby, zmienią lub cofną istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające imazalil w terminie transpozycji
Jednakże, w odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do wymienionej dyrektywy, termin trasnpozycji zostaje przedłużony:
- dla środków ochrony roślin zawierających wyłącznie imazalil i nieprzeznaczonych do stosowania dolistnego na zewnątrz do 1.1.2003,
- dla środków ochrony roślin zawierających imazalil i inne substancje czynne dotychczas niewłączone do załącznika I i nieprzeznaczone do stosowania dolistnego na zewnątrz, do czterech lat od dnia wejścia w życie tej dyrektywy, która obejmuje ostatnią z wymienionych substancji w załączniku I
2 Azoksystrobina Dyrektywa 98/47/WE 1.1.1999 W odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających azoksystrobinę razem z inną substancją czynną włączoną do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, termin transpozycji zostaje przedłużony do czasu, kiedy dłuższy termin wprowadzenia w życie zostanie przewidziany na mocy przepisów ustanowionych w dyrektywie dotyczącej włączenia tej innej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG
3 Krezoksym metylowy Dyrektywa 1999/1/WE 31.7.1999 W odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających krezoksym metylowy razem z inną substancją czynną włączoną do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG termin transpozycji zostaje przedłużony do czasu, kiedy dłuższy termin wprowadzenia w życie zostanie przewidziany na mocy przepisów ustanowionych w dyrektywie dotyczącej włączenia tej innej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG
4 Spiroksamina Dyrektywa 1999/73/WE 1.1.2000 W odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających spiroksaminę razem z inną substancją czynną włączoną do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG termin transpozycji zostaje przedłużony do czasu, kiedy dłuższy termin wprowadzenia w życie zostanie przewidziany na mocy przepisów ustanowionych w dyrektywie dotyczącej włączenia tej innej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG
5 Azimsulfuron Dyrektywa 1999/80/WE 1.4.2000 W odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do wymienionej dyrektywy, termin transpozycji zostaje przedłużony dla istniejących tymczasowych zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające azimsulfuron do 1.4.2001

W odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających azimsulfuron razem z inną substancją czynną znajdującą się w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG termin zostaje przedłużony do takiego czasu, kiedy dłuższy termin wprowadzenia w życie zostanie przewidziany na mocy przepisów ustanowionych w dyrektywie dotyczącej włączenia tej innej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG

6 Fluroksypyr Dyrektywa 2000/10/WE 1.6.2000 Państwa Członkowskie, zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG, w miarę potrzeby, zmienią lub cofną istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające fluroksypyr jako substancję czynną w terminie transpozycji
Jednakże w odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do wymienionej dyrektywy, termin transpozycji zostaje przedłużony:
- dla środków ochrony roślin zawierających wyłącznie fluroksypyr do 1.12.2004,
- dla środków ochrony roślin zawierających fluroksypyr razem z inną substancją czynną umieszczoną w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, do czterech lat począwszy od dnia wejścia w życie tej dyrektywy, która obejmuje ostatnią z tych wymienionych substancji w załączniku I
7 Metsulfuron metylowy Dyrektywa 2000/49/WE 31.12.2001 Państwa Członkowskie, zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG, w miarę potrzeby, zmienią lub cofną istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające metsulfuron metylowy jako substancję czynną w terminie transpozycji
Jednakże w odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do wymienionej dyrektywy, termin transpozycji zostaje przedłużony:
- dla środków ochrony roślin zawierających wyłącznie metsulfuron metylowy do 1.7.2005,
- dla środków ochrony roślin zawierających metsulfuron metylowy razem z inną substancją czynną umieszczoną w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, do czterech lat od dnia wejścia w życie tej dyrektywy, która obejmuje ostatnią z tych wymienionych substancji w załączniku I
8 Proheksadion wapniowy Dyrektywa 2000/50/WE 1.1.2001 W odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do wymienionej dyrektywy, termin transpozycji zostaje przedłużony dla istniejących tymczasowych zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające proheksadion wapnia do 1.1.2002
W odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających proheksadion wapniowy razem z inną substancją czynną umieszczoną w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG termin transpozycji zostaje przedłużony do czasu, kiedy dłuższy termin wprowadzenia w życie zostanie przewidziany na mocy przepisów ustanowionych w dyrektywie dotyczącej włączenia tej innej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG
9 Triasulfuron Dyrektywa 2000/66/WE 31.1.2002 Państwa Członkowskie, zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG, w miarę potrzeby, zmienią lub cofną istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające triasulfuron jako substancję czynną w terminie transpozycji
Jednakże w odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do wymienionej dyrektywy, termin transpozycji zostaje przedłużony:
- dla środków ochrony roślin zawierających wyłącznie triasulfuron do 1.8.2005,
- dla środków ochrony roślin zawierających triasulfuron razem z inną substancją czynną umieszczoną w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, do czterech lat od dnia wejścia w życie tej dyrektywy, która obejmuje ostatnią z tych wymienionych substancji w załączniku I
10 Esfenwalerat Dyrektywa 2000/67/WE 31.1.2002 Państwa Członkowskie, zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG, w miarę potrzeby, zmienią lub cofną istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające esfenwalerat jako substancję czynną w terminie transpozycji
Jednakże w odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do wymienionej dyrektywy, termin transpozycji zostaje przedłużony:
- dla środków ochrony roślin zawierających wyłącznie esfenwalerat do 1.8.2005,
- dla środków ochrony roślin zawierających esfenwalerat razem z inną substancją czynną umieszczoną w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, do czterech lat od dnia wejścia w życie tej dyrektywy, która obejmuje ostatnią z tych wymienionych substancji w załączniku I
11 Bentazon Dyrektywa 2000/68/WE 31.1.2002 Państwa Członkowskie, zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG, w miarę potrzeby, zmienią lub wycofają istniejące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające bentazon jako substancję czynną w terminie transpozycji
Jednakże w odniesieniu do oceny i podejmowania decyzji zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do wymienionej dyrektywy, termin transpozycji zostaje przedłużony:
- dla środków ochrony roślin zawierających wyłącznie bentazon do 1.8.2005,
- dla środków ochrony roślin zawierających bentazon razem z inną substancją czynną umieszczoną w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, do czterech lat od dnia wejścia w życie tej dyrektywy, która obejmuje ostatnią z tych wymienionych substancji w załączniku I

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.309.14

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2000/80/WE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin w celu ujednolicenia tego załącznika oraz włączenia kolejnej substancji czynnej (lambda-cyhalotryna)
Data aktu: 04/12/2000
Data ogłoszenia: 09/12/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2002, 29/12/2000