Decyzja 2000/728/WE ustanawiająca opłaty zgłoszeniowe i roczne wspólnotowego oznakowania ekologicznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 10 listopada 2000 r.
ustanawiająca opłaty zgłoszeniowe i roczne wspólnotowego oznakowania ekologicznego

(notyfikowano do wiadomości w dokumencie numer C(2000)3279)

(Tekst odnoszący się do EOG)

(2000/728/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności art. 175 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), a w szczególności jego art. 12 oraz załącznik V,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że każdorazowe złożenie wniosku o przyznanie oznakowania ekologicznego powinno podlegać opłacie pokrywającej powstałe w związku z tym koszty oraz że korzystanie z oznakowania ekologicznego powinno wiązać się z wnoszeniem opłaty rocznej.

(2) Artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że wysokość opłat rocznych oraz za złożenie wniosku powinna być ustalona przez Komisję zgodnie z załącznikiem V oraz zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 wyżej wymienionego rozporządzenia.

(3) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje ustalenie minimalnej i maksymalnej wysokości opłaty za złożenie wniosku oraz mówi, że w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw(2) oraz producentów i dostawców usług z krajów rozwijających się opłata ta powinna być obniżona o co najmniej 25 %.

(4) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że roczna opłata powinna zostać obliczona na podstawie rocznej wielkości sprzedaży wyrobu, któremu przyznano wspólnotowe oznakowanie ekologiczne oraz że minimalna i maksymalna opłata powinna być stała.

(5) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw oraz producentów i dostawców usług z krajów rozwijających się roczna opłata powinna być obniżona o co najmniej 25 %.

(6) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że w przypadku podmiotów, które otrzymały już certyfikaty EMAS lub ISO 14001, mogą być zastosowane dalsze obniżki rocznej opłaty.

(7) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że obniżki opłaty mogą zostać rozważone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 powyższego rozporządzenia.

(8) Niniejsza decyzja zgodna jest z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Złożenie wniosku o przyznanie znaku podlega opłacie związanej z powstałymi z tego tytułu kosztami.
2.
Minimalna opłata za złożenie wniosku wynosi 300 EUR. Maksymalna opłata wynosi 1.300 EUR.
3. 1
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw oraz producentów i dostawców usług z krajów rozwijających się opłata za złożenie wniosku zostanie zmniejszona o 25 %. Obie obniżki są łączne i dotyczą zarówno opłaty minimalnej jak i maksymalnej.
Artykuł  2
1.
Każdy podmiot, któremu przyznane zostało oznakowanie ekologiczne zobowiązany jest do wnoszenia rocznej opłaty na rzecz instytucji, która znak przyznała.
2.
Opłata obejmuje okres, który rozpoczyna się z dniem przyznania oznakowania ekologicznego.
3.
Roczna wartość sprzedaży jest obliczana w oparciu o ceny loco fabryka, jeśli wyrób, któremu przyznano oznakowanie ekologiczne, jest towarem. W przypadku usług wartość sprzedaży obliczana jest na podstawie cen łącznie z dostawą.
4.
Roczna opłata wynosi 0,15 % wartości rocznej sprzedaży wyrobu, któremu przyznano oznakowanie ekologiczne Wspólnoty.
5. 2
Minimalna roczna opłata wynosi 500 EUR dla grupy wyrobów dla jednego podmiotu. Maksymalna opłata wynosi 25.000 EUR dla grupy wyrobów dla jednego podmiotu.
6.
W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw jak również producentów i dostawców usług z krajów rozwijających się opłata roczna zostanie zmniejszona o 25 %. Obie obniżki są łączne.
7.
Opłata roczna zostanie zmniejszona o 15 % w przypadku podmiotów, które otrzymały certyfikaty EMAS lub/i ISO 14001. Obniżka może być przyznana pod warunkiem że podmiot zobowiąże się do zapewnienia pełnej zgodności swoich wyrobów oznaczonych oznakowaniem ekologicznym z kryteriami oznakowania ekologicznego przez cały czas trwania umowy oraz, że zobowiązanie to znajdzie się na jego liście celów związanych z ochroną środowiska. Podmioty posiadające certyfikat ISO 14001 mają obowiązek przedstawić coroczne sprawozdanie z wdrażania tego zobowiązania. Podmioty posiadające EMAS przedstawiają coroczny raport na temat ochrony środowiska.
8.
Kompetentne władze mogą przyznać obniżki do 25 % dla maksymalnie trzech pierwszych podmiotów z każdego Państwa Członkowskiego, które otrzymały oznakowanie ekologiczne dla określonej grupy wyrobów.
8a. 3
Właściwe organy mogą przyznać ograniczenie aż do 30 %, jeśli dany produkt otrzymał również inne oznakowanie ekologiczne, które spełnia ogólne wymagania ISO 14024.
9.
Wszystkie wyżej wymienione obniżki są łączne i dotyczą również minimalnych i maksymalnych opłat rocznych i nie mogą w sumie przekroczyć 50 %.
10.
Wyroby, w przypadku których wyroby pośrednie obłożone zostały już opłatą roczną, będą jedynie podlegać opłacie odnoszącej się do rocznej sprzedaży wyrobu po odjęciu wartości wyrobu pośredniego.
Artykuł  3

Opłata za złożenie wniosku i opłata roczna nie dotyczą kosztów związanych z badaniem i weryfikacją, które mogą być niezbędne w przypadku niektórych wyrobów. Ubiegający się o przyznanie oznakowania ekologicznego muszą sami ponieść takie koszty.

Artykuł  4

Umowy na stosowanie oznakowania ekologicznego zawarte przed wejściem w życie niniejszej decyzji mogą, na życzenie licencjobiorcy, zostać zmodyfikowane w celu uwzględnienia postanowień niniejszej decyzji.

Artykuł  5

Przyjęcie lub zmiana przez Wspólnotę grup wyrobów dla oznakowania ekologicznego, zgodnie z procedurą ustanowioną przez art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000, może doprowadzić do zmian w zastosowaniu niniejszej decyzji ustanawiającej koszty i opłaty dla poszczególnych grup wyrobów. Zmiany takie powinny znaleźć się w decyzji ustanawiającej kryteria ekologiczne dla poszczególnych grup wyrobów.

Artykuł  6

Decyzja Komisji 93/326/EWG z dnia 13 maja 1993 r., ustanawiająca wskazówki do ustalenia kosztów i opłat w związku ze wspólnotowym oznakowaniem ekologicznym(3), traci moc.

Artykuł  7

Komisja może w ciągu dwóch lat poddać ocenie sposób wdrażania niniejszej decyzji i wprowadzić do niej stosowne zmiany.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 1.

(2) Małe i średnie przedsiębiorstwa według definicji z rekomendacji Komisji 96/280/WE (Dz.U. L 107 z 30.4.1996, str. 4).

(3) Dz.U. L 129 z 27.5.1993, str. 23.

1 Z dniem notyfikacji decyzji nr 2009/564/WE z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.196.36) od stosowania art. 1 ust. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 ust. 1 przywoływanej decyzji.

- Z dniem notyfikacji decyzji nr 2009/578/WE z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.198.57) od stosowania art. 1 ust. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 ust. 1 przywoływanej decyzji.

2 Z dniem notyfikacji decyzji nr 2009/564/WE z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.196.36) od stosowania art. 2 ust. 5 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 ust. 2 przywoływanej decyzji.

- Z dniem notyfikacji decyzji nr 2009/578/WE z dnia 9 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.198.57) od stosowania art. 2 ust. 5 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 ust. 2 przywoływanej decyzji.

3 Art. 2 ust. 8a dodany przez art. 1 decyzji nr 2003/393/WE z dnia 22 maja 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.135.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.293.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/728/WE ustanawiająca opłaty zgłoszeniowe i roczne wspólnotowego oznakowania ekologicznego
Data aktu: 10/11/2000
Data ogłoszenia: 22/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/11/2000