Rozporządzenie 2037/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2081/92 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i oznaczeń pochodzenia produktów rolnych i artykułów żywnościowych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2037/93
z dnia 27 lipca 1993 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2081/92 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i oznaczeń pochodzenia produktów rolnych i artykułów żywnościowych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2081/92 z dnia 14 lipca 1992 r. w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i oznaczeń pochodzenia produktów rolnych i artykułów żywnościowych (1), w szczególności jego art. 16,

a także mając na uwadze, co następuje:

należy ustalić warunki, w których osoba fizyczna lub prawna może, w wyjątkowych przypadkach, ubiegać się o zarejestrowanie;

w celu uwzględnienia różnej sytuacji prawnej w Państwach Członkowskich, grupa osób mających wspólny interes może wnieść sprzeciw zgodnie z art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92;

w celu zapewnienia jednolitego stosowania rozporządzenia (EWG) nr 2081/92 należy dokładnie ustalić ostateczne terminy dla wniesienia sprzeciwu po rozpoczęciu procedury rejestracji;

z uwagi na określenie przypadków przedstawionych w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92 i sytuacji mogących wprowadzić konsumentów w błąd w Państwach Członkowskich, w rozumieniu rozporządzenia (EWG) nr 2081/92, Komisja może podjąć właściwe działania;

rozwiązania takie składają się na nowy system wspólnotowy, mający na celu ochronę oznaczeń pochodzenia i oznaczeń geograficznych, zawierający nowe charakterystyczne dane; należy koniecznie przybliżyć opinii publicznej ich znaczenie, nie zwalniając jednak producentów i przetwórców z konieczności samodzielnego promowania poszczególnych produktów;

działania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Oznaczeń Geograficznych i Oznaczeń Pochodzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Wnioski o rejestrację zgodnie z art. 5 rozporządzenia 2081/92 mogą być składane przez osoby fizyczne lub prawne nieodpowiadające definicji określonej w art. 5 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (EWG) nr 2081/92 w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, kiedy taka osoba jest jedynym producentem na określonym obszarze geograficznym w chwili składania wniosku.

Wniosek jest ważny tylko wtedy, gdy:

a) osoba ta stosuje jedynie oryginalne i niezmienne metody lokalne;

b) obszar geograficzny wykazuje cechy, które różnią się zasadniczo od cech na obszarach sąsiednich i/lub cechy charakterystyczne produktu są różne.

2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, osoba fizyczna lub prawna, która złożyła wniosek o rejestrację będzie uważana za grupę w rozumieniu art. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92.
Artykuł  2

Gdy prawo krajowe traktuje grupę osób, która nie ma osobowości prawnej, jako osobę prawną, grupa ta jest upoważniona do składania wniosku, zgodnie z art. 1, do wglądu do wniosku w rozumieniu i z zachowaniem warunków zawartych w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92 i wnoszenia sprzeciwu zgodnie z art. 7 ust. 3 tego rozporządzenia.

Artykuł  3

W związku z okresem, przewidzianym w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92, uwzględnione zostaną następujące terminy ostateczne:

– data wysłania oświadczenia o sprzeciwie, przy czym decyduje data stempla pocztowego, lub

– data wpływu, gdy oświadczenie o sprzeciwie przekazywane jest Komisji bezpośrednio albo teleksem, albo faksem.

Artykuł  4

Komisja może podjąć wszelkie stosowne działania w celu określenia przypadków, w których nazwa stała się nazwą rodzajową zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92, oraz sytuacji, w których konsument może być wprowadzony w błąd i w których podjęto decyzję zgodnie z art. 15 tego rozporządzenia.

Artykuł  5 1

W okresie pięciu lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja podejmie niezbędne kroki, za wyjątkiem pomocy dla producentów i/lub przetwórców, które są konieczne w celu poinformowania opinii publicznej o znaczeniu określeń "PDO", "PGI", "chronione oznaczenie pochodzenia" i "chronione oznaczenia geograficzne" w językach Wspólnoty.

Pięcioletni okres, przewidziany w poprzednim ustępie, zostaje niniejszym wydłużony o cztery lata. Należy dokonać oceny zastosowanych działań informacyjnych.

Artykuł  5a 2
1.
Nazwy zarejestrowane jako chronione nazwy pochodzenia (PDO) lub jako chronione oznaczenia geograficzne (PDI) muszą występować razem z symbolem wspólnotowym, który zostanie określony zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 15 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92.
2.
Symbol wspólnotowy może pojawić się tylko na produktach spełniające przepisy rozporządzenia (EWG) nr 2081/92.
3.
Oznaczenia "PDO", "PGI", "chroniona nazwa pochodzenia", »chronione oznaczenie geograficzne« oraz równoważne tradycyjne krajowe wyrażenia mogą być stosowane bez symbolu wspólnotowego.
Artykuł  5b 3

Znak Wspólnoty, określony w art. 5a, składa się ze wzorów przedstawionych w załączniku I część A do niniejszego rozporządzenia. Nazwy, które mogą być stosowane łącznie ze znakiem, są wymienione w załączniku I część B do niniejszego rozporządzenia, podobnie jak równoważne tradycyjne określenia krajowe.

Aby stosować znak wspólnotowy i oznaczenia, muszą być przestrzegane zasady technicznego odtwarzania ustalone w instrukcji graficznej w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Okres trzech miesięcy, o którym mowa w art. 7 ust. 5 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92, rozpocznie się w dniu, w którym Komisja wezwie Państwa Członkowskie do zawarcia porozumienia.

Artykuł  6a 4

Państwo Członkowskie może postanowić, że nazwa władzy kontrolnej lub organu, określona w art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92, podlegających krajowemu systemowi kontroli, musi pojawić się na etykiecie produktów rolnych lub środków spożywczych.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dnia 26 lipca 1993 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lipca 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 208 z 24.7.1992, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I 5

Część A.1

grafika

Część A.2

grafika

Część B

Języki WE Skróty Określenie
ES DOP/IGP denominación de origen protegida indicación geográfica protegida
CS CHOP/CHZO chráněné označení původu chráněné zeměpisné označení
DA BOB/BGB beskyttet oprindelsesbetegnelse beskyttet geografisk betegnelse
DE g.U./g.g.A. geschützte Ursprungsbezeichnung geschützte geographische Angabe
ET KPN/KGT kaitstud päritolunimetus kaitstud geograafiline tähis
EL ΠΟΠ/ ΠΓΕ προστατευόμενη oνομασία προελεύσεως προστατευόμενη γεωγραφική ένδειξη
EN PDO/PGI protected designation of origin protected geographical indication
FR AOP/IGP appellation d’origine protégée indication géographique protégée
IT DOP/IGP denominazione d’origine protetta indicazione geografica protetta
LV ACVN/AĢIN aizsargāts cilmes vietas nosaukums aizsargāta ģeogrāfiskās izcelsmes norāde
LT SKVN/SGN saugoma kilmės vietos nuoroda saugoma geografinė nuoroda
HU OEM/OFJ oltalom alatt álló eredetmegjelölés oltalom alatt álló földrajzi jelzés
MT DPO/IĠP denominazzjoni protetta ta’ oriġini indikazzjoni ġeografika protetta
NL BOB/BGA beschermde oorsprongsbenaming beschermde geografische aanduiding
PL CHNP/CHOG chroniona nazwa pochodzenia chronione oznaczenie geograficzne
PT DOP/IGP denominação de origem protegida indicação geográfica protegida
SK CHOP/CHZO chránené označenie pôvodu chránené zemepisné označenie
SL ZOP/ZGO zaščitena označba porekla zaščitena geografska označba
FI SAN/SMM suojattu alkuperänimitys suojattu maantieteellinen merkintä
SV SUB/SGB skyddad ursprungsbeteckning skyddad geografisk beteckning"

ZAŁĄCZNIK  II 6

INSTRUKCJA GRAFICZNA

1. WPROWADZENIE

UZASADNIENIE POSIADANIA LOGO

Logo pozwoli producentom środków spożywczych zwiększyć rozpoznawalność ich produktów przez konsumentów w Unii Europejskiej. Jest stosowane na produktach, których nazwa została zarejestrowana w kontekście systemu wspólnotowego, w celu ochrony i podkreślenia wagi oznaczeń geograficznych, ustanowionych rozporządzeniem (EWG) nr 2081/92.

W celu rejestracji na mocy niniejszego rozporządzenia oznaczenie musi spełniać kryteria chronionej nazwy pochodzenia (PDO) lub chronionego oznaczenia geograficznego (PGI). Przede wszystkim musi istnieć związek między produktem i obszarem geograficznym, w którym jest on wytwarzany. Powyższe kategorie są zróżnicowane jedynie poprzez rodzaj powiązania, a ochrona zapewniana na mocy rozporządzenia pozostaje identyczna w obydwu przypadkach.

Wspólnota rejestruje powiązania nazwy geograficznej ze szczegółowym kompletem specyfikacji. Kontrole przeprowadzane przez Państwo Członkowskie zapewniają ochronę konsumenta, gwarantując przestrzeganie oznaczania pochodzenia i specyfikacji.

Istnieje już logo wspólnotowe, które gwarantuje szczególny tradycyjny charakter niektórych produktów niezależnie od miejsca ich wytworzenia; nowe logo zostało opracowane na bazie tego wzoru. Następnie istnieje wzór dla dwóch klasyfikacji (PDO i PGI). Pozwala to na synergię między różnymi graficznymi sposobami przedstawiania systemów europejskich oraz zapobiega mnożeniu ilości znaków na rynku.

Obecność omawianego logo stanowi rzeczywistą gwarancję dla wszystkich konsumentów europejskich, jednoznacznie wyjaśniając, że szczególne cechy danego produktu wynikają z jego określonego pochodzenia geograficznego. Z tego powodu produkty będą cieszyły się większym zaufaniem.

Logo zapewniają wam, jako producentom, narzędzie marketingowe. Będziecie mogli umieszczać logo na etykiecie lub opakowaniu waszych produktów oraz możecie je również wykorzystywać w reklamie.

Instrukcja graficzna ma za zadanie stanowić dla was przewodnik w zakresie odtwarzania logo. Opracowano różne możliwości jego stosowania, pozwalające wam na dokonanie wyboru w zależności od waszych wymagań dla drukowanego materiału.

Grafika ta jest oparta na logo Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności, ale różni się od niego niebieskim kolorem ostrych punktów szczytowych oraz na wewnętrznej powierzchni logo.

Graficzne przedstawienie bruzd na zaoranym polu zostało włączone jako odniesienie się do źródła i geograficznego pochodzenia produktów określonych za pomocą tego logo.

grafika

2. OGÓLNE STOSOWANIE LOGO PDO/PGI

2.1. KOLORY ODNIESIENIA

Niniejsze logo stosowane na opakowaniach lub etykietach powinno być kolorowe, z zastosowaniem kolorów bezpośrednich (Pantone) lub techniki czterech kolorów.

grafika

2.2. LOGO MONOCHROMATYCZNE

Jeżeli kolory druku na opakowaniu lub etykiecie niektórych produktów są zupełnie różne od kolorów odniesienia logo, możliwe są dwa rozwiązania:

Logo w formacie pozytywu

Jeżeli kolor tła opakowania lub etykiety jest jasny, zastosować logo w formacie pozytywu, wykorzystując najciemniejszy kolor druku na opakowaniu lub etykiecie.

grafika

Logo w formacie negatywu

Jeżeli kolor tła opakowania lub etykiety jest ciemny, zastosować logo w formacie negatywu, wykorzystując kolor druku na opakowaniu.

grafika

2.3. KONTRAST Z KOLORAMI TŁA

Jeżeli logo jest stosowane na tle kolorowym lub barwionym, które utrudnia jego odczytanie, zastosować wyznaczenie zewnętrznego obwodu wokół logo, aby zwiększyć jego kontrast z kolorami tła.

grafika

2.4. TYPOGRAFIA

Stosować wielkie litery czcionki Times Roman przy pisaniu wyrazów. Jeżeli występują jedynie wyrazy, zmniejszyć rozmiar czcionki zgodnie z normami określonymi w sekcji 2.6.

Times Roman

ABCDEFGHIJKLM

NOPQRSTUVWXYZ

2.5. JĘZYK

Wersja językowa lub wersje językowe przyjmowane według uznania, stosownie do potrzeb.

2.6. ZAKRES ZMNIEJSZANIA

Na opakowaniu

Jeżeli stosowanie logo na różnych rodzajach opakowań i etykiet powoduje konieczność zmniejszania logo, minimalna wymagana średnica wynosi 15 mm.

grafika

2.7. UMIESZCZANIE LOGO NA OPAKOWANIACH I ETYKIETACH

Stosowanie logo PDO i PGI służy nadawaniu szczególnej wartości produktom, na których są umieszczone, i odróżnianiu ich od innych produktów. W związku z powyższym najbardziej skutecznym elementem stosowania omawianych logo jest kolor, ponieważ w ten sposób będą one bardziej widoczne oraz będą łatwiej i szybciej rozpoznawane przez konsumenta.

Stosowanie logo PDO i PGI w wersji monochromatycznej lub w formacie negatywu jest zalecane jedynie wówczas, gdy trudności techniczne sprawiają, że stosowanie ich w wersji kolorowej jest niemożliwe.

3. STOSOWANIE SZCZEGÓLNE

3.1. W MEDIACH

Do celów reklamowych (kampanie w prasie, w tygodnikach, plakaty, TV, media audiowizualne, marketing bezpośredni) logo muszą występować w kolorze.

3.2. INNE ZASTOSOWANIA

W przypadku gdy logo są stosowane na innych nośnikach, takich jak pojazdy lub okna wystawowe itd., należy w możliwie jak najszerszym zakresie przestrzegać powyższych wytycznych w stosowaniu kolorów.

4. KLISZE ORYGINALNE

4.1. WYBÓR DWÓCH KOLORÓW

grafika

4.2 ZARYS

grafika

4.3 WYBÓR POZYTYWU MONOCHROMATYCZNEGO

grafika

4.4 WYBÓR NEGATYWU MONOCHROMATYCZNEGO

grafika

4.5 ARKUSZE KOLOROWYCH PRÓBEK

grafika

1 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1428/97 z dnia 23 lipca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.196.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1997 r.
2 Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1428/97 z dnia 23 lipca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.196.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 lipca 1997 r.
3 Art. 5b dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1726/98 z dnia 22 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 1998 r.
4 Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1726/98 z dnia 22 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 1998 r.
5 Załącznik I:

-dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1726/98 z dnia 22 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2168/2004 z dnia 17 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.371.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 grudnia 2004 r.

6 Załącznik II dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1726/98 z dnia 22 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.224.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 1998 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.185.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2037/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2081/92 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i oznaczeń pochodzenia produktów rolnych i artykułów żywnościowych
Data aktu: 27/07/1993
Data ogłoszenia: 28/07/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/07/1993