Rozporządzenie 1413/82 zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów

ROZPORZĄDZENIE RADY EWG NR 1413/82
z dnia 18 maja 1982 r.
zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 4 ust. 3 i art. 22 ust. 3 rozporządzenia nr 136/66/EWG(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 3454/80(4), ustaliły daty rozpoczęcia i zakończenia roku gospodarczego w odniesieniu do oliwy z oliwek oraz w odniesieniu do ziarna rzepiku i rzepaku oraz ziarna słonecznika;

w niektórych przypadkach może okazać się niezbędna zmiana tych dat przy stosunkowo krótkim okresie powiadomienia; dlatego też należy ustanowić odpowiednią procedurę dokonywania takich zmian;

artykuł 5 rozporządzenia nr 136/66/EWG wprowadza system pomocy produkcyjnej dla oliwy z oliwek wytwarzanej we Wspólnocie; ta pomoc, która zależy od ilości oliwy rzeczywiście wyprodukowanej, jest przyznawana dla producentów oliwy z oliwek będących członkami grupy producentów należącej do stowarzyszenia uznanego na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 1360/78(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 3086/81(6) oraz rozporządzenia nr 136/66/EWG, oraz przyznawane dla indywidualnych producentów oliwek, którzy poddają się kontroli dokonywanej przez takie stowarzyszenie;

rozporządzenie (EWG) nr 2989/81(7) odracza wprowadzenie w życie tego systemu do początku roku gospodarczego 1982/83, a dla bieżącego roku gospodarczego utrzymano środki tymczasowe stosowane w ciągu trzech ubiegłych lat gospodarczych do organizacji producentów oliwy z oliwek;

w związku z problemami z wykonaniem rozporządzenia (EWG) nr 1360/78 w niektórych Państwach Członkowskich istnieje obawa, że system przewidziany w tym rozporządzeniu nie zostanie wprowadzony w życie w najbliższej przyszłości; ponadto wydaje się, że system oparty na działaniach stowarzyszeń nie jest odpowiedni dla szczególnej struktury produkcji oliwy z oliwek w Grecji;

system pomocy nie może być skutecznie zarządzany na podstawie tymczasowych przepisów, stosowanych obecnie w odniesieniu do organizacji producentów;

dowodzi to, że istnieje potrzeba wprowadzenia w życie szczególnego systemu, począwszy od roku gospodarczego 1982/83, jako uzgodnienia trwałego, opartego na grupach plantatorów oliwek lub stowarzyszeniach tych grup, które mogłyby być odpowiedzialne za prowadzenie niektórych działań związanych z wprowadzeniem w życie systemu pomocy;

o ile stowarzyszenia te mają prowadzić bardziej rygorystyczną kontrolę produkcji w odniesieniu do producentów będących członkami grup producentów należących do tych stowarzyszeń, stowarzyszenia te powinny otrzymywać zaliczki na kwoty pomocy;

ponadto art. 22 rozporządzenia nr 136/66/EWG przewiduje ustalanie dla ziaren oleistych ceny docelowej i interwencyjnej;

tendencja w produkcji ziarna rzepiku i rzepaku spowodowała pewne utrudnienia rynkowe skutkujące znacznym obciążeniem budżetu Wspólnoty; niepodjęcie nowych środków spowoduje nasilanie się tej niekorzystnej tendencji; należy także podjąć kroki w celu zapobieżenia niepożądanym skutkom w tym sektorze produkcji, jakie mogą być wynikiem ograniczenia produkcji we Wspólnocie w celu zwiększenia konkurencyjności produkcji rolnej; ustalenie maksymalnego poziomu produkcji oraz zmniejszenie gwarancji cenowej na następny rok gospodarczy w przypadku przekroczenia tego poziomu może pomóc w zmianie kierunku gwarancji Wspólnoty i tym samym odciążyć budżet Wspólnoty; każde zmniejszenie gwarancji Wspólnoty musi zależeć od wielkości przekroczenia progu gwarancyjnego, ale nie powinno nadmiernie uszczuplać dochodów producentów;

dlatego też jest niezbędne jest dostosowanie ceny docelowej oraz ceny interwencyjnej do wielkości przekroczenia wspomnianego poziomu maksymalnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu nr 136/66/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. O ile Rada nie zadecyduje inaczej, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, rok gospodarczy dla oliwy z oliwek trwa od dnia 1 listopada do dnia 31 października następnego roku.".

2. W art. 5 ust. 2 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- producentom, będącym członkami grupy producentów uznanej na podstawie niniejszego rozporządzenia, na podstawie rzeczywistej ilości wyprodukowanej przez nich oliwy,".

3. W art. 5 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Uznane grupy producentów lub uznane stowarzyszenia grup mogą uczestniczyć w ustalaniu rzeczywistego poziomu produkcji, określonego w ust. 2 tiret pierwsze, i w określaniu potencjału produkcyjnego oraz plonów, określonych w ust. 2 tiret drugie.".

4. Artykuł 20c otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 20c

1. Grupy producentów uznane w rozumieniu niniejszego rozporządzenia muszą:

a) składać się z indywidualnych plantatorów i/lub organizacji zaangażowanych w produkcję, przetwórstwo lub handel oliwkami, oliwą z oliwek, w skład których wchodzą wyłącznie plantatorzy oliwek;

b) być zdolne do kontrolowania produkcji oliwek i oliwy z oliwek swoich członków;

c) w przypadku gdy nie należą one do uznanego stowarzyszenia grupy producentów:

- być upoważnione do składania wniosków o przyznanie pomocy w imieniu swych członków plantatorów,

- być upoważnione do otrzymywania pomocy oraz do jej rozdziału między swoich członków;

d) jeżeli należą są one do stowarzyszenia, być upoważnione do dostarczania stowarzyszeniu oświadczenia o wielkości produkcji w odniesieniu do członka plantatora w celu wystąpienia z wnioskiem o przyznanie pomocy;

e) posiadać minimalną liczbę członków lub reprezentować minimalny procent producentów oliwek lub oliwy z oliwek w regionie, w którym zostały ustanowione;

f) nie stosować dyskryminacji w żadnym z zakresów swojej działalności w stosunku do producentów spełniających warunki przyjęcia do grupy, w szczególności w związku z przynależnością państwową lub miejscem prowadzenia działalności;

g) posiadać statut zawierający przepisy zapewniające każdemu członkowi grupy pragnącemu z niej wystąpić możliwość uczynienia tego:

- po okresie minimum 3 lat pozostawania członkiem grupy od chwili jej uznania,

- oraz pod warunkiem pisemnego powiadomienia grupy o swym zamiarze co najmniej 12 miesięcy przed wystąpieniem z niej.

2. Uznane stowarzyszenia grup w rozumieniu niniejszego rozporządzenia muszą:

a) składać się wyłącznie z grup określonych w ust. 1;

b) być zdolne do koordynowania i weryfikacji działalności grup wchodzących w skład stowarzyszenia;

c) być upoważnione do składania jednego wniosku o przyznanie pomocy w imieniu wszystkich producentów będących członkami grup;

d) być upoważnione do otrzymywania pomocy oraz do jej podziału między producentów, określonych w lit. c);

e) składać się z minimalnej liczby grup członkowskich lub reprezentować minimalny udział procentowy w produkcji w danym Państwie Członkowskim;

f) posiadać statut zawierający przepisy zapewniające każdemu członkowi stowarzyszenia pragnącemu wystąpić ze stowarzyszenia możliwość uczynienia tego:

- po okresie członkostwa w stowarzyszeniu producentów wynoszącym co najmniej 3 lata od chwili uznania stowarzyszenia,

- oraz pod warunkiem pisemnego powiadomienia stowarzyszenia o swym zamiarze co najmniej 12 miesięcy przed wystąpieniem z niego.

3. Uznanie dla grupy lub stowarzyszenia wycofuje się, jeżeli warunki uznania nie zostały spełnione lub przestały być spełniane.

4. Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością na wniosek Komisji, określa ogólne zasady stosowania przepisów niniejszego artykułu.

Szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu są określane zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 38.".

5. Artykuł 20 d otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 20 d

1. Uznane grupy lub uznane stowarzyszenia mogą zatrzymywać, jako opłatę, ustalony procent wypłacanej im kwoty pomocy produkcyjnej. Celem tej opłaty jest pokrywanie wydatków ponoszonych przy wykonywaniu prac określonych w art. 5 ust. 3 i art. 20c.

Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, podejmuje każdego roku przed dniem 1 października decyzję, w odniesieniu do następnego roku gospodarczego, w sprawie procentowej części pomocy produkcyjnej, jaka może być przez uznane grupy lub stowarzyszenia zatrzymywana w charakterze składki.

2. Po złożeniu przez stowarzyszenie wniosku o przyznanie pomocy dane Państwo Członkowskie jest upoważnione do wypłacenia stowarzyszeniu zaliczki w wysokości ustalonej na podstawie kwoty przyznanej pomocy.

3. Jeżeli w okresie, którego długość zostanie ustalona, ceny na rynku Wspólnoty zbliżają się do poziomu ceny interwencyjnej, może zostać podjęta decyzja, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 38, zezwalająca uznanym grupom producentów lub stowarzyszeniom w rozumieniu niniejszego rozporządzenia na zawieranie umów składu oliwy z oliwek będącej przedmiotem ich sprzedaży

4. Szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 38.".

6. W art. 22 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. O ile Rada nie zadecyduje inaczej, stanowiąc kwalifikowaną większością na wniosek Komisji,

- rok gospodarczy dla ziarna rzepiku i rzepaku trwa od dnia 1 lipca do dnia 30 czerwca,

- rok gospodarczy dla ziarna słonecznika trwa od dnia 1 sierpnia do dnia 31 lipca.".

7. Dodaje się art. 24a w brzmieniu:

"Artykuł 24a

1. Rada, stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 43 ust. 2 Traktatu, każdego roku określa, po raz pierwszy w odniesieniu do roku gospodarczego 1982/83, obowiązujący we Wspólnocie próg gwarancji dla ziarna rzepiku i rzepaku.

2. Próg gwarancji dla ziarna rzepiku i rzepaku ustala się na podstawie wielkości produkcji w okresie referencyjnym oraz przewidywane tendencje popytu.

3. W przypadku gdy rzeczywista średnia wielkość produkcji odnotowana dla trzech ostatnich lat gospodarczych przekracza próg gwarancji próg ustalony dla danego roku gospodarczego, cena interwencyjna na następny rok gospodarczy zostaje zmniejszona o kwotę odpowiadającą nadwyżce.

Określając ceny Rada, stosując tę samą procedurę, ustala:

- wielkość obniżenia ceny docelowej i interwencyjnej tak, by odpowiadała ona ilości, o jaką przekroczono poziom maksymalny,

- maksymalny zakres obniżenia ceny docelowej i interwencyjnej.

4. Szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 38 niniejszego rozporządzenia.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się w odniesieniu do każdego produktu, począwszy od daty rozpoczęcia roku gospodarczego 1982/83.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 maja 1982 r.

W imieniu Rady
P. de KEERSMAEKER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 104 z 26.4.1982, str. 25.

(2) Dz.U. C 114 z 6.5.1982, str. 1

(3) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66

(4) Dz.U. L 360 z 31.12.1980, str. 16

(5) Dz.U. L 166 z 23.6.1978, str. 1.

(6) Dz.U. L 310 z 30.10.1981, str. 3

(7) Dz.U. L 299 z 20.10.1981, str. 15

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1982.162.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1413/82 zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów
Data aktu: 18/05/1982
Data ogłoszenia: 12/06/1982
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/06/1982