uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 4 ust. 3 i art. 22 ust. 3 rozporządzenia nr 136/66/EWG(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 3454/80(4), ustaliły daty rozpoczęcia i zakończenia roku gospodarczego w odniesieniu do oliwy z oliwek oraz w odniesieniu do ziarna rzepiku i rzepaku oraz ziarna słonecznika;
w niektórych przypadkach może okazać się niezbędna zmiana tych dat przy stosunkowo krótkim okresie powiadomienia; dlatego też należy ustanowić odpowiednią procedurę dokonywania takich zmian;
artykuł 5 rozporządzenia nr 136/66/EWG wprowadza system pomocy produkcyjnej dla oliwy z oliwek wytwarzanej we Wspólnocie; ta pomoc, która zależy od ilości oliwy rzeczywiście wyprodukowanej, jest przyznawana dla producentów oliwy z oliwek będących członkami grupy producentów należącej do stowarzyszenia uznanego na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 1360/78(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 3086/81(6) oraz rozporządzenia nr 136/66/EWG, oraz przyznawane dla indywidualnych producentów oliwek, którzy poddają się kontroli dokonywanej przez takie stowarzyszenie;
rozporządzenie (EWG) nr 2989/81(7) odracza wprowadzenie w życie tego systemu do początku roku gospodarczego 1982/83, a dla bieżącego roku gospodarczego utrzymano środki tymczasowe stosowane w ciągu trzech ubiegłych lat gospodarczych do organizacji producentów oliwy z oliwek;
w związku z problemami z wykonaniem rozporządzenia (EWG) nr 1360/78 w niektórych Państwach Członkowskich istnieje obawa, że system przewidziany w tym rozporządzeniu nie zostanie wprowadzony w życie w najbliższej przyszłości; ponadto wydaje się, że system oparty na działaniach stowarzyszeń nie jest odpowiedni dla szczególnej struktury produkcji oliwy z oliwek w Grecji;
system pomocy nie może być skutecznie zarządzany na podstawie tymczasowych przepisów, stosowanych obecnie w odniesieniu do organizacji producentów;
dowodzi to, że istnieje potrzeba wprowadzenia w życie szczególnego systemu, począwszy od roku gospodarczego 1982/83, jako uzgodnienia trwałego, opartego na grupach plantatorów oliwek lub stowarzyszeniach tych grup, które mogłyby być odpowiedzialne za prowadzenie niektórych działań związanych z wprowadzeniem w życie systemu pomocy;
o ile stowarzyszenia te mają prowadzić bardziej rygorystyczną kontrolę produkcji w odniesieniu do producentów będących członkami grup producentów należących do tych stowarzyszeń, stowarzyszenia te powinny otrzymywać zaliczki na kwoty pomocy;
ponadto art. 22 rozporządzenia nr 136/66/EWG przewiduje ustalanie dla ziaren oleistych ceny docelowej i interwencyjnej;
tendencja w produkcji ziarna rzepiku i rzepaku spowodowała pewne utrudnienia rynkowe skutkujące znacznym obciążeniem budżetu Wspólnoty; niepodjęcie nowych środków spowoduje nasilanie się tej niekorzystnej tendencji; należy także podjąć kroki w celu zapobieżenia niepożądanym skutkom w tym sektorze produkcji, jakie mogą być wynikiem ograniczenia produkcji we Wspólnocie w celu zwiększenia konkurencyjności produkcji rolnej; ustalenie maksymalnego poziomu produkcji oraz zmniejszenie gwarancji cenowej na następny rok gospodarczy w przypadku przekroczenia tego poziomu może pomóc w zmianie kierunku gwarancji Wspólnoty i tym samym odciążyć budżet Wspólnoty; każde zmniejszenie gwarancji Wspólnoty musi zależeć od wielkości przekroczenia progu gwarancyjnego, ale nie powinno nadmiernie uszczuplać dochodów producentów;
dlatego też jest niezbędne jest dostosowanie ceny docelowej oraz ceny interwencyjnej do wielkości przekroczenia wspomnianego poziomu maksymalnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 maja 1982 r.
| W imieniu Rady | |
| P. de KEERSMAEKER | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 104 z 26.4.1982, str. 25.
(2) Dz.U. C 114 z 6.5.1982, str. 1
(3) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66
(4) Dz.U. L 360 z 31.12.1980, str. 16
(5) Dz.U. L 166 z 23.6.1978, str. 1.
(6) Dz.U. L 310 z 30.10.1981, str. 3
(7) Dz.U. L 299 z 20.10.1981, str. 15
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1982.162.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1413/82 zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów |
| Data aktu: | 18/05/1982 |
| Data ogłoszenia: | 12/06/1982 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 15/06/1982 |