Uwagi z LXXIII posiedzenia Konferencji Komisji Parlamentarnych do Spraw Unijnych (COSAC) - Warszawa, 8-10 czerwca 2025 r.

Uwagi z LXXIII posiedzenia Konferencji Komisji Parlamentarnych do Spraw Unijnych (COSAC)
Warszawa, 8-10 czerwca 2025 r.

(C/2025/4071)

Bezpieczeństwo

(Dz.U.UE C z dnia 18 lipca 2025 r.)

1) COSAC podkreśla, że Europa musi wziąć na siebie większą odpowiedzialność za własne bezpieczeństwo i wzmocnić europejskie zdolności obronne w pełnej komplementarności z NATO oraz zgodnie z uzgodnionymi zasadami przewodnimi dotyczącymi eliminowania krytycznych luk i wspierania solidnej europejskiej bazy przemysłowej sektora obronnego, z uwzględnieniem interesów i polityki obronnej wszystkich państw członkowskich.

2) COSAC podkreśla, że biorąc pod uwagę dynamiczną sytuację geopolityczną, współpraca transatlantycka z NATO pozostaje fundamentem bezpieczeństwa zintegrowanej Europy. COSAC zachęca UE i NATO do współpracy na rzecz bezpieczeństwa i stabilności w obszarze euroatlantyckim. COSAC powtarza ponadto, że Europa musi dołożyć niezbędnych starań, aby wziąć na siebie większą odpowiedzialność za własną obronę i zapewnić bardziej sprawiedliwy podział obciążeń transatlantyckich.

3) COSAC apeluje o zwiększenie inwestycji w obronność oraz podkreśla wagę zabezpieczenia i wzmocnienia przez państwa członkowskie ich obecnych i przyszłych inwestycji w zdolności wojskowe w ramach ich zaangażowania w bezpieczeństwo europejskie i transatlantyckie, zgodnie z celami NATO w zakresie zdolności.

4) COSAC z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy Komisji Europejskiej ukierunkowane na zwiększenie zdolności obronnych, europejską bazę technologicznoprzemysłową sektora obronnego, w tym program ReArm Europe oraz białą księgę w sprawie obronności europejskiej - Gotowość 2030. Współpraca UE w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony będzie prowadzona z pełnym poszanowaniem polityk bezpieczeństwa i obrony państw członkowskich oraz ich kompetencji, zgodnie z Traktatami. COSAC podkreśla, że przy podejmowaniu decyzji dotyczącej współpracy UE z jakimkolwiek państwem trzecim będą uwzględniane egzystencjalne interesy wszystkich państw członkowskich oraz suwerenne prawa i integralność terytorialna tych państw.

5) COSAC odnotowuje trwające dyskusje na temat podstawy prawnej proponowanego Instrumentu na rzecz Zwiększenia Bezpieczeństwa Europy (SAFE) oraz podkreśla wagę zapewnienia pełnego poszanowania równowagi instytucjonalnej i roli Parlamentu Europejskiego w głównych inicjatywach ustawodawczych.

6) COSAC twierdzi, że ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do wzmocnienia bezpieczeństwa całej Unii. COSAC podkreśla wagę zapewnienia bezpieczeństwa regionom najbardziej narażonym na bezpośrednie zagrożenia ze strony Rosji i Białorusi i w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje uznanie m.in. Tarczy Wschód i Bałtyckiej Linii Obrony za sztandarowe projekty UE zainicjowane w celu odstraszania potencjalnych zagrożeń ze Wschodu i przeciwdziałania im. Podkreśla potrzebę skutecznej ochrony granic zewnętrznych UE zgodnie z przepisami prawa Unii i prawa międzynarodowego.

7) COSAC z zadowoleniem przyjmuje wspólny komunikat Komisji Europejskiej i Wysokiej Przedstawicielki w sprawie wzmocnienia bezpieczeństwa w regionie Morza Czarnego i oczekuje wdrożenia strategicznego podejścia UE do regionu Morza Czarnego.

8) COSAC podkreśla potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa na południowej granicy Europy, która jest zagrożona terroryzmem, przestępczością zorganizowaną i masowym napływem migrantów o nieuregulowanym statusie.

9) COSAC podkreśla wagę zintensyfikowania i poprawy działań koordynacyjnych w celu wzmocnienia odporności infrastruktury krytycznej, w szczególności w sektorach energetycznym i telekomunikacyjnym, w tym kabli podmorskich. W tym kontekście COSAC podkreśla znaczenie współpracy wielu państw członkowskich w zabezpieczaniu podmorskich sieci kablowych, w tym wspólnych odpowiednich środków służących poprawie odporności transgranicznej infrastruktury krytycznej. COSAC podkreśla również potrzebę ochrony wszystkich sektorów sklasyfikowanych jako "strefy ryzyka". COSAC podkreśla ponadto znaczenie zintegrowania mechanizmów wymiany informacji o zagrożeniach w czasie rzeczywistym we wszystkich państwach członkowskich, aby poprawić wczesne wykrywanie i ograniczanie ryzyka związanego z kablami podmorskimi i inną infrastrukturą krytyczną. Zaleca również stosowanie opartych na sztucznej inteligencji narzędzi do wykrywania anomalii w celu wzmocnienia zdolności systemów wczesnego ostrzegania i wspierania proaktywnego reagowania na incydenty.

10) COSAC apeluje o wzmożenie wysiłków na rzecz przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym, w tym zagrożeniom dla infrastruktury krytycznej, manipulacji informacją, instrumentalizacji migracji jako narzędzia destabilizacji. Należy położyć większy nacisk na wczesną identyfikację zagrożeń hybrydowych. Potwierdzając swoje zaangażowanie w ochronę integralności i funkcjonalności strefy Schengen, COSAC proponuje również rozwój ogólnoeuropejskiego centrum syntezy danych wywiadowczych dotyczących zagrożeń hybrydowych w celu koordynowania reakcji i dzielenia się spostrzeżeniami na temat pojawiających się taktyk, technik i procedur (TTP) stosowanych przez przeciwników.

11) COSAC uznaje znaczenie współpracy państw członkowskich i Unii w dziedzinie zarządzania kryzysowego, ochrony ludności, odporności demokratycznej, w tym na zagraniczne manipulacje informacjami i ingerencje w informacje, umiejętności korzystania z mediów i cyberprzestrzeni oraz pomocy humanitarnej, a także uznaje te obszary za fundamentalne dla budowania odporności społeczeństwa europejskiego. Podkreśla również wagę stosowania w tych działaniach podejścia przewidującego zaangażowanie całej administracji rządowej i całego społeczeństwa.

12) COSAC wspiera silniejszą koordynację między wspólnotami wywiadowczymi i zespołami reagowania na zagrożenia hybrydowe w celu poprawy gotowości i zbiorowego reagowania. Zaleca również włączenie zdolności reagowania na cyberincydenty do ram ochrony ludności, w tym transgranicznych ćwiczeń cybernetycznych i wspólnych ćwiczeń symulacyjnych.

13) COSAC z zadowoleniem przyjmuje sfinalizowanie projektu traktatu pokojowego między Armenią a Azerbejdżanem jako historyczną szansę na zapewnienie trwałego pokoju i stabilności na Kaukazie Południowym. Wzywa obie strony do szybkiego podpisania porozumienia.

Ukraina

14) COSAC jednoznacznie potępia nieuzasadnioną i nielegalną rosyjską agresję wobec Ukrainy oraz wzywa Federację Rosyjską do natychmiastowego i bezwarunkowego wycofania wojsk i zasobów wojskowych z całego terytorium Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową.

15) COSAC wzywa społeczność międzynarodową do zwiększenia wszechstronnego wsparcia dla Ukrainy do czasu zawarcia sprawiedliwego i trwałego porozumienia pokojowego. Wspólne działania służą inwestowaniu w europejskie bezpieczeństwo i stanowią kluczowy krok w kierunku zmniejszenia zagrożenia przyszłą rosyjską agresją. Wsparcie wojskowe UE będzie udzielane z pełnym poszanowaniem polityki bezpieczeństwa i obrony państw członkowskich.

16) COSAC popiera zawarcie sprawiedliwego i trwałego porozumienia pokojowego w pełnej zgodności z zasadami Karty Narodów Zjednoczonych i prawa międzynarodowego, które zagwarantuje Ukrainie suwerenność, integralność terytorialną w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową, prawo do obrony jej terytorium, wolność wyboru sojuszy i prawo do budowania przyszłości na zasadach demokratycznych. COSAC uważa, że sprawiedliwego i trwałego pokoju nie może osiągnąć bez zaangażowania Ukrainy i krajów europejskich w proces negocjacji.

17) COSAC podkreśla konieczność dalszego wywierania presji na Rosję do czasu zaprzestania przez nią agresji. COSAC potwierdza, że przedstawiciele władz rosyjskich i wszystkie osoby odpowiedzialne za zbrodnie międzynarodowe popełnione w Ukrainie lub przeciwko niej muszą być ścigane i sądzone zgodnie z zasadami prawa międzynarodowego. Rosja musi w pełni zrekompensować szkody wyrządzone Ukrainie, w tym z wykorzystaniem immobilizowanych rosyjskich aktywów państwowych 1 .

18) COSAC apeluje o utrzymanie presji na Rosję w postaci dalszych sankcji do czasu przywrócenia integralności terytorialnej, suwerenności i niezależności Ukrainy. COSAC wyraża zadowolenia z przyjęcia 17. pakietu sankcji przeciwko Rosji, w tym środków wobec "floty cieni". Apeluje o pełne i skuteczne egzekwowanie sankcji oraz o dalsze środki i działania przeciwdziałające ich obchodzeniu, w tym za pośrednictwem państw trzecich.

19) COSAC powtarza swoje wcześniejsze oświadczenia, w których zdecydowanie potępia nielegalną deportację ukraińskich dzieci przez Rosję. Odnotowano, że około 20 000 dzieci zostało deportowanych do Rosji, a proceder ten trwa nadal. Konieczne są skoordynowane wysiłki i opracowanie planu działania na rzecz powrotu tych dzieci. UE musi wywierać presję na Rosję oraz wspierać mechanizmy śledzenia dzieci i ich powrotu.

20) COSAC zauważa, że wojna w Ukrainie spowodowała znaczne transgraniczne szkody w środowisku, co budzi ogromne zaniepokojenie. COSAC wzywa do zbadania działań Rosji w kontekście ekobójstwa i zaklasyfikowania ich jako przestępstwa przeciwko środowisku zgodnie ze statutem rzymskim.

21) COSAC powtarza, że wszyscy przedstawiciele władz rosyjskich, a także osoby i podmioty odpowiedzialne za popełnione w Ukrainie zbrodnie wojenne, zbrodnie przeciwko ludzkości i naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego, muszą zostać pociągnięci do odpowiedzialności za pośrednictwem solidnych międzynarodowych mechanizmów prawnych, w tym Międzynarodowego Trybunału Karnego i specjalnych trybunałów.

Program strategiczny UE na lata 2024-2029

22) COSAC z zadowoleniem przyjmuje priorytety UE i strategiczne wytyczne dotyczące cyklu instytucjonalnego na lata 2024-2029, oparte na trzech filarach: wolnej i demokratycznej Europie, silnej i bezpiecznej Europie oraz zamożnej i konkurencyjnej Europie.

23) COSAC podkreśla wagę ochrony i promowania podstawowych wartości zapisanych w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, zarówno w granicach UE, jak i na arenie międzynarodowej.

24) COSAC podkreśla znaczenie skutecznej kontroli parlamentarnej nad władzą wykonawczą zarówno przez Parlament Europejski, jak i parlamenty narodowe, w tym za pośrednictwem mechanizmów dochodzeniowych, jako niezbędnej do ochrony legitymacji demokratycznej i rozliczalności.

25) COSAC wspiera starania na rzecz zapewnienia zarówno bezpieczeństwa zewnętrznego, jak i wewnętrznego przez dostosowanie działań UE do obecnej sytuacji geopolitycznej.

26) COSAC z zainteresowaniem przyjmuje wnioski z raportów Letty i Draghiego oraz Kompas konkurencyjności zaproponowany przez Komisję Europejską, dostrzegając wyzwania wynikające z niestabilnego globalnego otoczenia biznesowego oraz z myślą o zniwelowaniu luki w zakresie innowacji i wzrostu w gospodarce europejskiej.

27) COSAC podkreśla kluczową rolę jednolitego rynku w rozwoju i dobrobycie państw członkowskich UE oraz potrzebę ograniczenia formalności administracyjnych i wyeliminowania barier, szczególnie w sektorze usług, a także przez zmniejszenie obciążeń biurokratycznych i regulacyjnych.

28) COSAC podkreśla wagę zapewnienia konkurencyjności UE oraz kształtowania unijnej polityki energetycznej i klimatycznej z należytym uwzględnieniem akceptacji społecznej i z poszanowaniem zasady solidarności, tak aby UE stała się pierwszym kontynentem neutralnym dla klimatu i odniosła sukces w transformacji klimatycznej i cyfrowej, która nie pozostawia nikogo w tyle. COSAC uważa, że wszystkie te zasady są ważne przy wprowadzaniu reform transformacji ekologicznej.

29) COSAC wzywa państwa członkowskie UE do pilnego przyspieszenia realizacji działań zapewniających przystępne ceny energii, ukończenia unii energetycznej i rozważenia inicjatyw Komisji Europejskiej dotyczących źródeł energii neutralnych emisyjnie, a także do jak najszybszego zakończenia importu energii z Rosji, aby poprawić nasze bezpieczeństwo energetyczne, obniżyć koszty energii oraz zwiększyć naszą konkurencyjność i starania na rzecz dekarbonizacji.

30) COSAC z zadowoleniem przyjmuje koncepcję unii umiejętności, której celem jest zapewnienie wysokiej jakości edukacji, szkoleń i uczenia się przez całe życie w odpowiedzi na wyzwania w obszarze edukacji oraz na rynku pracy.

31) COSAC z zadowoleniem przyjmuje Plan działania na rzecz kontynentu sztucznej inteligencji i uznaje jego potencjał we wzmacnianiu globalnej pozycji UE. COSAC podkreśla również konieczność wspierania przez UE warunków sprzyjających badaniom nad innowacjami i nowymi technologiami, w tym potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa badań we współpracy z mniej zaufanymi lub potencjalnie wrażliwymi partnerami międzynarodowymi.

32) COSAC podkreśla konieczność utrzymania solidnej wspólnej polityki rolnej, dysponującej ambitnymi zasobami i budującej konkurencyjny, zrównoważony i odporny sektor rolnictwa, który ma dostęp do zasobów naturalnych, gwarantuje bezpieczeństwo żywnościowe, zapewnia odpowiedni poziom życia rolnikom, ich pozycję w łańcuchach dostaw oraz rozwój obszarów wiejskich.

Wieloletnie ramy finansowe UE

33) COSAC utrzymuje, że ramy finansowe UE powinny być dostosowane do skali stojących przed nią wyzwań. COSAC podkreśla potrzebę przyjęcia nowych zasobów własnych i zwiększenia elastyczności wieloletnich ram finansowych UE, aby lepiej reagować na sytuacje nadzwyczajne, w tym konflikty zbrojne, katastrofy klimatyczne, kryzysy energetyczne i zagrożenia dla zdrowia, przy jednoczesnym poszanowaniu prerogatyw i ról instytucji ustanowionych w Traktacie.

34) COSAC uznaje potrzebę znalezienia równowagi między nowymi priorytetami strategicznymi - takimi jak: konkurencyjność, bezpieczeństwo, obrona, rozszerzenie UE i innowacje - a strategiami politycznymi UE opartymi na traktatach, w tym polityką spójności, wspólną polityką rolną i wspólną polityką rybołówstwa. COSAC podkreśla wagę sprawiedliwego rozwoju regionów oraz udzielania wsparcia obszarom wiejskim i słabiej rozwiniętym. Apeluje o pełne uwzględnienie specyfiki regionów najbardziej oddalonych, w tym regionów na wschodniej granicy UE bezpośrednio dotkniętych agresją Rosji.

35) COSAC podkreśla, że rozporządzenie w sprawie warunkowości jest kluczowym instrumentem utrzymania zaufania obywateli do UE. Przestrzeganie praworządności musi być zawsze podstawowym warunkiem wypłaty środków unijnych.

36) COSAC podkreśla potrzebę przeznaczenia znacznych środków finansowych na projekty mobilności wojskowej w UE i przeciwdziałania mobilności na wschodniej granicy.

37) COSAC uważa, że pomysł utworzenia parasolowego Europejskiego Funduszu Konkurencyjności łączącego istniejące programy, jak przewiduje Komisja, nie jest adekwatny do zakładanych celów. COSAC apeluje o odpowiednie finansowanie badań, rozwoju, transformacji cyfrowej i ekologicznej, a jednocześnie zapewnienie MŚP uproszczonego dostępu do funduszy.

38) COSAC apeluje o większe zaangażowanie parlamentów narodowych, obywateli i regionów w kształtowanie przyszłych ram finansowych przez wzmocnienie mechanizmów konsultacji publicznych i wspieranie zaangażowania lokalnego.

39) COSAC uznaje potrzebę uproszczenia procedur wdrażania i rozliczania funduszy UE. COSAC przyjmuje do wiadomości wniosek dotyczący wydłużenia okresów kwalifikowalności wydatków, ograniczenia biurokracji i przyznania regionom większej autonomii w zarządzaniu zasobami. W tym względzie COSAC odsyła do sprawozdań Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

Rozszerzenie Unii Europejskiej

40) COSAC potwierdza, że rozszerzenie UE pozostaje priorytetem geopolitycznym i strategicznym. Rozszerzenie musi być procesem opartym na osiągnięciach, zrównoważonym i wiarygodnym, zgodnym z kryteriami kopenhaskimi, stosowanymi jednakowo i obiektywnie do wszystkich krajów objętych procesem rozszerzenia. COSAC opowiada się za trwałym wsparciem finansowym i politycznym służącym ułatwieniu skutecznej integracji krajów objętych procesem rozszerzenia UE.

41) COSAC uznaje postępy poczynione przez państwa Bałkanów Zachodnich, Ukrainę i Mołdawię pod względem spełniania kryteriów kopenhaskich i podkreśla potrzebę dalszych reform w takich obszarach jak: praworządność, działania antykorupcyjne, niezależność sądów, poszanowanie praw człowieka i ochrona praw mniejszości. COSAC apeluje o skuteczne wsparcie unijne w celu zwiększenia pomocy dla krajów objętych procesem rozszerzenia w tych obszarach.

42) COSAC zwraca uwagę, że państwom objętym procesem rozszerzenia należy zapewnić większe wsparcie UE w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej, oraz podkreśla znaczenie ściślejszej współpracy z Eurojustem i innymi agencjami UE na rzecz skutecznego zwalczania transgranicznej działalności przestępczej.

43) COSAC potwierdza wsparcie dla narodu gruzińskiego na jego drodze ku integracji europejskiej. Jednocześnie ponownie wyraża poważne zaniepokojenie kierunkiem działań rządu gruzińskiego, stojącym w sprzeczności z wartościami i zasadami, na których opiera się Unia Europejska. COSAC wzywa ponadto Gruzję do przyjęcia demokratycznych, kompleksowych i trwałych reform zgodnie z podstawowymi zasadami integracji europejskiej.

44) COSAC uważa, że państwa członkowskie muszą zapewnić ścisłe przestrzeganie norm prawnych wymaganych od nowych państw ubiegających się o przystąpienie do Unii Europejskiej, w tym w zakresie podziału władzy, stosowania prawodawstwa europejskiego i niezależności mediów.

Cyberodporność i zwalczanie dezinformacji

45) COSAC apeluje o wzmocnienie zarządzania kryzysowego dzięki szybkiemu przyjęciu planu na rzecz cyberbezpie- czeństwa, wprowadzeniu ćwiczeń służących testowaniu skuteczności tego zarządzania oraz opracowanie dodatkowych systemów mających zapewnić bezpieczne i wydajne funkcjonowanie państw członkowskich oraz koordynację między wszystkimi odpowiednimi podmiotami. Z myślą o dążeniu do tego celu COSAC popiera włączenie do planu wniosków wyciągniętych z niedawnych cyberincydentów (np. ataków z użyciem oprogramowania szantażującego na sektor opieki zdrowotnej lub sektor energetyczny). Ponadto opowiada się również za partnerstwami publiczno-prywatnymi w celu zwiększenia zakresu i realizmu ćwiczeń w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.

46) COSAC konsekwentnie opowiada się za wzmocnioną współpracą cywilnowojskową w dziedzinie cyberbezpie- czeństwa, w tym za ściślejszą współpracą UE-NATO. COSAC uznaje, że wymiana informacji między państwami członkowskimi jest kluczowym filarem tej współpracy.

47) COSAC podkreśla, jak ważna jest poprawa zdolności instytucji UE do wykrywania, analizy i ujawniania dezinformacji, manipulowania informacją oraz ingerencji w procesy demokratyczne przez państwa trzecie. COSAC apeluje o skoordynowane wysiłki państw członkowskich, instytucji UE, platform internetowych, społeczeństwa obywatelskiego i mediów informacyjnych w tym obszarze. COSAC zaleca korzystanie z platform analizy zagrożeń do śledzenia kampanii dezinformacyjnych i ustalania podmiotów za nie odpowiedzialnych, a także integrację narzędzi przetwarzania języka naturalnego (PJN) do wykrywania skoordynowanych nieautentycznych zachowań w internecie. COSAC wzywa instytucje UE do dokończenia mapowania obecnych działań UE w dziedzinie zwalczania dezinformacji i komunikacji strategicznej, by zapewnić efektywne wykorzystanie zasobów i koordynację oraz wskazać ewentualne słabe punkty w naszym podejściu do przeciwdziałania dezinformacji. COSAC domaga się, aby Komisja w pełni wykorzystała istniejące instrumenty przeciwko platformom, które nie przestrzegają ram prawnych UE.

48) COSAC uznaje, że sztuczna inteligencja (AI) stwarza zarówno możliwości, jak i wyzwania w kontekście cyberodporności i zwalczania dezinformacji. COSAC wzywa państwa członkowskie i instytucje UE do dokładnego zbadania i uwzględnienia pozytywnych i negatywnych skutków AI przy opracowywaniu strategii i inicjatyw w tych obszarach.

49) COSAC podkreśla, że AI może przyczynić się do poprawy wykrywania i analizy dezinformacji dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów. Jednocześnie AI stwarza potencjalne zagrożenia takie jak rozprzestrzenianie dezinformacji za pośrednictwem deepfake'ów i zautomatyzowanych fałszywych kont. COSAC opowiada się za opracowaniem wytycznych i przepisów, które promują zrównoważone podejście do AI, z uwzględnieniem zarówno korzyści, jak i ryzyka.

50) COSAC wyraża głębokie zaniepokojenie kampaniami ingerencji zagranicznej ukierunkowanymi na podważanie procesów demokratycznych, spójności społecznej i zaufania do instytucji w Unii Europejskiej. Uważa, że wszystkie państwa Unii powinny pilnie zapewnić zgodność z europejskim rozporządzeniem w sprawie mediów - na własnych warunkach - oraz wolność i pluralizm mediów bez ingerencji rządu.

51) COSAC popiera inicjatywy Komisji Europejskiej na rzecz zwalczania dezinformacji i cyberzagrożeń, w szczególności przez takie projekty jak europejska tarcza demokracji i program "Cyfrowa Europa" (na lata 2025-2027). COSAC apeluje o wzmocnienie systemów wczesnego ostrzegania i monitorowania. COSAC podkreśla również potrzebę ustanowienia norm interoperacyjności narzędzi i platform cyberbezpieczeństwa państw członkowskich oraz włączenia programów szkoleniowych w zakresie analizy zagrożeń cyberbezpieczeństwa do programu "Cyfrowa Europa". W związku z powyższym COSAC podkreśla ponadto, że osiągnięcie tych celów wymaga odpowiedniego finansowania, rozwoju zasobów ludzkich i dostępu do skutecznych narzędzi cyfrowych.

52) COSAC apeluje o wzmocnienie europejskiego programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa".

53) COSAC podkreśla znaczenie inicjatyw edukacyjnych i służących podnoszeniu świadomości, których celem jest wyposażenie obywateli UE w umiejętności niezbędne do identyfikacji i zwalczania dezinformacji. COSAC podkreśla potrzebę poprawy umiejętności cyfrowych, wspierania myślenia krytycznego w cyberprzestrzeni i poprawy zdolności obywateli do skutecznej weryfikacji źródeł informacji. COSAC opowiada się ponadto za opracowaniem platform podnoszenia świadomości na temat cyberbezpieczeństwa z wykorzystaniem grywalizacji oraz za rozwojem interaktywnych narzędzi symulacji zagrożeń dla obywateli, w szczególności skierowanych do młodzieży i słabszych grup społecznych.

Bliski Wschód

54) COSAC z całą mocą potępia atak terrorystyczny Hamasu z 7 października 2023 r. i podkreśla, że za wszelką cenę należy zapobiec dalszej eskalacji konfliktu i przekształceniu go w wojnę regionalną.

55) COSAC zauważa, że sytuacja w Strefie Gazy i na Bliskim Wschodzie osiągnęła bezprecedensowy poziom katastrofy, która wymaga pilnej uwagi. COSAC wzywa wszystkie odpowiedzialne strony do wprowadzenia odpowiednich środków w celu zaradzenia katastrofalnej sytuacji humanitarnej, w szczególności do zakończenia blokady pomocy humanitarnej w Strefie Gazy.

56) COSAC apeluje o natychmiastowy powrót do pełnego wdrożenia porozumienia o zawieszeniu broni i do uwolnienia zakładników.

57) COSAC jednoznacznie opowiada się za rozwiązaniem dwupaństwowym, które gwarantuje wszystkim obywatelom w regionie bezpieczną przyszłość, przy jednoczesnym pełnym poszanowaniu przynależnych im praw człowieka i wolności obywatelskich określonych w Karcie Narodów Zjednoczonych i odpowiednich konwencjach. COSAC wspiera rozwój współpracy UE z partnerami regionalnymi i międzynarodowymi w tym celu. COSAC z całą mocą potępia wszelkie formy antysemityzmu.

1 Delegacja Belgii oświadcza, że ostatnie zdanie pkt 17 należy odczytywać w taki sam sposób jak ostatnie zdanie pkt 31 uwag przyjętych na posiedzeniu plenarnym COSAC 29 października 2024 r. w Budapeszcie.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4071

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uwagi z LXXIII posiedzenia Konferencji Komisji Parlamentarnych do Spraw Unijnych (COSAC) - Warszawa, 8-10 czerwca 2025 r.
Data aktu: 18/07/2025
Data ogłoszenia: 18/07/2025