(C/2025/3699)(Dz.U.UE C z dnia 16 lipca 2025 r.)
Spis treści
1. Wprowadzenie
2. Kontekst prawny i polityczny
2.1. Ramy prawne
2.2. Kontekst polityczny
3. Wykonywanie obowiązków wynikających z art. 20a
3.1. Dostęp do informacji o udziale odnawialnej energii elektrycznej i zawartości emisji gazów cieplarnianych w dostarczanej energii elektrycznej oraz o potencjale reagowania na zapotrzebowanie ..
3.1.1. Ogólne omówienie obowiązków określonych w art. 20a ust. 1
3.1.2. Udostępnianie danych
3.1.3. Dostęp operatorów systemów dystrybucyjnych do informacji
3.1.4. Zachęty do modernizacji inteligentnych sieci
3.1.5. Dane dotyczące potencjału reagowania na zapotrzebowanie i energii elektrycznej wytwarzanej przez prosumentów i społeczności energetyczne działające w zakresie energii odnawialnej
3.2. Interoperacyjność i zharmonizowane podejście do dostępu do danych
3.2.1. Ogólne omówienie obowiązków określonych w art. 20a ust. 2
3.2.2. Interoperacyjność i harmonizacja
3.3. Wymóg zapewnienia dostępu do podstawowych informacji o bateriach
3.3.1. Ogólne omówienie obowiązków określonych w art. 20a ust. 3
3.3.2. Format danych baterii
3.3.3. Dostęp do danych dla właścicieli, użytkowników i osób trzecich "działających, za wyraźną zgodą, w imieniu właścicieli i użytkowników"
3.3.4. Zapewnienie dostępu do danych dotyczących baterii w "czasie rzeczywistym" na "niedyskrymi- nujących warunkach" i "nieodpłatnie"
3.3.5. Interfejs wymiany
3.4. Obowiązek zapewnienia funkcji inteligentnego i, w stosownych przypadkach, dwukierunkowego ładowania
3.4.1. Ogólne omówienie obowiązków określonych w art. 20a ust. 4
3.4.2. Inteligentne ładowanie
3.4.3. Współdziałanie z inteligentnymi licznikami, w stosownych przypadkach
3.4.4. Ładowanie dwukierunkowe, w stosownych przypadkach
3.4.5. E-roaming
3.5. Niedyskryminujący dostęp małych i mobilnych magazynów energii do rynków energii elektrycznej
3.5.1. Ogólne omówienie obowiązków określonych w art. 20a ust. 5
3.5.2. Obowiązek szczegółowy
ZAŁĄCZNIK I - Obowiązki wynikające z art. 20a
ZAŁĄCZNIK II - Odpowiednie definicje
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 82).
2 Konkretne zamówienie ENER/C1/2022-530 na podstawie umowy ramowej ENER/C1/2022-530.
3 COM(2020) 299 final, komunikat "Impuls dla gospodarki neutralnej dla klimatu: strategia UE dotycząca integracji systemu energetycznego".
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE (Dz.U. L 234 z 22.9.2023, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniające dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylające dyrektywę 2006/66/WE (Dz.U. L 191 z 28.7.2023, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 125).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 54).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1747 z dnia 13 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenia (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 w odniesieniu do poprawy struktury unijnego rynku energii elektrycznej (Dz.U. L, 2024/1747, 26.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1747/oj).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1275 z dnia 24 kwietnia 2024 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (Dz.U., 2024/1275, 8.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1275/oj).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2854 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania oraz w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/2394 i dyrektywy (UE) 2020/1828 (akt w sprawie danych) (Dz.U. L, 2023/2854, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/ eli/reg/2023/2854/oj).
12 COM(2022) 230 final.
13 COM(2023) 757 final.
14 Wspólne sprawozdanie Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) i unijnej Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) (wrzesień 2023 r.).
15 Ocena skutków towarzysząca planowi w zakresie celów klimatycznych na 2040 r., SWD(2024) 63 final.
16 Z szacunków Eurelectric wynika, że udział pojazdów elektrycznych wzrośnie do około 57-58 % w 2040 r. i do 79-80 % w 2050 r., przy czym szacuje się, że udział energii elektrycznej w zużyciu energii przez samochody osobowe osiągnie około 31-33 % do 2040 r. i 60-70 % do 2050 r. ("An EV Explainer" - Eurelectric - Powering People).
17 Rozporządzenie (UE) 2019/943 w sprawie energii elektrycznej i rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2195 w sprawie bilansowania energii elektrycznej, dyrektywa (UE) 2019/944 w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej.
18 API to zbiór zasad lub protokołów, które pozwalają aplikacjom komunikować się ze sobą w celu wymiany danych, funkcji i funkcjonalności. Na przykład w rejestrze produktów do celów etykietowania energetycznego (EPREL) wykorzystuje się również API, który zapewnia dostęp do danych publicznych w odniesieniu do produktów zarejestrowanych w EPREL.
19 Niektórym państwom członkowskim przyznano odstępstwa i okres rozliczania niezbilansowania musi zostać wdrożony we wszystkich obszarach grafikowych do 1 stycznia 2025 r.
21 Zgodnie z art. 24 Komisja przyjmuje w drodze aktów wykonawczych wymogi interoperacyjności oraz niedyskryminacyjne i przejrzyste procedury dostępu do danych pomiarowych i danych dotyczących zużycia, a także danych wymaganych do zmiany dostawcy przez odbiorcę, reagowania na zapotrzebowanie i innych usług.
22 Art. 23 dyrektywy w sprawie energii elektrycznej zawiera zasady dotyczące działań w zakresie zarządzania danymi i stanowi, że państwa członkowskie zapewniają skuteczny i bezpieczny dostęp do danych i ich wymianę. Oprócz tego zawiera przypomnienie, że przetwarzanie danych osobowych musi odbywać się zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679.
23 Interfejsy RESTful API są powszechnie wykorzystywane w aplikacjach internetowych i mobilnych do pobierania lub modyfikowania zasobów i danych dotyczących systemów zdalnych, np. portale społecznościowe wykorzystują interfejsy API REST w celu integracji z aplikacjami innych firm i umożliwienia publikowania aktualizacji.
24 Platforma na rzecz przejrzystości ENTSO-E.
25 Zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 543/2013 w sprawie dostarczania i publikowania danych na rynkach energii elektrycznej.
26 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (wersja przekształcona) zmiany rozporządzeń (WE) nr 715/2009, (UE) 2019/942 i (UE) 2019/943 oraz dyrektyw 2009/73/WE i (UE) 2019/944 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 347/2013 (Dz.U. L 152 z 3.6.2022, s. 45).
27 eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52023DC0757.
28 Transformacja cyfrowa systemu energetycznego - plan działania UE (COM(2022) 552).
29 Grupa zadaniowa ds. inteligentnych sieci zostanie zastąpiona przez grupę ekspertów ds. inteligentnej energii.
30 eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022SC0341.
31 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1162 z dnia 6 czerwca 2023 r. w sprawie wymogów interoperacyjności oraz niedyskryminacyjnych i przejrzystych procedur dostępu do danych pomiarowych i danych dotyczących zużycia (Dz.U. L 154 z 15.6.2023, s. 10).
32 Pkt 34 i 57, FG_DemandResponse.pdf (europa.eu), dokument opublikowany przez ACER 20 grudnia 2022 r.
33 Lepsze zarządzanie danymi przez OSD będzie również konieczne m.in. w celu właściwego wdrożenia przepisów dotyczących dzielenia się energią zawartych w zmienionej dyrektywie w sprawie rynku energii elektrycznej, zgodnie z którymi operatorzy systemów dystrybucyjnych muszą "monitorować, gromadzić, zatwierdzać dane pomiarowe dotyczące dzielonej energii elektrycznej i przekazywać je odpowiednim odbiorcom końcowym i uczestnikom rynku co najmniej raz w miesiącu".
34 Wspólny model informacji (CIM) (entsoe.eu).
35 Wytyczne dotyczące wspólnego modelu informacji dla europejskiego profilu stylu rynkowego IEC 62325-351 zatwierdzone jako specyfikacja techniczna (entsoe.eu).
36 Wspólny model informacji dla rynków energii (entsoe.eu).
37 Zgodnie z decyzją Komisji z dnia 18 września 2023 r. grupa zadaniowa ds. inteligentnych sieci energetycznych zostanie zastąpiona przez grupę ekspertów ds. inteligentnej energii; 75247a4c-ac08-4884-b743-956b3e3cde8f_en (europa.eu).
38 Art. 29 dotyczący mechanizmów wymiany informacji na temat cyberbezpieczeństwa, dyrektywa NIS 2 (nis-2-directive.com).
39 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2024/1366 z dnia 11 marca 2024 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 poprzez ustanowienie kodeksu sieci dotyczącego zasad sektorowych w zakresie aspektów cyberbezpieczeństwa w transgranicznych przepływach energii elektrycznej (Dz.U. L, 2024/1366, 24.5.2024, ELI: http://data.europa. eu/eli/reg_del/2024/1366/oj).
40 Takim jak zarządcy systemów energetycznych budynków, dostawcy usług w zakresie mobilności i inni uczestnicy rynku energii elektrycznej.
42 Artykuł 3: "Obowiązek udostępniania użytkownikowi danych, do których uzyskano dostęp z produktów skomunikowanych lub które wygenerowano podczas świadczenia powiązanych usług. 1. Produkty skomunikowane są projektowane i produkowane, a usługi powiązane projektowane i świadczone w taki sposób, aby dane z produktu i z usługi powiązanej, w tym stosowne metadane niezbędne do interpretacji i wykorzystania danych, były domyślnie łatwo, bezpiecznie, bezpłatnie, w całościowym, ustrukturyzowanym, powszechnie używanym i nadającym się do odczytu maszynowego formacie oraz, w stosownym przypadku i jeśli jest to technicznie możliwe, bezpośrednio dostępne dla użytkownika.".
43 Na przykład dostępne na urządzeniu lub zdalnym serwerze, do którego przekazywane są dane.
44 Art. 9 rozporządzenia (UE) 2023/2854: "1. Wszelka rekompensata uzgodniona między posiadaczem danych a odbiorcą danych za udostępnienie danych w relacjach między przedsiębiorcami jest niedyskryminacyjna, zasadna i może obejmować marżę.".
45 ZAŁĄCZNIK VII - PARAMETRY SŁUŻĄCE DO OKREŚLANIA STANU ZDROWIA I PRZEWIDYWANEJ ŻYWOTNOŚCI BATERII - Część A: Parametry służące do określania stanu zdrowia baterii do pojazdów elektrycznych, stacjonarnych systemów magazynowania energii i baterii LMT: [...] W przypadku stacjonarnych systemów magazynowania energii i w przypadku baterii LMT: 1. pozostała pojemność; 2. w miarę możliwości, pozostała pojemność rzeczywista; 3. w miarę możliwości, pozostała całkowita sprawność energetyczna; 4. zmiany współczynnika samorozładowania; 5. w miarę możliwości, opór omowy.
46 Jako część danych przekazywanych między punktem ładowania a pojazdem zgodnie z normą ISO 15118 "wartość zadana mocy" jest zestawem rodzajów danych (informacji dynamicznych) określających optymalne ustawienia mocy elektrycznej, przy których bateria powinna działać podczas ładowania lub rozładowywania.
47 Wykaz wymogów niezbędnych do uzyskania homologacji nowego typu jest określony wyłącznie w kontekście rozporządzenia (UE) 2018/858 (rozporządzenie w sprawie homologacji typu). Oprócz tego, jak określono w art. 6 ust. 5 rozporządzenia w sprawie homologacji typu, państwa członkowskie nie zakazują, nie ograniczają ani nie utrudniają wprowadzania do obrotu, rejestracji ani dopuszczenia pojazdów, układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych, które są zgodne z niniejszym rozporządzeniem.
48 Zgodnie z art. 21 rozporządzenia (UE) 2023/1804 Komisja przyjmuje akt delegowany w celu zmiany załącznika II polegającej na wprowadzeniu specyfikacji technicznych dla obszarów wymienionych w tym załączniku (Specyfikacje techniczne), aby umożliwić na tych obszarach pełną interoperacyjność techniczną infrastruktury ładowania i tankowania.
50 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/881 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie ENISA (Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa) oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 (akt o cyberbezpieczeństwie) (Dz.U. L 151z 7.6.2019, s. 15).
51 Normy: IEC TC57 (Zarządzanie systemami energetycznymi i związana z tym wymiana informacji), np. IEC 61850, OpenAdr i IEC 60870-5-104. Stosowanie norm IEC 6087-5-104 lub IEC 61850 umożliwia OSD bezpośrednie podłączanie się do systemów SCADA.
52 Rozporządzenie (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
54 Dyrektywa (UE) 2019/944.
55 W załączniku, tabela 3 - Warunki procedury.
56 KE (2019), Effect of electromobility on the power system and the integration of RES (Wpływ elektromobilności na system elektroenergetyczny i integrację OZE).
57 Państwa członkowskie zapewniają, by odbiorcy aktywni będący właścicielami instalacji magazynowania energii: a) mieli prawo do przyłączenia do sieci w rozsądnym terminie po złożeniu wniosku, pod warunkiem że spełnione są wszystkie niezbędne warunki, takie jak odpowiedzialność za bilansowanie i odpowiedni system opomiarowania; b) nie podlegali podwójnym opłatom, w tym opłatom sieciowym, za magazynowaną energię elektryczną pozostającą w ich obiekcie lub w przypadku świadczenia usług elastyczności dla operatorów systemów; c) nie byli objęci nieproporcjonalnymi wymogami koncesyjnymi ani opłatami; d) mogli świadczyć jednocześnie kilka usług, jeżeli jest to technicznie wykonalne.
58 Komisja planuje, w drodze aktu delegowanego w ramach AFIR, który ma zostać przyjęty w 2024 r., wprowadzić tę normę w odniesieniu do publicznie dostępnych i niepublicznych punktów ładowania.
59 Na podstawie ramowych wytycznych ACER dotyczących reagowania na zapotrzebowanie, które zostaną przekształcone w zbiór zharmonizowanych ogólnounijnych zasad regulujących różne aspekty elastyczności po stronie popytu.