Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2024 r.)
Sąd odsyłający
Kúria
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Magyar Telekom Nyrt.
Strona przeciwna: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöke
Pytania prejudycjalne
1) Czy wyrok Trybunału Sprawiedliwości można uznać za stanowiący bezpośrednio wiążący przepis prawa Unii w rozumieniu art. 105 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/1972/WE ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 (zwany dalej "kodeksem"), czy też należy uznać, że chodzi o wykładnię prawa, która nie stanowi zmiany wcześniejszego uregulowania w świetle art. 105 ust. 4 kodeksu?
2) Czy wytyczne Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (zwanego dalej "BEREC"), BoR(16) 127 z dnia 30 sierpnia 2016 r. (zwane dalej "wytycznymi BEREC z 2016 r."), zastąpione w odniesieniu do niniejszego sporu przez wytyczne BEREC, BoR(22) 81 z dnia 9 czerwca 2022 r. (zwane dalej "wytycznymi BEREC z 2022 r.") - w szczególności w świetle art. 10 ust. 2 kodeksu i art. 4 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971, z dnia 11 grudnia 2018 r. (zwanego dalej "rozporządzeniem BEREC") - stanowią część prawa Unii lub jego bezpośrednio wiążące przepisy i jako takie stanowią zmianę prawa uzasadniającą zastosowanie wyjątku na podstawie art. 105 ust. 4 kodeksu, czy też stanowią one jedynie wykładnię prawa - w szczególności jeżeli wykonują wyrok Trybunału Sprawiedliwości - która nie stanowi zmiany wcześniejszego prawa z punktu widzenia art. 105 ust. 4 kodeksu?
3) Jeżeli stosowanie wyjątku przewidzianego w art. 105 ust. 4 Kodeksu nie jest uzasadnione ani wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, ani wytycznymi BEREC z 2022 r., czy można uznać, że decyzja krajowego organu regulacyjnego, która stosuje wobec dostawcy usług komunikacji elektronicznej zmienione kryterium orzecznicze odnoszące się do art. 3 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120, zmieniającego dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników oraz rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej w Unii 2 (zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2120"), oparte na zmienionych wytycznych BEREC z 2022 r. na mocy wyroku Trybunału Sprawiedliwości, stanowi bezpośrednio wiążący przepis prawa krajowego w rozumieniu art. 105 ust. 4 Kodeksu, biorąc pod uwagę, że przepis rozporządzenia 2015/2120 pozostaje taki sam i nie uległ zmianie w okresie, którego dotyczy spór?
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6405 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-514/24, Magyar Telekom: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Kúria (Węgry) w dniu 24 lipca 2024 r. - Magyar Telekom Nyrt./Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöke |
| Data aktu: | 04/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/11/2024 |