Sprawa C-514/24, Magyar Telekom: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Kúria (Węgry) w dniu 24 lipca 2024 r. - Magyar Telekom Nyrt./Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöke

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Kúria (Węgry) w dniu 24 lipca 2024 r. - Magyar Telekom Nyrt/Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöke
(Sprawa C-514/24, Magyar Telekom)

(C/2024/6405)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2024 r.)

Sąd odsyłający

Kúria

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Magyar Telekom Nyrt.

Strona przeciwna: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöke

Pytania prejudycjalne

1) Czy wyrok Trybunału Sprawiedliwości można uznać za stanowiący bezpośrednio wiążący przepis prawa Unii w rozumieniu art. 105 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/1972/WE ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej 1  (zwany dalej "kodeksem"), czy też należy uznać, że chodzi o wykładnię prawa, która nie stanowi zmiany wcześniejszego uregulowania w świetle art. 105 ust. 4 kodeksu?

2) Czy wytyczne Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (zwanego dalej "BEREC"), BoR(16) 127 z dnia 30 sierpnia 2016 r. (zwane dalej "wytycznymi BEREC z 2016 r."), zastąpione w odniesieniu do niniejszego sporu przez wytyczne BEREC, BoR(22) 81 z dnia 9 czerwca 2022 r. (zwane dalej "wytycznymi BEREC z 2022 r.") - w szczególności w świetle art. 10 ust. 2 kodeksu i art. 4 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971, z dnia 11 grudnia 2018 r. (zwanego dalej "rozporządzeniem BEREC") - stanowią część prawa Unii lub jego bezpośrednio wiążące przepisy i jako takie stanowią zmianę prawa uzasadniającą zastosowanie wyjątku na podstawie art. 105 ust. 4 kodeksu, czy też stanowią one jedynie wykładnię prawa - w szczególności jeżeli wykonują wyrok Trybunału Sprawiedliwości - która nie stanowi zmiany wcześniejszego prawa z punktu widzenia art. 105 ust. 4 kodeksu?

3) Jeżeli stosowanie wyjątku przewidzianego w art. 105 ust. 4 Kodeksu nie jest uzasadnione ani wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, ani wytycznymi BEREC z 2022 r., czy można uznać, że decyzja krajowego organu regulacyjnego, która stosuje wobec dostawcy usług komunikacji elektronicznej zmienione kryterium orzecznicze odnoszące się do art. 3 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120, zmieniającego dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników oraz rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej w Unii 2  (zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2120"), oparte na zmienionych wytycznych BEREC z 2022 r. na mocy wyroku Trybunału Sprawiedliwości, stanowi bezpośrednio wiążący przepis prawa krajowego w rozumieniu art. 105 ust. 4 Kodeksu, biorąc pod uwagę, że przepis rozporządzenia 2015/2120 pozostaje taki sam i nie uległ zmianie w okresie, którego dotyczy spór?

1 Dz.U. 2018, L 321, s. 36.
2 Dz.U. 2015, L 310, s. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.6405

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-514/24, Magyar Telekom: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Kúria (Węgry) w dniu 24 lipca 2024 r. - Magyar Telekom Nyrt./Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöke
Data aktu: 04/11/2024
Data ogłoszenia: 04/11/2024