Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 4 listopada 2024 r.)
Sąd odsyłający
Kúria
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Magyar Telekom Nyrt.
Strona przeciwna: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöke
Pytania prejudycjalne
1) Czy wyrok Trybunału Sprawiedliwości można uznać za stanowiący bezpośrednio wiążący przepis prawa Unii w rozumieniu art. 105 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/1972/WE ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 (zwany dalej "kodeksem"), czy też należy uznać, że chodzi o wykładnię prawa, która nie stanowi zmiany wcześniejszego uregulowania w świetle art. 105 ust. 4 kodeksu?
2) Czy wytyczne Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (zwanego dalej "BEREC"), BoR(16) 127 z dnia 30 sierpnia 2016 r. (zwane dalej "wytycznymi BEREC z 2016 r."), zastąpione w odniesieniu do niniejszego sporu przez wytyczne BEREC, BoR(22) 81 z dnia 9 czerwca 2022 r. (zwane dalej "wytycznymi BEREC z 2022 r.") - w szczególności w świetle art. 10 ust. 2 kodeksu i art. 4 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971, z dnia 11 grudnia 2018 r. (zwanego dalej "rozporządzeniem BEREC") - stanowią część prawa Unii lub jego bezpośrednio wiążące przepisy i jako takie stanowią zmianę prawa uzasadniającą zastosowanie wyjątku na podstawie art. 105 ust. 4 kodeksu, czy też stanowią one jedynie wykładnię prawa - w szczególności jeżeli wykonują wyrok Trybunału Sprawiedliwości - która nie stanowi zmiany wcześniejszego prawa z punktu widzenia art. 105 ust. 4 kodeksu?
3) Jeżeli stosowanie wyjątku przewidzianego w art. 105 ust. 4 Kodeksu nie jest uzasadnione ani wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, ani wytycznymi BEREC z 2022 r., czy można uznać, że decyzja krajowego organu regulacyjnego, która stosuje wobec dostawcy usług komunikacji elektronicznej zmienione kryterium orzecznicze odnoszące się do art. 3 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120, zmieniającego dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników oraz rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej w Unii 2 (zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2120"), oparte na zmienionych wytycznych BEREC z 2022 r. na mocy wyroku Trybunału Sprawiedliwości, stanowi bezpośrednio wiążący przepis prawa krajowego w rozumieniu art. 105 ust. 4 Kodeksu, biorąc pod uwagę, że przepis rozporządzenia 2015/2120 pozostaje taki sam i nie uległ zmianie w okresie, którego dotyczy spór?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.6405 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-514/24, Magyar Telekom: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Kúria (Węgry) w dniu 24 lipca 2024 r. - Magyar Telekom Nyrt./Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöke |
| Data aktu: | 04/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 04/11/2024 |