[Odesłanie prejudycjalne - Transport - Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 - Usługi publiczne w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego - Umowy o świadczenie usług publicznych - Zobowiązania z zakresu usług publicznych - Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych - Artykuł 4 ust. 1 lit. b) - Obowiązkowa treść umów o świadczenie usług publicznych - Parametry obliczenia rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych - Uprzednie, obiektywne i przejrzyste określenie parametrów - Nieprzeprowadzenie postępowania przetargowego - Stosowanie zasad dotyczących obliczania rekompensaty określonych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 - Przewidziane w przepisach krajowych warunki wypłaty rekompensaty - Określenie kwoty rekompensaty w ustawie o budżecie państwa na dany rok i wpłata tej kwoty na rzecz właściwego organu krajowego - Ustalenie parametrów obliczania rekompensaty poprzez odesłanie do zasad ogólnych]
(C/2024/1824)
Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Okrazhen sad - Burgas
Strony w postępowaniu głównym
Strona wnosząca odwołanie: Obshtina Pomorie
Druga strona postępowania: "ANHIALO AVTO" OOD
Sentencja
1) Artykuł 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70
należy interpretować w ten sposób, że:
stoi on na przeszkodzie przepisom państwa członkowskiego, zgodnie z którymi rekompensata wypłacana przez właściwy organ podmiotowi świadczącemu usługi publiczne w ramach wykonania umowy o świadczenie usług publicznych może zostać przyznana temu podmiotowi tylko wtedy, gdy środki finansowe odpowiadające tej rekompensacie zostały przewidziane w ustawie o budżecie tego państwa członkowskiego na dany rok i zostały temu organowi wypłacone.
2) Artykuł 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1370/2007
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie przepisom państwa członkowskiego, które zezwalają właściwemu organowi na wypłatę rekompensaty podmiotowi świadczącemu usługi publiczne w ramach wykonania umowy o świadczenie usług publicznych, jeżeli parametry, na podstawie których oblicza się tę rekompensatę, nie zostały ustalone w tej umowie, ale zostały ustalone z góry, w sposób obiektywny i przejrzysty, w zasadach ogólnych określających kwotę tej rekompensaty.
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.1824 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-390/22, Obshtina Pomorie: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 25 stycznia 2024 r. - Obshtina Pomorie v. ANHIALO AVTO" OOD |
| Data aktu: | 25/01/2024 |
| Data ogłoszenia: | 11/03/2024 |