AnaEE-ERIC -Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej - - Statut

AnaEE-ERIC -Konsorcjum na rzecz Europejskiej Infrastruktury Badawczej
STATUT
(2022/C 88/01)

Spis Treści

PREAMBUŁA

ROZDZIAŁ 1ELEMENTY ZASADNICZE

Artykuł 1 Nazwa

Artykuł 2 Siedziba statutowa

Artykuł 3 Zadania i działalność

Artykuł 4 Czas trwania i procedura likwidacji

Artykuł 5 Zasady dotyczące odpowiedzialności

Artykuł 6 Polityka dostępu w odniesieniu do użytkowników

Artykuł 7 Polityka w zakresie oceny naukowej

Artykuł 8 Polityka upowszechniania wyników badań

Artykuł 9 Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

Artykuł 10 Polityka zatrudnienia

Artykuł 11 Polityka w dziedzinie zamówień publicznych

ROZDZIAŁ 2CZŁONKOSTWO

Artykuł 12 Członkostwo i podmiot reprezentujący

Artykuł 13 Przyjęcie członka lub obserwatora

Artykuł 14 Wystąpienie członka lub obserwatora/zakończenie członkostwa lub statusu obserwatora

ROZDZIAŁ 3PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł 15 Członkowie

Artykuł 16 Obserwatorzy

Artykuł 17 Wkłady

ROZDZIAŁ 4ZARZĄDZANIE

Artykuł 18 Zgromadzenie członków

Artykuł 19 Dyrektor generalny

Artykuł 20 Centralny Ośrodek

Artykuł 21 Centra usług AnaEE-ERIC

Artykuł 22 Węzły krajowe i platformy krajowe

Artykuł 23 Zarząd

Artykuł 24 Niezależny Komitet Doradczy ds. Nauki

Artykuł 25 Niezależny Komitet Doradczy ds. Etyki

Artykuł 26 Komitet Zainteresowanych Stron

Artykuł 27 Organy pomocnicze

ROZDZIAŁ 5SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI EUROPEJSKIEJ

Artykuł 28 Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej

ROZDZIAŁ 6FINANSE

Artykuł 29 Rok budżetowy

Artykuł 30 Zasoby

Artykuł 31 Zasady dotyczące wkładów członków i obserwatorów

Artykuł 32 Budżet, zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i badanie sprawozdań finansowych

Artykuł 33 Podatki

ROZDZIAŁ 7RÓŻNE

Artykuł 34 Prawo mające zastosowanie

Artykuł 35 Język roboczy

Artykuł 36 Spory

Artykuł 37 Zmiany, aktualizacje i dostępność statutu

Artykuł 38 Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności

Załącznik I DEFINICJE

Załącznik II WYKAZ CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH

Załącznik III BUDŻET - WKŁADY

PREAMBUŁA

ZWAŻYWSZY, że zrównoważony charakter ekosystemów rolnych, leśnych, słodkowodnych i innych zarządzanych i naturalnych ekosystemów ma kluczowe znaczenie dla przyszłości ludzkości, oraz rozumiejąc, że usługi ekosystemowe, określone w "Milenijnej ocenie ekosystemów", są zagrożone z powodu zmiany klimatu, zakłócenia cykli biogeochemicznych, utraty różnorodności biologicznej i zmian w użytkowaniu gruntów,

ZWAŻYWSZY, że przewidywanie i prognozowanie konsekwencji tych bezprecedensowych zmian w systemie ziemskim wymaga nie tylko lepszego zrozumienia złożoności procesów zachodzących w ekosystemach oraz leżących u ich podstaw czynników, lecz także zdobycia wiedzy niezbędnej do lepszego dostosowania się do zmieniającej się przyszłości,

ZWAŻYWSZY, że bez wystarczającego zrozumienia współzależności między funkcjonowaniem ekosystemów a środowiskiem Europa nie będzie w stanie ocenić wpływu zmiany klimatu, złagodzić zagrożeń i odpowiednio zaplanować działań,

UZNAJĄC, że Infrastruktura Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów (AnaEE-ERIC) będzie jedyną w swoim rodzaju, obejmującą cały kontynent, długoterminową, zintegrowaną, eksperymentalną infrastrukturą badawczą wykorzystującą rozproszone (istniejące i nowe) zaawansowane platformy eksperymentalne (platformy poświęcone ekosystemom na otwartej przestrzeni i zamkniętym ekosystemom), platformy modelowania i platformy analityczne,

UZNAJĄC, że koordynacja i integracja tych platform krajowych przez podmioty ponadnarodowe (centralny ośrodek i centra usług) zapewni szeroki dostęp międzynarodowy, projekty badawcze obejmujące różne platformy, ulepszone i zharmonizowane pomiary i dane, powiązania między danymi i modelami, otwarty dostęp do danych i syntez,

UZNAJĄC, że AnaEE-ERIC posłuży do rozwoju technologii i wiedzy fachowej w zakresie nauki o ekosystemach i zarządzania nimi, przyczyni się do przejścia na zrównoważone systemy żywnościowe i do realizacji ogólnych celów europejskiej biogospodarki oraz strategii "Od pola do stołu",

na użytek niniejszego statutu stosuje się definicje zawarte w załączniku I,

W ZWIĄZKU Z TYM członkowie wystąpili do Komisji Europejskiej o ustanowienie AnaEE jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r.,

POSTANAWIA SIĘ, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  1

ELEMENTY ZASADNICZE

Artykuł  1

Nazwa

Powołuje się rozproszone konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) pod nazwą "konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Analizy i Eksperymentów dotyczących Ekosystemów" (AnaEE-ERIC). Stanowi ono konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) ustanowione na mocy przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

Artykuł  2

Siedziba statutowa

AnaEE-ERIC ma swoją siedzibę statutową w Gif-sur-Yvette we Francji.

Artykuł  3

Zadania i działalność

1. 
Głównym zadaniem AnaEE-ERIC jest ustanowienie i eksploatacja rozproszonej infrastruktury badawczej poświęconej Analizie i Eksperymentom dotyczącym Ekosystemów. Jego celem jest zapewnienie narzędzi, usług i wiedzy niezbędnych do sprostania złożonym globalnym wyzwaniom środowiskowym i klimatycznym stojącym przed społecznościami ludzkimi.
2. 
Działalność AnaEE-ERIC obejmuje Centralny Ośrodek (CH), Centrum Interfejsów i Syntezy (ISC), Centrum Technologii (TC) oraz Centrum Modelowania Danych (DMC).
3. 
Do celów ust. 1 AnaEE-ERIC:
a.
koordynuje dostęp do krajowych platform eksperymentów, analiz i modelowania oraz organizuje współpracę z obiektami europejskimi;
b.
ułatwia realizację europejskich programów i projektów badań naukowych;
c.
opracowuje technologię, harmonizuje metody, buduje partnerstwa przemysłowe i ułatwia transfer wiedzy;
d.
przyczynia się do wymiany wiedzy lub kompetencji w ramach europejskiej przestrzeni badawczej (EPB) oraz poprawy wykorzystania potencjału intelektualnego w całej Europie;
e.
rozwija dostęp do danych, ich udostępnianie i modelowanie;
f.
organizuje szkolenia;
g.
wdraża strategię komunikacyjną;
h.
oraz prowadzi wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji celów konsorcjum.
4. 
AnaEE-ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niedochodowej. AnaEE-ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z głównymi zadaniami określonymi w art. 3 ust. 3 powyżej oraz nie zagraża ich realizacji.
Artykuł  4

Czas trwania i procedura likwidacji

1. 
AnaEE-ERIC ustanawia się na początkowy okres wynoszący 10 lat. Zgromadzenie członków może podjąć decyzję o przedłużeniu czasu trwania o kolejne okresy wynoszące 10 lat.
2. 
Decyzję o likwidacji AnaEE-ERIC podejmuje zgromadzenie członków zgodnie z art. 18 ust. 10 statutu.
3. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 dni od przyjęcia decyzji o likwidacji, AnaEE-ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
4. 
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia AnaEE-ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich skumulowanego rocznego wkładu wniesionego na rzecz AnaEE-ERIC, jak określono w art. 17 statutu.
5. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 dni od zakończenia procedury likwidacji, AnaEE-ERIC zawiadamia Komisję o tym fakcie.
6. 
AnaEE-ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w serii L Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  5

Zasady dotyczące odpowiedzialności

1. 
AnaEE-ERIC ponosi odpowiedzialność za swoje długi.
2. 
Odpowiedzialność finansowa członków za długi AnaEE-ERIC, niezależnie od ich charakteru, ogranicza się do ich odpowiedniego wkładu na rzecz AnaEE-ERIC w odniesieniu do ostatniego pełnego roku działalności.
3. 
AnaEE-ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia obejmującą ryzyko związane z jego działalnością.
Artykuł  6

Polityka dostępu w odniesieniu do użytkowników

1. 
Dostęp do obiektów i usług AnaEE-ERIC zapewniany jest przez Centralny Ośrodek lub centra usług AnaEE-ERIC na podstawie zasad otwartego dostępu. AnaEE-ERIC wdraża zasady dostępu do infrastruktury i posiada politykę opłat uwzględniającą zachęty dla członków.
2. 
AnaEE-ERIC za pośrednictwem swojego portalu internetowego dostarcza informacji na temat gradientów klimatycznych i biogeograficznych, a także zapewnia uzupełniające umiejętności i techniki platform AnaEE-ERIC, aby pomóc naukowcom na etapie opracowywania projektu i ułatwić inkubację projektów za pośrednictwem kilku platform wśród swoich członków.
3. 
Centralny Ośrodek AnaEE-ERIC udziela dostępu do obiektów i usług AnaEE-ERIC zapewnianych przez centra usług lub platformy krajowe w oparciu o ocenę jakości naukowej proponowanego wykorzystania, na podstawie niezależnej oceny naukowej przeprowadzonej przez komitet ekspertów powołany przez zgromadzenie członków i technicznej wykonalności ocenionej przez AnaEE-ERIC. Ewentualne kwestie etyczne związane z wnioskiem będą rozpatrywane przez Niezależny Komitet Doradczy ds. Etyki (zob. art. 25 statutu).
4. 
W przypadku gdy dostęp badawczy do obiektów i usług AnaEE-ERIC musi być ograniczony ze względu na przepustowość, dokonuje się wyboru zgodnie z procedurą określoną w zasadach funkcjonowania statutu, biorąc pod uwagę kryteria wyboru oparte na doskonałości naukowej oraz technicznej i finansowej wykonalności wniosków.
5. 
AnaEE-ERIC udostępnia metadane każdego projektu na początku, zarówno w odniesieniu do warunków doświadczalnych w platformach krajowych, jak i danych generowanych przez ośrodki usług.
6. 
Dane są udostępniane zgodnie z polityką otwartego dostępu AnaEE-ERIC. Dostęp zostanie uregulowany zgodnie z zasadami funkcjonowania statutu, przy czym na ogół obowiązuje wspólny okres karencji, po którym dane zostaną udostępnione publicznie. Polityka dostępu uwzględnia europejskie ramy prawne w zakresie ochrony danych 1  związane z wymianą danych osobowych użytkowników między członkami.
Artykuł  7

Polityka w zakresie oceny naukowej

Działalność AnaEE-ERIC jest oceniana co 5 lat przez niezależny komitet naukowy ad hoc. Zgromadzenie członków inicjuje taką ocenę i, w stosownych przypadkach, udziela konkretnych wskazówek. Zasady i procedury tej oceny zostaną określone w zasadach funkcjonowania.

Artykuł  8

Polityka upowszechniania wyników badań

1. 
Rolą AnaEE-ERIC jest ułatwianie prowadzenia badań naukowych oraz ogólnie zachęcanie do zapewniania jak najszerszego swobodnego dostępu do danych z badań naukowych.
2. 
AnaEE-ERIC zwraca się do użytkowników o podanie wyników badań do wiadomości publicznej i udostępnienie ich wyników za pośrednictwem AnaEE-ERIC.
3. 
AnaEE-ERIC wykorzystuje różne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym portal internetowy, biuletyn, warsztaty, udział w konferencjach, artykuły w czasopismach i gazetach codziennych, portale społecznościowe itp.
Artykuł  9

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1. 
Wszystkie prawa własności intelektualnej tworzone, nabywane lub rozwijane przez AnaEE-ERIC bądź powstałe za jego pośrednictwem w ramach działań konsorcjum należą do AnaEE-ERIC.
2. 
Z zastrzeżeniem warunków wszelkich umów między AnaEE-ERIC a członkami lub obserwatorami wszystkie prawa własności intelektualnej tworzone, nabywane lub rozwijane przez członka lub obserwatora bądź powstałe za ich pośrednictwem są własnością tego członka lub obserwatora.
Artykuł  10

Polityka zatrudnienia

1. 
Warunki zatrudnienia przez AnaEE-ERIC podlegają prawu państwa, w którym personel jest zatrudniony, lub prawu państwa, w którym prowadzona jest działalność AnaEE-ERIC.
2. 
Procedury wyboru kandydatów na pracowników AnaEE-ERIC są zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans. Rekrutacja i zatrudnienie nie mogą mieć charakteru dyskryminującego.
3. 
Rekrutacja zostanie przeprowadzona za pomocą międzynarodowej publikacji zaproszenia.
Artykuł  11

Polityka w dziedzinie zamówień publicznych

1. 
AnaEE-ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Polityka AnaEE-ERIC w zakresie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, konkurencji i niedyskryminacji. Szczegółowe przepisy dotyczące procedur i kryteriów udzielania zamówień określa się w zasadach funkcjonowania statutu.
2. 
Zamówienia publiczne dokonywane przez członków i obserwatorów w odniesieniu do działalności AnaEE-ERIC realizowane są w sposób należycie uwzględniający potrzeby AnaEE-ERIC, wymogi techniczne i specyfikacje wydane przez właściwe organy.

ROZDZIAŁ  2

CZŁONKOSTWO

Artykuł  12

Członkostwo i podmiot reprezentujący

1. 
Członkami AnaEE-ERIC lub obserwatorami AnaEE-ERIC bez prawa głosu mogą zostać następujące podmioty:
a)
państwa członkowskie Unii Europejskiej;
b)
państwa stowarzyszone;
c)
państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone;
d)
organizacje międzyrządowe.
2. 
Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora określono w art. 13.
3. 
Członkami AnaEE-ERIC muszą być co najmniej jedno państwo członkowskie i dwa inne państwa będące państwami członkowskimi lub państwami stowarzyszonymi.
4. 
W każdych okolicznościach państwa członkowskie Unii Europejskiej lub państwa stowarzyszone muszą mieć łącznie większość praw głosu na zgromadzeniu członków. Zgromadzenie członków decyduje o wszelkich zmianach w prawach głosu, które to zmiany są niezbędne do zapewnienia ciągłego spełniania tego wymogu przez AnaEE-ERIC.
5. 
Podmioty wymienione w art. 12 ust. 1, które chcą wnieść wkład w działania AnaEE-ERIC, ale nie mają jeszcze możliwości zostania członkami, mogą wnioskować o status obserwatora.
6. 
Każdy członek lub obserwator, o których mowa w ust. 1 lit. a)-c), może być reprezentowany przez jeden podmiot publiczny lub jeden podmiot prywatny, który świadczy usługi publiczne, wybrane przez członka lub obserwatora zgodnie z jego zasadami i procedurami. Każdy członek lub obserwator informuje zgromadzenie członków o wszelkich zmianach swojego podmiotu reprezentującego, szczegółowych praw i obowiązków, które mu przekazano, lub o wszelkich innych ewentualnych istotnych zmianach.
7. 
Członków i obserwatorów AnaEE-ERIC oraz podmioty ich reprezentujące wymieniono w załączniku II. Załącznik II jest aktualizowany przez przewodniczącego zgromadzenia członków.
Artykuł  13

Przyjęcie członka lub obserwatora

1. 
Nowi członkowie przyjmowani są na następujących warunkach:
a)
wnioskodawcy przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu zgromadzenia członków i dyrektorowi generalnemu AnaEE-ERIC;
b)
wniosek zawiera informację o tym, w jaki sposób wnioskodawca przyczyni się do realizacji celów i działań AnaEE-ERIC opisanych w art. 3 i wypełni obowiązki wymienione w art. 15;
c)
przyjęcie nowych członków wymaga zatwierdzenia przez zgromadzenie członków, jak określono w art. 18 ust. 10.
2. 
W szczególności wnioskodawca musi wykazać, w sposób zadowalający zgromadzenie członków i zweryfikowany za pomocą odpowiednich środków zapewnienia jakości, że posiada środki i trwałe zobowiązanie do podjęcia następujących działań:
a)
przyczyniania się do zasobów i usług AnaEE-ERIC w dziedzinie eksperymentów ekosystemowych;
b)
przestrzegania naukowych norm jakości i standardowych procedur operacyjnych ustanowionych przez AnaEE-ERIC;
c)
wnoszenia rocznych wkładów finansowych do zrównoważonego budżetu rocznego AnaEE-ERIC;
d)
przestrzegania niniejszego statutu;
e)
zobowiązania się do co najmniej pięcioletniego członkostwa w AnaEE-ERIC.
3. 
Podmioty wymienione w art. 12 ust. 1, które chcą wnieść wkład w działania AnaEE-ERIC, ale nie mają jeszcze możliwości zostania członkami, mogą wnioskować o status obserwatora. Obserwatorzy przyjmowani są na następujących warunkach:
a)
obserwatorzy są przyjmowani na okres 2 lat, a maksymalnie na dwa okresy;
b)
wnioskodawcy przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu zgromadzenia członków i dyrektorowi generalnemu;
c)
wniosek zawiera informację o tym, w jaki sposób wnioskodawca przyczyni się do rozwoju AnaEE-ERIC;
d)
przyjęcie lub ponowne przyjęcie do grona obserwatorów wymaga zatwierdzenia przez zgromadzenie członków.
Artykuł  14

Wystąpienie członka lub obserwatora/zakończenie członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
W ciągu pierwszych pięciu lat kalendarzowych od ustanowienia AnaEE-ERIC żaden członek nie może się wycofać.
2. 
Pierwszy rok jest rokiem skróconym, rozpoczynającym się w dniu, w którym decyzja Komisji o ustanowieniu AnaEE- ERIC staje się skuteczna.
3. 
Po pierwszych pięciu latach członkostwa członek może wycofać się z końcem roku budżetowego, o ile złoży wniosek w terminie 12 miesięcy przed planowaną datą wystąpienia.
4. 
Członek, który złożył wniosek o wystąpienie, nie ma już prawa głosu w zgromadzeniu członków, o ile proponowane decyzje nie mają bezpośredniego wpływu na danego członka.
5. 
Obserwatorzy mogą wycofać się z końcem roku budżetowego, o ile złożą stosowny wniosek w terminie 6 miesięcy przed planowaną datą wystąpienia.
6. 
Wszystkie zobowiązania finansowe i inne muszą zostać wypełnione przed końcem roku, w którym następuje wystąpienie. Jeżeli wymagają tego okoliczności, zobowiązania muszą zostać wypełnione po dacie skuteczności takiego wystąpienia, aby zapewnić wypełnienie prawnie wiążących zobowiązań, których AnaEE-ERIC podjęło się przed złożeniem przez danego członka wniosku o wystąpienie.
7. 
Zgromadzenie członków może pozbawić członkostwa lub statusu obserwatora, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
członek lub obserwator dopuścił się poważnego naruszenia co najmniej jednego ze swoich obowiązków wynikających z niniejszego statutu;
b)
członek lub obserwator nie naprawił takiego naruszenia w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania pisemnego zawiadomienia o naruszeniu wystosowanego przez zgromadzenie członków.
8. 
Członek lub obserwator, o których mowa w art. 14 ust. 7, muszą wyjaśnić zgromadzeniu członków AnaEE-ERIC swoje stanowisko, zanim zgromadzenie podejmie jakąkolwiek decyzję w danej sprawie.
9. 
Zgromadzenie członków może również postanowić, w okolicznościach określonych w art. 14 ust. 7, że nie pozbawi członka członkostwa, ale zawiesi jego prawo głosu na pewien okres. Zgromadzenie członków może w każdej chwili przywrócić członkowi prawo głosu w drodze głosowania, jeżeli członek taki naprawi naruszenie, o którym mowa w art. 14 ust. 7, w sposób zadowalający dla zgromadzenia. Przedstawiciel wyżej wymienionego członka będzie wyłączony z głosowania.
10. 
Zgromadzenie członków zawiesza prawo do głosowania członka, jeżeli zobowiązania finansowe wynikające z załącznika III do niniejszego statutu nie zostały wypełnione w terminie.
11. 
Członkowie lub obserwatorzy, którzy wycofali się z członkostwa i statusu obserwatora lub zostali ich pozbawieni, nie mają prawa do odzyskania ani do zwrotu żadnych wkładów, nie mogą też rościć sobie żadnych praw do majątku AnaEE-ERIC.

ROZDZIAŁ  3

PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł  15

Członkowie

1. 
Członkowie mają następujące prawa:
a)
uczestnictwo i głosowanie podczas zgromadzenia członków;
b)
udział w opracowywaniu strategii i polityki AnaEE-ERIC;
c)
korzystanie z marki AnaEE-ERIC;
d)
udział we wnioskach dotyczących projektów, w których AnaEE-ERIC występuje jako konsorcjum składające wniosek;
e)
dostęp do usług i działań koordynowanych przez AnaEE-ERIC na rzecz swojej społeczności naukowej.
2. 
Każdy członek musi:
a)
wnieść roczny wkład finansowy określony w odpowiednich rocznych budżetach finansowych zatwierdzonych przez zgromadzenie członków;
b)
udzielić podmiotowi reprezentującemu pełnego umocowania do głosowania we wszystkich kwestiach poruszanych w trakcie posiedzeń zgromadzenia członków i opublikowanych w porządku obrad;
c)
zapewnić dostęp zgodnie z polityką dostępu AnaEE-ERIC do działań platform krajowych spełniających kryteria AnaEE- ERIC;
d)
promować przyjęcie i utrzymanie standardów jakości i standardowych procedur operacyjnych AnaEE-ERIC na swoich krajowych platformach badawczych;
e)
promować wśród naukowców korzystanie z zasobów i usług AnaEE-ERIC.
Artykuł  16

Obserwatorzy

1. 
Obserwatorzy mają następujące prawa:
a)
uczestnictwo w zgromadzeniu członków bez prawa głosu;
b)
uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez AnaEE-ERIC, takich jak warsztaty, konferencje, kursy szkoleniowe, oraz we wszelkich innych działaniach określonych przez zgromadzenie członków;
c)
dostęp do wsparcia ze strony AnaEE-ERIC w zakresie rozwoju odpowiednich systemów, procesów i usług.
2. 
Każdy obserwator musi:
a)
wyznaczyć podmiot reprezentujący zgodnie z art. 18;
b)
wnieść roczną składkę określoną w stosunku do ogólnej rocznej składki finansowej członków, nie mając żadnego wpływu na tę ogólną roczną składkę finansową członków. Wysokość tej składki jest ustalana przez zgromadzenie członków;
c)
wnosić wkład w realizację zadań i działań AnaEE-ERIC określonych w art. 3;
d)
zawrzeć umowę obserwatora z AnaEE-ERIC w celu określenia warunków wypełniania obowiązków i korzystania z praw obserwatora.
Artykuł  17

Wkłady

1. 
Członkowie i obserwatorzy płacą roczne składki, jak określono w załączniku III.
2. 
Roczne składki członków i obserwatorów mogą być wnoszone w formie pieniężnej lub częściowo w formie niepieniężnej. Zasady dotyczące składek są określone w załączniku III i zostaną bardziej szczegółowo opisane w zasadach funkcjonowania.

ROZDZIAŁ  4

ZARZĄDZANIE

Artykuł  18

Zgromadzenie członków

1. 
Zgromadzenie członków jest najwyższym i ostatecznym organem zarządzającym AnaEE-ERIC, posiadającym pełne uprawnienia decyzyjne, odpowiedzialnym za kierowanie AnaEE-ERIC i nadzór nad nim. W jego skład wchodzą należycie powołani przedstawiciele członków i obserwatorów AnaEE-ERIC. Członkowie i obserwatorzy są reprezentowani przez maksymalnie dwie osoby, z których jedna posiada wiedzę naukową, a druga administracyjną; członka i obserwatora uważa się za reprezentowanego, jeżeli co najmniej jeden z jego przedstawicieli jest obecny na posiedzeniu.
2. 
Każdy członek dysponuje jednym głosem.
3. 
Zgromadzenie członków wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród osób delegowanych przez członków. Przewodniczący i wiceprzewodniczący wybierani są na okres 3 (trzech) lat, z możliwością jednokrotnego przedłużenia. Przewodniczący nie posiada prawa głosu. Wiceprzewodniczący przejmuje obowiązki w przypadku, gdy przewodniczący nie jest w stanie ich wykonywać. Szczegóły dotyczące wyboru i przebiegu posiedzeń określają zasady funkcjonowania przyjęte przez zgromadzenie członków.
4. 
Zgromadzenie członków zwoływane jest przez przewodniczącego z co najmniej ośmiotygodniowym wyprzedzeniem, a porządek obrad wraz z dokumentami posiedzenia rozsyłany jest co najmniej na dwa tygodnie przed posiedzeniem. Wysłanie zaproszenia i rozpowszechnianie dokumentów dotyczących porządku obrad odbywa się zazwyczaj drogą elektroniczną. Szczegóły określono w zasadach funkcjonowania przyjętych przez zgromadzenie członków.
5. 
Posiedzenia zgromadzenia członków odbywają się regularnie, co najmniej raz w roku. Uznaje się, że osiągnięto kworum, jeżeli co najmniej 2/3 (dwie trzecie) członków jest obecnych i należycie reprezentowanych na posiedzeniu. Możliwy jest zdalny udział w posiedzeniu, w tym wideokonferencje i korzystanie z wszelkich innych uzgodnionych środków elektronicznych, jednak decyzje i wnioski członków muszą być potwierdzone w drodze procedury pisemnej. Nadzwyczajne posiedzenie zgromadzenia członków jest zwoływane na wniosek co najmniej 1/3 (jednej trzeciej) członków.
6. 
Dyrektor generalny AnaEE-ERIC uczestniczy normalnie w posiedzeniach zgromadzenia członków.
7. 
Zgromadzenie członków może zapraszać ekspertów do udziału w swoich posiedzeniach w charakterze doradczym. Jeżeli informacje poufne są rozpatrywane w obecności osób z zewnątrz, osoby te muszą uprzednio podpisać deklarację o zachowaniu poufności.
8. 
Zgromadzenie członków decyduje o wszelkich sprawach, które są niezbędne do realizacji celów AnaEE-ERIC i które nie są wyraźnie przypisane innemu organowi zarządzającemu lub innemu podmiotowi.
9. 
O ile wyraźnie nie stwierdzono inaczej, wszystkie decyzje zgromadzenia członków podejmowane są zwykłą większością oddanych głosów.
10. 
Następujące decyzje wymagają kwalifikowanej większości dwóch trzecich oddanych głosów:
a)
mianowanie i odwołanie dyrektora generalnego;
b)
wybór przewodniczącego i wiceprzewodniczącego zgodnie z art. 18 ust. 3 niniejszego statutu;
c)
zatwierdzenie zasad funkcjonowania niniejszego statutu (zarządzenia);
d)
zatwierdzenie wszelkich zasad funkcjonowania organów AnaEE-ERIC;
e)
zatwierdzenie przepisów AnaEE-ERIC dotyczących zamówień publicznych;
f)
zatwierdzenie rocznego programu prac naukowych;
g)
zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego;
h)
zmiany w rocznym budżecie finansowym w trakcie danego roku budżetowego, które zmniejszają lub zwiększają budżet o mniej niż 4 % (cztery);
i)
uchwały dotyczące odpowiedniego poziomu dochodów, w tym tworzenia rezerw;
j)
decyzje dotyczące zasad polityki w zakresie danych i zasad polityki dostępu;
k)
decyzje dotyczące kwestii własności intelektualnej;
l)
powołanie zarządu;
m)
przyjęcie nowych członków i zakończenie członkostwa;
n)
przyjęcie nowego obserwatora i pozbawienie statusu obserwatora;
o)
likwidacja AnaEE-ERIC.
11. 
Następujące decyzje wymagają kwalifikowanej większości dwóch trzecich oddanych głosów, pod warunkiem że składki tych członków stanowią nie mniej niż trzy czwarte wszystkich składek do budżetu AnaEE-ERIC, lub że wszyscy, z wyjątkiem jednego, obecni lub reprezentowani i głosujący członkowie oddadzą głosy potwierdzające:
a)
zatwierdzenie przepisów finansowych AnaEE-ERIC;
b)
zatwierdzenie pięcioletniego planu finansowego;
c)
zatwierdzenie rocznego budżetu finansowego przedstawionego przez dyrektora generalnego;
d)
zmiany w rocznym budżecie finansowym w trakcie danego roku budżetowego, które zmniejszają lub zwiększają budżet o więcej niż 4 % (cztery);
e)
propozycje zmian w statucie AnaEE-ERIC i odpowiednie powiadomienie Komisji Europejskiej w celu zatwierdzenia lub zgłoszenia zastrzeżeń zgodnie z art. 9 i 11 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
12. 
Wstrzymanie się od głosu nie jest liczone jako głos za lub przeciw danej uchwale.
Artykuł  19

Dyrektor generalny

1. 
Dyrektor generalny jest prezesem zarządu i prawnym przedstawicielem AnaEE-ERIC.
2. 
Dyrektora generalnego mianuje zgromadzenie członków w następstwie międzynarodowego konkursu. Zasady i warunki mianowania zostały szczegółowo przedstawione w zasadach funkcjonowania.
3. 
Dyrektor generalny jest odpowiedzialny za:
a)
reprezentację prawną AnaEE-ERIC, w tym zawieranie umów i prowadzenie innych stosownych postępowań prawnych i administracyjnych zgodnie z decyzjami zgromadzenia członków;
b)
opracowywanie strategii AnaEE-ERIC i przedstawianie propozycji zgromadzeniu członków w oparciu o wkład wynikający z bezpośrednich interakcji z członkami, zarządem, radami doradczymi, węzłami i centrami usług AnaEE-ERIC;
c)
codzienne kierowanie, administrowanie i zarządzanie AnaEE-ERIC, w tym wdrażanie decyzji przyjętych przez zgromadzenie członków, koordynowanie bieżących projektów i inicjatyw, mianowanie wszystkich pracowników AnaEE-ERIC oraz kierowanie sekretariatem;
d)
przewodniczenie zarządowi i delegowanie działań w celu zapewnienia wdrożenia decyzji AnaEE-ERIC w każdym centrum usług lub węźle krajowym;
e)
zapewnienie, by zarząd i węzły działały zgodnie z zakresem uprawnień określonym w zasadach funkcjonowania oraz w niniejszym dokumencie;
f)
organizowanie posiedzeń zgromadzenia członków, w tym proponowanie punktów do porządku obrad oraz przygotowywanie i przedkładanie rocznego sprawozdania z działalności do zatwierdzenia przez zgromadzenie członków zgodnie z art. 28;
g)
organizowanie posiedzeń komitetów doradczych AnaEE-ERIC w celu oceny programu naukowego i zasad etyki zgodnie z art. 24 i 25;
h)
ocenę i rozmowy z aspirującymi nowymi członkami lub obserwatorami w celu zaproponowania przystąpienia do AnaEE-ERIC.
4. 
Dyrektor generalny przedstawia zgromadzeniu członków w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia roku budżetowego sprawozdanie z działalności za poprzedni rok budżetowy, poddane audytowi zgodnie z art. 32. Szczegółowe informacje dotyczące takiego sprawozdania określa się w zasadach funkcjonowania.
5. 
Dyrektor generalny przedstawia zgromadzeniu członków, do końca listopada, jak szczegółowo określono w zasadach funkcjonowania, następujące dokumenty:
a)
sprawozdanie z prac wykonanych w ciągu roku wraz ze sprawozdaniem finansowym;
b)
projekt programu prac na następny rok;
c)
prognozę budżetu na kolejny rok budżetowy.
6. 
Dyrektor generalny jest w każdej chwili uprawniony do powołania grup roboczych w celu wsparcia działań AnaEE- ERIC zgodnie z zasadami funkcjonowania.
Artykuł  20

Centralny Ośrodek

1. 
Centralny Ośrodek obejmuje następujące usługi wsparcia:
a)
wspiera dyrektora generalnego we wdrażaniu programu prac AnaEE-ERIC;
b)
stanowi centralny punkt komunikacji z zainteresowanymi stronami i współdziałania z węzłami krajowymi;
c)
koordynuje działania centrów, w tym wspólne działania rozwojowe i wymianę pracowników;
d)
organizuje i prowadzi programy szkoleniowe dla pracowników platform AnaEE-ERIC;
e)
organizuje wszystkie posiedzenia związane z zarządzaniem i kierownictwem;
f)
administruje i zarządza portalem internetowym;
g)
zarządza działaniami AnaEE-ERIC;
h)
odpowiada za promowanie, komunikowanie się z oraz za marketing na rzecz AnaEE-ERIC.
2. 
Pracownicy centralnego ośrodka wspierają dyrektora generalnego we wszystkich sprawach i składają mu sprawozdania.
3. 
Skład pracowników Centralnego Ośrodka oraz jego tryb funkcjonowania są szczegółowo określone w zasadach funkcjonowania.
Artykuł  21

Centra usług AnaEE-ERIC

1. 
Centra usług AnaEE-ERIC zapewniają wiedzę specjalistyczną, usługi i narzędzia istotne dla realizacji zadań i działań AnaEE-ERIC, jak określono w programach prac AnaEE-ERIC.
2. 
W ramach AnaEE-ERIC ustanawia się trzy centra usług, a nadzór nad nimi sprawuje dyrektor generalny: centrum technologiczne, centrum modelowania danych oraz centrum interfejsów i syntezy.
3. 
Centra usług są zlokalizowane w państwach będących członkami AnaEE-ERIC.
4. 
Każdym z centrów usług zarządza szef centrum usług, podlegający dyrektorowi generalnemu i zatrudniany zgodnie z polityką zatrudnienia.
Artykuł  22

Węzły krajowe i platformy krajowe

1. 
Węzeł krajowy będzie posiadał osobowość prawną lub upoważniony zostanie podmiot prawny do reprezentowania go i podpisania w jego imieniu umowy o gwarantowanym poziomie usług.
2. 
Każdy węzeł krajowy jest reprezentowany przez osobę wyznaczoną do kontaktów w imieniu węzła krajowego. Członkowie AnaEE-ERIC poinformują dyrektora generalnego o imieniu i nazwisku osoby wyznaczonej do kontaktów w imieniu ich węzła krajowego. Osoba wyznaczona do kontaktów w imieniu węzła krajowego będzie spotykać się w razie potrzeby i "co najmniej" dwa razy do roku z dyrektorem generalnym i "co najmniej" raz w roku z zarządem.
3. 
Każdy węzeł krajowy jest związany umową o gwarantowanym poziomie usług z AnaEE-ERIC, aby w ujęciu minimalnym świadczyć usługi w zakresie organizacji i koordynacji usług platform krajowych członków oraz organizować komunikację między AnaEE-ERIC a platformami krajowymi.
4. 
Każda platforma krajowa członka jest związana umową o gwarantowanym poziomie usług z AnaEE-ERIC w celu świadczenia usług w zakresie obsługi infrastruktury badawczej. Umowa o gwarantowanym poziomie usług będzie zawierać kryteria, które muszą spełnić platformy krajowe, aby mogły zostać uznane za platformy AnaEE-ERIC.
5. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 22 ust. 4 członek może także zdecydować się na prawne związanie swoich platform krajowych za pośrednictwem węzła krajowego. Jeżeli z platformami krajowymi nie zostanie zawarta odrębna umowa o gwarantowanym poziomie usług zgodnie z art. 22 ust. 4, węzeł krajowy zawrze prawnie wiążące umowy z platformami krajowymi w celu zagwarantowania usług świadczonych na rzecz AnaEE-ERIC. W takim przypadku, oprócz art. 22 ust. 3, umowa o gwarantowanym poziomie usług z węzłem krajowym będzie zawierać również kryteria, które platformy krajowe muszą spełnić, aby zostać uznane za platformy AnaEE-ERIC.
6. 
Osoba wyznaczona do kontaktów w imieniu węzła krajowego regularnie przedstawia dyrektorowi generalnemu AnaEE-ERIC sprawozdanie z działalności węzła krajowego AnaEE-ERIC zgodnie z zasadami funkcjonowania i umową o gwarantowanym poziomie usług.
Artykuł  23

Zarząd

1. 
W skład zarządu wchodzą dyrektor generalny i szefowie centrów usług AnaEE-ERIC. Dyrektor generalny może zapraszać na posiedzenia zarządu ekspertów oraz przedstawicieli węzłów krajowych i rodzajów platform. Co najmniej raz w roku zarząd będzie spotykał się z przedstawicielami węzłów krajowych i rodzajów platform.
2. 
Zarządowi przewodniczy dyrektor generalny.
3. 
Zarząd jest odpowiedzialny za:
a)
udział i wsparcie dyrektora generalnego w opracowywaniu projektu rocznego programu prac oraz projektu budżetu (rok N), wraz ze wstępnym projektem programu prac oraz projektem budżetu na kolejne dwa lata (rok N+1 i rok N+2);
b)
wsparcie dyrektora generalnego w realizacji programu prac oraz w celu umożliwienia skutecznych interakcji między AnaEE-ERIC a członkami i obserwatorami oraz użytkownikami AnaEE-ERIC i zainteresowanymi stronami.
Artykuł  24

Niezależny Komitet Doradczy ds. Nauki

1. 
Rola Komitetu Doradczego ds. Nauki polega na doradzaniu zgromadzeniu członków w następujących kwestiach:
a)
korekta kryteriów przyjęcia platformy do AnaEE-ERIC;
b)
doradztwo w zakresie strategii AnaEE-ERIC w odniesieniu do możliwości eksperymentalnych i usług platformy;
c)
współpraca z innymi europejskimi lub międzynarodowymi infrastrukturami;
d)
analiza sprawozdań z działalności ośrodka i centrów usług oraz zalecenia dotyczące ich programu prac i długoterminowej strategii;
e)
okazjonalny przegląd projektów badawczych na wniosek dyrektora generalnego z ewentualnym udziałem ekspertów zewnętrznych;
f)
prognozowanie w zakresie nauki o ekosystemie i jej powiązań ze zrównoważonością systemu żywnościowego, zrównoważoną biogospodarką i różnorodnością biologiczną.
2. 
Członków Niezależnego Komitetu Doradczego ds. Nauki mianuje zgromadzenie członków. W skład Niezależnego Komitetu Doradczego ds. Nauki wchodzą niezależni eksperci z sektora publicznego lub prywatnego posiadający wysoki poziom wiedzy specjalistycznej w dziedzinie agronomii, zdrowia roślin, ekologii, różnorodności biologicznej, nauki o środowisku, globalnych zmian, przetwarzania danych, modelowania, a także posiadający doświadczenie w zarządzaniu infrastrukturami badawczymi lub programami badawczymi na dużą skalę oraz inne niezależne osoby. Liczba członków powinna wynosić minimalnie 5, a maksymalnie 10 osób.
3. 
Członków Niezależnego Komitetu Doradczego ds. Nauki mianuje zgromadzenie członków na okres 5 lat z możliwością jednokrotnego przedłużenia. Wybierają oni przewodniczącego i spotykają się co najmniej raz w roku. Dyrektor generalny może w każdej chwili skonsultować się z przewodniczącym.
4. 
Zgromadzenie członków przyjmuje szczegółowe zasady funkcjonowania Niezależnego Komitetu Doradczego ds. Nauki.
Artykuł  25

Niezależny Komitet Doradczy ds. Etyki

1. 
Zadaniem Niezależnego Komitetu Doradczego ds. Etyki jest doradzanie zgromadzeniu członków w kwestiach etycznych, które powinny uwzględniać w swojej działalności centra usług i platformy krajowe.
2. 
Członków Niezależnego Komitetu Doradczego ds. Etyki mianuje zgromadzenie członków. W skład Niezależnego Komitetu Doradczego ds. Etyki wchodzą niezależni eksperci z sektora publicznego lub prywatnego posiadający wysoki poziom wiedzy specjalistycznej w dziedzinie etyki nauk środowiskowych i przyrodniczych. Liczba członków powinna wynosić minimalnie 3 osoby, a maksymalnie 10 osób.
3. 
Członków Niezależnego Komitetu Doradczego ds. Etyki mianuje zgromadzenie członków na okres 5 lat z możliwością jednokrotnego przedłużenia. Wybierają oni przewodniczącego i spotykają się co najmniej raz w roku. Dyrektor generalny może w każdej chwili skonsultować się z przewodniczącym.
4. 
Zgromadzenie członków przyjmuje szczegółowe zasady funkcjonowania Niezależnego Komitetu Doradczego ds. Etyki.
Artykuł  26

Komitet Zainteresowanych Stron

1. 
Komitet Zainteresowanych Stron składa się z przedstawicieli organów i instytucji zainteresowanych usługami i wynikami dostarczanymi przez AnaEE-ERIC, takich jak użytkownicy obiektów lub danych AnaEE-ERIC, decydenci, gałęzie przemysłu, organizacje pozarządowe i media. Liczba członków powinna wynosić minimalnie 10, a maksymalnie 20 osób.
2. 
Rola Komitetu Zainteresowanych Stron polega na doradzaniu zgromadzeniu członków w następujących kwestiach:
a)
analiza sprawozdań z działalności centrów usług oraz zalecenia dotyczące ich programu prac i długoterminowej strategii;
b)
plan komunikacji;
c)
opracowywanie narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji w zakresie zarządzania ekosystemami;
d)
współpraca z innymi europejskimi lub międzynarodowymi infrastrukturami;
3. 
Członków Komitetu Zainteresowanych Stron mianuje zgromadzenie członków na okres 5 lat z możliwością jednokrotnego przedłużenia. Wybierają oni przewodniczącego i spotykają się co najmniej raz w roku. Dyrektor generalny może w każdej chwili skonsultować się z przewodniczącym.
4. 
Zgromadzenie członków przyjmuje szczegółowe zasady funkcjonowania Komitetu Zainteresowanych Stron.
Artykuł  27

Organy pomocnicze

1. 
Zgromadzenie członków może podjąć decyzję o utworzeniu dowolnego organu pomocniczego, jeżeli wymagają tego okoliczności, np. w celu wydawania zaleceń dotyczących określonych zagadnień.
2. 
Skład i zasady funkcjonowania organów pomocniczych zatwierdza zgromadzenie członków, zgodnie z art. 18 ust. 10.
3. 
Posiedzenie każdego organu pomocniczego ma miejsce co najmniej raz w roku. Zgromadzenie członków może zwrócić się do przewodniczącego organu pomocniczego o zwołanie posiedzeń w celu rozpatrzenia i przedstawienia zaleceń dotyczących określonych zagadnień.

ROZDZIAŁ  5

SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI EUROPEJSKIEJ

Artykuł  28

Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej

1. 
AnaEE-ERIC przedkłada roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe działalności. Sprawozdanie to jest przesyłane do zatwierdzenia przez zgromadzenie członków w terminie czterech miesięcy od zakończenia odpowiedniego roku budżetowego, a następnie przekazywane Komisji oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu miesięcy od końca danego roku budżetowego. Sprawozdanie to podaje się do wiadomości publicznej.
2. 
Dyrektor generalny AnaEE-ERIC informuje Komisję o wszelkich okolicznościach, które mogą poważnie zagrozić realizacji zadań AnaEE-ERIC lub utrudnić AnaEE-ERIC spełnienie wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009.

ROZDZIAŁ  6

FINANSE

Artykuł  29

Rok budżetowy

Rok budżetowy AnaEE-ERIC rozpoczyna się w dniu 1 stycznia i kończy się w dniu 31 grudnia każdego roku. Pierwszy rok budżetowy AnaEE-ERIC jest skróconym rokiem budżetowym, rozpoczynającym się w dniu, w którym decyzja Komisji o ustanowieniu AnaEE-ERIC staje się skuteczna.

Artykuł  30

Zasoby

Zasoby AnaEE-ERIC obejmują:

1.
Opłaty członków i obserwatorów zgodnie z art. 17 i 31.
2.
Dodatkowy wkład państwa przyjmującego, wnoszony przez członków, u których jest zlokalizowane centrum usług lub centralny ośrodek, jak określono w załączniku III.
3.
Wszelkie inne wkłady, takie jak dotacje lub dochody pochodzące z usług lub praw własności intelektualnej będących własnością AnaEE-ERIC, w granicach i na warunkach zatwierdzonych przez zgromadzenie członków.
Artykuł  31

Zasady dotyczące wkładów członków i obserwatorów

1. 
Członkowie i obserwatorzy wnoszą roczne wkłady na rzecz AnaEE-ERIC.
2. 
Wysokość wkładu członków ustala się dla danego cyklu budżetowego i zatwierdza ją zgromadzenie członków zgodnie z procedurami określonymi w art. 18 i załączniku III.
3. 
Wkłady niepieniężne uwzględnia się jedynie w formie efektywnego i wymiernego wkładu na rzecz AnaEE-ERIC, w tym personelu oddelegowanego do AnaEE-ERIC, który to wkład został uzgodniony przez zgromadzenie członków. Zgromadzenie członków uzgadnia system rachunkowości, zasady przyjmowania wkładów niepieniężnych i oceny ich wartości.
4. 
Wkłady finansowe są dokonywane w euro.
5. 
Wartość wszelkich wkładów niepieniężnych uwzględnia się przy obliczaniu wkładów finansowych wniesionych w tym samym okresie w celu obliczenia (i) całkowitej kwoty wkładów wniesionych w danym roku oraz (ii) określonej proporcji wkładów wniesionych przez każdego członka do całkowitej kwoty wkładów.
Artykuł  32

Budżet, zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i badanie sprawozdań finansowych

1. 
Wszystkie dochody i wydatki AnaEE-ERIC stanowią przedmiot preliminarza na każdy rok budżetowy i są wpisane do budżetu.
2. 
Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków AnaEE-ERIC.
3. 
Zgromadzenie członków zapewnia, aby zasoby AnaEE-ERIC były wykorzystywane zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami.
4. 
Zgodnie z zasadą przejrzystości ustanawia się i wykonuje budżet, a także przedstawia rozliczenia.
5. 
Sprawozdanie finansowe AnaEE-ERIC podlega corocznemu badaniu, przy czym załącza się do niego sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami z poprzedzającego roku budżetowego. Zgromadzenie członków zatwierdza powołanie rewidenta zewnętrznego i okres, na jaki zostaje on powołany, oraz zatwierdza zbadane sprawozdania finansowe i sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami z poprzedzającego roku budżetowego w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia każdego roku budżetowego.
6. 
Sporządzanie, składanie, audyt i ogłaszanie sprawozdań finansowych AnaEE-ERIC podlegają wymogom przewidzianym w prawie mającym zastosowanie.
Artykuł  33

Podatki

1. 
Zwolnienia z VAT na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE oraz zgodnie z art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 mają zastosowanie do zakupów towarów i usług przez AnaEE-ERIC oraz przez członka AnaEE-ERIC, w rozumieniu rozdziałów 2 i 3 statutu, które są przeznaczone do oficjalnego i wyłącznego użytku AnaEE-ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby działalności AnaEE-ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnie z jej działalnością. Zwolnienia z VAT ograniczone są do zakupów o wartości przekraczającej 300 EUR.
2. 
Zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 12 dyrektywy Rady 2020/262 ograniczają się do zakupów dokonywanych przez AnaEE-ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku AnaEE-ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby działalności AnaEE-ERIC niemającej charakteru gospodarczego zgodnej z przedmiotem jej działalności i że wartość zakupu przekracza kwotę 300 EUR.
3. 
Zakupy dokonywane przez pracowników nie są objęte zwolnieniami.

ROZDZIAŁ  7

RÓŻNE

Artykuł  34

Prawo mające zastosowanie

Wewnętrzne funkcjonowanie AnaEE-ERIC podlega:

1.
prawu Unii, w szczególności rozporządzeniu (WE) nr 723/2009 zmienionemu rozporządzeniem (WE) nr 1261/2013;
2.
prawu państwa, w którym znajduje się siedziba statutowa AnaEE-ERIC, w przypadku spraw nieuregulowanych lub tylko częściowo uregulowanych w prawie Unii;
3.
niniejszemu statutowi oraz zasadom funkcjonowania.
Artykuł  35

Język roboczy

Językiem roboczym AnaEE-ERIC jest język angielski.

Artykuł  36

Spory

1. 
W przypadku zaistnienia sporu lub różnicy zdań między członkami wynikających ze statutu lub z nim związanych, zgromadzenie członków zbiera się tak szybko, jak to racjonalnie możliwe, w celu przeprowadzenia konsultacji w dobrej wierze i podjęcia próby polubownego rozwiązania sporu.
2. 
Sądem właściwym do rozstrzygania sporów, których przedmiotem jest AnaEE-ERIC, pomiędzy członkami, sporów między członkami a AnaEE-ERIC oraz wszelkich innych sporów, w których stroną jest Unia Europejska, jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
3. 
W przypadku sporów między AnaEE-ERIC a stronami trzecimi zastosowanie mają przepisy Unii Europejskiej dotyczące właściwości sądów. W sprawach nieobjętych przepisami Unii Europejskiej sąd właściwy do rozstrzygania sporów określa się zgodnie z prawem państwa, w którym mieści się siedziba statutowa AnaEE-ERIC.
Artykuł  37

Zmiany, aktualizacje i dostępność statutu

1. 
Wszelkie zmiany statutu podlegają przepisom art. 11 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1261/2013.
2. 
Niniejszy statut jest aktualizowany i udostępniany publicznie na stronie internetowej AnaEE-ERIC oraz w jego siedzibie statutowej.
Artykuł  38

Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności

1. 
Pierwsze posiedzenie zgromadzenia członków zwołuje państwo, w którym AnaEE-ERIC ma siedzibę statutową, w jak najkrótszym terminie po tym, jak decyzja Komisji o utworzeniu AnaEE-ERIC stanie się skuteczna.
2. 
Przed pierwszym posiedzeniem i nie później niż czterdzieści pięć dni kalendarzowych po tym, jak decyzja Komisji o utworzeniu AnaEE-ERIC stanie się skuteczna, właściwe państwo powiadamia członków założycieli i obserwatorów o wszelkich szczególnych pilnych czynnościach prawnych, które należy podjąć w imieniu AnaEE-ERIC. Jeżeli żaden członek założyciel nie złoży sprzeciwu w ciągu pięciu dni roboczych od powiadomienia, osoba stosownie umocowana przez właściwe państwo przeprowadza takie czynności prawne.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

DEFINICJE

Na użytek niniejszego statutu stosuje się następujące definicje:
1.
"AnaEE" oznacza: ogólnoeuropejską infrastrukturę badawczą na rzecz zarządzanych i niezarządzanych ekosystemów lądowych i wodnych, która zapewni dostęp do rozproszonej i skoordynowanej dużej liczby platform eksperymentalnych obejmujących szeroki zakres europejskich ekosystemów i stref klimatycznych, jak również do najnowocześniejszych platform analitycznych i platform modelowania, w celu ich wspierania. Przeprowadzając eksperymentalne symulacje przyszłych scenariuszy, AnaEE będzie mierzyć i przewidywać reakcję ekosystemów na zmiany w środowisku i użytkowaniu gruntów oraz badać możliwości inżynierii łagodzenia zmiany klimatu i przystosowywania się do niej na potrzeby utrzymania usług ekosystemowych.
2.
"AnaEE-ERIC" oznacza: podmiot prawny składający się z centralnego ośrodka i trzech centrów usług: centrum interfejsów i syntezy (ISC), centrum technologicznego (TC) oraz centrum modelowania danych (DMC).
3.
"Węzeł krajowy" oznacza: podmiot operacyjny, który organizuje wkład platform eksperymentalnych i analitycznych oraz platform modelowania danego państwa na rzecz AnaEE.
4.
"Osoba wyznaczona do kontaktów w imieniu węzła krajowego" oznacza: osobę wyznaczoną przez węzeł krajowy do bezpośrednich kontaktów z dyrektorem generalnym w sprawie wszelkich kwestii zgłaszanych przez węzeł krajowy lub do niego kierowanych.
5.
"Platforma krajowa" oznacza: jednostkę eksperymentalną, która spełnia kryteria AnaEE i jest wspierana przez instytucję z państwa będącego członkiem AnaEE-ERIC.
6.
"Rodzaj platformy" oznacza: główne podejście proponowane przez platformę krajową. Istnieją cztery możliwe podejścia: eksperymenty na otwartej przestrzeni eksperymenty w środowisku zamkniętym, działania analityczne i modelowanie.
7.
"Dane AnaEE" oznaczają:
a.
dane, oprogramowanie, dokumenty, protokoły stworzone przez AnaEE-ERIC;
b.
podstawowe dane platform: parametry środowiskowe, które są regularnie mierzone w długoterminowej perspektywie przez platformy, niektóre z nich mogą podlegać przepisom rozporządzenia dotyczącego INSPIRE;
c.
dane na temat projektów prowadzonych przez platformy AnaEE.

ZAŁĄCZNIK  II

WYKAZ CZŁONKÓW, OBSERWATORÓW I ICH PODMIOTÓW REPREZENTUJĄCYCH

Członek Podmiot reprezentujący
Republika Francuska Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS)
Królestwo Danii Uniwersytet Kopenhaski
Republika Czeska Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu
Republika Włoska Consiglio per la Ricerca in Agricoltura e l'Analisi dell'Economia Agraria (CREA)
Republika Finlandii Fiński Instytut Zasobów Naturalnych (LUKE)
Republika Bułgarii Ministerstwo Edukacji i Nauki
CIHEAM Nie dotyczy
Obserwator Podmiot reprezentujący
Królestwo Belgii Belgijskie Biuro ds. Polityki Naukowej (BELSPO)

ZAŁĄCZNIK  III

BUDŻET - WKŁADY

MODEL FINANSOWANIA ANAEE-ERIC

Budżety służb centralnych stanowią część budżetu ERIC i podlegają uprawnieniom decyzyjnym zgromadzenia członków. Koszty operacyjne AnaEE-ERIC są w dużej mierze pokrywane z funduszy publicznych członków.

Po zatwierdzeniu AnaEE-ERIC oczekuje się wniesienia podczas fazy operacyjnej wkładu w wysokości co najmniej 50 % dodatkowego wkładu państwa przyjmującego. Pozostałe wydatki służb centralnych są pokrywane z rocznych wkładów w postaci opłat członkowskich (zwanych dalej "opłatami członkowskimi") na rzecz AnaEE-ERIC będącego przewidywanym podmiotem prawnym. Dodatkowe wkłady państwa przyjmującego mogą być wnoszone w formie pieniężnej lub częściowo w formie niepieniężnej, natomiast opłata członkowska wnoszona jest w formie pieniężnej w celu pokrycia wydatków służb centralnych związanych np. z materiałami zużywalnymi, podróżami pracowników, posiedzeniami, działaniami informacyjnymi, usługami (w tym np. prawnymi, księgowymi, usługami dotyczącymi audytu, marketingu, rekrutacji i podwykonawstwa), wyposażeniem (oprogramowanie, licencje itp.) oraz wynagrodzeniem dyrektora generalnego. Wkłady niepieniężne w postaci zasobów ludzkich od państw niebędących państwami przyjmującymi są rozpatrywane i rozstrzygane indywidualnie na forum zgromadzenia członków AnaEE-ERIC. Opłata członkowska w AnaEE-ERIC jest rozdzielana pomiędzy wszystkie centra usług na mocy decyzji zgromadzenia członków.

Proponowany model podziału kosztów ponoszonych przez centralny ośrodek i centra usług objętych opłatą członkowską to w 50 % równy udział + 25 % PKB + 25 % liczba platform (zob. szczegółowe informacje poniżej).

Opłaty członkowskie i dodatkowe wkłady państwa przyjmującego pozostaną niezmienne przez pierwsze 5 lat (w tym przez pierwszy skrócony rok). Po tym czasie zgromadzenie członków zmieni opłatę członkowską. Wkład nowych członków będzie obliczany zgodnie z zasadą zaproponowaną w niniejszym załączniku, ale do końca pierwszego pięcioletniego cyklu nie będzie miał wpływu na wkład innych członków. Po upływie 5-letniego cyklu wysokość wkładu członków (tj. tych, którzy zostali członkami po utworzeniu ERIC) zostanie zmieniona zgodnie z zasadami określonymi przez zgromadzenie członków.

Członków i obserwatorów zachęca się do przekazywania specjalnych wkładów na konkretne działania AnaEE-ERIC.

Model opłaty członkowskiej składa się z następujących elementów:

1.
równy udział = dzielenie 50 % kosztów służb centralnych, które nie zostały pokryte z dodatkowego wkładu państwa przyjmującego, równo pomiędzy członków;
2.
produkt krajowy brutto [PKB] = dzielenie 25 % kosztów, które nie zostały pokryte z dodatkowego wkładu państwa przyjmującego, pomiędzy członków z wykorzystaniem procentowego udziału poszczególnych członków w całkowitym PKB wszystkich członków. Wartością odniesienia będzie średnia PKB w ostatnim znanym 5-letnim okresie przed utwo- rżeniem ERIC (lata 2014-2018 w styczniu 2020 r.). Dane do oszacowania PKB będą pochodzić z Eurostatu, a w przypadku innych państw - z Banku Światowego;
3.
wkład oparty na liczbie platform = dzielenie 25 % kosztów, które nie zostały pokryte z dodatkowego wkładu państwa przyjmującego, pomiędzy członków z wykorzystaniem wkładów poszczególnych członków na rzecz platform. Wkłady na rzecz różnych rodzajów platform naliczane są w następujący sposób:
platformy poświęcone ekosystemom na otwartej przestrzeni bez manipulacji zmianą klimatu oraz wszystkie platformy poświęcone ekosystemom zamkniętym będą płatne w pełnej cenie;
platformy poświęcone ekosystemom na otwartej przestrzeni, w ramach których przeprowadza się manipulacje zmianą klimatu, będą płatne ze zniżką w wysokości 20 %, platformy analityczne - ze zniżką w wysokości 25 %, a platformy modelowania ze zniżką w wysokości 50 % pełnej ceny.

Odpowiedni wzór matematyczny stosowany do ustalenia pełnej ceny platformy oraz opłaty członkowskiej dla członka AnaEE-ERIC (oznaczonego literą "i") jest podany poniżej.

(równanie 1)

gdzie HC to dodatkowy wkład państwa przyjmującego (%), budżet to całkowity budżet służb centralnych, N oznacza liczbę rozproszonych platform krajowych w infrastrukturze AnaEE-ERIC, a indeksy dolne wskazują na rodzaj platformy; Openair,0 (platforma poświęcona ekosystemom na otwartej przestrzeni, brak manipulacji zmianą klimatu), Openair,1 (platforma poświęcona ekosystemom na otwartej przestrzeni, w ramach której przeprowadza się manipulacje zmianą klimatu), Enclosed (platforma poświęcona ekosystemom zamkniętym), Analytical (platforma analityczna) i Modelling (platforma modelowania).

Wówczas całkowita opłata członkowska dla członka i wynosi:

,(równanie 2)

gdzie NMembers to liczba pełnoprawnych członków AnaEE-ERIC, GDP i to określony dla danego członka udział procentowy w całkowitym PKB wszystkich członków, a N i to ustalona dla danego członka liczba platform określonego rodzaju (podobnie jak powyżej).

Opłata członkowska od organizacji międzyrządowych będzie obliczana jako kwota ryczałtowa, którą należy uzgodnić na podstawie zasady 5-letniej (w tym ewentualnej korekty na koniec cyklu 5-letniego), plus opłata oparta na liczbie i rodzaju platform, które organizacja obsługuje, wynikająca z równania 2 powyżej.

Opłata członkowska organizacji międzyrządowej = L + (Ni,Openair,0 + NiEnclosed + 0,8 Ni,OPenair,1 + 0,75 Ni,Analytical + 0,5 Ni,Modlling) PlatformPricefull (równanie 3)

gdzie L jest uzgodnioną kwotą ryczłtową

Opłata od obserwatorów będzie stałą opłatą równą połowie mediany opłaty członkowskiej (wyłącznie w przypadku państw). Opłata ta zostanie dodana na koniec obliczenia budżetu.

W przypadku przewidywanego całkowitego budżetu w wysokości 900 tys. EUR i obecnych członków zaangażowanych w etap wdrażania (6 państw będących członkami, 1 członek będący organizacją międzyrządową i 1 obserwator), przewidywany budżet został szczegółowo przedstawiony poniżej przy uwzględnieniu mediany opłaty w wysokości 60 tys. EUR.

W poniższych tabelach podsumowano budżet AnaEE-ERIC, przyjmując hipotezę o opłatach członkowskich państw ogółem w wysokości 400 tys. EUR, zryczałtowanej opłacie organizacji międzyrządowej w formie kwoty ryczałtowej wynoszącej 30 tys. EUR, opłacie obserwatora oraz znanych platform.

Tabela 1

Roczne opłaty członkowskie

Członkowie Opłata (tys. EUR)
Bułgaria 39
Republika Czeska 47
Dania 58
Finlandia 61
Francja 103
Włochy 92
Opłaty państw/rok 400
Organizacja międzyrządowa [CIHEAM] 35
Opłaty członkowskie ogółem 435
Belgia - obserwator 30
Łączne opłaty/rok (członkowie + obserwator) 465

Tabela 2

Roczny budżet centrów usług i dodatkowy wkład państwa przyjmującego.

Budżet centrów usług (tys. EUR) Dodatkowy wkład państwa przyjmującego (tys. EUR)
Centralny ośrodek 360 40% 174
TC 207 23 % 100
ISC 117 13 % 57
DMC 216 24% 104
Ogółem 900 435

Tabela 3

Budżet AnaEE-ERIC

Członek Opłata członkowska (tys. EUR) Dodatkowy wkład państwa przyjmującego (tys. EUR) Całkowity wkład (tys. EUR)
Bułgaria 39 0 39
Republika Czeska 47 57 104
Dania 58 100 158
Finlandia 61 0 61
Francja 103 174 277
Włochy 92 104 196
CIHEAM 35 0 35
Belgia 30 0 30
OGÓŁEM 900
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024