Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie naruszenia Konwencji ONZ o prawach dziecka i wykorzystywania nieletnich przez marokańskie władze w czasie kryzysu migracyjnego w Ceucie (2021/2747(RSP))

Naruszenie Konwencji ONZ o prawach dziecka i wykorzystywanie nieletnich przez marokańskie władze w czasie kryzysu migracyjnego w Ceucie

P9_TA(2021)0289

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie naruszenia Konwencji ONZ o prawach dziecka i wykorzystywania nieletnich przez marokańskie władze w czasie kryzysu migracyjnego w Ceucie (2021/2747(RSP))

(2022/C 67/11)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Maroka, a w szczególności rezolucję z dnia 16 stycznia 2019 r. w sprawie umowy między UE a Marokiem 1 , oraz swoją rezolucję z dnia 26 listopada 2019 r. w sprawie praw dziecka z okazji 30. rocznicy przyjęcia Konwencji ONZ o prawach dziecka 2 ,

- uwzględniając Konwencję praw dziecka ONZ z dnia 20 listopada 1989 r., a w szczególności zasadę dobra dziecka (art. 3 i 18),

- uwzględniając uwagi ogólne Komitetu Praw Dziecka ONZ, a w szczególności uwagę nr 14,

- uwzględniając Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając oświadczenie Maroka z 1 czerwca 2021 r. w sprawie małoletnich Marokańczyków pozbawionych opieki przebywających nielegalnie w niektórych państwach europejskich,

- uwzględniając dwa oświadczenia marokańskiego ministerstwa spraw zagranicznych, współpracy afrykańskiej i ds. marokańskich ekspatriantów z 31 maja 2021 r. w sprawie kryzysu hiszpańsko-marokańskiego,

- uwzględniając Układ eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Królestwem Maroka, z drugiej strony 3 , który wszedł w życie w 2000 r., oraz partnerstwo dotyczące mobilności z 2013 r.,

- uwzględniając deklaracje prasowe Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa po posiedzeniu Rady do Spraw Zagranicznych 18 maja 2021 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 9 lutego 2021 r. zatytułowany "Odnowione partnerstwo z południowym sąsiedztwem: nowy program na rzecz regionu śródziemnomorskiego", a w szczególności rozdział czwarty dotyczący migracji i mobilności (JOIN(2021)0002),

- uwzględniając umowę między Królestwem Hiszpanii a Królestwem Marokańskim o współpracy w dziedzinie zapobiegania nielegalnej emigracji małoletnich bez opieki, ich ochrony i zgodnego powrotu, którą podpisano w Rabacie 6 marca 2007 r. i która weszła w życie 2 października 2012 r.,

- uwzględniając oświadczenie Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji z 27 marca 2021 r. w sprawie osób niedawno przybyłych do Ceuty w Hiszpanii,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że stosunki między Unią Europejską a Królestwem Marokańskim opierają się zgodnie z prawem na układzie o stowarzyszeniu z 2000 r.; mając na uwadze, że jako bliski sąsiad Maroko jest uprzywilejowanym partnerem UE w obszarze współpracy politycznej i gospodarczej oraz współpracy handlowej, technicznej i na rzecz rozwoju, co znajduje odzwierciedlenie w narzędziach służących realizacji tych celów, które obejmują roczne programy działania, kryzysowy fundusz powierniczy UE dla Afryki, Europejski Instrument Sąsiedztwa oraz program "Globalny wymiar Europy", a także udział Maroka w programie Erasmus+ i "szczególny status" Maroka w europejskiej polityce sąsiedztwa przyznany temu państwu w 2008 r.; mając na uwadze, że Maroko jest trzecim co do wielkości beneficjentem funduszy unijnych w ramach europejskiej polityki sąsiedztwa;

B. mając na uwadze, że obecny kryzys wywołał bezprecedensowe napięcia dyplomatyczne między Marokiem, z jednej strony, a Hiszpanią i UE, z drugiej strony; mając na uwadze, że bez względu na cele leżące u podstaw sytuacji powstałej w Ceucie ten nieuzasadniony incydent jest niezgodny z długotrwałą współpracą i opartymi na zaufaniu stosunkami obu stron, zwłaszcza w obszarze migracji; mając na uwadze, że stosunki te należy chronić i przywrócić do stanu sprzed kryzysu dzięki stosunkom dobrosąsiedzkim oraz że powinny one służyć pogłębianiu wzajemnie korzystnych relacji poprzez wdrożenie nowego, niedawno opublikowanego programu UE dla regionu Morza Śródziemnego w kontekście odnowionego partnerstwa z południowymi sąsiadami, w którym Maroko zachęca się do zacieśnienia partnerstwa z UE w różnych obszarach;

C. mając na uwadze, że od 17 maja 2021 r., po tym jak marokańska policja tymczasowo złagodziła kontrole graniczne, otworzyła bramy ogrodzenia granicznego i nie podjęła działań mających na celu powstrzymanie nielegalnego przekraczania granicy, doszło do bezprecedensowego wzrostu liczby przepraw na terytorium Hiszpanii - ok. 9 000 osób przedostało się, płynąc lub idąc pieszo, do hiszpańskiego autonomicznego miasta Ceuta; mając na uwadze, że reakcja humanitarna hiszpańskich sił bezpieczeństwa i sił zbrojnych, organizacji pozarządowych i mieszkańców Ceuty zapobiegła prawdziwej tragedii; mając na uwadze, że większość migrantów nielegalnie przekraczających granicę jest obywatelami Maroka; mając na uwadze, że tak dużego ruchu osób nie można postrzegać jako spontanicznego; mając na uwadze, że co najmniej 1 200 osób to małoletni bez opieki i wiele całych rodzin; mając na uwadze, że niektóre dzieci przybyły prosto ze szkoły i nie miały przy sobie dokumentów tożsamości w chwili przekraczania granicy;

D. mając na uwadze, że 1 czerwca 2021 r. władze marokańskie podjęły decyzję o ułatwieniu powrotu wszystkim zidentyfikowanym marokańskim dzieciom bez opieki, które przebywają nielegalnie w Unii Europejskiej; mając na uwadze, że według Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji wiele osób już odesłano w ramach łączenia rodzin i pomocy w poszukiwaniu osób; mając na uwadze, że hiszpańskie władze w Ceucie otworzyły numer interwencyjny, aby łączyć dzieci i małoletnich bez opieki z ich rodzinami; mając jednak na uwadze, że wiele dzieci nadal przebywa na terenie Hiszpanii, np. w ośrodku w Tarajal oraz w ośrodkach recepcyjnych dla migrantów w Pinier i Santa Amelia, pod nadzorem autonomicznego miasta Ceuta, w celu ustalenia ich tożsamości oraz zweryfikowania ich sytuacji osobistej, narażenia na zagrożenia oraz ryzyka prześladowania i doznania nieodwracalnej szkody; mając na uwadze, że rodziny rozpaczliwie poszukują zaginionych dzieci; mając na uwadze, że może to prowadzić do dalszych zagrożeń dla rozwoju fizycznego, psychicznego, moralnego, duchowego i społecznego dzieci, jak zapisano w Deklaracji praw dziecka ONZ;

E. mając na uwadze, iż większości dzieci niesłusznie wmówiono, że gwiazdy piłki nożnej grają w darmowym meczu w Ceucie i że jadą na wycieczkę szkolną;

F. mając na uwadze, że we wszystkich działaniach i decyzjach, które dotyczą małoletnich bez opieki i ich dobrostanu fizycznego i psychicznego, należy przede wszystkim uwzględnić ich dobro; mając zatem na uwadze, że należy - za zgodą i z pomocą wszystkich zainteresowanych organów - ustalić tożsamość tych dzieci i w ramach odpowiedniej i zacieśnionej współpracy znaleźć ich rodziców lub bliskich krewnych oraz bezpiecznie odesłać je do rodzin zgodnie z wymogami prawa międzynarodowego, gdyż nie opuściły one celowo swoich rodzin; mając na uwadze, że w strategii UE na rzecz praw dziecka Komisja zaleciła państwom członkowskim wzmocnienie systemów opieki nad małoletnimi bez opieki, w szczególności przez udział w działaniach europejskiej sieci opieki; mając na uwadze, że zgodnie z Konwencją ONZ o prawach dziecka państwa przyjmujące muszą zagwarantować migrującym dzieciom wszystkie prawa, w tym w odniesieniu do kontroli granicznej i powrotu;

G. mając na uwadze, że kryzys został wywołany przez Maroko z powodu kryzysu politycznego i dyplomatycznego po tym, jak przywódca Frontu Polisario Brahim Ghali został przyjęty do hiszpańskiego szpitala ze względów humanitarnych z uwagi na stan zdrowia spowodowany wirusem COVID-19; mając na uwadze, że 2 czerwca 2021 r. przywódca Frontu Polisario przybył do Algierii;

H. mając na uwadze, że w oficjalnych oświadczeniach wydanych przez Maroko 31 maja 2021 r. podkreślono, iż kryzys dwustronny nie jest związany z kwestią migracji; mając na uwadze, że marokański minister spraw zagranicznych początkowo przyznał, iż przyczyną kryzysu związanego z masowym wtargnięciem tysięcy osób, w tym dzieci, było przyjęcie przywódcy Frontu Polisario przez Hiszpanię; mając na uwadze, że w wydanym później oficjalnym oświadczeniu władze marokańskie przyznały, iż prawdziwym powodem było rzekomo dwuznaczne stanowisko Hiszpanii w sprawie Sahary Zachodniej;

I. mając na uwadze, że na specjalnym posiedzeniu Rady Europejskiej 24 i 25 maja 2021 r. przywódcy UE potwierdzili swoje pełne poparcie dla Hiszpanii i podkreślili, że granice Hiszpanii są zewnętrznymi granicami UE; mając na uwadze, że sytuację w Ceucie omawiano również na posiedzeniu Rady do Spraw Zagranicznych 18 maja 2021 r., na którym wysoki przedstawiciel unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa wyraził w imieniu UE pełną solidarność z Hiszpanią i wsparcie dla niej; mając na uwadze, że należy przestrzegać prawa międzynarodowego oraz zasady suwerenności, integralności terytorialnej i nienaruszalności granic państwowych;

J. mając na uwadze, że mandat negocjacyjny do zawarcia umowy o readmisji z Marokiem został udzielony Komisji przez Radę w 2000 r.; mając na uwadze, że do dnia dzisiejszego nie sfinalizowano i nie przyjęto takiej umowy;

K. mając na uwadze, że władze Maroka powinny ułatwić powrót prawie 13 tys. pracowników sezonowych, którzy utknęli na południu Hiszpanii i którzy powinni powrócić w nadchodzących tygodniach;

1. odrzuca wykorzystywanie przez Maroko kontroli granicznej i migracji, a w szczególności małoletnich bez opieki, do wywierania nacisku politycznego na jedno z państw członkowskich UE; w szczególności ubolewa nad udziałem dzieci, małoletnich bez opieki i rodzin w masowym przekraczaniu granicy z Maroka do hiszpańskiej Ceuty, co stwarza wyraźne zagrożenie dla ich życia i bezpieczeństwa; wyraża ubolewanie z powodu pogłębienia się kryzysu politycznego i dyplomatycznego, który nie powinien osłabić ani strategicznych, wielowymiarowych i uprzywilejowanych stosunków sąsiedzkich między Królestwem Marokańskim a Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, ani długotrwałej, opartej na zaufaniu współpracy w dziedzinie walki z terroryzmem, handlu ludźmi i narkotykami, polityki migracyjnej i handlowej; uważa, że dwustronne spory między bliskimi partnerami należy rozwiązywać w drodze dialogu dyplomatycznego; wzywa do złagodzenia niedawnych napięć oraz do powrotu do konstruktywnego i wiarygodnego partnerstwa UE-Maroko; ponownie wyraża swoje poparcie dla dalszego rozwijania tych stosunków opartych na wzajemnym zaufaniu i szacunku; w związku z tym wzywa Maroko, aby przestrzegało swojego wieloletniego zobowiązania do zacieśnienia współpracy w zakresie zarządzania granicami i mobilności migracyjnej w duchu współpracy i dialogu; podkreśla znaczenie wzmocnienia partnerstwa UE-Maroko, które powinno uwzględniać potrzeby obu partnerów w sposób wyważony i na równych zasadach;

2. z zadowoleniem przyjmuje działanie podjęte przez władze Maroka 1 czerwca 2021 r., którego celem jest ułatwienie ponownego wjazdu wszystkim zidentyfikowanym dzieciom bez opieki, które przebywają nielegalnie na terytorium Unii Europejskiej; wzywa Hiszpanię i Maroko do ścisłej współpracy w celu umożliwienia dzieciom łączenia się z rodzinami, które musi kierować się najlepszym interesem dziecka i odbywać się zgodnie z prawem krajowym i międzynarodowym, w szczególności z Konwencją o prawach dziecka ONZ, którą Maroko podpisało w 1990 r. i dwukrotnie ratyfikowało (w czerwcu i lipcu 1993 r.), oraz z odpowiednimi umowami między UE i jej państwami członkowskimi a Marokiem, w szczególności umową między Królestwem Hiszpanii a Królestwem Marokańskim o współpracy w dziedzinie zapobiegania nielegalnej migracji małoletnich bez opieki, ich ochrony i uzgodnionego powrotu; przypomina, że zawsze należy chronić zasadę jedności rodziny i prawo do łączenia rodzin; podkreśla, że ścisła współpraca w zakresie wyzwań związanych z migracją leży we wspólnym interesie UE i Maroka; wzywa Królestwo Marokańskie do skutecznego wypełniania swoich zobowiązań, ponieważ kluczowe znaczenie ma zapewnienie bezpiecznego powrotu dzieci do ich rodzin przy jednoczesnej ochronie ich praw wynikających z prawa międzynarodowego;

3. przypomina, że Ceuta jest zewnętrzną granicą UE, której ochrona i bezpieczeństwo dotyczą całej Unii Europejskiej; z zadowoleniem przyjmuje szybką reakcję Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej, która zaoferowała środki na wsparcie rządu hiszpańskiego, aby pomóc mu sprostać wyzwaniom związanym z migracją, które pojawiły się w wyniku tego kryzysu; wzywa Komisję do zapewnienia nadzwyczajnych środków finansowych w celu rozwiązania sytuacji w Ceucie, w tym do sfinansowania dodatkowych możliwości schronienia dla dzieci bez opieki;

4. wyraża pełną solidarność z mieszkańcami Ceuty i pochwala skuteczną i profesjonalną reakcję hiszpańskich organów bezpieczeństwa i wojska w autonomicznym mieście, a także organizacji pozarządowych i obywateli Ceuty, którzy poradzili sobie z kryzysem i pomogli uratować wiele istnień ludzkich; z zadowoleniem przyjmuje ochronę zapewnianą dzieciom bez opieki przez władze hiszpańskie zgodnie z prawem UE i Konwencją o prawach dziecka ONZ;

5. ponownie podkreśla skonsolidowane stanowisko UE w sprawie Sahary Zachodniej, które opiera się na pełnym poszanowaniu prawa międzynarodowego zgodnie z rezolucjami Rady Bezpieczeństwa ONZ oraz na prowadzonym przez ONZ procesie politycznym mającym na celu osiągnięcie sprawiedliwego, trwałego, pokojowego i wzajemnie akceptowalnego rozwiązania wynegocjowanego przez obie strony;

6. ponownie podkreśla nienaruszalność granic państwowych państw członkowskich UE oraz pełne i bezdyskusyjne poszanowanie integralności terytorialnej państw członkowskich UE jako podstawową zasadę prawa międzynarodowego i zasadę europejskiej solidarności; przypomina, że nie można tolerować podważania suwerenności terytorialnej państw członkowskich;

7. wzywa Komisję i Królestwo Marokańskie do współpracy i jak najszybszego formalnego zawarcia umowy o readmisji między UE a Marokiem, zawierającej niezbędne gwarancje prawne; jest przekonany, że przyszła współpraca UE z krajami południowego wybrzeża Morza Śródziemnego powinna opierać się na długoterminowym celu, jakim jest zwalczanie podstawowych przyczyn nielegalnej migracji poprzez wzmocnienie rozwoju gospodarczego, inwestycje i tworzenie nowych możliwości zatrudnienia oraz promowanie wysokiej jakości edukacji dla wszystkich dzieci w tym regionie;

8. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz rządowi i parlamentowi Maroka.

1 Dz.U. C 411 z 27.11.2020, s. 292.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0066.
3 Dz.U. L 70 z 18.3.2000, s. 2.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.67.99

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie naruszenia Konwencji ONZ o prawach dziecka i wykorzystywania nieletnich przez marokańskie władze w czasie kryzysu migracyjnego w Ceucie (2021/2747(RSP))
Data aktu: 10/06/2021
Data ogłoszenia: 08/02/2022