Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie sytuacji w Afganistanie (2021/2712(RSP))

Sytuacja w Afganistanie

P9_TA(2021)0294

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie sytuacji w Afganistanie (2021/2712(RSP))

(2022/C 67/16)

(Dz.U.UE C z dnia 8 lutego 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Afganistanu,

- uwzględniając umowę "Wspólna droga naprzód" z 2 października 2016 r., zawartą między UE a Afganistanem i dotyczącą migracji,

- uwzględniając Umowę o współpracy na rzecz partnerstwa i rozwoju między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Islamską Republiką Afganistanu, z drugiej strony, podpisaną 18 lutego 2017 r.,

- uwzględniając oświadczenie Rady Północnoatlantyckiej z 9 grudnia 2020 r. w sprawie afgańskich negocjacji pokojowych,

- uwzględniając uwagi prezydenta Bidena z 14 kwietnia 2021 r. w sprawie dalszych działań w Afganistanie,

- uwzględniając dokument pt. "Samodzielność dzięki ramom wzajemnej odpowiedzialności", uzgodniony podczas konferencji w sprawie Afganistanu, która odbyła się w dniach 4-5 października 2016 r. w Brukseli,

- uwzględniając międzynarodową konferencję darczyńców na szczeblu ministerialnym z 2020 r. (konferencja w sprawie Afganistanu), która odbyła się w dniach 23-24 listopada 2020 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz ministra spraw zagranicznych Indii z 4 maja 2021 r. w sprawie Afganistanu,

- uwzględniając komunikat specjalnych wysłanników i specjalnych przedstawicieli Unii Europejskiej, Francji, Niemiec, Włoch, NATO, Norwegii, Zjednoczonego Królestwa i Stanów Zjednoczonych z 7 maja 2021 r. w sprawie afgańskiego procesu pokojowego,

- uwzględniając badanie dotyczące produkcji opium w Afganistanie za rok 2020, opublikowane wspólnie przez afgański Krajowy Urząd Statystyczny i Informacyjny oraz Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości w kwietniu 2021 r.,

- uwzględniając wytyczne UE w sprawie promowania i ochrony praw dziecka, w sprawie dzieci w konfliktach zbrojnych oraz w sprawie obrońców praw człowieka,

- uwzględniając rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ w sprawie Afganistanu,

- uwzględniając rezolucje Rady Praw Człowieka ONZ w sprawie Afganistanu,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka z 10 grudnia 1948 r.,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych z 1966 r.,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w lutym 2020 r. Stany Zjednoczone i talibowie podpisali porozumienie, które umożliwiło pierwsze od 2001 r. bezpośrednie rozmowy między talibami a przedstawicielami Islamskiej Republiki Afganistanu;

B. mając na uwadze, że 14 kwietnia 2021 r. sekretarz stanu USA Anthony Blinken ogłosił jednostronne wycofanie wojsk USA do 11 września 2021 r.; mając na uwadze, że sojusznicy NATO postępują według zasady wspólnego działania ("in together, out together") i w związku z tym wycofają się w tym samym czasie;

C. mając na uwadze, że rozmowy pokojowe w Afganistanie między rządem afgańskim a talibami rozpoczęły się w 2020 r. w Ad-Dausze; mając na uwadze, że nie dotrzymano porozumienia o zawieszeniu broni, rozmowy pokojowe znajdują się obecnie w impasie, a talibowie czekają na wycofanie wojsk sojuszniczych;

D. mając na uwadze, że od 2001 r. UE dzięki swej aktywnej obecności w Afganistanie wspiera rozwój społeczny i gospodarczy oraz koordynuje pomoc międzynarodową; mając na uwadze, że wiele państw członkowskich UE, partnerzy NATO i kraje sojusznicze przyczyniają się do stabilizacji i rozwoju Afganistanu, przeznaczając na ten cel zasoby wojskowe i cywilne oraz ponosząc wiele ofiar i strat; mając na uwadze, że stabilny, niezależny i samowystarczalny Afganistan, który nie będzie bezpiecznym schronieniem dla ugrupowań terrorystycznych, ze względów bezpieczeństwa nadal stanowi żywotny interes UE, NATO i ich państw członkowskich;

E. mając na uwadze, że zasadnicze znaczenie ma utrzymanie postępów poczynionych w Afganistanie w ciągu ostatnich dwudziestu lat, w szczególności w dziedzinie praw człowieka i podstawowych wolności;

F. mając na uwadze, że reprezentacja kobiet i ich praw podczas afgańskich rozmów pokojowych nie jest proporcjonalna i że w związku z tym niezbędne jest bardziej zdecydowane podejście negocjujących stron;

G. mając na uwadze, że kobiety, dzieci i mniejszości etniczne w największym stopniu odczują niepowodzenie afgańskich rozmów pokojowych i ucierpią w wyniku prób rozwiązania konfliktu metodami wojskowymi; mając na uwadze, że afgańskie kobiety już zaczęły ograniczać swoją swobodę przemieszczania się, aby zmniejszyć grożące im ryzyko, a dostęp dzieci do edukacji i zabawy jest utrudniony ze względu na zagrożenie przemocą;

H. mając na uwadze, że sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w Afganistanie stopniowo się pogarsza, rośnie liczba ataków na siły afgańskie, a także ukierunkowanych zabójstw afgańskich działaczy, pracowników mediów, nauczycieli, lekarzy, sędziów i urzędników rządowych; mając na uwadze, że liczba ataków talibów znacznie wzrosła od początku afgańskich rozmów pokojowych, a celem tych ataków jest przejęcie kontroli nad terytoriami kontrolowanymi przez rząd; mając na uwadze, że w raporcie Global Terrorism Index za rok 2020 Afganistan oceniono jako państwo najsilniej dotknięte terroryzmem; mając na uwadze, że spośród 36 mln mieszkańców tego kraju przesiedlono 4 mln osób; mając na uwadze, że 3 mln osób żyje w sytuacji przesiedlenia wewnętrznego w wyniku przemocy, a kolejny milion - z powodu klęsk żywiołowych; mając na uwadze, że 2,5 mln Afgańczyków już uciekło z kraju w poszukiwaniu bezpieczeństwa, a większość z nich osiedliła się w Iranie i Pakistanie;

I. mając na uwadze, że Afganistan jest największym beneficjentem unijnej pomocy rozwojowej na świecie; mając na uwadze, że w ciągu ostatnich 20 lat wkład UE na rzecz Afganistanu doprowadził do znacznej poprawy, jeżeli chodzi o wzrost średniej długości życia, umiejętność czytania i pisania, umieralność matek i dzieci oraz prawa kobiet; mając na uwadze, że w latach 2002-2020 UE udostępniła ponad 4 mld EUR, a ponadto już zadeklarowała 1,2 mld EUR na pomoc długoterminową i nadzwyczajną na lata 2021-2025; mając na uwadze, że zobowiązaniu temu towarzyszył komunikat UE i państw, które łącznie odpowiadają za około 80 % całkowitej oficjalnej pomocy rozwojowej dla Afganistanu, a w komunikacie tym podkreślono kluczowe elementy wymagane do dalszego otrzymywania pomocy, w tym stałe zaangażowanie na rzecz demokracji, praworządności i praw człowieka;

J. mając na uwadze powszechny brak odpowiedzialności za zamachy i zabójstwa w Afganistanie; mając na uwadze, że 12 marca 2021 r. członkowie Rady Bezpieczeństwa ONZ potępili alarmującą liczbę ataków wymierzonych w ludność cywilną w Afganistanie;

K. mając na uwadze, że do niedawnej gwałtownej eskalacji przemocy doszło w kontekście długotrwałych, powszechnych naruszeń praw człowieka w Afganistanie przez terrorystów, ugrupowania zbrojne i siły bezpieczeństwa, między innymi egzekucji pozasądowych, tortur i przemocy seksualnej; mając na uwadze, że według szacunków w trwającej 20 lat wojnie zginęło około 150 000 osób, w tym 35 000 cywilów;

L. mając na uwadze, że od 2001 r. w Afganistanie poczyniono widoczne postępy w zakresie praw kobiet i dziewcząt, w tym jeśli chodzi o dostęp do edukacji i opieki zdrowotnej oraz możliwość udziału w życiu obywatelskim i politycznym; mając na uwadze, że te pozytywne zmiany są zapewne największym osiągnięciem w rozwoju Afganistanu w ostatnim czasie; mając na uwadze, że ten częściowy postęp jest obecnie zagrożony i wymaga pilnej ochrony i wzmocnienia;

M. mając na uwadze, że pomimo tych pozytywnych zmian kobietom i dziewczętom nadal codziennie zagrażają poważne problemy, takie jak bariery w dostępie do podstawowych usług, a także agresja, w tym przemoc domowa, przemoc seksualna i przemoc ze względu na płeć; mając na uwadze, że według wskaźnika dotyczącego kobiet, pokoju i bezpieczeństwa za lata 2019-2020 Afganistan znalazł się na drugim miejscu wśród krajów najgorszych dla kobiet; mając na uwadze, że w zamachu bombowym na szkołę żeńską Sayed al-Shuhada w Kabulu 8 maja 2021 r. zginęło co najmniej 85 osób, a 147 zostało rannych, przy czym większość ofiar to uczennice; mając na uwadze, że 2 marca 2021 r. w Dżalalabadzie zamordowano trzy dziennikarki;

N. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 doprowadziła do znacznego zwiększenia wskaźnika ubóstwa w Afganistanie; mając na uwadze, że środki wprowadzone w związku z COVID-19 oraz pogarszająca się sytuacja w zakresie bezpieczeństwa doprowadziły do ograniczenia dostępu ludności afgańskiej do pomocy humanitarnej;

O. mając na uwadze, że w 2021 r. w Afganistanie wystąpi prawdopodobnie susza, w wyniku której obecna liczba 5,5 mln osób znajdujących się w sytuacji kryzysowej braku bezpieczeństwa żywnościowego jeszcze wzrośnie, a dodatkowo 17,6 mln osób stanie prawdopodobnie w obliczu poważnego braku bezpieczeństwa żywnościowego;

P. mając na uwadze, że w 2018 r. koszty gospodarcze terroryzmu w Afganistanie odpowiadały niemal 20 % PKB tego kraju, co sprawia, że afgańskie dzieci są pozbawiane szans na przyszłość, możliwości zdobycia wykształcenia oraz perspektyw stabilnego zatrudnienia i dostępu do usług, takich jak opieka zdrowotna świadczona przez państwo;

Q. mając na uwadze, że przedsiębiorstwa afgańskie cierpią z powodu wymuszeń ze strony talibów, którzy zmuszają rolników do uprawy opium i nielegalnej działalności wydobywczej;

1. uważa, że Afganistan znajduje się w krytycznym momencie w wyniku zbiegu okoliczności takich jak niestabilna sytuacja wewnętrzna, pogarszająca się sytuacja w zakresie bezpieczeństwa, faktyczny impas w wewnątrzafgańskich rozmowach pokojowych oraz decyzja o wycofaniu wojsk USA i NATO do 11 września 2021 r., co może wywołać nową falę niepewności, osłabić stabilność, spowodować nasilenie się konfliktów wewnętrznych i stworzyć próżnię, którą w najgorszym wypadku wypełnią talibowie; wyraża zaniepokojenie, że stanowiłoby to bardzo niepokojącą perspektywę dla tego kraju oraz dla trwałości społecznopolitycznych osiągnięć i postępów ostatnich dwudziestu lat;

2. wyraża głębokie zaniepokojenie alarmującym wzrostem przemocy w Afganistanie, w tym celowymi zabójstwami dzieci, kobiet zajmujących różne stanowiska, dziennikarzy i pracowników mediów, nauczycieli, obrońców praw człowieka, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, działaczy, lekarzy, urzędników rządowych i przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości, oraz kategorycznie go potępia; wzywa wszystkie strony do natychmiastowego uzgodnienia trwałego i całkowitego zawieszenia broni;

3. wyraża zaniepokojenie słabością i niestabilnością rządu afgańskiego oraz niezdolnością sprawowania przezeń kontroli nad znaczną częścią kraju, co potęguje skutki przemocy wobec ludności cywilnej; wzywa talibów do natychmiastowego zaprzestania ataków na ludność cywilną i siły krajowe oraz do pełnego poszanowania międzynarodowego prawa humanitarnego; składa najszczersze kondolencje ofiarom ataków terrorystycznych i ich rodzinom oraz kieruje do nich słowa wsparcia;

4. podkreśla konieczność niedopuszczenia do tego, by ziścił się scenariusz "upadłego państwa", i ponawia swoje zaangażowanie w proces pokojowy prowadzony pod przewodnictwem Afganistanu i pozostający w jego gestii oraz w odbudowę pokonfliktową jako jedyną wiarygodną drogę do powszechnego i długotrwałego pokoju, bezpieczeństwa i rozwoju; podkreśla, że jest to ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, ponieważ termin wycofania wojsk USA i NATO zbliża się wielkimi krokami; wzywa Radę, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) i Komisję, aby jak najszybciej opracowały i przedstawiły Parlamentowi kompleksową strategię przyszłej współpracy z Afganistanem po wycofaniu oddziałów sojuszników NATO, i apeluje do UE, jej państw członkowskich, NATO i USA, aby aktywnie dążyły do tego celu;

5. w związku z tym popiera natychmiastowe wznowienie rozmów pokojowych w Ad-Dausze, których celem jest polityczne rozwiązanie konfliktu oraz wynegocjowanie trwałego, ogólnokrajowego zawieszenia broni; podkreśla, że jedynie porozumienie polityczne daje nadzieję na trwały pokój, oraz zaleca, by strony zwróciły się do mediatora zewnętrznego, takiego jak Organizacja Narodów Zjednoczonych, o pomoc w uzgodnieniu politycznego planu działania na rzecz zamożnego Afganistanu; zachęca ESDZ i Komisję, by w bardziej zdecydowany sposób nakłaniały obie strony do udziału w negocjacjach oraz - na życzenie Afgańczyków - zaoferowały wsparcie w zakresie ułatwień i mediacji;

6. potwierdza, że wynegocjowane porozumienie polityczne prowadzące do pokoju musi opierać się na osiągnięciach gospodarczych, społecznych i politycznych ostatnich dwudziestu lat; podkreśla, że długofalowy rozwój Afganistanu zależeć będzie od odpowiedzialnego podejścia, dobrych rządów, zapewnienia trwałego bezpieczeństwa ludności, w tym ograniczenia ubóstwa, tworzenia możliwości zatrudnienia, dostępu do usług socjalnych i zdrowotnych oraz edukacji, a także od ochrony podstawowych wolności i praw człowieka;

7. wzywa rząd Afganistanu, aby aktywnie zaangażował parlament afgański we wszystkie odpowiednie procedury, zaprzestał stosowania wszelkich środków uniemożliwiających skuteczną współpracę między rządem a parlamentem oraz zwiększył uprawnienia w zakresie kontroli parlamentarnej, biorąc pod uwagę, że parlament afgański powinien reprezentować różnorodne społeczeństwo afgańskie; podkreśla, że należy stale wspierać organizację wolnych i uczciwych wyborów, zgodnie z międzynarodowymi standardami, wspierać misje obserwacji wyborów w tym kraju oraz zwiększyć przejrzystość wydatków publicznych, tak aby rząd Afganistanu był w pełni odpowiedzialny przed swoimi obywatelami;

8. przypomina, że aby wykorzystać osiągnięcia ostatnich dwudziestu lat, państwo afgańskie powinno rzeczywiście zaangażować się w walkę z terroryzmem, ugrupowaniami zbrojnymi, produkcją narkotyków i handlem nimi, a także w zapobieganie tym zjawiskom oraz w eliminowanie podstawowych przyczyn nielegalnej migracji i przymusowych wysiedleń oraz zarządzanie nimi, rozwiązanie problemu niestabilności w regionie, dążenie do eliminacji ubóstwa, zapobieganie radykalizacji prowadzącej do brutalnego ekstremizmu oraz zwalczanie bezkarności naruszeń praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego;

9. wyraża ubolewanie, że przed podpisaniem wspólnej deklaracji w sprawie współpracy w dziedzinie migracji Komisja nie przedstawiła jej Parlamentowi, który w związku z tym nie miał możliwości wyrażenia opinii; wzywa Komisję, aby przeprowadziła ocenę wpływu wspólnej deklaracji w sprawie współpracy w dziedzinie migracji na prawa człowieka;

10. wyraża zaniepokojenie zagrożeniem, jakie terroryzm stanowi dla Afganistanu i regionu, w szczególności stałą obecnością Islamskiego Państwa w Iraku i Lewancie (ISIL - Daisz) i powiązanych z nim podmiotów, w szczególności ISIL Chorasan i Al-Kaidy; przypomina, że aktów terrorystycznych w Afganistanie dopuszcza się wiele stron, w tym talibowie, Al-Kaida i tak zwane Państwo Islamskie; podkreśla rzeczywiste ryzyko większej niestabilności i przemocy po wycofaniu się wojsk USA i NATO; dlatego powtarza, że UE musi pilnie skoordynować działania z zainteresowanymi stronami, w tym z rządem afgańskim i siłami bezpieczeństwa, USA, NATO i ONZ, aby zapewnić jak najpłynniejszą zmianę;

11. potępia wszelką działalność terrorystyczną i wszelkie ataki terrorystyczne w Afganistanie; podkreśla znaczenie skutecznej walki z finansowaniem terroryzmu i likwidacji siatek finansowych wspierających terroryzm; jest bardzo zaniepokojony ustaleniami zawartymi w sprawozdaniu zespołu monitorującego Organizacji Narodów Zjednoczonych, z których wynika, że związki między talibami a Al-Kaidą pogłębiły się, a także jest zaniepokojony ostrzeżeniem, że talibowie sprzeciwią się rozmowom pokojowym i będą zwolennikami przewrotu wojskowego; ponadto przyjmuje do wiadomości doniesienia wskazujące na to, że talibowie aktywnie przygotowują operacje wojskowe na 2021 r.;

12. przypomina, że zrównoważony rozwój wymaga bezpieczeństwa i vice versa; w związku z tym zauważa, że międzynarodowe wsparcie dla Afganistanu po wycofaniu wojsk musi cechować się całościowym podejściem, tak by kontynuowano wsparcie finansowe i techniczne na rzecz bezpieczeństwa, w tym afgańskich krajowych sił obrony i bezpieczeństwa, oraz reform gospodarczych i rozwojowych, ze szczególnym naciskiem na wzmocnienie demokracji, praworządności i praw człowieka, w szczególności w odniesieniu do kobiet, młodzieży i mniejszości;

13. uznaje wartość pracy lokalnych i międzynarodowych organizacji pozarządowych, które zapewniają Afgańczykom usługi, wsparcie i pomoc bez względu na zagrożenia dla bezpieczeństwa; nadal wyraża zaniepokojenie niebezpiecznymi warunkami, w których działają organizacje społeczeństwa obywatelskiego, w tym dziennikarze i obrońcy praw człowieka; apeluje do ESDZ, Komisji i państw członkowskich, aby nadal udzielały znacznego wsparcia społeczeństwu obywatelskiemu oraz kontynuowały dialog z rządem Afganistanu w celu pilnego zmniejszenia przeszkód utrudniających działalność organizacji pozarządowych; wzywa władze afgańskie, talibów i wszystkie inne właściwe podmioty, aby zapewniły bezpieczeństwo lokalnych i międzynarodowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego, organizacji pozarządowych i organizacji humanitarnych;

14. apeluje o przeprowadzenie rzetelnego i przejrzystego dochodzenia pod auspicjami ONZ w sprawie niedawnego ataku na szkołę dla dziewcząt, w którym zginęło 85 osób, głównie dziewcząt w wieku 11-17 lat, a także w sprawie ataku z 12 maja 2020 r. na oddział położniczy szpitalu Dasht-e Barchi w Kabulu, gdzie pracują Lekarze bez Granic; apeluje do ESDZ, Komisji i państw członkowskich, aby rozważyły wezwanie Rady Praw Człowieka ONZ do powołania komisji śledczej, która zbada poważne naruszenia międzynarodowego prawa humanitarnego w Afganistanie;

15. zaznacza, że bezkarność i korupcja nadal poważnie utrudniają poprawę koordynacji w dziedzinie bezpieczeństwa, świadczenie usług publicznych i reformę gospodarczą; z zadowoleniem odnotowuje, że w listopadzie 2020 r. w Afganistanie utworzono Komisję Antykorupcyjną, aby wdrożyć nowo przyjętą strategię antykorupcyjną, oraz apeluje do ESDZ i Komisji o utrzymanie wysokiego poziomu wsparcia UE na rzecz zwalczania korupcji w tym kraju;

16. podkreśla, że wsparcie UE nadal będzie uzależnione od utrzymania i wykorzystania osiągnięć ostatnich dwudziestu lat, od skutecznego wzmocnienia pluralistycznych i odpowiedzialnych rządów, wzmocnienia instytucji, pluralizmu demokratycznego, praworządności, zwalczania korupcji, wzmocnienia niezależnych mediów, praw człowieka i podstawowych wolności wszystkich Afgańczyków, zwłaszcza kobiet, dzieci i wszystkich osób należących do mniejszości i grup ryzyka; przypomina, że prawo dziewcząt do edukacji, które jest wielkim osiągnięciem ostatnich dwudziestu lat, powinno być bezsporne; podkreśla, że do pomiaru poczynionych postępów oraz skutecznego i przejrzystego wykorzystania funduszy europejskich niezbędne są jasne wartości odniesienia i mechanizmy monitorowania;

17. podkreśla, że należy bezwzględnie utrzymać postępy w dziedzinie praw kobiet w Afganistanie poczynione w ciągu ostatnich 20 lat; przypomina o udziale kobiet w rozmowach pokojowych po stronie rządu afgańskiego i podkreśla, że prawa kobiet nie mogą być przedmiotem kompromisów w procesie pokojowym; podkreśla, że w negocjacjach należy poruszyć również kwestię postępów w zakresie praw kobiet w tych częściach kraju, które pozostają poza kontrolą rządu; apeluje o większą reprezentację organizacji kobiecych i o prowadzenie z nimi pełnych konsultacji w trakcie rozmów; podkreśla, że pełny udział kobiet w fazie po odbudowie oraz w życiu politycznym i obywatelskim w Afganistanie jest podstawowym warunkiem trwałego pokoju, bezpieczeństwa i rozwoju; wzywa ESDZ, Komisję i państwa członkowskie, by w dalszym ciągu wspierały wzmacnianie pozycji kobiet jako kluczowy warunek stałej pomocy finansowej dla tego kraju;

18. głęboko ubolewa, że kobiety i dziewczęta nadal spotykają się z poważnymi problemami, w tym z przemocą domową, przemocą seksualną i przemocą ze względu na płeć, przymusowymi małżeństwami, a także ograniczonym dostępem do opieki zdrowotnej; podkreśla, że postępy w tych dziedzinach muszą pozostać wśród czołowych priorytetów UE; z zadowoleniem przyjmuje finansowane przez UE projekty wspierające wzmocnienie pozycji kobiet i ich udział w podejmowaniu decyzji;

19. ponownie podkreśla, że stałe wsparcie ze strony UE jest niezbędne, aby pomóc Afganistanowi w walce z pandemią COVID-19, zapewnić Afgańczykom szczepionki i pomóc w organizowaniu kampanii szczepień;

20. podkreśla, że istotne jest, by zająć się pilnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa żywnościowego wynikającymi ze zmiany klimatu, susz i pandemii COVID-19; wzywa UE, aby wywiązała się z zobowiązań podjętych podczas konferencji darczyńców na rzecz Afganistanu w 2020 r., oraz apeluje do ESDZ i do DG ECHO (Dyrekcja Generalna ds. Europejskiej Ochrony Ludności i Pomocy Humanitarnej, Komisja Europejska), aby pełniły przewodnią rolę i zlikwidowały lukę w finansowaniu, tak by zagwarantować terminową mobilizację i koordynację pomocy żywnościowej w celu zażegnania groźby braku bezpieczeństwa żywnościowego; wzywa wszystkich darczyńców, aby utrzymali lub zwiększyli pomoc humanitarną, w szczególności wkład w afgański system opieki zdrowotnej i promowanie dostępu afgańskich kobiet i dziewcząt do opieki zdrowotnej;

21. przypomina, że wpływ upraw maku lekarskiego sięga poza granice Afganistanu, do krajów ościennych i do Europy, do której głównie trafia heroina produkowana w Afganistanie; podkreśla, że rząd Afganistanu musi zintensyfikować wysiłki na rzecz przeciwdziałania temu zagrożeniu, i przypomina, że potrzebne są długoterminowy rozwój rolnictwa i pomoc w tworzeniu pewnego zatrudnienia i źródeł dochodów innych niż produkcja opium; zauważa, że jest to niezbędny krok w kierunku rozwiązania problemów takich jak nielegalny handel narkotykami, pranie pieniędzy i finansowanie terroryzmu;

22. zwraca uwagę na potencjał wzrostu gospodarczego Afganistanu wynikający ze zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych tego kraju; podkreśla, że europejska pomoc na rzecz rozwoju infrastruktury mogłaby przynieść korzyści Afgańczykom, zapewniając miejsca pracy i zasoby na potrzeby krytycznych usług publicznych oraz gwarantując ochronę środowiska;

23. podkreśla, że należy wykorzystać fundusze europejskie do inwestowania w poprawę połączeń regionalnych, aby ułatwić handel i tranzyt, dzięki którym Afganistan mógłby zdobyć środki niezbędne do wzrostu gospodarczego;

24. przypomina, że Afganistan nie ma dostępu do morza, a jego położenie sprawia, iż łączy Azję z Bliskim Wschodem; uznaje, że wsparcie oraz pozytywna współpraca z sąsiadującymi krajami Azji Środkowej i regionalnymi mocarstwami, zwłaszcza Chinami, Iranem, Indiami, Rosją i Pakistanem, to elementy nieodzowne dla stabilizacji, rozwoju i efektywności gospodarczej Afganistanu; wzywa ESDZ i państwa członkowskie do zintensyfikowania dialogu z państwami sąsiadującymi z Afganistanem; podkreśla kluczową rolę tych krajów w stabilizacji Afganistanu i w niedopuszczeniu do tego, aby kraj ten pogrążył się w chaosie po wycofaniu zagranicznych oddziałów wojskowych; podkreśla potrzebę zwiększenia koordynacji między UE a Stanami Zjednoczonymi w kwestiach dotyczących Afganistanu w celu utrzymania w jak największym stopniu ich ważnej roli w Afganistanie;

25. przypomina o odpowiedzialności rządów państw wycofujących swoje oddziały z Afganistanu za ochronę, a w razie potrzeby za wydanie wiz miejscowym pracownikom, w szczególności tłumaczom, którzy wspierali działania tych państw i których życie może być obecnie poważnie zagrożone, a także za ich repatriację; apeluje, by każdą decyzję w tym względzie poprzedzała szczegółowa ocena indywidualna, w pełni uwzględniająca wszystkie aspekty kwalifikowalności i bezpieczeństwa;

26. wzywa ESDZ, Komisję i państwa członkowskie, by zapewniły bezpieczeństwo europejskich sił zbrojnych i europejskiego personelu w Afganistanie, a także pracowników miejscowych obecnie lub w przeszłości pracujących dla przedstawicielstw państw członkowskich lub delegatury UE w tym kraju; zwraca się do ESDZ i Komisji o wkład w finansowanie wzmocnionej strefy bezpieczeństwa, aby zapewnić obecność dyplomatyczną po wycofaniu wojsk;

27. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji i wysokiemu przedstawicielowi Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, specjalnemu wysłannikowi Unii Europejskiej w Afganistanie, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz rządowi i parlamentowi Islamskiej Republiki Afganistanu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024