Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2021 r. w sprawie skutecznego wykorzystania przez państwa członkowskie środków finansowych z Funduszu Solidarności UE w sytuacjach klęsk żywiołowych (2020/2127(INI))

P9_TA(2021)0429
Skuteczne wykorzystanie przez państwa członkowskie środków finansowych z Funduszu Solidarności UE w sytuacjach klęsk żywiołowych

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2021 r. w sprawie skutecznego wykorzystania przez państwa członkowskie środków finansowych z Funduszu Solidarności UE w sytuacjach klęsk żywiołowych (2020/2127(INI))

(2022/C 184/05)

(Dz.U.UE C z dnia 5 maja 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 175, art. 310 ust. 5 i art. 325 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 2, 3 i 21 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej 1  oraz jego późniejsze zmiany z dnia 15 maja 2014 r. i 30 marca 2020 r.,

- uwzględniając sprawozdanie końcowe Komisji z 7 grudnia 2018 r. w sprawie oceny ex post w odniesieniu do Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w latach 2002-2016,

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 15 maja 2019 r. w sprawie oceny funkcjonowania Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w latach 2002-2017 (SWD(2019)0186),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/461 z dnia 30 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 w celu zapewnienia pomocy finansowej państwom członkowskim i państwom prowadzącym negocjacje w sprawie przystąpienia do Unii znacząco dotkniętym w związku z poważnym stanem zagrożenia zdrowia publicznego 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 18 maja 2021 r. w sprawie przeglądu Funduszu Solidarności Unii Europejskiej 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 kwietnia 2020 r. w sprawie skoordynowanych działań UE na rzecz walki z pandemią COVID-19 i jej skutkami 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 1 grudnia 2016 r. w sprawie Funduszu Solidarności Unii Europejskiej: ocena 5 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO) nr 3/2008 z dnia 15 kwietnia 2008 r. pt. "Fundusz Solidarności Unii Europejskiej: czy jego działania są szybkie, sprawne i elastyczne?",

- uwzględniając sprawozdanie specjalne ETO nr 24/2012 z 3 sierpnia 2013 r. pt. "Pomoc z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej udzielona w związku z trzęsieniem ziemi w Abruzji w 2009 r. - adekwatność i koszt działań",

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinię Komisji Budżetowej,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0273/2021),

A. mając na uwadze, że Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) został utworzony w 2002 r. w odpowiedzi na poważne powodzie, które dotknęły Europę Środkową latem 2002 r.; mając na uwadze, że został on utworzony w celu zapewnienia pomocy finansowej państwom członkowskim i krajom kandydującym dotkniętym klęskami żywiołowymi, takimi jak powodzie, trzęsienia ziemi czy silne wichury; mając na uwadze, że FSUE stał się jednym z głównych instrumentów Unii służących usuwaniu skutków klęsk żywiołowych, a także konkretnym wyrazem solidarności w Unii;

B. mając na uwadze, że FSUE jest jednym z najbardziej konkretnych przejawów solidarności Unii i wszyscy obywatele Unii oczekują takiej solidarności w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych lub poważnych stanów zagrożenia zdrowia publicznego; mając na uwadze, że w rezolucji w sprawie skoordynowanych działań UE na rzecz walki z pandemią COVID-19 i jej skutkami Parlament podkreślił, że solidarność między państwami członkowskimi nie jest opcjonalna, ale w rzeczywistości stanowi podstawową wartość Unii, jak określono w art. 3 TUE, oraz zobowiązanie wynikające między innymi z art. 2 i 21 TUE; mając na uwadze, że w rezolucji tej Parlament wezwał Komisję do wzmocnienia wszystkich elementów jej zarządzania kryzysowego i mechanizmu reagowania na klęski żywiołowe;

C. mając na uwadze, że ramy regulacyjne FSUE zostały zmienione w 2014 r. i w 2020 r., odzwierciedlając potrzebę uproszczenia procedur i rozszerzenia zakresu Funduszu, tak aby objął stany zagrożenia zdrowia publicznego, takie jak COVID-19;

D. mając na uwadze, że w ramach FSUE wypłacono łącznie 6,548 mld EUR, czyli średnio 339,9 mln EUR rocznie; mając na uwadze, że kwoty wypłacane rocznie ulegają znacznym wahaniom z roku na rok; mając na uwadze, że środki niewykorzystane w danym roku mogą zostać przeniesione na następny rok, a także mając na uwadze, że możliwe jest również wcześniejsze wykorzystanie środków przyznanych na następny rok, co zapewnia niezbędną elastyczność w reagowaniu na nieprzewidziane klęski;

E. mając na uwadze, że wydatki w ramach FSUE wzrosły ze średniej pięcioletniej wynoszącej około 270 mln EUR w latach 2002-2015 do średniej pięcioletniej wynoszącej 534 mln EUR w latach 2016-2020; mając na uwadze, że wzrost ten jest spowodowany połączeniem wzrostu szkód i wzrostu kwoty wypłacanej na jedno euro szkody; mając na uwadze, że taki wzrost odzwierciedla również wartość dodaną Funduszu;

F. mając na uwadze, że ze względu na zmianę klimatu dotkliwość i częstotliwość klęsk żywiołowych oraz stanów zagrożenia zdrowia publicznego z pewnością jeszcze wzrośnie, co zwiększy również zapotrzebowanie na silny i dobrze wdrożony mechanizm usuwania skutków klęsk żywiołowych;

G. mając na uwadze, że nowe wieloletnie ramy finansowe przewidują nową pulę budżetową pod nazwą "rezerwa na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej" (SEAR), obejmującą FSUE oraz rezerwę na pomoc nadzwyczajną (EAR), która ma być z jednej strony uruchamiana w przypadku sytuacji nadzwyczajnych wynikających z poważnych klęsk żywiołowych w państwach członkowskich lub w państwach przystępujących (FSUE), a z drugiej strony w przypadku konkretnych pilnych potrzeb w Unii lub w państwach spoza Unii, w szczególności podczas kryzysów humanitarnych (EAR);

H. mając na uwadze, że niektóre regiony są strukturalnie narażone na pewne powtarzające się klęski żywiołowe, takie jak powodzie, intensywna aktywność sejsmiczna, aktywność wulkaniczna lub kryzysy w dziedzinie zdrowia publicznego, w związku z czym wymagają specjalnego proaktywnego podejścia;

I. mając na uwadze, że okres niezbędny do uruchomienia dotacji w całości można by jeszcze skrócić z myślą o wyjściu naprzeciw pilnej potrzebie wykazania się przez UE solidarnością;

1. podkreśla, że w latach 2002-2020 ze środków FSUE uruchomiono ponad 6,5 mld EUR na interwencje w 96 przypadkach klęsk żywiołowych w 23 państwach członkowskich i jednym kraju przystępującym; zauważa, że najwięcej wniosków złożono w celu pokrycia szkód spowodowanych przez powódź - ponad 60 % klęsk, w przypadku których udzielono wsparcia, należało do tej kategorii; zauważa ponadto, że trzęsienia ziemi były zdarzeniami, które spowodowały największe całkowite szkody finansowe, odpowiadające 48 % wsparcia udzielonego w ramach FSUE;

2. zauważa, że w ramach skoordynowanego pakietu Unii stanowiącego odpowiedź na pandemię COVID-19 zakres FSUE rozszerzono rozporządzeniem (UE) 2020/461, które weszło w życie w dniu 1 kwietnia 2020 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że stany zagrożenia zdrowia publicznego są obecnie objęte zakresem działania FSUE, co pozwala na jego uruchomienie, w razie potrzeby, w celu wsparcia najbardziej dotkniętych państw członkowskich i krajów przystępujących; z zadowoleniem przyjmuje zwiększenie w ramach tego przeglądu wysokości zaliczek wypłacanych krajom dotkniętym kryzysem z 10 % przewidywanej kwoty pomocy (ograniczonej do maksymalnej wysokości 30 mln EUR) do 25 % (ograniczonej do maksymalnej wysokości 100 mln EUR); zachęca państwa członkowskie do korzystania z tej możliwości w ścisłej współpracy z władzami regionalnymi i lokalnymi;

3. zauważa, że w marcu 2021 r. Komisja zaproponowała pakiet o wartości prawie 400 mln EUR w ramach FSUE dla 17 państw członkowskich i trzech krajów przystępujących do UE w celu zwalczania kryzysu zdrowotnego związanego z COVID-19; zauważa, że środki te pokryją część wydatków publicznych przeznaczonych na finansowanie środków ochrony zdrowia i ochrony osobistej, wsparcie w sytuacjach nadzwyczajnych dla ludności oraz środki mające na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób, ich monitorowanie i kontrolę;

4. podkreśla, że pomimo znaczenia kryzysu związanego z COVID-19 FSUE musi nadal udzielać wsparcia krajom odbudowującym się po klęskach żywiołowych; podkreśla, że zmiana klimatu stanowi niezaprzeczalną rzeczywistość i że w związku z tym konieczne jest podjęcie działań również w perspektywie średnio- i długoterminowej; nadal obawia się, czy finansowanie z FSUE jest wystarczające, zwłaszcza biorąc pod uwagę rozszerzenie jego zakresu i połączenie z rezerwą na pomoc nadzwyczajną w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027; zauważa, że pułap rezerwy na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej wynosi maksymalnie 1,2 mld EUR;

5. ubolewa, że ze względu na ograniczenia budżetowe państwa ubiegające się o wsparcie w związku z pandemią COVID-19 otrzymają w 2020 r. mniej niż 50 % potencjalnej kwoty pomocy; pozostaje zaniepokojony środkami dostępnymi dla FSUE w latach 2021-2027, zwłaszcza w świetle jego szerszego zakresu; w związku z tym uważa, że należy zbadać, czy ogólna kwota finansowania i ustalenia dotyczące przydziału środków dla SEAR mają wpływ na skuteczność FSUE, biorąc pod uwagę rozszerzenie jego zakresu oraz liczbę i skalę klęsk żywiołowych;

6. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w ramach reformy z 2014 r. wyjaśniono kryteria dopuszczalności regionalnych klęsk żywiołowych, dzięki czemu wskaźnik ich zatwierdzania wzrósł z 31 % do 85 %; przyznaje, że był to ważny krok w kierunku zwiększenia przewidywalności procesu składania wniosków i skuteczności FSUE; zaznacza, że należy mieć również na uwadze ekonomiczne oszacowanie szkód w środowisku spowodowanych klęską żywiołową;

7. przypomina, że szczególną uwagę należy zwrócić na regiony najbardziej oddalone, w których trudne warunki klimatyczne poważnie utrudniają rozwój; uważa, że w związku z tym kluczowe znaczenie ma przyjęcie konkretnych środków na rzecz regionów najbardziej oddalonych i wszystkich obszarów szczególnie zagrożonych klęskami żywiołowymi, takich jak wyspy, regiony górskie i regiony słabo zaludnione;

8. podkreśla potrzebę udostępnienia za pośrednictwem FSUE pomocy finansowej regionom i obszarom szczególnie dotkniętym klęskami żywiołowymi w Unii; uważa, że pomoc finansowa z Funduszu powinna być sprawiedliwie rozdzielana między najbardziej dotknięte regiony i obszary państw członkowskich;

9. podkreśla dużą wartość dodaną funduszu we wspieraniu środków nadzwyczajnych i działań na rzecz odbudowy oraz zmniejszaniu obciążeń finansowych dla władz krajowych, regionalnych i lokalnych, mimo że potrzeba poprawy pod względem szybkości, spójności, skuteczności i promowania interwencji;

10. podkreśla ważną rolę zapobiegania ryzyku wystąpienia klęsk żywiołowych i zarządzania nim w UE; zwraca się do Komisji, aby ułatwiła opracowanie skoordynowanego planu dokładnej i szybkiej oceny szkód; wzywa każdy kraj będący beneficjentem do szczegółowego opisania w swoich sprawozdaniach z wdrażania środków zapobiegawczych, które podjął lub zamierza podjąć, w tym tego, w jaki sposób wykorzysta unijne fundusze strukturalne do ograniczenia przyszłych szkód i uniknięcia, w miarę możliwości, ponownego wystąpienia podobnych klęsk żywiołowych; podkreśla, że przyszłe wyzwania związane ze zmianą klimatu lub stanami zagrożenia zdrowia publicznego wymagają przede wszystkim polityki zapobiegawczej; zauważa, że FSUE ma charakter naprawczy; podkreśla w związku z tym, że potrzebna jest skuteczna synergia z innymi politykami i programami Unii, w szczególności z funduszami polityki spójności, Unijnym Mechanizmem Ochrony Ludności, Europejskim Zielonym Ładem, a także politykami i programami wspierającymi zapobieganie klęskom żywiołowym i zarządzanie ryzykiem; wzywa do przeglądu FSUE, aby zapewnić zapisanie w nim zasady lepszego odbudowywania;

11. przypomina o znaczeniu poszanowania praworządności i ochrony interesów finansowych Unii; dlatego jest zdania, że Komisja, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), Europejski Trybunał Obrachunkowy oraz - w stosownych przypadkach - Prokuratura Europejska (EPPO) powinny mieć możliwość monitorowania wdrażania FSUE w ramach swoich kompetencji i zgodnie ze swoimi prerogatywami;

12. podkreśla potrzebę praktycznego wsparcia ze strony Komisji dla państw członkowskich, w szczególności w zakresie szacowania szkód, i zachęca Komisję, by zadbała o rozpowszechnianie dobrych praktyk dotyczących zarządzania instytucjonalnymi strukturami koordynacji i wykorzystania ich w sytuacji klęski żywiołowej; podkreśla, że w przypadku poważnych trzęsień ziemi lub rozległych powodzi łagodzenie skutków może zająć więcej czasu niż w przypadku innych klęsk żywiołowych; uważa, że należy uwzględnić tę kwestię we wszelkich przyszłych przeglądach FSUE, w szczególności w odniesieniu do umożliwienia wystarczająco długiego terminu na absorpcję środków, wykraczającego poza obecne terminy na składanie wniosków;

Jakość wniosków

13. zauważa z ubolewaniem, że jakość wniosków o finansowanie jest różna, co może wydłużyć proces mobilizacji; zwraca uwagę, że szacowanie szkód jest często najtrudniejszym elementem w tym zakresie ze względu na wyzwania związane z gromadzeniem danych, nakładaniem się i powielaniem danych oraz opracowywaniem danych zagregowanych zgodnie z wymogami Komisji; wzywa Komisję do wprowadzenia wymogów, które byłyby możliwie uproszczone i jednoznaczne, a jednocześnie zapewniałyby niezbędny poziom szczegółowości; zwraca się do Komisji o opracowanie wspólnego narzędzia lub systemu, aby wzmocnić zdolność beneficjentów do stosowania znormalizowanych podejść do ilościowego określania strat spowodowanych klęskami żywiołowymi oraz systemów gromadzenia danych dotyczących strat, a tym samym zmniejszyć obciążenie administracyjne i jak najbardziej uprościć procedurę składania wniosków;

14. podkreśla istotną rolę organów lokalnych, mianowicie gmin, organizacji pozarządowych i społeczeństwa obywatelskiego w dostarczaniu danych terenowych organom krajowym; zaznacza zatem, że skuteczna współpraca z organami lokalnymi i organizacjami pozarządowymi może również poprawić jakość wniosków; wzywa państwa członkowskie do opracowania skutecznych mechanizmów koordynacji, aby w pełni wykorzystać dane przekazywane przez organizacje pozarządowe;

15. podkreśla, że gromadzenie danych na potrzeby wniosków do FSUE w związku z kryzysami w dziedzinie zdrowia publicznego jest dla krajów nowością, a zatem może okazać się szczególnie trudne; zwraca się do Komisji, aby zwróciła szczególną uwagę na tę kwestię i wspierała kraje na wszelkie możliwe sposoby, w tym poprzez udzielanie wsparcia technicznego;

16. ubolewa, że rozporządzenie w sprawie FSUE obecnie nie umożliwia składania wniosków o pomoc w wymiarze transgranicznym, pomimo że niektóre obszary szczególnie narażone na klęski żywiołowe, takie jak regiony górskie, często mają charakter transgraniczny;

Właściwy czas interwencji

17. zauważa, że zgodnie z art. 1 rozporządzenia w sprawie FSUE Fundusz ten został ustanowiony w celu umożliwienia Unii szybkiego, skutecznego i elastycznego reagowania na sytuacje nadzwyczajne; zauważa, że w sprawozdaniu specjalnym nr 3/2008 ETO stwierdził, iż FSUE nie zapewnia szybkiej reakcji na sytuacje kryzysowe, ponieważ okres między klęską żywiołową a płatnością wynosi zazwyczaj około jednego roku; zauważa, że okres ten skrócił się jedynie nieznacznie po reformie FSUE w 2014 r., jak podkreślono w ocenie FSUE z 2018 r.; pozostaje zaniepokojony przyszłym czasem trwania procedury w ramach nowych ustaleń w sprawie wieloletnich ram finansowych, co obejmuje również budżet FSUE w ramach SEAR;

18. przypomina, że kluczowe znaczenie ma jak najszybsze, łatwe i elastyczne przekazywanie pomocy i środków dotkniętym regionom; przypomina w związku z tym o znaczeniu synergii między Unijnym Mechanizmem Ochrony Ludności, komponentem Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na rzecz przystosowania się do zmiany klimatu a programami współpracy terytorialnej i FSUE; podkreśla, że taka synergia ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia kompleksowego i szybkiego reagowania na sytuację nadzwyczajną przy jednoczesnym zapewnieniu solidnego pakietu odporności;

19. jest zaniepokojony, że pomimo zwiększenia wartości zaliczek z 10 % do 25 % zakładanego wkładu finansowego średni czas na dokonanie płatności zaliczkowych jest nadal bardzo długi (około pięć miesięcy);

20. ponownie apeluje do Komisji, aby rozważyła bardziej aktywne rozwiązania, a w szczególności kontynuowała prace w zakresie wytycznych dotyczących uproszczeń w korzystaniu z FSUE w celu ułatwienia podejmowania działań przez władze krajowe, regionalne i lokalne, a także kontynuowała prace nad uproszczeniem i przyspieszeniem procedury składania wniosków przez państwa członkowskie, na przykład poprzez zwrócenie szczególnej uwagi na uproszczenie wniosków o uruchomienie FSUE w kilku regionach w kontekście klęsk transgranicznych, tak aby zapewnić szybszą reakcję na nasilenie poważnych i regionalnych klęsk żywiołowych oraz poważnych stanów zagrożenia zdrowia publicznego; wzywa Komisję do ustanowienia mechanizmu, za pomocą którego udzielałoby się wsparcia finansowego państwu członkowskiemu w sytuacji nadzwyczajnej, niezależnie od tego, czy wydatkowano roczny budżet FSUE;

21. zauważa z ubolewaniem, że tłumaczenie dokumentów lub inne szczególne wyzwania techniczne mogą spowodować znaczne opóźnienia na różnych etapach interwencji FSUE; wzywa Komisję do wprowadzenia środków niezbędnych do szybszego tłumaczenia dokumentów przedkładanych przez państwa dotknięte klęskami, a tym samym do zapobieżenia opóźnieniom w interwencjach FSUE;

22. zauważa z niepokojem, że czas, jaki upływa między wystąpieniem klęski żywiołowej a pełną wypłatą pomocy, jak podaje Komisja w swoich rocznych sprawozdaniach dotyczących FSUE, pozostaje jednym z głównych wyzwań FSUE; podkreśla, że ma to szczególne znaczenie w obecnej sytuacji, gdyż pandemia COVID-19 i zmiana klimatu prawdopodobnie spowodują znaczny wzrost liczby wniosków, co może prowadzić do dalszych opóźnień; przyjmuje do wiadomości opinię Komisji, że możliwości przyspieszenia procesu podejmowania decyzji w sprawie uruchomienia FSUE zostały w pełni wykorzystane dzięki zmianom wprowadzonym w przeglądzie FSUE z 2014 ra dalsze przyspieszenie uruchomienia FSUE jest ograniczone; przypomina, że szybka reakcja na sytuacje nadzwyczajne może mieć kluczowe znaczenie w zagwarantowaniu skutecznego funkcjonowania FSUE; zaznacza, że jest to szczególnie istotne w regionach o ograniczonych alternatywnych źródłach finansowania; zwraca się do Komisji, aby wykorzystała wszystkie możliwe sposoby szybszego uruchomienia FSUE w ramach nowych ustaleń wieloletnich ram finansowych, zwłaszcza w przypadku regionów słabiej rozwiniętych;

Ustalenia w wyniku oceny

23. z ubolewaniem dostrzega zawarte w ocenie ustalenie, że sprawozdania z realizacji dostarczone przez kraje otrzymujące pomoc różnią się znacznie pod względem długości, treści i poziomu szczegółowości danych; zauważa z niepokojem, że ze względu na wspomniane zróżnicowanie nie można przeprowadzić systematycznych i porównawczych analiz osiągnięć ani zestawić planowanych i rzeczywistych wyników; stwierdza też, że analizowane studia przypadków ujawniły częste różnice między założeniami dotyczącymi priorytetów wsparcia z FSUE zawartymi w porozumieniu wykonawczym a rzeczywistymi potrzebami w terenie; wyraża zaniepokojenie faktem, że brak informacji i porównywalnych danych utrudnia skuteczne monitorowanie realizacji FSUE przez Komisję i potencjalnie zagraża skutecznemu i efektywnemu wykorzystaniu FSUE, co negatywnie wpływa na promowanie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej;

24. zwraca uwagę na dowody pochodzące ze studiów przypadków zawartych w zewnętrznym sprawozdaniu oceniającym świadczące o tym, że wdrożenie pełnej procedury udzielania zamówień publicznych w ograniczonym czasie dostępnym w sytuacji kryzysowej stanowiło dla niektórych państw beneficjentów poważne wyzwanie; ostrzega, że zamówienia publiczne w sytuacjach nadzwyczajnych są dziedziną szczególnie podatną na nadużycia finansowe, korupcję i nieprawidłowości, w związku z czym podkreśla znaczenie skutecznych systemów kontroli i procedur składania skarg; podkreśla, jak ważne jest, by państwa członkowskie przestrzegały procedur udzielania zamówień publicznych w odpowiedzi na sytuacje kryzysowe; zaznacza, że wszelkie odstępstwa muszą być zgodne z procedurami udzielania zamówień publicznych oraz z zasadami należytego zarządzania finansami i ochrony interesów finansowych Unii, w tym na szczeblu regionalnym i lokalnym;

25. zauważa, że uruchomienie FSUE następuje w wyniku wystąpienia klęski żywiołowej i w związku z tym podział środków nie odpowiada kwotom terytorialnym; niemniej jednak wyraża zdziwienie zawartym w ocenie ustaleniem, że przydział środków dotyczy niewielkiej liczby odbiorców, przy czym 77 % środków rozdzielono między cztery największe państwa członkowskie; podkreśla konieczność solidarności opartej na potrzebach, uwzględniającej zdolność otrzymujących pomoc państw do sprostania sytuacji w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej;

26. zauważa, że FSUE jest wdrażany przez wyznaczone organy w krajach otrzymujących pomoc zgodnie z zasadą zarządzania dzielonego; zauważa, że w związku z tym uprawnienia Komisji do wpływania na to, które projekty otrzymają finansowanie, są ograniczone; przypomina Komisji o rezolucji Parlamentu z 1 grudnia 2016 r., w której Parlament podkreślił znaczenie ustalenia, czy dotacje z FSUE zostały wykorzystane zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, oraz wezwał Komisję i państwa członkowskie do poprawy przejrzystości i zagwarantowania publicznego dostępu do informacji w całym procesie uruchamiania pomocy; wzywa Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na przypadki potencjalnego niewłaściwego wykorzystania funduszy FSUE w ramach zarządzania dzielonego oraz do podjęcia kroków w celu poprawy przejrzystości oraz monitorowania i zapobiegania takim nadużyciom;

27. z ubolewaniem odnotowuje opóźnione zakończenie niektórych interwencji; wyraża zaniepokojenie faktem, że w niektórych przypadkach organy krajowe potrzebowały wydłużonych terminów na udzielenie odpowiedzi na pytania pokontrolne lub nie odpowiedziały na powtarzające się wnioski o informacje z audytu; uznaje znaczenie terminowego zamknięcia; wzywa Komisję do przedstawienia Parlamentowi sprawozdania na temat zamknięcia;

28. zauważa, że sprawozdania roczne FSUE obejmują lata 2008-2018 i są publikowane nieregularnie; zauważa ponadto, że w odniesieniu do lat 2019-2020 nie opublikowano jeszcze sprawozdań rocznych; przypomina Komisji o jej obowiązku składania rocznych sprawozdań, przed dniem 1 lipca, z działalności FSUE w poprzednim roku; wzywa ETO do informowania Parlamentu o wszelkich ustaleniach w ramach rocznego poświadczenia wiarygodności dotyczącego wdrażania FSUE;

29. wzywa do pełnego zabezpieczenia roli władzy budżetowej; zauważa, że w nowych wieloletnich ramach finansowych środki FSUE zapisywane są w budżecie ogólnym i udostępniane w drodze przesunięć; podkreśla potrzebę terminowego informowania o takich przesunięciach oraz - niezależnie od nowej procedury - dostarczania przez Komisję informacji na takim samym poziomie jak w poprzednich wieloletnich ramach finansowych; ubolewa również nad brakiem szczegółowych informacji ogólnych na temat wniosków o wsparcie z FSUE, co utrudnia kontrolę, i nalega, aby Komisja przekazała wszelkie dostępne informacje zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie FSUE;

30. zwraca się do ETO o przeprowadzenie nowej kontroli FSUE z myślą o ewentualnej ponownej ocenie instrumentów i budżetu, aby upewnić się, że dostępny jest wystarczający i funkcjonalny budżet pozwalający skutecznie radzić sobie z poważnymi i regionalnymi klęskami żywiołowymi oraz poważnymi stanami zagrożeniami zdrowia publicznego;

31. przypomina o celu FSUE, jakim jest okazywanie i umacnianie solidarności; podkreśla, że cel ten można osiągnąć tylko wtedy, gdy obywatele będą świadomi interwencji FSUE; podkreśla w związku z tym znaczenie intensywniejszej działalności informacyjnej; wzywa państwa członkowskie do dzielenia się najlepszymi praktykami w zakresie zwiększania widoczności FSUE; zachęca państwa członkowskie do uwzględniania w sprawozdaniach z realizacji opisu działań w zakresie komunikacji i promocji podejmowanych w związku z działaniami FSUE w celu zapewnienia pełnego i systematycznego przeglądu relacji medialnych;

32. ubolewa nad brakiem widoczności FSUE, co oznacza, że rola Unii nie zawsze jest wyraźnie pokazana; ubolewa, że rozporządzenie w sprawie FSUE nie zawiera ani obowiązku podawania do wiadomości publicznej informacji o wsparciu z FSUE, ani żadnego wymogu dotyczącego sprawozdawczości w tym zakresie; podkreśla, że państwa członkowskie opracowały dobre praktyki w zakresie informowania o wsparciu z FSUE, obejmujące wykorzystanie flagi i logo Unii; wzywa państwa członkowskie, aby rozpowszechniały informacje o pomocy finansowej z FSUE oraz informowały o pracach i usługach, które uzyskały lub uzyskają wsparcie finansowe z FSUE; oczekuje, że w przyszłym przeglądzie rozporządzenia w sprawie FSUE wprowadzony zostanie obowiązek podawania do wiadomości publicznej informacji o wsparciu z FSUE, na przykład za pośrednictwem krajowych mediów i innych narzędzi komunikacji, aby zapewnić informowanie obywateli;

33. przypomina, że interwencje FSUE pokrywają jedynie przywrócenie poprzedniego stanu infrastruktury w sektorach energetyki, wody i kanalizacji, telekomunikacji, transportu, zdrowia i edukacji, a nie pokrywają dodatkowych kosztów wynikających z odbudowy infrastruktury bardziej wytrzymałej na klęski i zapewniającej większą odporność na zmiany klimatu, zgodnie z zaleceniami Europejskiego Zielonego Ładu, które to dodatkowe koszty muszą być finansowane ze środków własnych państwa beneficjenta i z innych funduszy unijnych, takich jak Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Fundusz Spójności; apeluje o wyższy poziom synergii między instrumentami polityki spójności a FSUE;

34. apeluje do Komisji, aby zidentyfikowała regiony, które są bardziej narażone na konkretne lub powtarzające się klęski żywiołowe, oraz zaproponowała plan działania w zakresie ograniczania ryzyka i ukierunkowanych działań antycypacyjnych; ponadto apeluje do Komisji, aby zaproponowała przegląd FSUE w celu ustanowienia bardziej ukierunkowanego, skutecznego i terminowego mechanizmu szybkiego reagowania na obszarach i w regionach podatnych na konkretne lub powtarzające się klęski żywiołowe;

o

o o

35. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.

1 Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3.
2 Dz.U. L 99 z 31.3.2020, s. 9.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0220.
4 Dz.U. C 316 z 6.8.2021, s. 2.
5 Dz.U. C 224 z 27.6.2018, s. 140.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024