Rezolucja - Działania na rzecz efektywności energetycznej, dywersyfikacji i niezależności energetycznej: uwzględnianie zdolności wytwórczych w celu udoskonalenia europejskiej polityki energetycznej i przeciwdziałania zagrożeniom dla bezpieczeństwa energetycznego w ramach Partnerstwa Wschodniego.

REZOLUCJA
"Działania na rzecz efektywności energetycznej, dywersyfikacji i niezależności energetycznej: uwzględnianie zdolności wytwórczych w celu udoskonalenia europejskiej polityki energetycznej i przeciwdziałania zagrożeniom dla bezpieczeństwa energetycznego w ramach Partnerstwa Wschodniego"
(2021/C 361/03)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

- uwzględniając konkluzje Rady w sprawie polityki Partnerstwa Wschodniego po 2020 r., zatwierdzone w dniu 11 maja 2020 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji Europejskiej i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 18 marca 2020 r. "Polityka Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.: Wzmacnianie odporności - Partnerstwo Wschodnie, które służy wszystkim",

- uwzględniając dokument "20 celów na 2020 rok", zatwierdzony na szczycie Partnerstwa Wschodniego w Brukseli w listopadzie 2017 r.,

- uwzględniając ratyfikowane przez Unię Europejską porozumienie klimatyczne z Paryża, którego stroną są również kraje Partnerstwa Wschodniego,

- uwzględniając układy o stowarzyszeniu między UE a Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, w szczególności postanowienia dotyczące współpracy w dziedzinie energetyki,

- uwzględniając kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie między UE a Armenią, w szczególności postanowienia dotyczące współpracy w dziedzinie energetyki,

- uwzględniając Traktat o Wspólnocie Energetycznej, którego te trzy państwa stowarzyszone są umawiającymi się stronami, a Armenia ma w nim status obserwatora,

- uwzględniając umowę o partnerstwie i współpracy (UPiW) między UE a Azerbejdżanem, w szczególności postanowienia dotyczące energii, oraz toczące się negocjacje w sprawie wzmocnionej umowy,

- uwzględniając prace 3. Platformy Partnerstwa Wschodniego "Konektywność, efektywność energetyczna, środowisko i zmiana klimatu", w szczególności panelu ds. energii,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z 9 grudnia 2019 r. w sprawie: "Przyszłość strategii Trio Plus 2030: kształtowanie przyszłości Partnerstwa Wschodniego",

A. mając na uwadze, że bezpieczeństwo energetyczne jest zasadniczym elementem bezpieczeństwa narodowego zarówno państw członkowskich UE, jak i wschodnich krajów partnerskich oraz że zwiększenie konektywności, krajowych zdolności wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych i podniesienie efektywności energetycznej jest niezbędne do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i ograniczenia zależności od importu od dominujących dostawców, jak też do wspierania stabilności społecznej, gospodarczej i politycznej w regionie;

B. mając na uwadze, że Unia Europejska zawsze była zainteresowana zbudowaniem trwałych i silnych dwustronnych i wielostronnych stosunków ze wschodnimi krajami partnerskimi, ze zwróceniem szczególnej uwagi na sektor energii, oraz że partnerstwo to, oparte na wspólnych wartościach i zasadach, wspólnych interesach i wzajemnych zobowiązaniach, a także na wspólnym zaangażowaniu i współodpowiedzialności, ma na celu zapewnienie obywatelom w regionie wymiernych rezultatów, m.in. w obszarze efektywności energetycznej;

C. mając na uwadze, że wypełnienie postanowień porozumienia paryskiego stanowi wspólne zobowiązanie UE i wschodnich krajów partnerskich, że zmiana klimatu jest kwestią, której nie można ignorować, że istnieje silna potrzeba zielonych inwestycji w efektywność energetyczną i infrastrukturę komunalną w celu wzmocnienia w całym regionie odporności na zmianę klimatu i w obszarze środowiska oraz że przejście na czystą energię, obniżenie emisyjności gospodarki i pobudzenie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii przyczynia się w większości przypadków również do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego;

D. mając na uwadze, że Federacja Rosyjska jest wyraźnie największym dostawcą energii dla większości krajów europejskich i że aspekt ten często wykorzystuje się jako środek politycznej presji i wywierania nacisku, że ostatnie wydarzenia w stosunkach dyplomatycznych UE-Rosja - zwłaszcza uwięzienie Aleksieja Nawalnego i wydalenie europejskich dyplomatów z Rosji podczas spotkania wysokiego przedstawiciela i wiceprzewodniczącego Josepha Borrella z rosyjskim ministrem spraw zagranicznych Siergiejem Ławrowem - pokazują, że Rosja może być mało wiarygodnym partnerem, oraz że znacząca zależność od rosyjskiego gazu zagraża bezpieczeństwu energetycznemu i stabilności gospodarczej Unii Europejskiej i jej partnerów;

E. mając na uwadze, że bezpieczeństwo energetyczne i przejście na czystą energię stanowią integralną część dwóch z pięciu długoterminowych celów polityki Partnerstwa Wschodniego na okres po 2020 r.;

F. mając na uwadze, że wschodnie kraje partnerskie są w trakcie modernizacji swoich uregulowań i infrastruktury w zakresie energii i w trakcie wdrażania polityki na rzecz odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej, niemniej ciągłe wsparcie ze strony UE jest niezbędne dla zapewnienia pomocy technicznej i monitorowania jej realizacji i dla stworzenia niezbędnych warunków ramowych dla inwestycji;

G. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie odgrywają ważną rolę w ulepszaniu efektywności energetycznej i rozwijaniu produkcji energii ze źródeł odnawialnych we wschodnich krajach partnerskich, m.in. za pośrednictwem projektów dotyczących efektywności energetycznej w budynkach, systemu lokalnego ogrzewania, transportu miejskiego, oświetlenia ulic, energii ze źródeł odnawialnych (energia słoneczna, hydroelektryczna, biomasa) i innych, finansowanych m.in. za pośrednictwem platformy inwestycyjnej dla krajów objętych polityką sąsiedztwa, Wschodnioeuropejskiego Partnerstwa na rzecz Efektywności Energetycznej i Środowiska (E5P) czy też w ramach Porozumienia Burmistrzów, oraz że możliwości poprawy efektywności energetycznej i potencjał wykorzystania odnawialnych źródeł energii są w dalszym ciągu znaczne w porównaniu z państwami członkowskimi UE;

H. mając na uwadze, że projekty wspierane przez UE i innych partnerów przyczyniły się do budowy połączeń międzysystemowych i modernizacji infrastruktury w całym regionie w celu poprawy bezpieczeństwa energetycznego uczestniczących państw, a jako przykłady można wymienić gazowe i elektroenergetyczne połączenia międzysystemowe między Rumunią a Mołdawią, elektroenergetyczne połączenie międzysystemowe Armenia-Gruzja lub południowy korytarz gazowy (w tym odpowiednie połączenia międzysystemowe);

I. mając na uwadze, że ubóstwo energetyczne pozostaje istotnym wyzwaniem dla wielu gospodarstw domowych we wschodnich krajach partnerskich;

J. mając na uwadze, że w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu Unia Europejska przewiduje silne partnerstwa na rzecz środowiska, energii i klimatu w ramach Partnerstwa Wschodniego i że ma zostać określony nowy zbiór celów dla Partnerstwa Wschodniego na lata 2021-2030, który będzie kontynuacją "20 celów na 2020 rok";

K. mając na uwadze, że, jak wynika z większości szacunkowych obliczeń, rezerwy paliw kopalnych wyczerpią się do 2060 r. oraz że perspektywa ta powinna zachęcać UE i wszystkich jej partnerów do dążenia do dywersyfikacji ich koszyka energetycznego, włączając w to większy nacisk na odnawialne źródła energii;

1. ponownie wyraża poparcie dla zacieśnienia współpracy energetycznej między UE a partnerami wschodnimi i dla opracowania dostosowanych do potrzeb strategii w celu rozwijania ambitniejszych form współpracy i integracji, ilekroć są one pożądane przez kraje partnerskie, co będzie służyło zwiększaniu ich bezpieczeństwa energetycznego i odporności energetycznej, a zarazem ochronie środowiska, osiąganiu celów polityki klimatycznej i pogłębianiu integracji krajów stowarzyszonych z europejskim rynkiem energii w zakresie strategii Trio Plus 2030; stwierdza, że współpraca państw członkowskich z sąsiadami i partnerami na rzecz wdrażania polityki energetycznej ma zasadnicze znaczenie dla stworzenia otwartego, bezpiecznego i konkurencyjnego europejskiego rynku energii;

2. podkreśla konieczność zdwojenia wysiłków na rzecz obniżenia emisyjności i ochrony środowiska, zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, i potrzebę realizacji ambitnej polityki klimatycznej i środowiskowej, w szczególności z myślą o wypełnieniu zobowiązań wynikających z porozumienia paryskiego; wnosi, aby Komisja w szerokim zakresie włączyła wschodnie kraje partnerskie w politykę sektorową UE, a zwłaszcza w Europejski Zielony Ład; apeluje w związku z tym o stworzenie kompleksowych ram regulacyjnych umożliwiających i ułatwiających dostęp do finansowania i innych mechanizmów zachęt oraz o wspieranie skuteczniejszej realizacji polityki energetycznej; zachęca partnerów wschodnich do wyznaczenia jasnych celów w zakresie energii ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej na lata 2030 i 2050;

3. przypomina o potrzebie zapewnienia niezawodnych, bezpiecznych, niezależnych, zrównoważonych środowiskowo i przystępnych cenowo dostaw energii wszystkim obywatelom zarówno w Unii Europejskiej, jak i w krajach partnerskich;

4. odnotowuje ogromne wysiłki i postępy wschodnich krajów partnerskich w zakresie zwalczania powszechnej korupcji; uważa jednak, że wciąż istnieją liczne kwestie dotyczące korupcji, którymi trzeba się zająć, i wzywa odpowiednie władze do nasilenia środków w celu wyeliminowania korupcji, wzmocnienia państwa prawnego i promowania dobrego rządzenia, co może wesprzeć reformy sektorowe, także w sektorze energetyki, przewidziane w ramach polityki Partnerstwa Wschodniego na okres po 2020 r.;

5. ponownie podkreśla wagę zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych pochodzących z sektora energetycznego; jest zdania, że potrzeba ściślejszej współpracy między UE i wschodnimi krajami partnerskimi, aby odpowiednio uwzględnić kwestie bezpieczeństwa energetycznego, niezawodności dostaw energii, efektywności energetycznej, ubóstwa energetycznego i rozwoju sektora odnawialnych źródeł energii;

6. spostrzega, że energochłonność we wschodnich krajach partnerskich jest nadal znacznie wyższa niż średnia dla UE, i wskazuje na ogromny potencjał oszczędności energii w tych krajach; zauważa, że wzrost efektywności energetycznej ściśle wiąże się ze zmniejszeniem ubóstwa energetycznego; zwraca uwagę, jak ważne są krajowe strategie polityczne w zakresie renowacji budynków oraz wprowadzenie, utrzymanie i egzekwowanie ram regulacyjnych i instytucjonalnych, które określą minimalne normy w zakresie efektywności energetycznej budynków, zapewnią zachęty do renowacji budynków i do zwiększania efektywności energetycznej w MŚP i poszczególnych sektorach, będą wspierały optymalizację infrastruktury energetycznej, m.in. za pomocą minimalnych kryteriów w zakresie efektywności energetycznej do celów zamówień publicznych w stosownych przypadkach, i będą gwarantowały konsumentom odpowiednie informacje, w tym dokładny pomiar zużycia energii; podkreśla, że w ramach finansowania UE przeznaczonego na renowację publicznych zasobów budowlanych we współpracy ze wschodnimi krajami partnerskimi należałoby ocenić możliwość wprowadzenia minimalnych norm w zakresie efektywności energetycznej;

7. zauważa, że rozwój odnawialnych źródeł energii to podstawowy element wysiłków w kierunku przejścia na czystą energię, w kierunku osiągnięcia konkurencyjności i niezależności energetycznej, który zarazem przyczynia się do tworzenia miejsc pracy na szczeblu lokalnym; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie sieci regionalnej ds. energii ze źródeł odnawialnych, pod przewodnictwem Litwy i Gruzji, w ramach panelu ds. energii Partnerstwa Wschodniego; zachęca do ustanawiania - przy wsparciu ze strony UE - podobnych dwustronnych lub wielostronnych sieci między wschodnimi krajami partnerskimi a państwami członkowskimi UE;

8. zaznacza, że inwestycje na rzecz zapewnienia niezależnego i bezpiecznego sektora energetycznego w UE i we wschodnich krajach partnerskich muszą być także poparte zrównoważonymi inwestycjami w sektorze energii ze źródeł odnawialnych;

9. wskazuje na potrzebę podejmowania wysiłków na rzecz ulepszenia połączeń międzysystemowych między wschodnimi krajami partnerskimi oraz z transeuropejskimi sieciami energetycznymi i na rzecz stworzenia prężnej infrastruktury transgranicznej, poczynając od pełnej realizacji celów określonych wcześniej w dokumencie "20 celów na 2020 rok"; apeluje o stałe wsparcie dla budowy zdolności technicznych w zakresie projektów dotyczących konektywności; zachęca do korzystania ze zdywersyfikowanych dróg przesyłu i do dalszego rozwoju połączeń wybrzeża Morza Czarnego z państwami członkowskimi UE;

10. z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie południowego korytarza gazowego, które zapewnia znaczne korzyści pod względem dywersyfikacji i możliwości gospodarczych; z radością wita rozpoczęcie operacji komercyjnych i pierwszy przesył gazu za pośrednictwem gazociągu transadriatyckiego 1 ; podkreśla wagę przyłączenia Europy Środkowej i Wschodniej do południowego korytarza gazowego; z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie gazociągu Jassy- Ungheni między Rumunią a Republiką Mołdawii, które zwiększa dywersyfikację dostaw i znacząco poprawia sytuację regionu pod względem bezpieczeństwa energetycznego;

11. z zadowoleniem przyjmuje rozwój czarnomorskiej linii przesyłowej i apeluje o zwrócenie większej uwagi na rozwój i finansowanie elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych oraz inteligentnych sieci energetycznych z myślą o zapewnieniu niezbędnej infrastruktury umożliwiającej osiągnięcie celów w zakresie klimatu i energii; podkreśla, że bezpieczeństwo sieci elektroenergetycznych jest kluczowym elementem bezpieczeństwa energetycznego, i zachęca do zwiększenia wsparcia UE dla wysiłków zainteresowanych partnerów wschodnich w kierunku synchronizacji z europejską kontynentalną siecią energii elektrycznej (ENTSO-E);

12. dostrzega znaczne wsparcie finansowe i techniczne, jakiego partnerom wschodnim udziela UE, w koordynacji i współpracy z innymi podmiotami międzynarodowymi, promując obniżenie emisyjności i konektywność; przyjmuje z zadowoleniem w szczególności prace wykonane w ramach inicjatywy EU4Energy i inicjatywy dla regionów górniczych w okresie transformacji na Bałkanach Zachodnich i Ukrainie, inwestycje i uzależnione od wdrażania określonej polityki pożyczki w ramach platformy inwestycyjnej dla krajów objętych polityką sąsiedztwa, w ramach partnerstwa E5P i Porozumienia Burmistrzów oraz gwarancje UE na pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i innych międzynarodowych instytucji finansowych;

13. zachęca wschodnie kraje partnerskie, by współpracowały z państwami członkowskimi UE w zakresie importu dostępnych w UE technologii energetycznych i prowadziły wymianę dobrych praktyk w sferze polityki i administracji energetycznej; oświadcza, że istnieje silna potrzeba transferu wiedzy oraz międzyinstytucjonalnej transformacji i współpracy w celu osiągnięcia większego udziału technologii ekologicznych; uważa, że niezbędnym krokiem w kierunku osiągnięcia wspólnych celów jest współpraca między uniwersytetami i ośrodkami badawczymi z UE i ze wschodnich krajów partnerskich;

14. przyjmuje do wiadomości, że państwa członkowskie UE i ich partnerzy powinni być silniej nakierowani na większą liberalizację rynku energii dla różnych operatorów, i oświadcza, że powinno z tym iść w parze stworzenie rynku opartego na ściślejszej współpracy, z którego wszyscy mogliby odnieść znaczne korzyści;

15. zwraca uwagę, że transformacja energetyki musi być sprawiedliwa i opłacalna i sprzyjać włączeniu społecznemu oraz powinna zapewniać zrównoważoność, bezpieczeństwo dostaw i przystępność cen energii; zauważa, że obecne niskie ceny paliw kopalnych, do czego przyczyniają się regulacja cen, dotacje i brak internalizacji kosztów zewnętrznych, oznaczają, że potrzebne będą dodatkowe zachęty, aby pobudzić inwestycje w projekty w zakresie czystej energii i oszczędności energii; wskazuje na potrzebę reformy ustalania cen energii i jej opodatkowania, aby nie penalizować energii ze źródeł odnawialnych względem innych jej form i nie wysyłać błędnych sygnałów cenowych do końcowych odbiorców energii;

16. kładzie nacisk na potrzebę wzmocnienia pozycji konsumentów w obszarze produkcji, zużycia, magazynowania i sprzedaży energii, biorąc pod uwagę, że może to przyczynić się do eliminowania ubóstwa energetycznego; akcentuje potencjał zdecentralizowanej produkcji energii ze źródeł odnawialnych, która może zwiększyć wykorzystanie lokalnych źródeł energii, wzmocnić bezpieczeństwo dostaw energii na poziomie lokalnym oraz sprzyjać rozwojowi i spójności społeczności; podkreśla znaczenie złamania oligarchicznego monopolu w sektorze energii;

17. zachęca wschodnie kraje partnerskie, by odpowiednio zajęły się kwestią ubóstwa energetycznego wszędzie tam, gdzie się je stwierdza, i chroniły konsumentów energii podatnych na zagrożenia, zwłaszcza zamieszkałych w regionach oddalonych; wskazuje na znaczenie przyjęcia jasnej definicji "ubóstwa energetycznego" i "konsumenta energii podatnego na zagrożenia" dla lepszego kształtowania polityki i monitorowania;

18. apeluje o ściślejszą współpracę w ramach Partnerstwa Wschodniego w zakresie produkcji i wykorzystania wodoru odnawialnego oraz na rzecz promowania wspólnych norm dotyczących wodoru; dostrzega konieczność zadbania o to, aby import wodoru nie narażał na szwank procesu obniżania emisyjności;

19. wzywa UE i jej państwa członkowskie, aby dokonały krytycznego przeglądu współpracy z Rosją prowadzonej w ramach różnych platform polityki zagranicznej i projektów takich jak Nord Stream 2; wyraża zaniepokojenie budową gazociągu Nord Stream 2, która wzmacnia zależność UE od dostaw rosyjskiego gazu, stanowi zagrożenie dla rynku wewnętrznego UE i jest niezgodna z polityką energetyczną UE i jej strategicznymi interesami; dostrzega związane z tym gazociągiem długofalowe fundamentalne zagrożenia polityczne, gospodarcze i dotyczące bezpieczeństwa i wzywa wszystkie zainteresowane strony, w szczególności te z państw członkowskich i Europy, by skorzystały z istniejących klauzul prawnych, aby wstrzymać projekt; zwraca raz jeszcze uwagę na zasadniczą rolę Ukrainy w europejskiej sieci zaopatrzenia w energię i apeluje o wzmocnioną współpracę z Ukrainą jako ważnym krajem tranzytu;

20. zaznacza, że UE i wschodnie kraje partnerskie muszą zająć jednolite stanowisko, aby zachować odporność na nadużycia ze strony dostawców energii będących monopolistami; dostrzega, że o ile tacy dostawcy mogą pozwolić sobie finansowo na zawieszenie dostaw energii do jednego kraju, o tyle nie da się tego zrobić wobec całego bloku państw; apeluje o wstrzymanie budowy gazociągu Nord Stream 2;

21. przypomina o swoim poparciu dla udzielania partnerom wschodnim pomocy w zmniejszaniu zależności energetycznej od Federacji Rosyjskiej poprzez rozwój ich krajowej produkcji energii oraz efektywności energetycznej, co wpłynie na ich potrzeby energetyczne, a tym samym na ich zależność od dostawców zewnętrznych;

22. zwraca uwagę na wielkie niebezpieczeństwo, jakie dla bezpieczeństwa energetycznego, demokracji i rozwoju przedstawiają zamrożone konflikty na terytoriach wschodnich krajów partnerskich; wnosi o kontynuowanie współpracy w celu zakończenia tych konfliktów, mianowicie na Krymie, w Naddniestrzu, Abchazji, Osetii Południowej i Górskim Karabachu;

23. apeluje o ściślejszą współpracę w celu ograniczania emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu i mobilności; przypomina, że należy zwrócić baczną uwagę na redukcję emisji nie tylko dwutlenku węgla, lecz także innych substancji, które szkodliwie wpływają zarówno na środowisko, jak i na zdrowie publiczne; z zadowoleniem przyjmuje publikację badania "Prospects of LNG markets in Eastern Partner countries" [Perspektywy rynków skroplonego gazu ziemnego w krajach Partnerstwa Wschodniego]; zachęca wschodnie kraje partnerskie, by zbadały możliwości zwiększonego wykorzystania skroplonego gazu ziemnego (LNG) - kosztem oleju napędowego - w transporcie towarowym; podkreśla, że wykorzystywanie LNG powinno być tylko częścią rozwiązania umożliwiającego transformację w kierunku zrównoważonej zielonej mobilności i transportu opartych na odnawialnych źródłach energii; wzywa Komisję i wschodnie kraje partnerskie, by nasiliły współpracę na rzecz rozwoju nowej infrastruktury mobilności takiej jak wysokonapięciowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych;

24. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie grupy roboczej ds. gazu pod przewodnictwem Polski i Ukrainy w ramach panelu ds. energii Partnerstwa Wschodniego, która powinna skupić się na promowaniu wodoru i gazów ekologicznych, budowie partnerstw biznesowych i przyciąganiu inwestycji;

25. podkreśla znaczenie propagowania sprawdzonej empirycznie polityki energetycznej opartej na wyczerpujących danych oraz egzekwowania ustawodawstwa i zachęca do dalszego zapewniania wsparcia UE na wzmacnianie zdolności administracyjnych partnerów wschodnich w tym obszarze; apeluje, aby udostępniane przez europejskie kraje partnerskie dane dotyczące energii były bardziej przejrzyste i łatwiej dostępne; wzywa wschodnie kraje partnerskie, by wzmacniały i chroniły swoje cyberbezpieczeństwo i krytyczną infrastrukturę energetyczną;

26. przypomina o zobowiązaniach odpowiednich wschodnich krajów partnerskich wynikających z układów o stowarzyszeniu, Wspólnoty Energetycznej i kompleksowej i wzmocnionej umowy o partnerstwie, jeśli chodzi o transpozycję unijnych uregulowań w zakresie energii lub zbliżenie się do nich; stoi na stanowisku, że dodatkowe wsparcie finansowe powinno być uzależnione od skutecznego wdrażania i egzekwowania zobowiązań krajów partnerskich, od przeprowadzenia niezbędnych reform i podjęcia bardziej ambitnych zobowiązań w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu, zgodnie z zasadą "więcej za więcej"; docenia postępy dokonane już przez niektóre wschodnie kraje partnerskie i wzywa do podjęcia odpowiednich działań w celu zacieśnienia współpracy i zwiększenia wsparcia z myślą o wzmocnieniu dążeń reformatorskich;

27. upamiętnia 35. rocznicę katastrofy w Czarnobylu, przekazuje najszczersze kondolencje rodzinom ofiar i wyraża solidarność z wszystkimi, których ona dotknęła; apeluje o dopilnowanie, aby istniejące i nowe obiekty jądrowe we wschodnich krajach partnerskich spełniały najwyższe normy bezpieczeństwa jądrowego i ochrony środowiska, zgodnie z konwencjami międzynarodowymi; domaga się, by dopilnowano, żeby projekty energetyczne stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa, takie jak elektrownia jądrowa w Ostrowcu, nie były częścią europejskiej sieci elektroenergetycznej;

28. przypomina, że współpraca energetyczna i handel energią między UE i wschodnimi krajami partnerskimi implikują pełną kooperację i przestrzeganie międzynarodowych i europejskich standardów bezpieczeństwa produkcji i że współpracy tej zagraża obecnie odmowa pełnego zastosowania się przez Białoruś do zaleceń Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) i Europejskiej Grupy Organów Regulacyjnych ds. Bezpieczeństwa Jądrowego (ENSREG) w sprawie ulepszenia bezpieczeństwa odnośnie do nowo otwartej elektrowni jądrowej w Ostrowcu; nalega na białoruskie władze, by zajęły się wszystkimi kwestiami bezpieczeństwa związanymi z funkcjonowaniem elektrowni;

29. zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu wykonawczemu odpowiedzialnemu za Zielony Ład, wiceprzewodniczącemu Komisji i wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, komisarz do spraw energii, komisarzowi do spraw sąsiedztwa i rozszerzenia, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, rządom i parlamentom państw członkowskich UE oraz wschodnioeuropejskich krajów partnerskich.

1 Gazociąg transadriatycki (TAP) rozpoczął działanie 15 listopada 2020 r. Dokonano pierwszego przesyłu gazu do Grecji i Bułgarii, przez punkt połączenia międzysystemowego Nea Mesimvria (operator DESFA), a także do Włoch, przez punkt połączenia międzysys- temowego Melendugno (operator SNAM Rete Gas - SRG). Południowy korytarz gazowy składa się z przedłużenia gazociągu południo- wokaukaskiego (SCPX) przez Azerbejdżan i Gruzję (428 km nowego 48-calowego rurociągu w Azerbejdżanie oraz 59 km nowego 48-calowego rurociągu i 2 nowe tłocznie w Gruzji), z gazociągu transanatolijskiego TANAP (1 340 km rurociągu o średnicy 56 cali, 34 km 36-calowego rurociągu i 476 km 48-calowego rurociągu biegnących przez Turcję) i gazociągu transadriatyckiego TAP (878 km 48-calowego rurociągu przechodzącego przez Grecję, Albanię i Włochy).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.361.20

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja - Działania na rzecz efektywności energetycznej, dywersyfikacji i niezależności energetycznej: uwzględnianie zdolności wytwórczych w celu udoskonalenia europejskiej polityki energetycznej i przeciwdziałania zagrożeniom dla bezpieczeństwa energetycznego w ramach Partnerstwa Wschodniego.
Data aktu: 08/09/2021
Data ogłoszenia: 08/09/2021