Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Jak promować, w oparciu o kształcenie i szkolenie, z perspektywy uczenia się przez całe życie, umiejętności potrzebne Europie do stworzenia bardziej sprawiedliwego, spójnego, zrównoważonego, cyfrowego i odpornego społeczeństwa(opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji portugalskiej)

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Jak promować, w oparciu o kształcenie i szkolenie, z perspektywy uczenia się przez całe życie, umiejętności potrzebne Europie do stworzenia bardziej sprawiedliwego, spójnego, zrównoważonego, cyfrowego i odpornego społeczeństwa"

(opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji portugalskiej)

(2021/C 286/06)

(Dz.U.UE C z dnia 16 lipca 2021 r.)

Sprawozdawczym: Tatjana BABRAUSKIENE

Wniosek prezydencji portugalskiej w Radzie UE Pismo z 26.10.2020
Podstawa prawna Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa
Data przyjęcia przez sekcję 16.4.2021
Data przyjęcia na sesji plenarnej 27.4.2021
Sesja plenarna nr 560
Wynik głosowania
(za/przeciw/wstrzymało się) 219/1/1

1. Wnioski i zalecenia

1.1. EKES podkreśla znaczenie efektywnego wykorzystania Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) i innych inwestycji w celu wsparcia wzrostu gospodarczego i odpornego społeczeństwa w ramach cyfrowej i ekologicznej transformacji gospodarki. Wymaga to poprawy jakości i włączającego charakteru kształcenia i szkolenia (systemów, instytucji i programów) w celu zaspokojenia potrzeb osób uczących się w każdym wieku i na każdym etapie nauki, przygotowania ich do życia i pracy oraz zapewnienia dostępu do szkoleń wszystkim pracownikom, a także rosnącej liczbie osób niepracujących, zwłaszcza kobietom. Pomoże to również zabezpieczyć swobodny przepływ pracowników i usług, zagwarantować, że przedsiębiorstwa będą dobrze przygotowane do radzenia sobie ze zmianami w swojej branży, oraz wyeliminować ich luki kompetencyjne w zakresie transformacji cyfrowej i ekologicznej przemysłu.

1.2. EKES zaleca wyznaczenie osiągalnych celów długoterminowych i ustanowienie systemu stałego monitorowania w ramach europejskiego obszaru edukacji dla każdego państwa członkowskiego, aby osiągnąć wysoką jakość włączającego kształcenia i szkolenia oraz uczenia się przez całe życie dla wszystkich, a także zapewnić każdemu wiedzę, umiejętności, kompetencje i postawy potrzebne Europie do stworzenia bardziej sprawiedliwego, spójnego, zrównoważonego, cyfrowego i odpornego społeczeństwa.

1.3. EKES zwraca uwagę, że demokratyczne zarządzanie systemami kształcenia i szkolenia - na przykład poprzez dialog społeczny - w kolejnych strategicznych ramach UE jest podstawowym narzędziem skutecznego opracowywania i wdrażania polityki na szczeblu unijnym i krajowym. Należy je zabezpieczyć i wzmocnić oraz przeprowadzić konstruktywne konsultacje ze zorganizowanym społeczeństwem obywatelskim.

1.4. EKES zaleca, by każda przyszła grupa robocza ds. otwartej metody koordynacji przedstawiała wyniki polityczne, a najlepiej także zalecenia polityczne do dyskusji Radzie ds. Edukacji. Wyniki prac grup roboczych powinny być upowszechniane, skutecznie wdrażane i mocno eksponowane na odpowiednim szczeblu kształtowania polityki oraz wśród praktyków na szczeblu unijnym i krajowym; istotne jest zatem, by wśród członków tych grup znaleźli się odpowiedni partnerzy społeczni i zainteresowane strony zaangażowane w rozwój polityki edukacyjnej, a także przedstawiciele dyrektorów szkół, nauczycieli i uczniów z każdego kraju.

1.5. By spełnić wskaźniki, standardy i cele określone w planie działania dotyczącym Europejskiego filaru praw socjalnych, rezolucji Rady w sprawie europejskiego obszaru edukacji (2020 r.), zaleceniu Rady w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz w deklaracji z Osnabrück, EKES proponuje przeprowadzenie dodatkowych badań i oceny skutków w celu dostosowania wskaźników i dodania innych niezbędnych wskaźników, które pomogą państwom poprawić sprawozdawczość z wdrażania, gdyż całkowity wpływ kryzysu związanego z pandemią COVID-19 na systemy edukacji, uczniów i nauczycieli nie jest jeszcze znany. Wskaźniki te powinny również umożliwiać opracowanie działań, które będą wspierać uczniów i uczących się znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społecznoekonomicznej, a także z niepełnosprawnościami, za pomocą wspólnej polityki społecznej i edukacyjnej na szczeblu krajowym. Sukcesy w osiąganiu standardów i wskaźników powinny być zgłaszane po konsultacjach z odpowiednimi partnerami społecznymi i zainteresowanymi stronami na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym.

1.6. EKES proponuje kontynuację kluczowych prac realizowanych na prowadzonych przez prezydencję nieformalnych spotkaniach poświęconych współpracy w sektorach edukacji (DG School, DGVET, DGHE) 1 , znalezienie synergii między nimi oraz zwiększenie ich widoczności - z udziałem odpowiednich partnerów społecznych z każdego kraju UE i w porozumieniu z właściwymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, za przykładem Komitetu Doradczego ds. VET. Zaleca również powiązanie polityki UE z polityką krajową/regionalną w kontekście skutecznego zarządzania przez ministerstwa, partnerów społecznych i społeczeństwo obywatelskie oraz partnerstwa między nimi.

1.7. EKES wzywa do skutecznego wdrożenia pierwszej zasady Europejskiego filaru praw socjalnych na szczeblu europejskim i krajowym w ramach planu działania na rzecz wdrażania Europejskiego filaru praw socjalnych, który ma zostać przyjęty na Szczycie Społecznym w 2021 r., przy pełnym zaangażowaniu odpowiednich partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego oraz przy wsparciu zrównoważonych inwestycji publicznych i RRF.

1.8. EKES zwraca uwagę na całościowe podejście do kształcenia i szkolenia oraz na znaczenie zastosowania go przy wdrażaniu niedawnych inicjatyw UE w zakresie edukacji (europejski obszar edukacji), kształcenia i szkolenia zawodowego (zalecenie w sprawie VET), umiejętności (europejski program na rzecz umiejętności), kształcenia ludzi młodych (program "Bridge to Jobs") oraz umiejętności cyfrowych (Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (2021-2027)) w sposób zapewniający, by przyczyniły się one do równego dostępu do wysokiej jakości kształcenia i szkolenia, do przekwalifikowania i podnoszenia kwalifikacji pracowników w celu zapewnienia sprawiedliwej transformacji na rynku pracy, do zapewnienia wsparcia w znalezieniu zatrudnienia i nabyciu umiejętności w zakresie przedsiębiorczości przez osoby dorosłe o niskich umiejętnościach zawodowych oraz do pomocy przedsiębiorstwom w nadrobieniu zaległości pod względem globalnych innowacji i konkurencyjności.

1.9. EKES podkreśla, że wdrożenie Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (2021-2027) musi zapewnić skuteczny dialog społeczny i konsultacje z zainteresowanymi stronami, poszanowanie i egzekwowanie praw pracowniczych, a także informowanie pracowników, konsultacje z nimi i ich udział w rozwoju umiejętności cyfrowych i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości, zwłaszcza w kształceniu i szkoleniu zawodowym, uczeniu się dorosłych i szkoleniu pracowników mających na celu zaradzenie lukom kompetencyjnym w przedsiębiorstwach. Aby osiągnąć cel Komisji Europejskiej polegający na zwiększeniu odsetka osób w wieku 16-74 lat posiadających podstawowe umiejętności cyfrowe z 56 % w 2019 r. do 70 % w 2025 r., w nawiązaniu do sprawozdania Trybunału Obrachunkowego EKES apeluje o przyznanie konkretnych kwot w ramach przyszłych programów UE, określenie celów cząstkowych i pośrednich oraz stałą ocenę umiejętności cyfrowych w stale i szybko zmieniającym się środowisku cyfrowym.

1.10. EKES wzywa państwa członkowskie do zapewnienia skutecznego wsparcia pracownikom i bezrobotnym borykającym się z trudnościami w dostępie do dobrej jakości włączającego kształcenia i szkolenia dorosłych poprzez zapewnienie ukierunkowanego finansowania osobom potrzebującym, takim jak bezrobotni, pracownicy objęci niestandardowymi formami zatrudnienia, osoby o niskich umiejętnościach zawodowych, osoby z niepełnosprawnościami, starsi obywatele oraz osoby z grup w niekorzystnej sytuacji społecznoekonomicznej, z uwzględnieniem aspektu płci.

1.11. EKES proponuje zwalczanie rosnących nierówności w szkołach i w całym społeczeństwie poprzez skuteczną wspólną politykę społeczną i edukacyjną na szczeblu krajowym. EKES proponuje zorganizowanie wspólnego posiedzenia Rady z udziałem ministrów edukacji i spraw społecznych, aby znaleźć rozwiązania problemu nierówności edukacyjnych i nierównego dostępu do kształcenia i szkolenia, które są konsekwencją kryzysu związanego z pandemią COVID-19.

1.12. Choć EKES przyjmuje z zadowoleniem cele wytyczone w nowej rezolucji w sprawie europejskiego obszaru edukacji, to proponuje regularne dostosowywanie wskaźników i standardów europejskiego obszaru edukacji oraz dodanie innych niezbędnych wskaźników i standardów (np. dotyczących umiejętności i kompetencji ekologicznych/uczenia się o zrównoważonym rozwoju), które państwa mogą łatwo przedstawić w sprawozdaniach. Miałoby to między innymi na celu zagwarantowanie, by środki krajowe skutecznie wspierały uczniów i uczących się, którzy znajdują się w niekorzystnej sytuacji społecznoekonomicznej.

1.13. EKES zwraca uwagę, że zasadnicze znaczenie ma rozwijanie kompetencji społecznych u wszystkich uczących się - z perspektywy uczenia się przez całe życie, zapewnienie nauczania tych kompetencji od najmłodszych lat i przez cały okres kształcenia dorosłych, a także walka o tolerancję i niedyskryminację w kształceniu i szkoleniu wszystkich obywatelek i obywateli. W całym procesie kształcenia i szkolenia powinno się odbywać nauczanie kompetencji kluczowych, zwłaszcza wrażliwości społecznej, empatii, dialogu międzykulturowego, umiejętności obywatelskich, kompetencji społecznych i przedsiębiorczości, również społecznej.

1.14. EKES wzywa państwa członkowskie do skutecznego i konsekwentnego wykorzystania planu odbudowy, narzędzia Next Generation EU i innych funduszy UE, w tym programu Erasmus, EFS+ i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, do wspierania polityki kształcenia i szkolenia na rzecz bardziej sprawiedliwego, spójnego, integracyjnego, zrównoważonego, cyfrowego i odpornego społeczeństwa.

1.15. EKES uważa, że w ramach procesu europejskiego semestru należy nadal zachęcać rządy do zapewnienia zrównoważonych inwestycji publicznych w długoterminowe zobowiązania do poprawy jakości, sprawiedliwości, równości i włączenia społecznego w szkołach, zwiększenia równego dostępu do materiałów cyfrowych dla wszystkich uczących się w każdym wieku oraz wspierania bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych w szkołach i instytucjach edukacyjnych.

1.16. EKES podkreśla, że wiedza, umiejętności i kompetencje muszą być uznawane i doceniane, z poszanowaniem wymogów edukacyjnych i zawodowych każdego państwa członkowskiego. Zapewnienie równego dostępu do pełnych kwalifikacji ma fundamentalne znaczenie, dlatego też EKES wzywa do wdrożenia zalecenia Rady w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego 2  oraz lizbońskiej konwencji o uznawaniu kwalifikacji 3 . EKES podtrzymuje swoją opinię 4 , zgodnie z którą szkolenia prowadzące do uzyskania mikrokwalifikacji powinny spełniać normy jakości i zawierać jasne informacje na temat wartości szkolenia, aby można je było skutecznie wykorzystać na rynku pracy jako dalsze szkolenie i dodać do pełnych kwalifikacji. Ważne jest, aby uniknąć nadmiernego regulowania mikrokwalifikacji i tym samym zachować ich elastyczność w stosunku do potrzeb rynku pracy.

1.17. EKES wzywa do wdrożenia europejskiego obszaru edukacji na szczeblu krajowym - po przeprowadzeniu skutecznego dialogu społecznego z nauczycielami - w celu poprawy jakości nauczania w erze cyfrowej, podniesienia standardów nauczania, opracowania wyższej jakości włączającego kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz zapewnienia godnych warunków pracy i płacy dla nauczycieli, aby uczynić ten zawód bardziej atrakcyjnym dla wysoko wykwalifikowanych kandydatów.

1.18. EKES podkreśla potrzebę poszanowania wolności akademickiej, autonomii i metod zarządzania instytucji szkolnictwa wyższego w zakresie uczenia się przez całe życie, a także zapewnienia odpowiednich inwestycji publicznych w szkolnictwo wyższe i badania naukowe, inkluzywności i różnorodności sieci uniwersytetów w Europie i poszanowania kompetencji krajowych i instytucjonalnych w odniesieniu do szkolnictwa wyższego. Wzywa do dalszego omawiania z rządami oraz odpowiednimi partnerami społecznymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego pomysłów dotyczących tego, co zostało nazwane "europejskim dyplomem" i "statutem europejskich szkół wyższych", a także do wspierania rozwoju oferty kształcenia i szkolenia zawodowego na poziomie uniwersyteckim.

2. Kontekst

2.1. Niniejsza opinia stanowi wkład w prowadzone podczas prezydencji Portugalii (pierwsze półrocze 2021 r.) dyskusje Rady na temat wdrażania inicjatyw UE w dziedzinie kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie, w szczególności europejskiego obszaru edukacji, Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności oraz Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (2021-2027).

2.2. Rosnące nierówności dochodowe, mobilność ludzi i starzenie się społeczeństwa to czynniki społeczne wpływające na politykę w dziedzinie kształcenia i szkolenia. W czasach, gdy społeczeństwo stoi w obliczu priorytetów gospodarczych, takich jak transformacja cyfrowa i gospodarka o obiegu zamkniętym, wspieranie uczenia się przez jednostki może być jednym z rozwiązań dla bardziej zrównoważonego społeczeństwa, pozwalającym pokonać przeszkody i stawić czoła wyzwaniom związanym z transformacją społeczną i gospodarczą, a jednocześnie promującym umiejętność uczenia się.

2.3. Przywódcy państw UE spotkali się 17 listopada 2017 r. na szczycie w Göteborgu, aby podpisać Europejski filar praw socjalnych i przy tej okazji rozpoczęli pierwsze rozmowy na temat wprowadzenia tzw. europejskiego obszaru edukacji 5 ; w ślad za tym w latach 2018-2020 pojawiło się kilka nowych propozycji w tej sprawie, a w lutym 2021 r. Rada sporządziła nową rezolucję. Inicjatywa ta odnosi się do pierwszej zasady filaru społecznego, która stanowi, że "każdy ma prawo do edukacji włączającej, charakteryzującej się dobrą jakością, szkoleń i uczenia się przez całe życie w celu utrzymania i nabywania umiejętności, które pozwolą mu w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństwa i skutecznie radzić sobie ze zmianami na rynku pracy", a także odwołuje się do praw wymienionych w czwartej zasadzie, w tym do wsparcia w zakresie szkolenia i przekwalifikowania, zwłaszcza dostępu młodych ludzi do kształcenia ustawicznego, praktyk zawodowych i staży.

2.4. W dniu 1 lipca 2020 r. KE opublikowała nowy pakiet polityczny zawierający m.in. komunikat w sprawie Europejskiego programu na rzecz umiejętności służącego zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności 6 , wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) 7  oraz komunikat 8  i wniosek dotyczący zalecenia Rady 9  "Wspieranie zatrudnienia ludzi młodych: pomost do zatrudnienia dla kolejnego pokolenia". W tych dokumentach programowych powiązano uczenie się przez całe życie, podnoszenie kwalifikacji i przekwalifikowanie z wdrażaniem i osiąganiem celów europejskiego obszaru edukacji. EKES kontynuował te inicjatywy, przyjmując w 2020 r. opinie w sprawie Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności 10 , wzmocnienia gwarancji dla młodzieży 11  oraz opinii "W kierunku strategii UE na rzecz zwiększania umiejętności i kompetencji ekologicznych dla wszystkich" 12 .

2.5. W opinii "Powrót wartości użytkowej: nowe perspektywy i wyzwania w odniesieniu do europejskich produktów i usług" 13  (2019 r.) EKES wyraził pogląd, że innowacyjne, wysoce specjalistyczne produkty i usługi, które uwzględniają potrzeby klientów oraz zrównoważony rozwój społeczny i zrównoważenie środowiskowe, mogą stać się istotą nowoczesnej konkurencyjności europejskiej. W związku z tym EKES zaleca interwencje polityczne w zakresie usług edukacyjnych i szkoleniowych.

2.6. W dniu 30 września 2020 r. KE opublikowała komunikat w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. 14 , skupiając się na sześciu wymiarach: jakości, włączeniu i równouprawnieniu płci, transformacji ekologicznej i cyfrowej, nauczycielach i szkoleniowcach, szkolnictwie wyższym oraz wymiarze geopolitycznym. Rada ds. Edukacji UE z dnia 30 listopada 2020 r. podkreśliła znaczenie krajowych kompetencji w dziedzinie kształcenia oraz wagę poszanowania różnorodności kultur i systemów edukacji, a także zadała pytanie o "mechanizm zarządzania europejskim obszarem edukacji i proponowane na poziomie Unii cele do osiągnięcia do 2030 r." 15 .

2.7. Uzupełnieniem wcześniejszych inicjatyw politycznych był komunikat KE "Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (2021-2027). Dostosowanie kształcenia i szkolenia do epoki cyfrowej" 16 , a następnie konkluzje Rady, w których podkreślono, że edukacja cyfrowa powinna być "zorientowana na osobę uczącą się i wspierać wszystkie osoby i wszystkich obywateli w rozwijaniu osobowości i umiejętności w sposób pewny, swobodny i odpowiedzialny" 17 .

3. Uwagi ogólne

3.1. Pandemia COVID-19 wpędziła gospodarkę europejską w głęboką recesję i spowodowała wzrost stopy bezrobocia ze względu na bezprecedensowe spowolnienie gospodarki i wyzwania, przed którymi stanęły przedsiębiorstwa w czasie kryzysu. Pomimo powszechnej realizacji programów utrzymania zatrudnienia wspieranych przez instrumenty europejskie i krajowe przewiduje się, że bezrobocie w UE wzrośnie z 6,7 % w 2019 r. do 7,7 % w 2020 r. i 8,6 % w 2021 r., a następnie nieco spadnie do 8,0 % w 2022 r. (Eurostat, 5 listopada 2020 r.). Wysoka stopa bezrobocia spowodowana kryzysem związanym z pandemią COVID-19 przyczynia się do rosnącego zapotrzebowania na umiejętności oraz na podnoszenie kwalifikacji i przekwalifikowanie europejskiej siły roboczej w związku z cyfrową i ekologiczną transformacją przemysłu. Skuteczna polityka UE musi wspierać wzrost gospodarczy i odporne społeczeństwo.

3.2. Kryzys związany z pandemią COVID-19 spowodował przyspieszenie transformacji cyfrowej w dziedzinie kształcenia, w pracy i w życiu codziennym. W opinii EKES-u w sprawie Nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności podkreślono, że "wszyscy Europejczycy powinni mieć prawo dostępu do włączających i wysokiej jakości szkoleń oraz uczenia się przez całe życie w ramach sprawiedliwej transformacji oraz z uwzględnieniem zmian demograficznych. Komitet podkreśla konieczność rozwiązania problemu ubóstwa edukacyjnego, które pogłębiło się w wyniku nierównego dostępu do kształcenia i szkolenia w dobie kryzysu związanego z COVID-19" 18 . Wiedza, umiejętności i rozwój kompetencji muszą nie tylko służyć potrzebom rynku pracy i perspektywom całkowitej konkurencyjności opartej na jakości, ale także przygotowywać uczących się do bycia aktywnymi, demokratycznymi obywatelkami i obywatelami oraz przyczyniać się do zmniejszania nierówności społecznych i edukacyjnych. W tym celu, oprócz zapewnienia poprawy umiejętności cyfrowych obywatelek i obywateli UE, umiejętność korzystania z mediów cyfrowych ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, by obywatelki i obywatele byli w stanie poruszać się w dzisiejszym złożonym świecie.

3.3. Kluczowe jest, by środki polityczne na szczeblu UE i krajowym gwarantowały, że kształcenie i szkolenie są prawami człowieka i dobrem publicznym oraz respektują różnorodność kulturową Europy, oraz gwarantowały, że polityka w zakresie kształcenia i szkolenia należy do kompetencji krajowych. W ramach polityki na szczeblu unijnym i krajowym należy podjąć skuteczne kroki w celu wdrożenia Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) oraz Europejskiego filaru praw socjalnych, aby zapewnić wszystkim w każdym państwie europejskim dobrej jakości, skuteczne i włączające kształcenie i szkolenie poprzez zaangażowanie wszystkich państw członkowskich, partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w plan działania na rzecz wdrażania Europejskiego filaru praw socjalnych.

3.4. Istotne jest, aby europejski obszar edukacji wzmacniał dalszą współpracę polityczną między państwami UE i nadal stanowił platformę edukacyjną dla ministerstw, partnerów społecznych w dziedzinie edukacji i odpowiednich podmiotów społeczeństwa obywatelskiego. Skuteczne zarządzanie wymaga spójnej polityki kształcenia i szkolenia stosowanej we wszystkich sektorach edukacji, od wczesnej edukacji do uczenia się dorosłych, w tym kształcenia i szkolenia zawodowego dla wszystkich grup wiekowych, oraz połączenia polityki UE z polityką krajową/regionalną w kontekście skutecznego partnerstwa między ministerstwami, partnerami społecznymi i społeczeństwem obywatelskim w ramach trójstronnych grup politycznych.

3.5. EKES odsyła do swojej opinii w sprawie trwałego finansowania uczenia się przez całe życie i rozwoju umiejętności w kontekście niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej 19  i podkreśla, że zrównoważone inwestycje publiczne w kształcenie i szkolenie oraz skuteczne inwestycje prywatne w kształcenie i szkolenie zawodowe dla wszystkich grup wiekowych są warunkiem wstępnym powodzenia środków politycznych na rzecz włączenia społecznego i gospodarczego osób uczących się w każdym wieku oraz wsparcia dla przedsiębiorstw. Dlatego tak ważne jest, by plan odbudowy, narzędzie Next Generation EU i inne fundusze UE (np. EFS+ i fundusze na rzecz sprawiedliwej transformacji) były wykorzystywane w sposób skuteczny i konsekwentny do wspierania polityki kształcenia i szkolenia w związku z europejskim semestrem.

3.6. Nie udało się osiągnąć kilku wskaźników i standardów określonych w strategicznych ramach ET 2020, dlatego EKES z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wiele z nich zostało wzmocnionych w ramach inicjatywy europejskiego obszaru edukacji. Wskaźniki te są jednak bardzo ambitne i wymagają finansowego zaangażowania ze strony rządów. Istotne jest również wyjaśnienie terminów stosowanych jako wskaźniki przez poszczególne kraje oraz, jako standard, poprawa edukacji w zakresie zrównoważonego środowiska.

3.7. Kryzys związany z pandemią COVID-19 wyraźnie pokazał, że szkoły są niezbędne, aby uczniowie mogli rozwijać swoje kompetencje społeczne. Należy nauczać uczniów doskonalenia tych kompetencji przez całe życie poprzez umiejętność uczenia się i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym, poprzez poznawanie różnych kultur, języków, mobilność, pogłębianie wiedzy o sztuce itp. Kompetencje te są szczególnie ważne, ponieważ wiele przykładów z historii pokazuje, że kryzysy gospodarcze i finansowe przyczyniają się do nasilenia tendencji do radykalizmu. Dlatego EKES zwraca uwagę na znaczenie podjęcia działań na rzecz dalszego wdrażania Deklaracji w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja (2015) 20 , z zastosowaniem jej do osób uczących się w każdym wieku.

3.8. Aby poprawić umiejętności, kompetencje i postawy ekologiczne wszystkich osób w Europie, państwa członkowskie UE muszą połączyć politykę ochrony środowiska z polityką edukacyjną i ustanowić krajowe strategie w zakresie umiejętności i kompetencji ekologicznych. EKES zauważa 21 , że na szczeblu UE można by opracować wskaźniki i standardy dotyczące ekologicznych umiejętności i kompetencji w zakresie świadomości zmiany klimatu, odpowiedzialności za środowisko naturalne i zrównoważonego rozwoju, aby pomóc krajom we włączeniu ekologicznych umiejętności i kompetencji obejmujących podejście oparte na edukacji transformatywnej do programów nauczania od najmłodszych lat, w tym w ramach uczenia się dorosłych, jako elementu uczenia się przez całe życie.

3.9. EKES z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w Planie działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (2021-2027) skoncentrowano się na równym dostępie do narzędzi cyfrowych i internetu oraz na rozwoju kompetencji i umiejętności cyfrowych, zwłaszcza w przypadku kobiet pracujących w branżach STEM i IT. Skuteczne strategie w zakresie umiejętności i cyfryzacji na poziomie krajowym i na poziomie przedsiębiorstw powinny wspierać pracowników poprzez zapewnianie odpowiednich szkoleń wysokiej jakości. Ważne jest, aby przedsiębiorstwa otrzymywały również wsparcie w celu zapewnienia podnoszenia kwalifikacji i przekwalifikowania swoich pracowników, w szczególności w zakresie cyfryzacji ich stanowisk pracy. Jest to również zgodne z ekologiczną transformacją przemysłu - w zakresie produktów i procesów - która jest zarówno koniecznością, jak i szansą dla europejskiej przedsiębiorczości.

3.10. Poszanowanie pełnych kwalifikacji ma fundamentalne znaczenie. W kwestii doprowadzenia do automatycznego wzajemnego uznawania do 2025 r. EKES podkreśla, że wiedza, umiejętności i kompetencje muszą być uznawane z poszanowaniem wymogów edukacyjnych i zawodowych każdego państwa członkowskiego, a także należy poprawić dostęp do aktualnych informacji dla studentów i osób uczących się na temat procedur uznawania. W tym celu należy wzmocnić wdrażanie zalecenia Rady w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego 22  oraz lizbońskiej konwencji o uznawaniu kwalifikacji 23 , aby wspierać uczenie się przez całe życie dla wszystkich.

3.11. EKES z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę zawartą w Planie działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (20212027), polegającą na utworzeniu europejskiej platformy wymiany materiałów i kursów cyfrowych. Konieczne jest dostarczenie użytkownikom pełnych informacji na temat tego, czy kursy prowadzą do uzyskania pełnych czy częściowych kwalifikacji lub mikrokwalifikacji, kto waliduje i ocenia jakość kursów online, czy i w jaki sposób są one uznawane oraz w jaki sposób można je dodać do pełnych kwalifikacji. Istotne byłoby umieszczenie tych kursów w portalu Europass oraz zwrócenie szczególnej uwagi na prawa autorskie i własność materiałów online, a także na jakość i adekwatność danych kursów online.

3.12. Nauczyciele odgrywają kardynalną rolę w zapewnianiu wysokiej jakości kształcenia i szkolenia, jednak - według OECD - mniej niż jeden na pięciu nauczycieli uważa, że ich zawód jest ceniony w społeczeństwie 24 , a zawód nauczyciela jest średnio o 11 % gorzej opłacany niż inne zawody z wyższym wykształceniem 25 . Europejski obszar edukacji musi zapewnić skuteczne wsparcie nauczycielom, szkoleniowcom i innym pracownikom oświaty w celu przezwyciężenia negatywnych skutków kryzysu związanego z COVID-19.

3.13. We wszystkich krajach uczestniczących w procesie bolońskim należy wspierać inkluzywność i różnorodność wśród instytucji, studentów i nauczycieli sieci uniwersytetów europejskich, przy jednoczesnym poszanowaniu i ochronie krajowych i instytucjonalnych kompetencji w zakresie szkolnictwa wyższego.

Bruksela, dnia 27 kwietnia 2021 r.

Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Spotkanie dyrektorów generalnych ds. edukacji szkolnej, dyrektorów generalnych ds. kształcenia i szkolenia zawodowego oraz dyrektorów generalnych ds. szkolnictwa wyższego.
2 2012/C 398/01.
3 Lizbońska konwencja o uznawaniu kwalifikacji.
4 Dz.U. C 10 z 11.1.2021, s. 40.
5 COM(2017) 673 final.
6 COM(2020) 274 final.
7 COM(2020) 275 final.
8 COM(2020) 276 final.
9 COM(2020) 277 final.
10 Dz.U. C 10 z 11.1.2021, s. 40.
11 Dz.U. C 10 z 11.1.2021, s. 48.
12 Dz.U. C 56 z 16.2.2021, s. 1.
13 Dz.U. C 97 z 24.3.2020, s. 27.
14 COM(2020) 625 final.
15 Wideokonferencja ministrów edukacji, 30 listopada 2020 r. - główne ustalenia: https://www.consilium.europa.eu/en/meetings/eycs/2020/11/30/education/#.
16 COM(2020) 624 final.
17 2020/C 415/10.
18 Dz.U. C 10 z 11.1.2021, s. 40.
19 Dz.U. C 232 z 14.7.2020, s. 8.
20 Deklaracja paryska z 2015 r.
21 Dz.U. C 56 z 16.2.2021, s. 1.
22 2012/C 398/01.
23 Lizbońska konwencja o uznawaniu kwalifikacji.
24 TALIS - międzynarodowe badanie nauczania i uczenia się - OECD 2018.
25 OECD Education at a Glance 2020 [OECD - Edukacja w zarysie 2020] OECD iLibrary | Introduction: The indicators and their framework [Wstęp: wskaźniki i ramy wskaźników] (oecd-ilibrary.org).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.286.27

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Jak promować, w oparciu o kształcenie i szkolenie, z perspektywy uczenia się przez całe życie, umiejętności potrzebne Europie do stworzenia bardziej sprawiedliwego, spójnego, zrównoważonego, cyfrowego i odpornego społeczeństwa(opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji portugalskiej)
Data aktu: 16/07/2021
Data ogłoszenia: 16/07/2021