Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie zagrożeń dla bezpieczeństwa wynikających z rosnącej obecności technologicznej Chin w UE oraz możliwości podjęcia na szczeblu UE działań mających zmniejszyć te zagrożenia (2019/2575(RSP)).

Zagrożenia dla bezpieczeństwa wynikające z rosnącej obecności technologicznej Chin w UE oraz możliwości podjęcia na szczeblu UE działań mających zmniejszyć te zagrożenia

P8_TA(2019)0156

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie zagrożeń dla bezpieczeństwa wynikających z rosnącej obecności technologicznej Chin w UE oraz możliwości podjęcia na szczeblu UE działań mających zmniejszyć te zagrożenia (2019/2575(RSP))

(2021/C 23/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej 1 ,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii 2 ,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/40/UE z dnia 12 sierpnia 2013 r. dotyczącą ataków na systemy informatyczne i zastępującą decyzję ramową Rady 2005/222/WSiSW 3 ,
uwzględniając wniosek Komisji z 13 września 2017 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie "Agencji UE ds. cyberbezpieczeństwa" ENISA, uchylenia rozporządzenia (UE) nr 526/2013 oraz certyfikacji cyberbezpieczeństwa w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych ("akt ws. cyberbezpieczeństwa") (COM(2017)0477),
uwzględniając wniosek Komisji z 12 września 2018 r. dotyczący rozporządzenia ustanawiającego Europejskie Centrum Kompetencji w dziedzinie Cyberbezpieczeństwa w kwestiach Przemysłu, Technologii i Badań Naukowych (COM(2018)0630),
uwzględniając fakt, że 28 czerwca 2017 r. chińskie Zgromadzenie Przedstawicieli Ludowych przyjęło nową ustawę o wywiadzie narodowym,
uwzględniając oświadczenia Rady i Komisji z 13 lutego 2019 r. w sprawie zagrożeń dla bezpieczeństwa wynikających z rosnącej obecności technologicznej Chin w UE oraz możliwości podjęcia na szczeblu UE działań mających zmniejszyć te zagrożenia,

Wtorek, 12 marca 2019 r.

uwzględniając przyjęcie przez rząd australijski decyzji o rządowych reformach dotyczących bezpieczeństwa sektora telekomunikacji, która weszła w życie w dniu 18 września 2018 r.,
uwzględniając swoje stanowisko przyjęte 14 lutego 2019 r. w pierwszym czytaniu w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii Europejskiej 4 ,
uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie stosunków między UE a Chinami, w szczególności rezolucję z 12 września 2018 r. 5 ,
uwzględniając komunikat Komisji z 14 września 2016 r. zatytułowany "Sieć 5G dla Europy: plan działania" (COM(2016)0588),
uwzględniają swoją rezolucję z 1 czerwca 2017 r. w sprawie łączności internetowej na rzecz wzrostu gospodarczego, konkurencyjności i spójności: europejskie społeczeństwo gigabitowe i 5G 6 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) 7 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę", zmieniające rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 8 ,
uwzględniając wniosek Komisji z 6 czerwca 2018 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Cyfrowa Europa" na lata 2021-2027 (COM(2018)0434),
uwzględniając art. 123 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że UE musi realizować program na rzecz cyberbezpieczeństwa, aby wykorzystać swój potencjał i zająć czołową pozycję w tym obszarze oraz wykorzystać ją z korzyścią dla swojego przemysłu;
B.
mając na uwadze, że słabe punkty w zabezpieczeniach sieci 5G można wykorzystać do zakłócenia funkcjonowania systemów informatycznych, co może potencjalnie spowodować poważne szkody w gospodarce na szczeblu europejskim i krajowym; mając na uwadze, że zminimalizowanie ryzyka wymaga podejścia opartego na analizie ryzyka w całym łańcuchu wartości;
C.
mając na uwadze, że sieć 5G będzie podstawą naszej infrastruktury cyfrowej, rozszerzy możliwości połączenia różnych urządzeń z siecią (internet rzeczy itp.) oraz przyniesie nowe korzyści i możliwości społeczeństwu i przedsiębiorstwom w wielu dziedzinach, w tym w krytycznych sektorach gospodarki, np. w transporcie, energetyce, służbie zdrowia, finansach, telekomunikacji, obronności, sektorze kosmicznym i sektorze bezpieczeństwa;
D.
mając na uwadze, że stworzenie odpowiedniego mechanizmu reagowania na wyzwania dotyczące bezpieczeństwa umożliwiłoby UE aktywne działanie w wyznaczaniu standardów sieci 5G;
E.
mając na uwadze podnoszone obawy dotyczące sprzedawców sprzętu z państw trzecich, mogących zagrażać bezpieczeństwu UE z powodu przepisów obowiązujących w państwach pochodzenia, zwłaszcza w związku z przyjęciem chińskiej ustawy o bezpieczeństwie państwowym, która zobowiązuje wszystkich obywateli, przedsiębiorstwa i inne podmioty do współpracy z państwem w ochronie bezpieczeństwa państwowego, w powiązaniu z bardzo szeroką definicją bezpieczeństwa narodowego; mając na uwadze, że nie ma gwarancji, że obowiązki te nie są stosowane eksterytorialnie, a także mając na uwadze, że ustawy chińskie spotkały się z różnymi reakcjami w różnych państwach, począwszy od przeprowadzenia ocen stanu bezpieczeństwa, a skończywszy na wprowadzeniu całkowitego zakazu;
F.
mając na uwadze, że w grudniu 2018 r. czeski krajowy organ ds. cyberbezpieczeństwa wydał ostrzeżenie przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa stwarzanymi przez technologie dostarczane przez chińskie przedsiębiorstwa Huawei i ZTE; mając na uwadze, że następnie w styczniu 2019 r. czeskie organy podatkowe wykluczyły Huawei z przetargu na utworzenie portalu służb podatkowych;
G.
mając na uwadze, że potrzebne jest szczegółowe dochodzenie, by wyjaśnić, czy dane urządzenia lub dostawcy stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa ze względu na takie elementy jak umożliwiające dostęp do systemu luki w zabezpieczeniach (backdoor);
H.
mając na uwadze, że rozwiązania należy koordynować i analizować na szczeblu UE, by uniknąć różnic w poziomie bezpieczeństwa i potencjalnych luk w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, a koordynacja na szczeblu światowym jest konieczna, by móc zdecydowanie reagować;
I.
mając na uwadze, że korzyści płynące z jednolitego rynku wiążą się z obowiązkiem przestrzegania unijnych norm i przepisów, a także mając na uwadze, że dostawcy nie powinni być traktowani odmiennie w zależności od państwa pochodzenia;
J.
mając na uwadze, że rozporządzenie w sprawie monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które powinno wejść w życie pod koniec 2020 r., zwiększa zdolność państw członkowskich do monitorowania inwestycji zagranicznych na podstawie kryteriów dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ustanawia mechanizm współpracy pozwalający Komisji i państwom członkowskim współpracować przy ocenie zagrożeń dla bezpieczeństwa, w tym cyberbezpieczeństwa, stwarzanych przez newralgiczne inwestycje zagraniczne, i obejmujący również projekty i programy leżące w interesie Unii, np. transeuropejskie sieci telekomunikacyjne i program "Horyzont 2020";
1.
uważa, że Unia musi odegrać pierwszoplanową rolę w dziedzinie cyberbezpieczeństwa dzięki wspólnemu podejściu skutecznie i wydajnie wykorzystującemu specjalistyczną wiedzę UE, państw członkowskich i przemysłu, ponieważ mozaika rozbieżnych decyzji krajowych miałaby szkodliwy wpływ na jednolity rynek cyfrowy;
2.
wyraża głębokie zaniepokojenie niedawnymi doniesieniami, zgodnie z którymi sprzęt 5G tworzony przez chińskie przedsiębiorstwa może mieć wbudowane luki w zabezpieczeniach (typu backdoor) umożliwiające producentom i organom nieuprawniony dostęp do danych prywatnych i danych osobowych oraz do połączeń telekomunikacyjnych z UE;
3.
jest równie zaniepokojony możliwością występowania istotnych słabych punktów w zabezpieczeniach sprzętu 5G opracowanego przez tych producentów, gdyż sprzęt taki może być potencjalnie instalowany w związku z wdrażaniem sieci 5G w nadchodzących latach;
4.
podkreśla, że skutki dla bezpieczeństwa sieci i sprzętu są podobne na całym świecie, i wzywa UE do wyciągnięcia wniosków z dostępnych doświadczeń, aby móc zapewnić najwyższe normy cyberbezpieczeństwa; apeluje do Komisji o opracowanie strategii, która pozwoli Europie zająć czołową pozycję w dziedzinie technologii cyberbezpieczeństwa i będzie mieć na celu zmniejszenie zależności Europy od zagranicznych technologii w dziedzinie cyberbezpieczeństwa; jest zdania, że we wszystkich przypadkach, gdy nie można zagwarantować zgodności z wymogami bezpieczeństwa, należy zastosować odpowiednie środki;
5.
wzywa państwa członkowskie do informowania Komisji o wszelkich środkach krajowych, jakie zamierzają podjąć, by zapewnić skoordynowaną reakcję Unii i zagwarantować najwyższe normy cyberbezpieczeństwa w całej Unii, oraz przypomina, że należy powstrzymać się od wprowadzania nieproporcjonalnych środków jednostronnych, które prowadziłyby do fragmentacji jednolitego rynku;
6.
ponownie podkreśla, że wszelkie podmioty dostarczające sprzęt lub usługi w UE, niezależnie od państwa pochodzenia, muszą wypełniać obowiązki dotyczące praw podstawowych oraz przestrzegać prawa UE i państw członkowskich, w tym przepisów o ochronie prywatności, ochronie danych i cyberbezpieczeństwie;
7.
wzywa Komisję do przeprowadzenia oceny solidności przepisów Unii, by rozwiać obawy dotyczące występowania w sektorach strategicznych i infrastrukturze podstawowej urządzeń zawierających luki w zabezpieczeniach; wzywa Komisję do przedstawienia inicjatyw, w tym - w stosownych przypadkach - wniosków ustawodawczych, by na czas usunąć wszelkie braki stwierdzone, odkąd w Unii zapoczątkowano proces stałego identyfikowania i eliminowania problemów w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz zwiększania odporności UE pod względem cyberbezpieczeństwa;
8.
wzywa państwa członkowskie, które nie transponowały jeszcze w pełni dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji, aby zrobiły to niezwłocznie, oraz wzywa Komisję do ścisłego monitorowania procesu transpozycji, by zapewnić właściwe stosowanie i egzekwowanie przepisów dyrektywy oraz lepszą ochronę obywateli europejskich przed zewnętrznymi i wewnętrznymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa;
9.
apeluje do Komisji i państw członkowskich o zapewnienie właściwego stosowania mechanizmów sprawozdawczych wprowadzonych w dyrektywie w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji; zwraca uwagę, że Komisja i państwa członkowskie powinny podejmować szczegółowe działania następcze w stosunku do wszelkich incydentów dotyczących bezpieczeństwa lub niewłaściwych reakcji dostawców, by wyeliminować wykryte luki;
10.
wzywa Komisję, by przeanalizowała potrzebę dalszego rozszerzania zakresu dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji na inne sektory i usługi krytyczne nieobjęte szczegółowymi przepisami sektorowymi;
11.
przyjmuje z zadowoleniem i popiera osiągnięte porozumienie dotyczące aktu ws. cyberbezpieczeństwa i wzmocnienia mandatu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA), by lepiej wspierać państwa członkowskie w przeciwdziałaniu zagrożeniom i atakom w dziedzinie cyberbezpieczeństwa;
12.
wzywa Komisję, by upoważniła agencję ENISA do priorytetowego traktowania prac nad systemem certyfikacji sprzętu 5G w celu zapewnienia wdrożenia sieci 5G w Unii zgodnej z najwyższymi normami bezpieczeństwa i odpornej na występowanie luk w zabezpieczeniach typu backdoor i innych słabych punktów mogących zagrażać bezpieczeństwu sieci telekomunikacyjnych UE i usług zależnych; zaleca zwrócenie szczególnej uwagi na powszechnie stosowane procesy, produkty i oprogramowanie, które ze względu na samą skalę zastosowania mają istotny wpływ na codzienne życie obywateli i gospodarkę;
13.
z dużym zadowoleniem przyjmuje wnioski dotyczące centrów kompetencji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa i sieci krajowych ośrodków koordynacji, mających wspierać UE w utrzymaniu i rozwoju zdolności technologicznych i przemysłowych w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, niezbędnych do zabezpieczenia jednolitego rynku cyfrowego UE; przypomina jednak, że certyfikacja nie powinna wykluczać monitorowania łańcucha dostaw przez właściwe organy i operatorów w celu zapewnienia integralności i bezpieczeństwa urządzeń działających w krytycznych środowiskach i sieciach telekomunikacyjnych;
14.
przypomina, że cyberbezpieczeństwo wymaga zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa; apeluje o tworzenie sieci bezpiecznych domyślnie i już w fazie projektowania; wzywa państwa członkowskie, by wraz z Komisją przeanalizowały wszelkie dostępne środki mające zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa;
15.
wzywa Komisję i państwa członkowskie, by we współpracy z agencją ENISA opracowały wytyczne dotyczące metod zwalczania cyberzagrożeń i eliminowania słabych punktów przy zamawianiu sprzętu 5G, na przykład przez zakup różnorodnych urządzeń od różnych dostawców lub wprowadzenie wieloetapowych procedur udzielania zamówień;
16.
potwierdza swoje stanowisko w sprawie programu "Cyfrowa Europa" nakładającego wymogi dotyczące bezpieczeństwa i przewidującego nadzór Komisji nad podmiotami mającymi siedzibę w UE, lecz kontrolowanymi z państw trzecich, zwłaszcza w odniesieniu do działań związanych z cyberbezpieczeństwem;
17.
wzywa państwa członkowskie do zagwarantowania, że instytucje publiczne i przedsiębiorstwa prywatne uczestniczące w zapewnianiu właściwego funkcjonowania sieci infrastruktury krytycznej, np. w telekomunikacji, energetyce, służbie zdrowia i systemach socjalnych, będą wykonywać stosowne oceny i analizy ryzyka z uwzględnieniem zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych konkretnie z cechami technicznymi danego systemu lub z zależnością od zewnętrznych dostawców technologii w odniesieniu do sprzętu i oprogramowania;
18.
przypomina, że obecne przepisy dotyczące usług telekomunikacyjnych zobowiązują państwa członkowskie do zapewnienia, że operatorzy sieci telekomunikacyjnych przestrzegają wymogu integralności i dostępności publicznych sieci łączności elektronicznej, w tym - w stosownych przypadkach - pełnego szyfrowania transmisji; podkreśla, że zgodnie z Europejskim kodeksem łączności elektronicznej państwa członkowskie mają bardzo szerokie uprawnienia do badania produktów na rynku UE i stosowania dużego zakresu środków zaradczych w razie niezgodności z przepisami;
19.
wzywa Komisję i państwa członkowskie, by uznały bezpieczeństwo za obowiązkowy element wszystkich procedur udzielania zamówień publicznych na stosowną infrastrukturę zarówno na szczeblu UE, jak i na szczeblu krajowym;
20.
przypomina państwom członkowskim, że według przepisów UE, zwłaszcza dyrektywy 2013/40/UE dotyczącej ataków na systemy informatyczne, mają obowiązek nakładać sankcje na osoby prawne, które dopuściły się takich przestępstw jak ataki na tego rodzaju systemy; podkreśla, że państwa członkowskie powinny również korzystać z możliwości nakładania na te osoby prawne innych sankcji, np. tymczasowego lub trwałego zakazu prowadzenia działalności gospodarczej;
21.
wzywa państwa członkowskie, agencje ds. cyberbezpieczeństwa, operatorów telekomunikacyjnych, producentów i dostawców usług w dziedzinie infrastruktury krytycznej, by zgłaszali Komisji i agencji ENISA wszelkie dowody na istnienie luk w zabezpieczeniach typu backdoor i innych poważnych luk mogących zagrozić integralności i bezpieczeństwu sieci telekomunikacyjnych lub naruszać prawo Unii i prawa podstawowe; oczekuje od krajowych organów ochrony danych i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych przeprowadzenia dogłębnej analizy przesłanek wskazujących na naruszenie ochrony danych przez zewnętrznych sprzedawców oraz nakładania odpowiednich kar i sankcji zgodnie z europejskim prawem w dziedzinie ochrony danych;
22.
z zadowoleniem przyjmuje wejście w życie rozporządzenia ustanawiającego ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych pod względem bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz podkreśla, że w rozporządzeniu tym po raz pierwszy wprowadzono wykaz dziedzin i czynników, w tym komunikacji i cyberbezpieczeństwa, istotnych dla bezpieczeństwa i porządku publicznego na szczeblu UE;
23.
wzywa Radę do przyspieszenia prac nad wnioskiem w sprawie rozporządzenia o prywatności elektronicznej;
24.
ponownie podkreśla, że UE musi wspierać cyberbezpieczeństwo w całym łańcuchu wartości, od badań naukowych po wdrażanie i wykorzystanie kluczowych technologii, rozpowszechniać istotne informacje oraz propagować higienę cyberbezpieczeństwa i wspierać programy nauczania obejmujące cyberbezpieczeństwo, a ponadto uważa, że skutecznym narzędziem w tej dziedzinie będzie m.in. program "Cyfrowa Europa";
25.
wzywa Komisję i państwa członkowskie do podjęcia niezbędnych działań, w tym przyjęcia solidnych programów inwestycyjnych, w celu stworzenia w UE środowiska sprzyjającego innowacyjności, które powinno być dostępne dla wszystkich przedsiębiorstw gospodarki cyfrowej UE, w tym dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP); apeluje ponadto, by środowisko takie umożliwiało sprzedawcom europejskim opracowywanie nowych produktów, usług i technologii, umożliwiających im konkurencyjność;
26.
wzywa Komisję i państwa członkowskie, by uwzględniły powyższe wnioski w zbliżających się rozmowach o przyszłej strategii UE-Chiny, jako warunki utrzymania konkurencyjności UE oraz zapewnienia bezpieczeństwa jej infrastruktury cyfrowej;
27.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
1 Dz.U. L 321 z 17.12.2018, s. 36.
2 Dz.U. L 194 z 19.7.2016, s. 1.
3 Dz.U. L 218 z 14.8.2013, s. 8.
4 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0121.
5 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0343.
6 Dz.U. C 307 z 30.8.2018, s. 144.
7 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
8 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 129.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.23.2

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie zagrożeń dla bezpieczeństwa wynikających z rosnącej obecności technologicznej Chin w UE oraz możliwości podjęcia na szczeblu UE działań mających zmniejszyć te zagrożenia (2019/2575(RSP)).
Data aktu: 12/03/2019
Data ogłoszenia: 21/01/2021