Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132

(2020/C 426/02)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2020 r.)

I.
WPROWADZENIE

W dniu 28 listopada 2016 r. Komisja przekazała Radzie wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012 i (UE) 2015/2365 ("rozporządzenie"). Głównym celem wniosku jest ustanowienie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych (CCP), co zapewni, by zarówno CCP, jak i organy krajowe w UE dysponowały środkami pozwalającymi na zdecydowane działania w sytuacji, gdy dany CCP znajdzie się w trudnej sytuacji lub stanie w obliczu upadłości.

W dniu 27 marca 2019 r. Parlament Europejski przyjął stanowisko w pierwszym czytaniu dotyczące rozporządzenia w sprawie działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do CCP.

W Radzie Grupa Robocza ds. Usług Finansowych analizowała proponowane rozporządzenie w trakcie szeregu posiedzeń, które odbyły się podczas różnych prezydencji.

W dniu 4 grudnia 2019 r. Komitet Stałych Przedstawicieli w Radzie uzgodnił mandat do negocjacji Rady z Parlamentem Europejskim.

W dniu 23 czerwca 2020 r. Parlament Europejski i prezydencja Rady osiągnęły ostateczny kompromis, który pozwolił na zamknięcie negocjacji.

W dniu 2 września 2020 r. Komisja Gospodarcza i Monetarna (ECON) Parlamentu Europejskiego zatwierdziła wynik negocjacji trójstronnych. Przewodnicząca komisji ECON tego samego dnia skierowała do prezydencji Rady pismo, w którym stwierdziła, że jeżeli Rada przyjmie uzgodniony tekst (z zastrzeżeniem jego weryfikacji prawno-językowej) w stanowisku w pierwszym czytaniu, wówczas ona zaleci zgromadzeniu plenarnemu Parlamentu, by w drugim czytaniu przyjęło to stanowisko Rady w pierwszym czytaniu.

W dniu 12 października 2020 r. Rada osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie uzgodnionego tekstu przed jego weryfikacją prawnojęzykową.

Uwzględniając powyższe porozumienie i w następstwie weryfikacji prawnojęzykowej, Rada przyjęła swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 17 listopada 2020 r., zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą określoną w art. 294 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

II.
CEL

Rynki finansowe mają decydujące znaczenie dla funkcjonowania nowoczesnych gospodarek. W celu usprawnienia funkcjonowania jednolitego rynku usług finansowych istotne jest wprowadzenie procedur zapewniających, aby w przypadku gdy instytucja finansowa lub infrastruktura rynku finansowego znajdą się w trudnej sytuacji finansowej lub na progu upadłości, zdarzenie takie nie destabilizowało całego rynku finansowego ani nie hamowało wzrostu szeroko rozumianej gospodarki. CCP są kluczowymi elementami globalnych rynków finansowych, którzy pośredniczą pomiędzy uczestnikami, pełniąc rolę nabywcy dla każdego sprzedawcy oraz sprzedawcy dla każdego nabywcy, i którzy odgrywają zasadniczą rolę w przetwarzaniu transakcji finansowych i zarządzaniu ekspozycjami z tytułu różnych ryzyk związanych z takimi transakcjami.

Integracja rynków finansowych Unii Europejskiej spowodowała, że CCP ewoluowali od zaspokajania głównie potrzeb krajowych i obsługi rynków krajowych do pełnienia roli węzłów krytycznych na rynkach finansowych Unii Europejskiej w szerszym kontekście. Ponieważ znaczna część ryzyka finansowego związanego z systemem finansowym Unii Europejskiej jest przetwarzana przez CCP i skoncentrowana w CCP w imieniu członków rozliczających i ich klientów, istotne znaczenie - zarówno dla usług krajowych, jak i transgranicznych - ma skuteczna regulacja i solidny nadzór nad CCP.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji już nakłada na CCP wymóg przestrzegania wysokich standardów ostrożnościowych, organizacyjnych i standardów prowadzenia działalności. Właściwym organom powierzono zadanie pełnego nadzoru nad działalnością CCP. Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 przyczyniło się do zwiększenia odporności CCP i szerzej rozumianych rynków finansowych na dużą gamę ryzyk przetwarzanych przez CCP i koncentrowanych w CCP.

Żaden system zasad i praktyk nie jest jednak w stanie zapobiec sytuacji, w której istniejące zasoby nie są odpowiednie do zarządzania ryzykami ponoszonymi przez CCP, w tym w sytuacji co najmniej jednego zdarzenia niewykonania zobowiązania przez członków rozliczających lub kombinacji zdarzenia lub zdarzeń niewykonania zobowiązania przez członków rozliczających oraz innych strat finansowych. W obliczu scenariusza zakładającego poważne trudności finansowe lub zbliżającą się upadłość instytucje finansowe, w tym CCP, powinny, co do zasady, nadal podlegać standardowemu postępowaniu upadłościowemu. Ze względu na to, że standardowe procedury upadłościowe stosowane w odniesieniu do przedsiębiorstw nie są jednak w stanie zapewnić wystarczająco szybkiej interwencji lub nadać odpowiedni priorytet zachowaniu ciągłości krytycznych funkcji CCP w celu zachowania stabilności finansowej, konieczne jest stworzenie dla CCP specjalnych ram restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Celem tych ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest zapewnienie, aby CCP określili środki wyjścia z trudnej sytuacji finansowej, utrzymania funkcji krytycznych CCP, który znajduje się na progu upadłości lub jest zagrożony upadłością, przy jednoczesnej likwidacji pozostałej działalności w ramach standardowego postępowania upadłościowego, a także zachowania stabilności finansowej, przy jednoczesnym uniknięciu znaczących negatywnych skutków dla systemu finansowego i jego zdolności do obsługi gospodarki realnej oraz zminimalizowaniu kosztów upadłości CCP dla podatników. Ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dodatkowo zwiększą gotowość CCP i organów krajowych do łagodzenia napięć finansowych oraz zapewnią organom krajowym i Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) dalszy wgląd w przygotowania CCP do scenariuszy warunków skrajnych. Ramy te zapewnią również organom krajowym uprawnienia do przygotowania się na potencjalną restrukturyzację i uporządkowaną likwidację CCP oraz zajęcia się pogarszającą się sytuacją CCP w sposób skoordynowany, przyczyniając się tym samym do sprawnego funkcjonowania rynków finansowych.

III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
a)
Zakres zastosowania rozporządzenia

W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu określa się zasady i procedury dotyczące naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji kontrahentów centralnych, którzy uzyskali zezwolenie zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012, oraz zasady dotyczące uzgodnień z państwami trzecimi w dziedzinie naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP.

b)
Organy, kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Każde państwo członkowskie wyznaczy co najmniej jeden organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, który będzie uprawniony do stosowania instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wykonywania uprawnień w zakresie prowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Na organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji państwa członkowskie wyznaczą krajowe banki centralne, właściwe ministerstwa, organy administracji publicznej lub inne organy, którym powierzono uprawnienia w zakresie administracji publicznej. Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji muszą posiadać wiedzę specjalistyczną, zasoby i możliwości operacyjne do stosowania środków restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz do wykonywania przysługujących im uprawnień z zachowaniem szybkości i elastyczności niezbędnych do osiągnięcia celów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Należy wprowadzić odpowiednie uzgodnienia strukturalne w celu uniknięcia konfliktu interesów między funkcjami powierzonymi organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z rozporządzeniem a wszystkimi innymi funkcjami powierzonymi temu organowi. Należy w szczególności zapewnić skuteczną niezależność działania między funkcjami nadzorczymi a funkcjami dotyczącymi restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Wymogi te nie wykluczają tego, że podległość służbowa może zbiegać się na najwyższym poziomie organizacji, która obejmuje poszczególne funkcje lub organy, ani tego, że personel dysponujący odpowiednią wiedzą fachową może, na wcześniej ustalonych warunkach, wykonywać również inne funkcje. Każde państwo członkowskie wyznaczy także jedno ministerstwo odpowiedzialne za wykonywanie funkcji powierzonych właściwemu ministerstwu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Aby zapewnić właściwemu ministerstwu państwa członkowskiego ostatnie słowo w odniesieniu do decyzji organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które mają bezpośrednie skutki fiskalne lub konsekwencje systemowe mogące prowadzić do bezpośrednich skutków fiskalnych, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest zobowiązany uzyskać zgodę właściwego ministerstwa, chyba że prawo krajowe stanowi inaczej.

Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji danego CCP ustanowi kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, będzie nim zarządzał i mu przewodniczył celem realizacji zadań przewidzianych w rozporządzeniu, oraz zapewni współpracę i koordynację działań z organami, które są członkami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i, w stosownych przypadkach, współpracę z właściwymi organami i organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w państwach trzecich. Organy państw członkowskich, na których stabilność finansową mogłaby mieć wpływ upadłość danego CCP, w tym właściwe organy klientów członków rozliczających danego CCP, powinny mieć możliwość uczestniczenia w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w oparciu o dokonaną przez nich ocenę wpływu, jaki restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja danego CCP mogłaby mieć na stabilność finansową ich odnośnego państwa członkowskiego.

Organy państw członkowskich, które uczestniczą w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w oparciu o taką ocenę, są członkami bez prawa głosu i są również uprawnione do wnoszenia wkładu w ustalanie porządku obrad posiedzeń kolegium, w szczególności poprzez dodawanie punktów do porządku obrad posiedzenia. Aby zapewnić konsekwentne i spójne funkcjonowanie kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w całej Unii, Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) opracuje projekty regulacyjnych standardów technicznych w celu określenia treści pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Na potrzeby przygotowywania decyzji powierzonych ESMA na mocy rozporządzenia, ESMA utworzy komitet ESMA ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w skład którego wejdą wyznaczone organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i w którym organy określone w art. 4 pkt 2) ppkt (i) oraz (v) rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 będą uczestniczyć w charakterze obserwatorów. ESMA zapewnia strukturalne oddzielenie komitetu ESMA ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji od innych swoich funkcji. Do celów rozporządzenia, ESMA powinien współpracować z Europejskim Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) oraz Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB) w ramach Wspólnego Komitetu Europejskich Urzędów Nadzoru.

Kluczowe znaczenie ma to, by organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, właściwe organy i ESMA współpracowały ze sobą i terminowo przekazywały sobie nawzajem wszystkie informacje istotne dla wykonywania ich zadań wynikających z rozporządzenia.

Przy podejmowaniu decyzji przez właściwe organy, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz ESMA uwzględnia się szereg ogólnych zasad określonych w rozporządzeniu, w tym potrzebę unikania w miarę możliwości wykorzystywania nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego oraz to, by jego ewentualne wykorzystanie miało miejsce tylko w ostateczności, potrzebę zrównoważenia interesów różnych zainteresowanych stron danego CCP, a także potrzebę zapewnienia przejrzystości względem organów państw członkowskich oraz ich udziału w przypadku, gdy proponowana decyzja lub działanie mogłyby mieć skutki dla stabilności finansowej lub zasobów fiskalnych.

c)
Planowanie naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

CCP będą zobowiązani sporządzać i utrzymywać plany naprawy przewidujące środki podejmowane zarówno w przypadku zdarzeń niewykonania zobowiązania, jak i zdarzeń niezwiązanych z niewykonaniem zobowiązania, a także w przypadku kombinacji obu tych opcji, w celu przywrócenia dobrej sytuacji finansowej tych CCP oraz umożliwienia im dalszego świadczenia funkcji krytycznych w przypadku znaczącego pogorszenia się ich sytuacji finansowej lub ryzyka naruszenia wymogów kapitałowych i ostrożnościowych nałożonych na nich na mocy rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Taki plan będzie obejmował ramy wskaźników opartych na profilu ryzyka CCP określające okoliczności, w jakich podejmowane są środki w ramach planu naprawy, jak również odpowiednie uzgodnienia na potrzeby regularnego monitorowania wskaźników. Rozporządzenie określa zarówno minimalną treść planów naprawy CCP, jak i wymogi, które takie plany naprawy muszą spełniać, w tym wymóg, zgodnie z którym plany naprawy nie powinny zakładać żadnego dostępu do nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego ani otrzymywania takiego wsparcia. W celu zapewnienia odpowiednich zachęt do ostrożnego zarządzania ryzykiem, CCP musi wykorzystać - w przypadku zdarzenia niewykonania zobowiązania lub zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania - dodatkową kwotę swoich prefinansowanych własnych zasobów celowych. Kwota ta nie może być niższa niż 10 % ani wyższa niż 25 % wymogów kapitałowych opartych na ryzyku obliczonych zgodnie z art. 16 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/ 2012. Aby spełnić ten wymóg, CCP może wykorzystać kwotę kapitału, który posiada, w uzupełnieniu swoich minimalnych wymogów kapitałowych, na potrzeby przestrzegania progu powodującego obowiązek zgłoszenia, o którym mowa w akcie delegowanym przyjętym na podstawie art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. W ścisłej współpracy z EUNB i po konsultacji z ESBC, ESMA opracuje projekt regulacyjnych standardów technicznych w celu określenia metody obliczania i utrzymania dodatkowej kwoty prefinansowanych własnych zasobów celowych, która ma być wykorzystana.

CCP będą zobowiązani do przedłożenia, bez zbędnej zwłoki, swoich planów naprawy właściwemu organowi - który z kolei przekaże każdy plan kolegium organów nadzoru przewidzianemu w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 - oraz organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przeanalizuje plan naprawy w celu zidentyfikowania wszelkich środków, które mogą negatywnie wpłynąć na możliwość przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP. W przypadku zidentyfikowania takich środków organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informuje o nich właściwy organ oraz wydaje właściwemu organowi zalecenia dotyczące sposobów zajęcia się takimi środkami. Właściwy organ dokona przeglądu planu naprawy i oceni, w jakim stopniu spełnia on wymogi określone w rozporządzeniu w ramach procedury koordynacji z kolegium organów nadzoru oraz z myślą o wypracowaniu wspólnej decyzji.

Jeżeli zwykła większość członków posiadających prawo głosu nie zgadza się z propozycją właściwego organu dotyczącą wspólnej decyzji, sprawę - w konkretnych kwestiach - można skierować do ESMA. Na wniosek właściwego organu w ramach kolegium organów nadzoru ESMA może również udzielić kolegium organów nadzoru wsparcia w wypracowaniu wspólnej decyzji.

Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla danego CCP, po konsultacji z właściwym organem i w porozumieniu z kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji sporządzi plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla danego CCP. Plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będzie przewidywał działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może podjąć w przypadkach, gdy CCP spełnia warunki uruchomienia procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określone zostaną także okoliczności i różne scenariusze dotyczące stosowania instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wykonywania uprawnień w zakresie prowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W planie wprowadzone zostanie wyraźne rozróżnienie, w szczególności za pomocą różnych scenariuszy, między upadłością spowodowaną zdarzeniami niewykonania zobowiązania, zdarzeniami niezwiązanymi z niewykonaniem zobowiązania oraz kombinacją obu tych opcji, a także między różnymi rodzajami zdarzeń niezwiązanych z niewykonaniem zobowiązania. Plan restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie zakłada nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego ani awaryjnego wsparcia płynnościowego udzielanego przez bank centralny, w tym wsparcia płynnościowego udzielanego przez bank centralny na niestandardowych warunkach dotyczących zabezpieczenia, terminu i stóp procentowych. Rozporządzenie określa minimalną treść planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz upoważnia ESMA do opracowania projektów regulacyjnych standardów technicznych w celu doprecyzowania treści planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

CCP współpracują w zakresie sporządzania planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przekazują swojemu organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, bezpośrednio albo za pośrednictwem właściwego dla nich organu, wszelkie informacje niezbędne do sporządzenia i wdrożenia tych planów. CCP prowadzi terminową wymianę informacji z właściwymi dla siebie organami w celu ułatwienia oceny profili ryzyka CCP oraz wzajemnych powiązań z innymi infrastrukturami rynku finansowego, innymi instytucjami finansowymi i systemem finansowym w ogóle. Właściwe organy przekazują informacje kolegium organów nadzoru, jeżeli uznają dane informacje za istotne.

Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przekazuje kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji projekt planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a kolegium wypracowuje wspólną decyzję w sprawie przedmiotowego planu w ramach procedury koordynacji. Jeżeli zwykła większość członków posiadających prawo głosu nie zgadza się z propozycją organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dotyczącą wspólnej decyzji, sprawę można skierować do ESMA. Na wniosek organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ESMA może również udzielić kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wsparcia w wypracowaniu wspólnej decyzji.

W przypadku gdy wspólna decyzja zostanie podjęta, a dowolny organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub właściwe ministerstwo stwierdzą, że przedmiot sporu wpływa na obowiązki fiskalne danego państwa członkowskiego, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP rozpoczyna ponowną ocenę planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w porozumieniu z kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i po konsultacji z właściwym organem, ocenia, na ile możliwe jest przeprowadzenie skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP. Uznaje się, że przeprowadzenie skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP jest możliwe, jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uzna, że wykonalna i wiarygodna jest albo likwidacja tego podmiotu w ramach standardowego postępowania upadłościowego, albo jego restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja poprzez zastosowanie instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wykonanie uprawnień w zakresie prowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości funkcji krytycznych CCP oraz unikaniu wszelkiego użycia nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego i, w możliwie największym zakresie - wszelkich znaczących negatywnych skutków dla systemu finansowego, a także możliwości powstania niesłusznie niekorzystnej sytuacji dla odnośnych zainteresowanych stron. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w porozumieniu z kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ocenia możliwość przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jednocześnie ze sporządzeniem i aktualizacją planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Rozporządzenie określa procedury ograniczania lub usuwania przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a także szczególną procedurę koordynacji z kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w celu ograniczenia lub usunięcia przeszkód w możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, z myślą o wypracowaniu wspólnej decyzji. Jeżeli zwykła większość członków posiadających prawo głosu nie zgadza się z propozycją organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dotyczącą wspólnej decyzji, sprawę można skierować do ESMA. Na wniosek organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji danego CCP, ESMA może również udzielić kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wsparcia w wypracowaniu wspólnej decyzji.

d)
Wczesna interwencja

W celu zachowania stabilności finansowej konieczne jest, by właściwe organy były w stanie zaradzić pogorszeniu sytuacji finansowej i gospodarczej CCP, zanim ten znajdzie się w sytuacji, w której organy nie będą miały innej alternatywy niż przeprowadzić jego restrukturyzację i uporządkowaną likwidację lub - jeżeli środki naprawcze mogą okazać się szkodliwe dla ogólnej stabilności finansowej - zalecić CCP zmianę tych środków naprawczych. W związku z powyższym właściwym organom należy przyznać uprawnienia do podjęcia wczesnej interwencji w celu uniknięcia lub zminimalizowania negatywnych skutków dla stabilności finansowej lub dla interesów różnych zainteresowanych stron, które to skutki mogłyby wynikać z wdrożenia przez CCP pewnych środków. Uprawnienia do podjęcia wczesnej interwencji należy powierzyć właściwym organom oprócz ich uprawnień przewidzianych w przepisach krajowych państw członkowskich lub określonych w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

Uprawnienia do podjęcia wczesnej interwencji powinny obejmować uprawnienie do ograniczenia lub zakazania wszelkich wynagrodzeń z tytułu kapitału własnego i instrumentów traktowanych jak kapitał własny, łącznie z wypłatą dywidend i skupem akcji własnych przez CCP, w możliwie najszerszym zakresie bez wywoływania zdarzenia niewykonania zobowiązania. Uprawnienia do podjęcia wczesnej interwencji powinny także obejmować uprawnienie do ograniczenia, zakazania lub zamrożenia wszelkich wypłat zmiennych składników wynagrodzenia, zdefiniowanych w polityce wynagrodzeń prowadzonej przez CCP, uznaniowych świadczeń emerytalnych lub pakietów odpraw dla kierownictwa wyższego szczebla. W ramach uprawnień do podjęcia wczesnej interwencji i zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa krajowego właściwy organ powinien mieć możliwość powołania tymczasowego zarządcy albo po to, by zastąpić zarząd i kierownictwo wyższego szczebla danego CCP, albo do celów tymczasowej współpracy z tym zarządem i kierownictwem.

Rozporządzenie wprowadza również szczególne uzgodnienia dotyczące rekompensat dla członków rozliczających, jeżeli CCP objęty procesem naprawy w wyniku zdarzenia niezwiązanego z niewykonaniem zobowiązania stosuje uzgodnienia i środki służące zmniejszeniu wartości wszelkich zysków kapitałowych wypłacanych przez CCP na rzecz wykonujących zobowiązania członków rozliczających zgodnie z odnośnym planem naprawy, w wyniku czego nie został objęty restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją. W tym konkretnym przypadku organ właściwy dla CCP może nałożyć wymóg, by CCP zrekompensował członkom rozliczającym straty za pośrednictwem płatności gotówkowych lub, w stosownych przypadkach, może nałożyć na CCP wymóg wyemitowania instrumentów uznających roszczenie z tytułu przyszłych zysków CCP. Ta możliwość rekompensaty na rzecz wykonujących zobowiązania członków rozliczających nie ma zastosowania do poniesionych przez nich strat będących przedmiotem zobowiązania umownego na etapie zarządzania niewykonaniem zobowiązania lub na etapie naprawy. W celu zapewnienia równoważnej ochrony klientom takich członków rozliczających, rozporządzenie przewiduje, że w przypadku gdy wykonujący zobowiązania członkowie rozliczający przenieśli nadwyżkę strat na swoich klientów, członkowie ci są zobowiązani do przekazywania swoim klientom płatności otrzymywanych przez CCP, w zakresie, w jakim rekompensowane straty wynikają z pozycji klientów.

e)
Restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja

Jeżeli CCP spełnia warunki uruchomienia procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, rozporządzenie zapewnia organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP ujednolicony zestaw instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz uprawnień w zakresie prowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Uprawnienia te powinny obejmować: uprawnienie do przenoszenia instrumentów właścicielskich, aktywów, praw, obowiązków lub zobowiązań CCP będącego na progu upadłości do innego podmiotu, takiego jak inny CCP lub CCP pomostowy; uprawnienie do umorzenia lub anulowania instrumentów właścicielskich, lub umorzenia lub konwersji zobowiązań CCP będącego na progu upadłości; uprawnienie do umorzenia zmiennego depozytu zabezpieczającego (z zastrzeżeniem górnego limitu w przypadku zdarzeń niezwiązanych z niewykonaniem zobowiązania); uprawnienie do wyegzekwowania wszelkich pozostających do wykonania zobowiązań osób trzecich w odniesieniu do CCP, w tym wezwań do wniesienia środków pieniężnych na potrzeby naprawy, zgodnie z zasadami operacyjnymi CCP, i podziału pozycji; uprawnienie do wykonywania podlegających górnemu limitowi wezwań do wniesienia środków na potrzeby restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do zarówno zdarzeń związanych z niewykonaniem zobowiązania, jak i zdarzeń niezwiązanych z niewykonaniem zobowiązania; uprawnienie do częściowego i całkowitego rozwiązania umów CCP; uprawnienie do wymiany kierownictwa; i uprawnienie do nałożenia tymczasowego moratorium na spłatę roszczeń. Wykonywanie instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ma podlegać wspólnym warunkom, celom i zasadom ogólnym określonym w rozporządzeniu. CCP i członkowie jego zarządu oraz kierownictwa wyższego szczebla powinni nadal ponosić, z zastrzeżeniem krajowego prawa cywilnego lub karnego, odpowiedzialność za upadłość CCP.

Podejmując działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla CCP powinien uwzględnić i stosować środki przewidziane w planach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji sporządzonych na forum kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, chyba że według oceny organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji cele restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zostaną osiągnięte skuteczniej w wyniku podjęcia działań nieprzewidzianych w planach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien uwzględnić ogólne zasady podejmowania decyzji, w tym potrzebę wyważenia interesów różnych zainteresowanych stron danego CCP oraz zapewnienia przejrzystości względem organów państwa członkowskiego i ich udziału, w przypadku gdy proponowana decyzja lub działanie mogłyby mieć skutki dla stabilności finansowej lub zasobów fiskalnych. W szczególności organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien powiadomić kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji o planowanych działaniach w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, wskazując również, czy takie działania odbiegają od planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Głównymi celami restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny być: zapewnienie ciągłości funkcji krytycznych CCP, zapewnienie ciągłości powiązań z innymi infrastrukturami rynku finansowego, uniknięcie znaczących negatywnych skutków dla systemu finansowego w Unii Europejskiej lub w co najmniej jednym z jej państw członkowskich oraz ochrona środków publicznych. Funkcje krytyczne CCP będącego na progu upadłości powinny być utrzymane, należy je jednak przeformułować, z uwzględnieniem, w stosownych przypadkach, zmian w zarządzaniu, poprzez wykorzystanie instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz, w możliwie najszerszym zakresie, przy użyciu środków prywatnych i bez zależności od nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego.

Zainteresowani akcjonariusze, członkowie rozliczający i inni wierzyciele danego CCP nie powinni ponieść większych strat niż te, które ponieśliby, gdyby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie podjął wobec CCP działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, i zamiast tego byliby oni objęci wszelkimi mającymi zastosowanie pozostającymi do wykonania zobowiązaniami zgodnie z obowiązującymi w danym CCP zasadami dotyczącymi niewykonania zobowiązania lub z innymi uzgodnieniami umownymi zawartymi w jego zasadach operacyjnych, a CCP został zlikwidowany w ramach standardowego postępowania upadłościowego (zasada niepogarszania sytuacji wierzycieli). Do celów oceny przestrzegania zasady niepogarszania sytuacji wierzycieli, należy określić wyraźne obowiązki dotyczące wyceny aktywów i zobowiązań CCP oraz wyceny sposobu traktowania, którego akcjonariusze, członkowie rozliczający i inni wierzyciele doświadczyliby, gdyby organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie podjął działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W rozporządzeniu uznano, że działania w ramach naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogą również pośrednio wpływać na klientów i klientów pośrednich, którzy nie są wierzycielami CCP, w zakresie, w jakim koszty naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zostały przeniesione na tych klientów i klientów pośrednich zgodnie z mającymi zastosowanie uzgodnieniami umownymi. W związku z tym wpływ scenariusza naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP na klientów i klientów pośrednich należy również uwzględnić za pomocą tych samych uzgodnień umownych. Rozporządzenie określa, że w przypadku gdy uzgodnienia umowne zezwalają członkom rozliczającym na przenoszenie na swoich klientów negatywnych skutków instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, te uzgodnienia umowne powinny zawierać również - w sposób równoważny i proporcjonalny - prawo klientów do wszelkiej rekompensaty, jaką otrzymują od CCP członkowie rozliczający w wyniku roszczenia z tytułu zasady niepo- garszania sytuacji wierzycieli w zakresie, w jakim prawo do takiej rekompensaty wynika z pozycji klienta. Przepisy takie mają również zastosowanie do uzgodnień umownych zawieranych przez klientów i klientów pośrednich oferujących pośrednie usługi rozliczeniowe swoim klientom.

Po objęciu danego CCP restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien wyegzekwować wszelkie pozostające do wykonania zobowiązania umowne określone w zasadach operacyjnych CCP, w tym pozostające do wykonania środki naprawcze, z wyjątkiem przypadków, gdy skorzystanie z innego uprawnienia w zakresie prowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub innego instrumentu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w lepszy sposób ograniczałoby negatywne skutki dla stabilności finansowej lub zabezpieczało funkcje krytyczne CCP w odpowiednim czasie. Jeżeli instrumenty te okażą się niewystarczające, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będą posiadać uprawnienia do umorzenia niezabezpieczonego długu i zobowiązań według kolejności zgodnej z mającym zastosowanie krajowym prawem upadłościowym, a także do użycia instrumentów podziału strat, w niezbędnym zakresie, bez narażania szeroko pojętej stabilności finansowej. Dostępne instrumenty naprawcze i instrumenty restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności instrument umorzenia lub konwersji długu, należy wykorzystać w jak największym zakresie przed ewentualnymi zastrzykami kapitałowymi z sektora publicznego lub innymi równoważnymi rodzajami nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego na rzecz CCP lub jednocześnie z tymi działaniami. Wykorzystanie nadzwyczajnego publicznego wsparcia finansowego w celu wspomożenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji będących na progu upadłości ma być środkiem ostatecznym, ograniczonym w czasie i zgodnym z odpowiednimi przepisami dotyczącymi pomocy państwa.

Organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny również zapewnić ograniczenie do minimum kosztów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP oraz równe traktowanie wierzycieli tej samej kategorii. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien być w stanie podjąć działanie w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które odbiega od zasady równego traktowania wierzycieli, jeżeli jest to uzasadnione w interesie publicznym po to, by osiągnąć cele restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz jeżeli jest to proporcjonalne do odnośnego ryzyka. Jeżeli organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stosuje taki środek, nie powinien on nikogo dyskryminować ze względu na narodowość.

Jeżeli instrumenty restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wykorzystano do przeniesienia funkcji krytycznych lub rentownej części działalności CCP do podmiotu stabilnego finansowo, takiego jak nabywca z sektora prywatnego lub CCP pomostowy, pozostała część CCP powinna zostać zlikwidowana w stosownym terminie, z uwzględnieniem ewentualnej konieczności świadczenia przez CCP będącego na progu upadłości usług lub wsparcia, aby umożliwić nabywcy lub CCP pomostowemu prowadzenie działalności lub świadczenie usług nabytych w wyniku tego przeniesienia. Instrument zbycia działalności powinien umożliwiać organom dokonanie sprzedaży CCP lub części jego działalności jednemu nabywcy lub większej liczbie nabywców bez zgody akcjonariuszy. Stosując instrument zbycia działalności, organy powinny poczynić przygotowania na potrzeby wystąpienia z ofertą sprzedaży danego CCP lub części jego działalności w ramach otwartej, przejrzystej i niedyskryminującej procedury, mając na celu osiągnięcie jak najwyższej ceny sprzedaży. Wszelkie wpływy netto z przeniesienia aktywów lub zobowiązań CCP objętego restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją przy zastosowaniu instrumentu zbycia działalności powinny przysługiwać podmiotowi objętemu likwidacją.

Ramy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny obejmować wymogi proceduralne służące zapewnieniu odpowiedniego zgłaszania i podawania do wiadomości publicznej informacji o działaniach w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Ponieważ jednak informacje otrzymywane w trakcie procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz pracujących dla nich ekspertów mogą obejmować informacje szczególnie chronione, przed upublicznieniem decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje te należy objąć skutecznymi zasadami poufności.

Środki restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podejmowane przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogą wymagać ocen gospodarczych i dużego zakresu uznania. W związku z tym należy zapewnić, by oceny gospodarcze dokonywane przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stanowiły dla krajowych sądów podstawę przeglądu danych środków, a jednocześnie by nie uniemożliwiały krajowym sądom badania, czy dowody, na których oparł się organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, są faktycznie dokładne, rzetelne i spójne, czy dowody te obejmują wszystkie istotne informacje, które należy wziąć pod uwagę w celu oceny złożonej sytuacji, i czy są w stanie uzasadnić wyciągnięte na ich podstawie wnioski. Ponadto, z uwagi na fakt, że zawieszenie jakichkolwiek decyzji organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji może zakłócić ciągłość funkcji krytycznych, konieczne jest ustanowienie, że złożenie wniosku o odwołanie nie powinno oznaczać automatycznego zawieszenia skutków zaskarżonej decyzji i że decyzja organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinna podlegać natychmiastowemu wykonaniu. W celu uniknięcia konfliktów jurysdykcji, w interesie skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest również to, aby nie wszczynano ani nie kontynuowano żadnego standardowego postępowania upadłościowego w odniesieniu do CCP będącego na progu upadłości w czasie, gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wykonuje swoje uprawnienia w zakresie prowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub stosuje instrumenty restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, chyba że odbywa się to z inicjatywy organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub za jego zgodą.

f)
Stosunki z państwami trzecimi

CCP z Unii Europejskiej świadczą usługi członkom rozliczającym i ich klientom zlokalizowanym w państwach trzecich, zaś CCP z państw trzecich świadczą usługi członkom rozliczającym i ich klientom zlokalizowanym w Unii Europejskiej. Skuteczna restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja CCP prowadzących działalność w skali międzynarodowej wymaga współpracy między organami państw członkowskich i organami państw trzecich. W tym celu ESMA powinien zapewnić wytyczne dotyczące odpowiedniej treści uzgodnień dotyczących współpracy, które zostaną zawarte z organami państw trzecich.

Takie uzgodnienia powinny zapewniać skuteczne planowanie, podejmowanie decyzji i koordynację działań w stosunku do CCP prowadzących działalność w skali międzynarodowej. Krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny uznawać i egzekwować restrukturyzację i uporządkowaną likwidację w państwie trzecim w okolicznościach przewidzianych w rozporządzeniu. Współpraca powinna także odbywać się między unijnymi jednostkami zależnymi lub CCP z państwa trzeciego a ich członkami rozliczającymi i ich klientami.

g)
Środki i kary administracyjne

W celu zapewnienia spójnego stosowania we wszystkich państwach członkowskich kar administracyjnych za naruszanie rozporządzenia przewiduje ono: wykaz najważniejszych kar administracyjnych i innych środków administracyjnych, którymi muszą dysponować organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz właściwe organy; uprawnienia do nakładania tych kar administracyjnych i innych środków administracyjnych na wszystkie osoby - fizyczne lub prawne - odpowiedzialne za naruszenie; wykaz najważniejszych kryteriów stosowanych przy określaniu poziomu i rodzaju tych kar administracyjnych i innych środków administracyjnych, a także wysokość administracyjnych kar pieniężnych. Kary administracyjne i inne środki administracyjne powinny uwzględniać takie czynniki, jak wszelkie stwierdzone korzyści finansowe wynikające z naruszenia, waga i czas trwania naruszenia, wszelkie okoliczności obciążające lub łagodzące oraz konieczność zapewnienia odstraszającego skutku grzywien administracyjnych. W stosownych przypadkach powinny one uwzględniać złagodzenie kary z tytułu współpracy z organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub z właściwym organem.

h)
Zmiana w rozporządzeniu (UE) nr 1095/2010

Rozporządzenie (UE) nr 1095/2010 zostało zmienione w celu uwzględnienia organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP w definicji "właściwych organów" oraz umożliwienia tego, by członkowi Rady Organów Nadzoru ESMA, w stosownych przypadkach, towarzyszył przedstawiciel organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji z jego państwa członkowskiego.

i)
Zmiana w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 i rozporządzeniu (UE) 2015/2365

Rozporządzenie (UE) nr 648/2012 zmieniono, by przyznać Komisji uprawnienia do zawieszania obowiązku rozliczania na wniosek organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP objętego restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją lub właściwego dlań organu, z inicjatywy tych organów lub na wniosek właściwego organu odpowiedzialnego za nadzór nad członkiem rozliczającym CCP objętego restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją, oraz po wydaniu niewiążącej opinii przez ESMA. Decyzję o zawieszeniu obowiązku rozliczania przyjmuje się tylko wtedy, gdy jest to konieczne dla zachowania stabilności finansowej i zaufania rynku. Zawieszenie ma charakter tymczasowy, lecz może być przedłużane. W celu zapewnienia właściwego wdrożenia opracowanej przez Radę Stabilności Finansowej reformy wskaźnika referencyjnego stopy procentowej konieczne było również wprowadzenie zmian w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012, by zapewnić uczestnikom rynku jasność co do tego, że transakcje zawarte lub odnowione przed rozpoczęciem stosowania wymogów dotyczących rozliczania lub depozytu zabezpieczającego w odniesieniu do transakcji na instrumentach pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym ze wskaźnikiem referencyjnym stopy procentowej ("transakcje odziedziczone") nie będą podlegały tym wymogom w przypadku, gdy są odnawiane wyłącznie w celu wdrożenia lub przygotowania się do wdrożenia reformy wskaźnika referencyjnego stopy procentowej.

Art. 24a. ust. 7 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zmieniono w celu zapewnienia, by w miarę możliwości w ogól- nounijnych ocenach odporności CCP na niekorzystne zmiany na rynku uwzględniano łączny wpływ uzgodnień dotyczących naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP na stabilność finansową Unii Europejskiej. Podobnie wzmocniona została rola komisji CCP ds. ryzyka określonej w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 w celu dalszego zachęcania CCP do ostrożnego zarządzania swoimi ryzykami i poprawy swojej odporności. Wprowadzono również dalsze zmiany w celu zapewnienia, by CCP informowali właściwe dla nich organy o istotnych negatywnych zmianach w profilu ryzyka dowolnego ze swoich członków rozliczających, oraz w celu zwiększenia przejrzystości pomiędzy członkami rozliczającymi CCP a ich klientami w zakresie potencjalnych strat lub innych kosztów, które mogą ponieść w wyniku zastosowania procedur dotyczących zarządzania skutkami niewykonania zobowiązania oraz uzgodnień dotyczących podziału strat i pozycji na podstawie zasad operacyjnych CCP.

W celu dalszego wzmocnienia zachęt do ostrożnego zarządzania ryzykiem, w przypadku istotnego zdarzenia niezwią- zanego z niewykonaniem zobowiązania właściwy organ będzie miał możliwość nałożenia na CCP wymogu powstrzymania się od wypłaty dywidendy, od wykupu akcji zwykłych lub od stworzenia obowiązku wypłaty zmiennych składników wynagrodzenia, uznaniowych świadczeń emerytalnych lub pakietów odpraw dla kierownictwa wyższego szczebla. Ponadto organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP powinny mieć także dostęp do wszystkich niezbędnych informacji przechowywanych w repozytoriach transakcji. W związku z powyższym rozporządzenie (UE) nr 648/2012 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2365/2015 również zostają odpowiednio zmienione.

j)
Zmiany w dyrektywie 2002/47/WE, dyrektywie 2017/1132, dyrektywie 2004/25/WE, dyrektywie 2007/36/WE, dyrektywie 2014/59/UE i rozporządzeniu (UE) nr 806/2014

Aby skutecznie przeprowadzić restrukturyzację i uporządkowaną likwidację CCP, trzeba zapewnić, by zabezpieczenia określone w dyrektywie 2002/47/WE nie miały zastosowania do żadnych ograniczeń w zakresie egzekwowania uzgodnień dotyczących zabezpieczeń finansowych, żadnych ograniczeń skutków uzgodnień dotyczących zabezpieczeń finansowych w formie gwarancji, ani żadnych przepisów dotyczących kompensowania sald na zamknięcie lub uzgodnień dotyczących kompensacji, przewidzianych w rozporządzeniu.

Dyrektywy 2017/1132, 2004/25/WE oraz 2007/36/WE zawierają przepisy dotyczące ochrony akcjonariuszy i wierzycieli CCP, którzy są objęci zakresem zastosowania tych dyrektyw. W sytuacji gdy organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji muszą podejmować szybkie działania zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, przepisy te mogłyby utrudniać skuteczne działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz skuteczne wykorzystanie instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, a także wykonywanie uprawnień w tym zakresie przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W związku z tym odstępstwami na mocy dyrektywy 2014/59/UE objęte zostają również działania podejmowane zgodnie z rozporządzeniem.

Aby uniknąć powielania wymogów, zmieniona zostaje dyrektywa 2014/59/UE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 w celu wyłączenia z ich zakresu zastosowania tych podmiotów, które posiadają również zezwolenie zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012.

k)
Zmiana w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014

Art. 54. ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przewidywał okres przejściowy, w trakcie którego art. 35 ani 36 tego rozporządzenia nie miałyby zastosowania do tych CCP lub systemów obrotu, które zwróciły się do swojego właściwego organu o zgodę na skorzystanie z rozwiązań przejściowych w odniesieniu do giełdowych instrumentów pochodnych. Okres przejściowy, w którym system obrotu lub CCP mogą być wyłączone przez właściwy organ krajowy, upłynął w dniu 3 lipca 2020 r. W wyniku kryzysu związanego z COVID-19 rozporządzenie odracza datę rozpoczęcia stosowania nowego systemu otwartego dostępu dla systemów obrotu i CCP oferujących usługi w zakresie obrotu i rozliczeń w odniesieniu do giełdowych instrumentów pochodnych o jeden rok, do dnia 3 lipca 2021 r.

IV.
WNIOSEK

W stanowisku Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedlono kompromis osiągnięty w negocjacjach między Radą a Parlamentem Europejskim, przy wsparciu Komisji.

Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważony pakiet i że jeżeli jej stanowisko zostanie zatwierdzone przez Parlament Europejski, rozporządzenie w sprawie naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji CCP zagwarantuje, że zarówno CCP, jak i organy krajowe w UE będą miały możliwość podjęcia zdecydowanych działań w przypadkach, gdy CCP znajdzie się w trudnej sytuacji lub stanie w obliczu upadłości, oraz że rozporządzenie to przyczyni się do ustanowienia unii rynków kapitałowych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.426.97

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 15/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132.
Data aktu: 17/11/2020
Data ogłoszenia: 09/12/2020