Konkluzje Rady w sprawie polityki w zakresie własności intelektualnej i zmiany systemu wzorów przemysłowych w Unii.

Konkluzje Rady w sprawie polityki w zakresie własności intelektualnej i zmiany systemu wzorów przemysłowych w Unii

(2020/C 379 I/01)

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2020 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ:

1.
PRZYWOŁUJĄC
konkluzje Rady Europejskiej z marca 2019 r. 1 , w których Komisja jest proszona o przedstawienie długoterminowej wizji przyszłości przemysłu UE,
konkluzje Rady pt. "Strategia dotycząca polityki przemysłowej UE: wizja na rok 2030" z maja 2019 r. 2 , w których Rada uznała, że dobrze funkcjonujący i skuteczny system praw własności intelektualnej ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju i wzrostu, iprzypomniała, że konieczne jest dalsze rozwijanie, ulepszanie i aktualizowanie europejskich ram własności intelektualnej w celu zapewnienia, aby pomysły i wynalazki mogły być skutecznie rozwijane i wprowadzane na rynek, w szczególności przez MŚP i dla nich, z korzyścią dla europejskiej gospodarki i całego społeczeństwa,
komunikat Komisji z dnia 10 marca 2020 r. pt. "Nowa strategia przemysłowa dla Europy", w którym zapowiedziano przedstawienie planu działania dotyczącego własności intelektualnej, aby ocenić potrzebę ulepszenia ram prawnych, zapewnić inteligentne korzystanie z własności intelektualnej oraz skuteczniej zwalczać kradzież własności intelektualnej, ponieważ inteligentne polityki w dziedzinie własności intelektualnej mają zasadnicze znaczenie dla wspierania wzrostu przedsiębiorstw, tworzenia miejsc pracy oraz ochrony i rozwoju tego, co czyni je wyjątkowymi i konkurencyjnymi,
komunikat Komisji z dnia 10 marca 2020 r. pt. "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy", w którym zapowiedziano, że w nadchodzącym planie działania dotyczącym własności intelektualnej zaproponowane zostaną środki mające na celu zwiększenie skuteczności systemu własności intelektualnej dla MŚP poprzez działania mające na celu uproszczenie procedur rejestracji własności intelektualnej (np. zreformowanie przepisów UE dotyczących wzorów przemysłowych), poprawę dostępu do doradztwa strategicznego w zakresie praw własności intelektualnej (np. poprzez uwzględnienie takiego doradztwa we wszystkich funduszach na badania i rozwój na szczeblu UE) oraz ułatwienie korzystania z własności intelektualnej jako dźwigni umożliwiającej dostęp do finansowania,

Skuteczny i wyważony system ochrony własności intelektualnej

2.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC niedawne konsultacje w sprawie harmonogramu realizacji planu działania dotyczącego własności intelektualnej i ODNOTOWUJĄC wyniki tych konsultacji;
3.
UZNAJĄC, że promowanie europejskiej innowacyjności i kreatywności stało się jeszcze ważniejsze w kontekście pandemii COVID-19 i jest kluczowym narzędziem służącym odbudowie gospodarki UE i przyczynianiu się do bardziej zrównoważonej gospodarki w erze cyfrowej;
4.
UWAŻA, że promowanie europejskiej innowacyjności i kreatywności, a w szczególności wykorzystywanie na rynku wyników badań naukowych, stało się jeszcze ważniejsze w związku z pandemią COVID-19 oraz że w tym kontekście prawa własności intelektualnej i przekładanie wyników badań naukowych na działania gospodarcze będą miały do odegrania ważną rolę w procesie odbudowy i w zwiększaniu odporności unijnych przedsiębiorstw; z zainteresowaniem ODNOTOWUJE zatem komunikat Komisji z dnia 30 września 2020 r. w sprawie nowej europejskiej przestrzeni badawczej na rzecz badań naukowych i innowacji 3 ;
5.
UZNAJE wyzwania i możliwości związane z rozwojem gospodarki niematerialnej i nowych technologii; PODKREŚLA znaczenie silnego, efektywnego, przejrzystego i wyważonego systemu ochrony własności intelektualnej i tajemnic handlowych oraz potrzebę spójnej ogólnej strategii zapewniającej zarówno ochronę innowacji, jak i sprawiedliwy dostęp do nich, aby zapewnić wszystkim przedsiębiorstwom mającym siedzibę w UE, w tym małym i średnim przedsiębiorstwom, możliwość skutecznego spieniężania swojej własności intelektualnej i korzystania z nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, drukowanie przestrzenne i łańcuch bloków; DOSTRZEGA znaczenie "zielonych" patentów dla dalszego rozwoju zrównoważonych ekologicznie technologii;
6.
ZWRACA SIĘ do państw członkowskich o połączenie wysiłków na rzecz wzmocnienia innowacyjności Europy oraz zapewnienia, by Europa w jak największym stopniu wykorzystywała swój potencjał innowacyjny i kreatywny oraz doskonałe badania naukowe;
7.
ZACHĘCA Komisję do szybkiego przedstawienia zapowiedzianego planu działania dotyczącego własności intelektualnej wraz z inicjatywami na rzecz zwiększenia skuteczności ochrony własności intelektualnej, w tym w odniesieniu do systemu dodatkowych świadectw ochronnych, oraz zwiększenia jej przystępności cenowej, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw unijnych, oraz na rzecz propagowania skutecznego dzielenia się własnością intelektualną, w szczególności aktywami krytycznymi, takimi jak patenty konieczne dla spełnienia normy, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej i sprawiedliwej rekompensaty;

Biotechnologia

8.
PRZYWOŁUJĄC swoje konkluzje z dnia 20 lutego 2017 r. dotyczące zdolności patentowej roślin 4 , w szczególności swój apel do państw członkowskich, w roli członków Europejskiej Organizacji Patentowej, by opowiedziały się za dostosowaniem praktyk tej organizacji do wspomnianych konkluzji Rady; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE opinię G 3/19 Rozszerzonej Komisji Odwoławczej Europejskiego Urzędu Patentowego wydaną w dniu 14 maja 2020 r., w której stwierdzono, że brak zdolności patentowej czysto biologicznych procesów wytwarzania roślin lub zwierząt obejmuje również produkty roślinne lub zwierzęce uzyskiwane wyłącznie za pomocą takich procesów;
9.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE owocne dyskusje między Komisją Europejską a państwami członkowskimi na temat dyrektywy 98/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zdolności patentowej czysto biologicznych sposobów wytwarzania roślin lub zwierząt oraz produktów uzyskiwanych w wyniku takich procesów, z zamiarem dogłębnego zrozumienia dyrektywy i odnośnych przepisów konwencji o patencie europejskim;

Oznaczenia geograficzne

10.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC wejście w życie w dniu 26 lutego 2020 r. Aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych; UZNAJĄC potrzebę wzmocnienia systemów ochrony oznaczeń geograficznych w UE; UWZGLĘDNIAJĄC rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 6 października 2015 r. 5 ; WYRAŻA GOTOWOŚĆ DO ROZWAŻENIA możliwości wprowadzenia systemu ochrony sui generis produktów nierolniczych w oparciu o dogłębną ocenę skutków jej potencjalnych kosztów i korzyści;

Egzekwowanie praw własności intelektualnej

11.
PRZYWOŁUJĄC swoje konkluzje z dnia 12 marca 2018 r. w sprawie egzekwowania praw własności intelektualnej 6  oraz ODNOTOWUJĄC wyniki sprawozdań z dnia 14 sierpnia 2020 r.: z funkcjonowania Protokołu ustaleń w sprawie sprzedaży podrobionych towarów w internecie oraz z funkcjonowania Protokołu ustaleń w sprawie reklamy internetowej i praw własności intelektualnej;
12.
Z ZANIEPOKOJENIEM ODNOTOWUJE, że pomimo dobrowolnej współpracy zainteresowanych stron, np. w kontekście Protokołu ustaleń w sprawie sprzedaży podrobionych towarów w internecie, na internetowych platformach handlowych nadal oferuje się niedopuszczalnie wysoką liczbę podrobionych towarów, w tym towarów zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu konsumentów, co świadczy o potrzebie ściślejszej współpracy w walce z podrabianiem towarów w cyfrowej UE;
13.
ZACHĘCA Komisję, by:
we współpracy z państwami członkowskimi i europejskim obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej dostarczała danych na temat poziomu podrabiania i piractwa z podziałem na poszczególne kraje, aby w ten sposób zwiększyć skuteczność inicjatyw na rzecz zwalczania podrabiania i piractwa, w tym wspomnianych protokołów ustaleń,
ustanowiła zasady dalszego zacieśniania trójstronnej współpracy między właścicielami praw, pośrednikami i organami ścigania w celu opracowania skutecznych strategii walki z podrabianiem, oraz
zaproponowała środki zobowiązujące platformy internetowe i innych dostawców usług hostingowych do podejmowania proporcjonalnych środków w odniesieniu do podrobionych towarów, zgodnie z konkluzjami Rady w sprawie kształtowania cyfrowej przyszłości Europy 7 ;

Wzory

14.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC zainicjowaną w 2014 r. ocenę prawodawstwa UE dotyczącego ochrony wzorów;
15.
PRZYWOŁUJĄC wnioski z dwóch badań przeprowadzonych w ramach tej oceny-, a mianowicie "Gospodarczego przeglądu projektowania przemysłowego w Europie" z 2015 r. oraz "Prawnego przeglądu ochrony wzorów przemysłowych w UE" z 2016 r.;
16.
ODNOTOWUJĄC wyniki badania pt. "Wpływ rozwoju drukowania przestrzennego w przemyśle na własność intelektualną" z dnia 12 lutego 2020 r.;
17.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC konsultacje publiczne w sprawie planu działania na rzecz oceny prawodawstwa UE w zakresie ochrony wzorów z dnia 3 lipca 2018 r. oraz konsultacje publiczne w sprawie oceny przepisów UE dotyczących ochrony wzorów, przeprowadzone w okresie od grudnia 2018 r. do kwietnia 2019 r., oraz UWZGLĘDNIAJĄC wyniki tych konsultacji oraz wyniki kwestionariusza dla urzędów własności intelektualnej, przedstawione komisyjnej Grupie Ekspertów ds. Polityki Własności Przemysłowej w dniu 9 grudnia 2019 r.;
18.
ODNOTOWUJĄC wyniki oceny prawodawstwa UE w zakresie ochrony wzorów;
19.
DOSTRZEGAJĄC fakt, że chociaż większość użytkowników systemu ochrony wzorów wspólnotowych pozytywnie odnosi się do systemu, a także do zasady współistnienia wspólnotowej, krajowej i regionalnej ochrony wzorów, prawie połowa respondentów uczestniczących w konsultacjach publicznych zwróciła uwagę na niezamierzone konsekwencje lub niedociągnięcia prawodawstwa UE w zakresie ochrony wzorów oraz dostrzega potrzebę jego unowocześnienia i dopracowania za pomocą przyszłej zmiany, z uwzględnieniem potrzeby wyważonego związku między wspólnotowymi, krajowymi i regionalnymi systemami ochrony wzorów;
20.
UZNAJĄC, że krajowa i regionalna ochrona wzorów nadal zaspokaja potrzeby dużej liczby wnioskodawców i że w związku z tym krajowa i regionalna ochrona wzorów pozostaje dla tych wnioskodawców jedną z możliwych opcji;
21.
WZYWA Komisję do przedstawienia wniosków dotyczących zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 6/2002 z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie wzorów wspólnotowych oraz dyrektywy 98/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 1998 r. w sprawie prawnej ochrony wzorów i zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wzorów przemysłowych, wraz z kompleksową i dogłębną oceną wpływu, aby unowocześnić unijne systemy ochrony wzorów oraz zwiększyć atrakcyjność ochrony wzorów dla poszczególnych projektantów i przedsiębiorstw, zwłaszcza dla MŚP.

W RAMACH ZMIANY NALEŻY UWZGLĘDNIĆ I ROZWAŻYĆ:

zmiany i inne środki mające na celu wspieranie i wzmacnianie wzajemnie uzupełniającego się charakteru wspólnotowych, krajowych i regionalnych systemów ochrony wzorów,
poprawę dostępności systemu projektowania poprzez wyjaśnienie i rozwijanie przedmiotu i wymogów ochrony, zapewnienie większej pewności prawa i jednolitego rozumienia definicji produktu i jej elementów, rozszerzenie obecnego pojęcia produktu, tak aby umożliwić ochronę nowo powstających wzorów,
możliwości i skutki nowych technologii, które zapewniają nowe sposoby wytwarzania, wykorzystywania i udostępniania wzorów, takich jak drukowanie przestrzenne w przemyśle, oraz ewentualną potrzebę dostosowania ram w odniesieniu do nowych technologii,
dalsze wysiłki na rzecz zmniejszenia obszarów rozbieżności w systemie ochrony wzorów w Unii, na przykład poprzez ujednolicenie prawa do uprzedniego używania i wyjaśnienie znaczenia wskazania produktu dla zakresu ochrony wzorów, w tym poprzez dalsze zbliżanie praktyk, czemu sprzyja Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO),
modyfikację wymogu przedstawienia wzoru w celu ułatwienia dostępu do ochrony wzoru i zapewnienia wnioskodawcom pewności prawa, aby uodpornić wzory na wyzwania, które pojawią się w związku z nowymi możliwościami technicznymi, takimi jak opracowanie specjalnych narzędzi do wyszukiwania obrazów w celu zapoznania się ze stanem techniki,
wzmocnienie ochrony wzorów i skuteczniejszą walkę z podrabianiem towarów poprzez zezwolenie posiadaczom praw na uniemożliwienie osobom trzecim przewożenia przez terytorium Unii towarów, które naruszają przepisy dotyczące wzorów, choć nie mają być wprowadzane do obrotu na unijnym rynku,
warianty i możliwości harmonizacji przepisów dotyczących możliwości ochrony części składowych wykorzystywanych do napraw złożonych produktów, w tym możliwość dostosowania przepisów krajowych do wspólnotowego systemu ochrony wzorów, co przyczyniłoby się zarazem do urzeczywistnienia w UE jednolitego rynku części zamiennych wykorzystywanych do napraw, oraz
środki mające na celu zapewnienie, w odpowiednim zakresie, spójności rozporządzenia Rady (WE) nr 6/2002 i dyrektywy 98/71/WE z reformą prawodawstwa Unii dotyczącego znaków towarowych z 2017 r., w szczególności w celu uproszczenia i usprawnienia procedur prowadzonych przez EUIPO, a tym samym zwiększenia przewidywalności i zmniejszenia obciążeń dla środowiska użytkowników, przy jednoczesnym utrzymaniu obecnej wysokiej jakości działań i decyzji EUIPO.
1 Dok. EUCO 1/19.
2 Dok. 9706/19.
3 Dok. 11400/20.
4 Dok. 5808/17.
5 2015/2053(INI).
6 Dok. 6681/18.
7 Dok. 8711/20.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024