Streszczenie decyzji Komisji z dnia 12 kwietnia 2019 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.8947 - Nidec/Whirlpool (Embraco Business)).

Streszczenie decyzji Komisji z dnia 12 kwietnia 2019 r.

uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG

(Sprawa M.8947 - Nidec/Whirlpool (Embraco Business))

(notyfikowana jako dokument nr C(2019)2734)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 229/05)

(Dz.U.UE C z dnia 13 lipca 2020 r.)

Dnia 12 kwietnia 2019 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie połączenia przedsiębiorstw na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2. Pełny tekst decyzji w autentycznej wersji językowej sprawy w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności, w stosownym przypadku w wersji wstępnej, znajduje się na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod następującym adresem:

http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/index.cfm?clear=1&policy_area_id=2

1. 

WPROWADZENIE

1)
W decyzji uznaje się przejęcie Embraco ("Embraco"), producenta sprężarek chłodniczych należącego do przedsiębiorstwa Whirlpool Corporation, przez Nidec Corporation ("Nidec" lub "strona zgłaszająca") za zgodne z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 57 Porozumienia EOG.

2. 

PROCEDURA

2)
W dniu 8 października 2018 r. Komisja Europejska ("Komisja") otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w wyniku której przedsiębiorstwo Nidec zamierza przejąć, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Embraco ("transakcja"). Przedsiębiorstwa Nidec i Embraco zwane są wspólnie "stronami".
3)
Decyzją z dnia 28 listopada 2018 r. Komisja stwierdziła, że proponowana transakcja wzbudza poważne wątpliwości co do zgodności z rynkiem wewnętrznym, i wszczęła postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
4)
Szczegółowe postępowanie wyjaśniające potwierdziło wstępnie wyrażone obawy dotyczące konkurencji.
5)
W dniu 28 lutego 2019 r. strony przedstawiły ostateczne zobowiązania ("ostateczne zobowiązania"), które zapewniają zgodność transakcji z rynkiem wewnętrznym.
6)
W dniu 29 marca 2019 r. projekt decyzji skonsultowano z państwami członkowskimi na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji, który wydał opinię pozytywną. W sprawozdaniu przedłożonym w dniu 1 kwietnia 2019 r. urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające wydał pozytywną opinię na temat postępowania.

3. 

STRONY

7)
Nidec jest japońskim przedsiębiorstwem zajmującym się inżynierią, produkcją i dystrybucją szeregu silników elektrycznych i produktów do zastosowań w silnikach. Nidec produkuje i sprzedaje sprężarki do użytku w urządzeniach chłodniczych od chwili przejęcia w 2017 r. przedsiębiorstwa Secop GmbH ("Secop"). Nidec produkuje sprężarki w Austrii, Słowacji i Chinach.
8)
Przedsiębiorstwo Embraco, z siedzibą w Brazylii, zajmuje się produkcją i sprzedażą sprężarek do użytku w urządzeniach chłodniczych. Embraco produkuje sprężarki w Słowacji, Brazylii, Meksyku i Chinach. Przedsiębiorstwo Embraco jest własnością i pozostaje pod kontrolą amerykańskiego przedsiębiorstwa Whirlpool, które produkuje sprzęt gospodarstwa domowego (m.in. urządzenia chłodnicze).

4. 

WYMIAR UNIJNY

9)
Łączny światowy obrót przedmiotowych przedsiębiorstw wynosi ponad 5 mld EUR. Ogólnounijny obrót każdego z nich przekracza 250 mln EUR, ale w żadnym państwie członkowskim żadne z nich nie osiąga więcej niż dwie trzecie swojego łącznego obrotu na terenie całej UE. Transakcja posiada zatem wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

5. 

UZASADNIENIE

5.1.
Właściwe rynki produktowe
10)
Działalność przedsiębiorstw Nidec i Embraco pokrywa się w zakresie produkcji i sprzedaży sprężarek do użytku w urządzeniach chłodniczych. Sprężarki chłodnicze to urządzenia elektromechaniczne wykorzystywane do obniżania temperatury w zamkniętej przestrzeni (takiej jak zamrażarka lub chłodziarka) przez sprężanie odparowanego czynnika chłodniczego w celu usunięcia z tej przestrzeni ciepła i przeniesienia go w inne miejsce.
11)
Istnieje wiele rodzajów sprężarek chłodniczych (na przykład spiralne, śrubowe czy półhermetyczne). Przedsiębiorstwa Embraco i Nidec produkują głównie hermetyczne sprężarki tłokowe, które można instalować w urządzeniach chłodniczych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych lub w lekkich zastosowaniach przemysłowych. Sprężarki tłokowe to sprężarki, które wytwarzają ciśnienie za pomocą tłoków przymocowanych do wału korbowego. "Hermetyczne" sprężarki tłokowe to urządzenia, w których zarówno sprężarka, jak i silnik ją napędzający znajdują się w tej samej, hermetycznie zamkniętej obudowie.
12)
Sprężarki chłodnicze dla gospodarstw domowych wykorzystuje się głównie w chłodziarkach i zamrażarkach do użytku domowego. Sprężarka chłodnicza dla gospodarstw domowych jest zazwyczaj w stanie odprowadzać około 1,5-12 cm3 czynnika chłodniczego (co określa się mianem "wydajności efektywnej" sprężarki).
13)
Lekkie przemysłowe sprężarki chłodnicze wykorzystuje się głównie w chłodziarkach do napojów, witrynach chłodniczych ze szklanymi drzwiami, przemysłowych chłodziarkach i zamrażarkach, gablotach wystawowych i chłodziarkach w supermarketach, maszynach do produkcji lodu, witrynach chłodniczych do lodów. Wydajność efektywna lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych wynosi zazwyczaj około 1,5-28 cm3.
14)
Sprężarki chłodnicze mogą albo pracować ze stałą prędkością obrotową ("sprężarki o stałej prędkości obrotowej" lub "sprężarki o jednej prędkości obrotowej") i wówczas regulują temperaturę, włączając się i wyłączając stosownie do potrzeb, albo ze zmienną prędkością obrotową ("sprężarki o zmiennej prędkości obrotowej") i wówczas dostosowują prędkość pracy napędu w zależności od potrzeby chłodzenia w celu utrzymania pożądanej temperatury. Sprężarki o zmiennej prędkości obrotowej są zazwyczaj bardziej energooszczędne, cichsze i droższe niż sprężarki o stałej prędkości obrotowej charakteryzujące się taką samą wydajnością chłodniczą. Sprężarki o zmiennej prędkości obrotowej są bardziej powszechne w urządzeniach dla gospodarstw domowych niż w lekkich urządzeniach przemysłowych.
5.1.1.
Hermetyczne sprężarki tłokowe
15)
Komisja ustaliła, że hermetycznych tłokowych sprężarek chłodniczych nie można zastępować innego rodzaju technologiami sprężarek chłodniczych (np. sprężarkami obrotowymi czy spiralnymi), w związku z tym plasują się one na odrębnych rynkach produktowych.
5.1.2.
Sprężarki chłodnicze dla gospodarstw domowych i lekkie przemysłowe sprężarki chłodnicze
16)
W odniesieniu do hermetycznych tłokowych sprężarek chłodniczych Komisja ustaliła, że sprężarki chłodnicze dla gospodarstw domowych i lekkie przemysłowe sprężarki chłodnicze plasują się w odrębnych rynkach produktowych z kilku powodów. Powody te są następujące: (i) różne limity temperatury, moc chłodzenia i odprowadzanie; (ii) rozmiar fizyczny, wskaźniki wydajności i rodzaje stosowanego czynnika chłodniczego; (iii) ciśnienie wsteczne; oraz (iv) wytrzymałość i niezawodność, ponieważ urządzenia do lekkich zastosowań przemysłowych muszą być bardziej wytrzymałe ze względu na intensywne użytkowanie.
5.1.3.
Sprężarki chłodnicze o stałej i o zmiennej prędkości obrotowej
17)
Komisja ustaliła również, że sprężarki chłodnicze o stałej i o zmiennej prędkości obrotowej stanowią odrębne rynki produktowe w odniesieniu do zarówno sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych, jak i lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych. Wynika to z faktu, że sprężarki o zmiennej prędkości obrotowej: (i) różnią się pod względem technicznym od sprężarek chłodniczych o stałej prędkości obrotowej (są wyposażone w silnik elektryczny i przekształtnik); (ii) są wydajniejsze niż sprężarki o stałej prędkości obrotowej (tylko sprężarki chłodnicze o zmiennej prędkości obrotowej mogą uzyskać najwyższą ocenę efektywności energetycznej); oraz (iii) są droższe niż sprężarki o stałej prędkości obrotowej.
5.2.
Właściwe rynki geograficzne
18)
Komisja ustaliła, że w odniesieniu do zarówno sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych (o stałej i o zmiennej prędkości obrotowej), jak i lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych (o stałej i o zmiennej prędkości obrotowej) definicja rynku geograficznego dotyczy całego EOG lub co najmniej całego świata z wyróżnieniem EOG. Komisja uznała, że dokładna definicja rynku geograficznego może jednak pozostać otwarta. Ocenę wpływu na konkurencję przeprowadzono zarówno na poziomie EOG, jak i na poziomie ogólnoświatowym.
5.2.1.
Sprężarki chłodnicze dla gospodarstw domowych
19)
Z przeprowadzonego przez Komisję badania rynku wynikało, że niektórzy duzi międzynarodowi nabywcy sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych zawierali umowy w sprawie zamówień publicznych na poziomie globalnym oraz że koszty transportu są niskie. Komisja nie ustaliła jednak, że elementy te same w sobie potwierdzają wniosek, że rynek geograficzny sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych ma wymiar globalny. W ramach badania rynku wykazano raczej, że warunki konkurencji nie są jednolite we wszystkich regionach:
a)
Istnieją znaczne różnice w udziale w rynku pomiędzy poziomem EOG a poziomem globalnym, w szczególności w odniesieniu do sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej. Ponadto w odniesieniu do sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej zaledwie kilka globalnych podmiotów sprzedaje obecnie sprężarki chłodnicze dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej w EOG (mianowicie Nidec, Embraco i Wanbao/ACC).
b)
Na świecie występują różne poziomy należności celnych przywozowych. Na przykład w EOG 2,2 %, Chiny nakładają należności celne przywozowe wynoszące 8 %, Tajlandia 10 %, Pakistan 11 %, Indie 10 %, Korea Południowa 8 %, Brazylia 18 %, Chile 6 %, Egipt 30 %, a Stany Zjednoczone 25 % na przywóz z Chin. Stanowi to kolejną wskazówkę, że warunki konkurencji nie są jednolite w skali globalnej.
c)
Na świecie występują różnice w zakresie otoczenia regulacyjnego. Komisja ustaliła, że podczas gdy występuje globalna tendencja w kierunku standaryzacji różnych regulacji związanych z efektywnością energetyczną, obecnie nie ma jednolitych norm ani wiążących przepisów, które miałyby zastosowanie na całym świecie. Skutki konkretnych regulacji wydają się bezpośrednio wpływać na rodzaje sprężarek sprzedawane w danym regionie. Na przykład niektóre sprężarki sprzedawane w USA nie byłyby już zgodne z obecnymi regulacjami w UE.
5.2.2.
Lekkie przemysłowe sprężarki chłodnicze
20)
W przeprowadzonym przez Komisję badaniu rynku podkreślono, że klienci z EOG napotykali szereg trudności przy podejmowaniu decyzji o zakupie od dostawców mających siedzibę poza EOG. Za problematyczny uznawano na przykład dłuższy czas dostawy (i związany z nim brak elastyczności). Ponadto poszczególne wymogi regulacyjne dotyczące środowiska w EOG były inne niż poza EOG i nie wszyscy dostawcy byli w stanie ich przestrzegać. Klienci z EOG uznawali za ważne również lokalizacje obiektów badawczo-rozwojowych, produkcyjnych i handlowych w EOG.
21)
Ponadto Komisja ustaliła, że gwałtowne zmiany w udziałach w rynku na poziomie EOG i na poziomie globalnym były kolejnymi wskazówkami, że warunki konkurencji nie są jednolite na całym świecie na rynku lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych o stałej i o zmiennej prędkości obrotowej.
5.3.
Ocena wpływu na konkurencję
5.3.1.
Sprężarki chłodnicze dla gospodarstw domowych o stałej prędkości obrotowej
22)
Transakcja wywiera wpływ jedynie na odnośne rynki sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o stałej prędkości obrotowej w EOG, na których łączny udział stron w rynku wynosi [30-40] % pod względem wielkości i [30-40] % pod względem wartości. Połączony udział stron w rynku sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o stałej prędkości obrotowej w wymiarze globalnym wynosi [10-20] % pod względem wielkości i [10-20] % pod względem wartości.
23)
Respondenci biorący udział w przeprowadzonym przez Komisję badaniu rynku wskazali, że strony nie są bliskimi konkurentami. Ponadto respondenci wskazali, że po połączeniu w EOG istniałaby wystarczająca liczba alternatywnych dostawców sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o stałej prędkości obrotowej. Klienci ogólnie nie wyrażali obaw dotyczących wpływu transakcji na rynek sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o stałej prędkości obrotowej. Jest to rynek, na którym pojawili się nowi konkurenci i na którym w ciągu ostatnich pięciu lat ceny spadały.
24)
Z tych powodów Komisja uznała, że transakcja nie prowadzi do powstania znaczącej przeszkody w skutecznej konkurencji na rynku sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o stałej prędkości obrotowej w EOG.
5.3.2.
Sprężarki chłodnicze dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej
25)
Działalność stron w zakresie sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej pokrywa się na poziomie EOG i na poziomie globalnym. Ich połączone udziały w rynku w EOG są bardzo wysokie i wynoszą około [90-100] % zarówno pod względem wielkości, jak i pod względem wartości. Podmiot powstały w wyniku połączenia również byłby największym podmiotem w ujęciu globalnym - jego udział pod względem wielkości wynosiłby [30-40] %, a udział pod względem wartości [30-40] %.
26)
Przeprowadzone przez Komisję badanie rynku potwierdziło, że - inaczej niż w przypadku rynku sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o stałej prędkości obrotowej, na którym działa wielu konkurentów - wielu dostawców nie opanowało jeszcze technologii zmiennej prędkości obrotowej. Klienci potwierdzili, że mniejsza liczba dostawców oferuje na rynku technologię zmiennej prędkości obrotowej. Jest to bardziej zaawansowana technologia w zakresie sprężarek chłodniczych i umożliwia większą energooszczędność i cichszą pracę sprężarek. Ponadto Komisja ustaliła, że bardziej rygorystyczne przepisy energetyczne doprowadziłyby do zwiększenia popytu na sprężarki o zmiennej prędkości obrotowej do zastosowań w gospodarstwach domowych.
27)
W badaniu Komisji potwierdzono, że przedsiębiorstwa Embraco i Nidec są bliskimi konkurentami i oba dysponują zaawansowaną technologią i produktami dobrej jakości. W szczególności Embraco jest wiodącym dostawcą sprężarek o zmiennej prędkości obrotowej dysponującym najbardziej innowacyjną technologią. Komisja ustaliła, że przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa Nidec opierała się również w pewnym stopniu na dużej renomie marki Secop i jej silnej pozycji na rynkach sprężarek o stałej prędkości obrotowej oraz lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych. Z związku z tym podczas gdy obecny portfel przedsiębiorstwa Nidec może nie pokrywać się całkowicie z portfelem przedsiębiorstwa Embraco, klienci w dalszym ciągu uznawali ich za bliskich konkurentów. Tę bliskość konkurencji między stronami wykazano również na podstawie dokumentów wewnętrznych stron. Na przykład z dokumentów wewnętrznych Embraco wynikało, że przedsiębiorstwo to ściśle monitorowało obecność przedsiębiorstwa Nidec na rynku, wprowadzanie przez nie produktów na rynek i jego bazę klientów.
28)
Ponadto w przeprowadzonym przez Komisję badaniu rynku potwierdzono, że w przypadku braku połączenia konkurencja między Nidec a Embraco prawdopodobnie uległaby intensyfikacji. W następstwie przejęcia przedsiębiorstwa Secop w 2017 r. przedsiębiorstwo Nidec podjęło strategiczną decyzję o dalszym rozwoju na rynku sprzętów dla gospodarstw domowych, w szczególności na rynku sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej. Przedsiębiorstwo Nidec określiło jako swój cel przede wszystkim ulepszenie portfela sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej i zainwestowanie w ten portfel.
29)
Komisja ustaliła, że wyeliminowanie dynamicznej konkurencji między Embraco a Nidec miałoby wpływ nie tylko na segment sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej w EOG, ale również na ogólnoświatowy rynek, biorąc pod uwagę, że z biegiem czasu presja konkurencyjna wynikająca z opracowywanych przez Nidec produktów nie ograniczałaby już Embraco.
30)
W odniesieniu do ograniczeń konkurencyjnych wydaje się, że klienci w EOG nie uważali podmiotów zintegrowanych pionowo (w szczególności przedsiębiorstw LG, Panasonic i Samsung) za alternatywne źródła dostaw. Dwa główne powody takiego stanu rzeczy są następujące: (i) klienci ci uważają te podmioty za konkurentów na rynku niższego szczebla i nie chcą zaopatrywać się w tak ważny element procesu chłodzenia jak sprężarka u konkurenta oraz (ii) sprężarki od tych dostawców są droższe.
31)
W odniesieniu do konkurentów spoza EOG Komisja ustaliła, że klienci europejscy ograniczają obecnie swoje zaopatrzenie do stron, poza marginalnymi ilościami pochodzącymi od jednego innego konkurenta.
32)
Negocjacje i zamówienia dotyczące sprężarek zwykle odbywają się kilka miesięcy przed rzeczywistą datą dostawy. W związku z tym Komisja skontaktowała się z klientami w celu określenia ich prognozowanych zakupów na lata 2019 i 2020. Z danych tych wynikało, że jedynie bardzo ograniczona liczba chińskich podmiotów zyskałaby udział w rynku dostaw sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej w EOG w ciągu następnych dwóch lat. Te nowe podmioty zwiększyłyby swój udział w rynku od praktycznie zera do małego udziału w rynku. Jednocześnie w dalszym ciągu prognozuje się, że udział w rynku podmiotu powstałego w wyniku połączenia w EOG w 2020 r. pozostanie bardzo wysoki, wyraźnie powyżej poziomu wskazującego na dominację ([70-80 %]). Również inne dostępne dla Komisji dowody nie potwierdziły prawdopodobieństwa terminowego i wystarczającego wejścia konkurentów spoza EOG na rynek.
33)
Z tych powodów Komisja uznała, że w przypadku transakcji istniałoby prawdopodobieństwo spowodowania znaczącej przeszkody w skutecznej konkurencji na rynku sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej w EOG, a także w wymiarze globalnym ze względu na horyzontalne nieskoordynowane skutki lub ze względu na powstanie lub umocnienie pozycji dominującej.
5.3.3.
Lekkie przemysłowe sprężarki chłodnicze o stałej i o zmiennej prędkości obrotowej
34)
Działalność stron na rynkach lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych o stałej i o zmiennej prędkości obrotowej pokrywa się na poziomie EOG i na poziomie globalnym i mają one wysokie udziały we wszystkich rynkach, co przedstawiono na poniższej tabeli.
Rynki lekkich zastosowań przemysłowych Udział w rynku przedsiębiorstwa Embraco Udział w rynku przedsiębiorstwa Nidec Łączny udział w rynku
Stała prędkość obrotowa w EOG [40-50] % pod względem wielkości,

[50-60] % pod względem wartości

[20-30] % pod względem wielkości,

[20-30] % pod względem wartości

[70-80] % pod względem wielkości,

[70-80] % pod względem wartości

Stała prędkość obrotowa globalnie [30-40] % pod względem wielkości,

[40-50] % pod względem wartości

[10-20] % pod względem wielkości,

[10-20] % pod względem wartości

[40-50] % pod względem wielkości,

[50-60] % pod względem wartości

Zmienna prędkość obrotowa w EOG [60-70] % pod względem wielkości,

[50-60] % pod względem wartości

[30-40] % pod względem wielkości,

[40-50] % pod względem wartości

[90-100] % pod względem wielkości,

[90-100] % pod względem wartości

Zmienna prędkość obrotowa globalnie [60-70] % pod względem wielkości,

[60-70] % pod względem wartości

[30-40] % pod względem wielkości,

[40-50] % pod względem wartości

[90-100] % pod względem wielkości,

[90-100] % pod względem wartości

35)
Komisja ustaliła, że w wymiarze globalnym podmiot powstały w wyniku połączenia miałby większy udział w rynku lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych o stałej prędkości obrotowej niż drugi pod tym względem podmiot globalny, tj. przedsiębiorstwo Changhong, którego udział wynosi [10-20] % pod względem wielkości i [10-20] % pod względem wartości. Na poziomie EOG podmiot powstały w wyniku połączenia byłby jeszcze silniejszy - jego połączony udział w rynku wynosiłby [70-80] % (wielkość) i [70-80] % (wartość). Jedyne trzy pozostałe podmioty działające w EOG miałyby znacznie mniejszy udział ([10-20] % w przypadku Tecumseh i Changhong oraz poniżej [0-5] % w przypadku GMCC). Na rynku lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych o zmiennej prędkości obrotowej podmiot powstały w wyniku połączenia stałby się monopolistą, zarówno w EOG, jak i w wymiarze globalnym.
36)
W przeprowadzonym przez Komisję badaniu rynku potwierdzono, że zgodnie z tym, co mogą sugerować ich udziały w rynku, strony są bliskimi konkurentami na rynku lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych, zarówno o stałej, jak i o zmiennej prędkości obrotowej, oraz zarówno w EOG, jak i w wymiarze globalnym.
37)
Klienci wskazali w szczególności, że przedsiębiorstwa Nidec i Embraco są wiodącymi dostawcami lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych. Ponadto wielu klientów korzystających z lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych, w szczególności w EOG, zaopatruje się albo wyłącznie, albo głównie u przedsiębiorstw Nidec i Embraco. Strony prowadzą bliską konkurencję, mają podobny portfel oraz są dwoma wiodącymi producentami, jeśli chodzi o technologię, innowacje i zasięg. Wielu uczestników rynku zgłosiło również obawy dotyczące wpływu transakcji, w szczególności zauważając, że po transakcji ceny na rynku lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych mogą wzrosnąć. Dodatkowe dowody na bliskość konkurencji między stronami znaleziono w dokumentach wewnętrznych stron.
38)
Komisja stwierdziła, że ograniczenia konkurencyjne były ograniczone. Pozostali dwaj główni konkurenci na rynku lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych, przedsiębiorstwa Changhong i Tecumseh, są jedynymi dwoma innymi znaczącymi podmiotami, które obecnie są w stanie zaopatrywać klientów w EOG, oraz kolejnymi pod względem wielkości konkurentami w wymiarze globalnym. Komisja ustaliła jednak, że ich lekkie przemysłowe sprężarki chłodnicze nie są tej samej jakości, co sprężarki stron, a niektórzy klienci nie uznają ich jakości za odpowiednią. Ponadto na rynku lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych o zmiennej prędkości obrotowej podmiot powstały w wyniku połączenia nie miałby żadnej konkurencji. W przeprowadzonym przez Komisję badaniu rynku ujawniono, że nie przewidywano zmiany sytuacji rynkowej w najbliższej przyszłości.
39)
Z tych powodów Komisja uznała, że w przypadku transakcji istniałoby prawdopodobieństwo spowodowania znaczącej przeszkody w skutecznej konkurencji na rynku lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych o stałej i o zmiennej prędkości obrotowej w EOG, a także w wymiarze globalnym ze względu na horyzontalne nieskoordynowane skutki lub ze względu na powstanie lub umocnienie pozycji dominującej.
5.3.4.
Wniosek
40)
W związku z tym Komisja stwierdziła, że transakcja doprowadziła do powstania znaczącej przeszkody w skutecznej konkurencji w odniesieniu do rynków sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej oraz lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych o stałej i zmiennej prędkości obrotowej, zarówno na poziomie EOG, jak i w wymiarze globalnym. Komisja stwierdziła, że transakcja nie doprowadziła do powstania znaczącej przeszkody w skutecznej konkurencji na rynku sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o stałej prędkości obrotowej w EOG.

6. 

ŚRODKI ZARADCZE

41)
Aby transakcja była zgodna z rynkiem wewnętrznym w odniesieniu do rynków sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej oraz lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych zarówno o stałej, jak i o zmiennej prędkości obrotowej, w dniu 7 lutego 2019 r. strona zgłaszająca formalnie zgłosiła zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("pierwsze zobowiązania").
42)
Komisja poddała badaniu rynkowemu pierwsze zobowiązania w dniu 11 lutego 2019 r. Aby odnieść się do kwestii wykazanych w teście rynku, w dniu 28 lutego 2019 r. strona zgłaszająca przekazała ostateczne zobowiązania.
43)
Ostateczne zobowiązania składają się ze zbycia globalnej działalności przedsiębiorstwa Nidec w zakresie sprężarek chłodniczych, z wyłączeniem działalności Nidec w zakresie sprężarek (mobilnych) zasilanych bateriami ("zbywana działalność"). Obejmuje ono w szczególności:
a)
tytuły własności i dzierżawy zakładów Nidec Austria, Nidec Słowacja i Nidec Chiny oraz biura dla Nidec Niemcy, Nidec Włochy i Nidec USA;
b)
wszystkie patenty i know-how należące do przedsiębiorstwa Nidec wykorzystywane w ramach zbywanej działalności do opracowywania, produkcji i sprzedaży zbywanych produktów (z zastrzeżeniem niewyłącznej licencji zwrotnej Nidec w odniesieniu do patentów dotyczących zasilanych bateriami sprężarek chłodniczych do wykorzystania w zastosowaniach mobilnych);
c)
markę Secop i wszelkie powiązane z nią znaki towarowe i nazwy produktów;
d)
cały personel pracujący obecnie w Nidec Słowacja, Nidec Austria, Nidec Chiny (z wyłączeniem personelu pracującego w oddziałach zajmujących się zasilanymi bateriami sprężarkami i silnikami do zmywarek);
e)
pracowników stanowiących personel kluczowy.
44)
Ponadto przedsiębiorstwo Nidec zobowiązuje się do udostępnienia nabywcy środków na pokrycie wydatków kapitałowych w celu poprawy konkurencyjności i rozwoju sprężarek produkowanych w zakładzie Nidec Austria i w zakładzie Nidec Słowacja. Kwota ta jest równa wydatkom kapitałowym, które Nidec zobowiązałoby się ponieść w odniesieniu do dwóch zakładów w przypadku braku zbycia.
45)
Komisja stwierdziła, że ostateczne zobowiązania są odpowiednie i wystarczające w celu wyeliminowania znaczącej przeszkody w skutecznej konkurencji w odniesieniu do rynków sprężarek chłodniczych dla gospodarstw domowych o zmiennej prędkości obrotowej oraz lekkich przemysłowych sprężarek chłodniczych o stałej i zmiennej prędkości obrotowej w EOG i w wymiarze globalnym.

7. 

WNIOSEK

46)
Z powodów wymienionych powyżej w decyzji stwierdza się, że planowana koncentracja nie doprowadzi do powstania znaczącej przeszkody w skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub znacznej jego części.
47)
W związku z powyższym w niniejszej decyzji uznaje się koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 57 Porozumienia EOG.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024