Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 7/2020 w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 7/2020 w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego

(2020/C 157/02)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2020 r.)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 17 maja 2018 r. Komisja przedłożyła wyżej wymieniony wniosek Parlamentowi Europejskiemu i Radzie jako część trzeciego pakietu "Europa w ruchu", którego celem jest uczynienie europejskiej mobilności bezpieczniejszą, czystszą i wydajniejszą oraz bardziej dostępną z korzyścią dla wszystkich obywateli UE.
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię na sesji plenarnej w dniu 17 października 2018 r. Komitet Regionów zdecydował, że nie przedstawi swojej opinii na temat wniosku.
3.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 12 marca 2019 r.
4.
Rada uzgodniła podejście ogólne w sprawie tego wniosku na posiedzeniu w dniu 6 czerwca 2019 r.
5.
W dniu 25 września 2019 r. rozpoczęły się negocjacje z Parlamentem Europejskim. Trzecia i ostatnia runda rozmów trójstronnych odbyła się w dniu 26 listopada 2019 r. i pozwoliła osiągnąć ogólne wstępne porozumienie.
6.
Komitet Stałych Przedstawicieli przeprowadził swoją analizę wstępnego tekstu kompromisowego z myślą o osiągnięciu porozumienia w dniu 18 grudnia 2019 r. 1
7.
W dniu 21 stycznia 2020 r. Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) w Parlamencie Europejskim głosowała za przyjęciem tego samego tymczasowego tekstu kompromisowego. Następnie w dniu 23 stycznia przewodnicząca parlamentarnej Komisji TRAN wystosowała pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdziła, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z ustalonym ogólnym wstępnym porozumieniem, zaleci ona, by Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym zatwierdził stanowisko Rady bez poprawek - z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej - w drugim czytaniu.
8.
W dniu 18 lutego 2020 r. Rada osiągnęła porozumienie polityczne 2  w sprawie wniosku z myślą o przyjęciu stanowiska w pierwszym czytaniu.
9.
Po weryfikacji prawnojęzykowej Rada przyjęła w dniu 7 kwietnia 2020 r. stanowisko w pierwszym czytaniu. Jego tekst zamieszczono w dok. 5142/20.
II.
CEL
10.
Ogólnym celem wniosku jest stworzenie jednolitych ram prawnych w zakresie przekazywania informacji cyfrowych o transporcie towarowym i przyczynienie się w ten sposób do większej wydajności sektora transportu.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
A.
Informacje ogólne
11.
Na podstawie wniosku Komisji Parlament i Rada prowadziły negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia.
12.
Pierwotny wniosek Komisji został w związku z tym zmieniony stanowiskiem Rady w pierwszym czytaniu - wniosek został częściowo przeredagowany na podstawie porozumienia z Parlamentem Europejskim.
B.
Kluczowe zagadnienia polityczne
13.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące kluczowe zmiany:
a)
Zakres
14.
W celu zapewnienia jasności stanowisko Rady wyjaśnia zakres stosowania rozporządzenia w części normatywnej, a nie w załącznikach, jak pierwotnie proponowała Komisja.
b)
Wymogi dotyczące właściwych organów
15.
Ponieważ przedmiotowe rozporządzenie nie może być skutecznie stosowane przed wejściem w życie aktów delegowanych i wykonawczych w nim przewidzianych, stanowisko Rady wyjaśnia związek między terminem przyjęcia przez Komisję aktów delegowanych i wykonawczych, a datą rozpoczęcia stosowania wymogów dotyczących właściwych organów. W szczególności stanowisko Rady przewiduje, że właściwe organy będą zobowiązane do tego, by po upływie 30 miesięcy od wejścia w życie pierwszego z aktów delegowanych i wykonawczych, o których mowa w art. 7 i 8 rozporządzenia, przyjmować informacje regulacyjne udostępnione drogą elektroniczną przez zainteresowane podmioty gospodarcze.
c)
Akty delegowane i wykonawcze
16.
W odniesieniu do oceny charakteru uprawnień, które mają zostać powierzone Komisji, przepisy dotyczące ustanowienia przez Komisję "wspólnego zbioru danych eFTI, procedur i zasad dostępu" zostały w stanowisku Rady podzielone na odrębne artykuły.
17.
W szczególności przewiduje się, że Komisja w drodze aktów delegowanych ustanowi "wspólne zbiory danych eFTI i podzbiory danych eFTI" (art. 7), a w drodze aktów wykonawczych zdefiniuje "wspólne procedury i zasady dostępu" (art. 8).
18.
Stanowisko Rady wyjaśnia, że pierwsze takie akty delegowane i wykonawcze będą musiały zostać przyjęte przez Komisję nie później niż 30 miesięcy po wejściu w życie rozporządzenia.
d)
Wymagania funkcjonalne dotyczące platform eFTI
19.
Komisja przyjmie w drodze aktów wykonawczych szczegółowe specyfikacje odnoszące się do wymagań funkcjonalnych dotyczących platform eFTI. Mając na celu aktualizację systemu eFTI, stanowisko Rady przewiduje, że Komisja, opracowując te specyfikacje, będzie dążyć do zapewnienia interoperacyjności platform eFTI, uwzględniać odpowiednie istniejące techniczne rozwiązania i normy oraz zapewniać, aby specyfikacje te pozostały, w możliwie największym stopniu, neutralne technologicznie.
e)
Przegląd
20.
Z myślą o wyjaśnieniu ewentualnych dalszych działań, jakie należy podjąć w związku z przedmiotowym rozporządzeniem, stanowisko Rady dostosowuje klauzulę przeglądową przewidzianą we wniosku Komisji.
21.
W szczególności stanowisko Rady:
(i)
dostosowuje termin, w jakim Komisja ma przeprowadzić ocenę rozporządzenia, tj. 8,5 roku po jego wejściu w życie lub 4,5 roku po dacie rozpoczęcia jego stosowania; oraz
(ii)
dodaje wymóg, zgodnie z którym Komisja powinna ocenić, czy można ustalić dalszą interoperacyjność różnych platform wykorzystywanych do zapisywania i przetwarzania informacji regulacyjnych, a także czy stosowanie rozporządzenia - w celu wykorzystywania środków elektronicznych z myślą o udostępnianiu właściwym organom informacji regulacyjnych - może być dla podmiotów gospodarczych obowiązkowe. W stosownych przypadkach przewiduje się, że ocenie będzie towarzyszyć wniosek ustawodawczy.
f)
Wejście w życie i stosowanie
22.
Stanowisko Rady wyjaśnia harmonogram stosowania przedmiotowego rozporządzenia i przewiduje, że zacznie ono być stosowane po upływie czterech lat od jego wejścia w życie z wyjątkiem przepisów zawartych w art. 2 ust. 2, art. 5 ust. 4, art. 7, art. 8, art. 9 ust. 2 i art. 10 ust. 2.
IV.
PODSUMOWANIE
23.
Stanowisko Rady podkreśla główny cel wniosku Komisji i w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas nieformalnych negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim przy wsparciu Komisji. W odniesieniu do poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski Rada stwierdza, że pewna ich część została odzwierciedlona we wspólnym stanowisku - co do ich ducha, częściowo lub w pełni.
24.
W związku z tym Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu stanowi wyważoną reprezentację wyników negocjacji i jest istotnym krokiem w kierunku cyfryzacji sektora transportu, co doprowadzi do uproszczenia procedur administracyjnych i zwiększenia efektywności w sektorze transportu.
1 Dok. 14793/1/19 REV 1, 14793/19 ADD 1 i 14793/1/19 REV 1 COR 1.
2 Dok. 5394/20.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.157.19

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 7/2020 w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego.
Data aktu: 08/05/2020
Data ogłoszenia: 08/05/2020