Rezolucja w sprawie nadzoru parlamentarnego jako narzędzia wzmacniającego demokrację, rozliczalność i skuteczność instytucji państwowych w krajach Partnerstwa Wschodniego.

REZOLUCJA
w sprawie nadzoru parlamentarnego jako narzędzia wzmacniającego demokrację, rozliczalność i skuteczność instytucji państwowych w krajach Partnerstwa Wschodniego

(2020/C 134/01)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2020 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenie Parlamentarne Euronest z 3 maja 2011 r.,
uwzględniając wspólne oświadczenie przyjęte w Brukseli podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego 24 listopada 2017 r. oraz wcześniejsze oświadczenia tego partnerstwa,
uwzględniając globalną strategię na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej z czerwca 2016 r., zatytułowaną "Wspólna wizja, wspólne działanie: Silniejsza Europa", oraz sprawozdania za pierwszy (2016 r.) i drugi (2017 r.) rok jej wdrażania,
uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z 9 czerwca 2017 r. zatytułowany "Partnerstwo Wschodnie - 20 celów na 2020 rok: Kluczowe priorytety i wymierne rezultaty",
uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lipca 2015 r. w sprawie przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa,
uwzględniając przedstawione 18 maja 2017 r. sprawozdanie Komisji Europejskiej oraz wiceprzewodniczącej Komisji i wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z wdrażania przeglądu europejskiej polityki sąsiedztwa,
uwzględniając zalecenie Parlamentu Europejskiego z 15 listopada 2017 r. dla Rady, Komisji oraz ESDZ w sprawie Partnerstwa Wschodniego w perspektywie szczytu w listopadzie 2017 r.,
uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie wzmocnienia społeczeństwa obywatelskiego w państwach Partnerstwa Wschodniego, w tym współpracy pomiędzy rządem a społeczeństwem obywatelskim oraz reform wzmacniających pozycję społeczeństwa obywatelskiego,
uwzględniając układy o stowarzyszeniu między UE a Gruzją, Mołdawią i Ukrainą,
uwzględniając kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie między UE a Armenią,
A.
mając na uwadze, że skuteczny nadzór parlamentarny jest filarem dobrze funkcjonującej demokracji, zgodnej z zasadami praworządności, a także odgrywa zasadniczą rolę w rządach demokratycznych, gdyż pomaga w doskonaleniu polityki, programów i praktyk władzy wykonawczej oraz zwiększa legitymację tej polityki;
B.
mając na uwadze, że wzmocnienie zdolności parlamentów w krajach Partnerstwa Wschodniego do prowadzenia skutecznego nadzoru ma kluczowe znaczenie i powinno być wspierane przez Komisję Europejską;
C.
mając na uwadze, że w każdym systemie politycznym, w którym naprawdę stosowana jest zasada podziału władz, parlament nie tylko ma uprawnienia ustawodawcze i budżetowe, lecz również sprawuje ogólny nadzór i kontrolę nad władzą wykonawczą;
D.
mając na uwadze, że uprawnienia do nadzoru parlamentarnego obejmują wszystkie dziedziny polityki i wszystkie działania polityczne rządu oraz jego agencji, a nie tylko wykonywanie przez władzę wykonawczą przepisów prawa i budżetu (kontrola budżetowa);
E.
mając na uwadze, że niezawisłość sądów to kolejny ważny filar funkcjonującej demokracji;
F.
mając na uwadze, że powszechnie wyróżnia się trzy systemy polityczne: system polityczny typu prezydenckiego, typu parlamentarnego oraz typu półprezydenckiego czy też półparlamentarnego;
G.
mając na uwadze, że oprócz posiedzeń plenarnych parlamenty tworzą komisje parlamentarne, których zadaniem jest przygotowanie całości prac instytucji oraz zagwarantowanie efektywnego bieżącego nadzoru nad rządem oraz jego polityką i działaniami;
H.
mając na uwadze, że niezależny, niepodlegający ograniczeniom i dobrze funkcjonujący parlament, korzystający z wszystkich przysługujących mu uprawnień konstytucyjnych, w tym z wolności sprawowania prawdziwego nadzoru nad rządem i jego agencjami, staje się instytucją kluczową dla umocnienia praworządności, w tym dla skutecznej walki z korupcją, mającej położyć kres bezkarności;
I.
mając na uwadze, że organizacje społeczeństwa obywatelskiego, media oraz instytucje broniące praw człowieka mają wkład w nadzór parlamentarny, gdyż przedstawiają oceny, zapytania i uwagi odnoszące się do instytucji państwa i ich działań;
J.
mając na uwadze, że wolne, niezależne media oraz wolne, wystarczająco finansowane i wydajnie zorganizowane społeczeństwo obywatelskie w kraju mają zatem również podstawowe znaczenie dla efektywnego i zdrowego funkcjonowania demokracji oraz pomagają parlamentom w sprawowaniu nadzoru;
K.
mając na uwadze, że procesy umacniania demokracji wymagają od krajowych instytucji politycznych gotowości do przyjmowania najlepszych praktyk oraz do wprowadzania w życie wniosków z doświadczeń własnych, a także z doświadczeń innych podmiotów;
L.
mając na uwadze, że zasadniczą nieprzekraczalną granicę dla państw demokratycznych wyznaczają: nieodwołalne stosowanie zasady podziału władz, pełne poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności oraz zdecydowana obrona praworządności;
M.
mając na uwadze, że odbywające się prawidłowo wybory, zgodne z uznanymi standardami międzynarodowymi, zwłaszcza dotyczącymi możliwości rywalizacji i przejrzystości, mają z pewnością fundamentalne znaczenie, same w sobie nie są jednak ostatecznym dowodem, że dany system polityczny jest demokratyczny;
N.
mając na uwadze, że parlamenty wielopartyjne są często uważane za znacznie bardziej reprezentatywne, a duża liczba zorientowanych ideologicznie partii lepiej odzwierciedla interesy poszczególnych grup społeczeństwa;
O.
mając na uwadze, że Zespół ds. Wspierania Demokracji i Koordynacji Wyborów PE zapewnia szczególne wsparcie krajom priorytetowym, w tym trzem krajom Partnerstwa Wschodniego, które podpisały układ o stowarzyszeniu z UE: Gruzji, Mołdawii i Ukrainie;
P.
mając na uwadze, że Unia Europejska wspiera kraje Partnerstwa Wschodniego przez specjalne projekty pomagające ich parlamentom wzmacniać nadzór parlamentarny, np. przez realizowany w latach 2009-2019 program "Wzmacnianie demokracji parlamentarnej w Gruzji", prowadzony wspólnie z Programem Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju w latach 2016-2018 ukraiński projekt "Rada dla Europy" czy misję oceny potrzeb wysłaną przez Parlament Europejski do Rady Najwyższej Ukrainy (2015-2016);

Stawienie czoła wyzwaniom dla nadzoru parlamentarnego

1.
podkreśla, że demokracja zakłada równą reprezentację kobiet i mężczyzn na stanowiskach decyzyjnych, a zatem ważnym obszarem działania jest wspieranie obsadzania takich stanowisk przez kobiety; apeluje do państw członkowskich UE oraz krajów Partnerstwa Wschodniego, by poprawiły reprezentację kobiet w parlamentach;
2.
podkreśla, że funkcje nadzorcze, a także zapewnienie impulsu politycznego należą obecnie do głównych zadań parlamentów, co wymaga stałej komunikacji między rządem a parlamentem oraz zaakceptowania przez rząd, że jest rozliczany przed parlamentem; apeluje do krajów Partnerstwa Wschodniego o utrzymywanie i dalsze rozwijanie systemów politycznych sprzyjających takiej stałej komunikacji i rozliczalności;
3.
apeluje do Komisji Europejskiej o specjalny program mający na celu wzmocnienie nadzoru parlamentarnego w krajach Partnerstwa Wschodniego przez: poprawę koordynacji i współpracy między agencjami państwowymi, parlamentem i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, zaproponowanie dostosowanego do potrzeb modułu szkoleniowego dla personelu parlamentów czy też wspieranie reform administracyjnych;
4.
uważa, że we wszystkich sześciu krajach Partnerstwa Wschodniego, chociaż w bardzo różnym stopniu, brakuje silnych tradycji nadzoru parlamentarnego, co powoduje braki w mechanizmach skutecznego reagowania; apeluje o wzmocnienie mechanizmów sprawozdawczości na potrzeby systematycznego dialogu między władzą wykonawczą a parlamentem;
5.
jest zdania, że procesy reform w administracji parlamentarnej krajów Partnerstwa Wschodniego wymagają ciągłości, aby zapewnić synchronizację funkcji całej infrastruktury parlamentarnej z bieżącymi potrzebami i oczekiwaniami posłów do parlamentów; podkreśla w związku z tym, że administracja musi również służyć jako gwarant pełnego i odpowiedniego wypełniania funkcji ustawodawczych, przedstawicielskich, nadzorczych (m.in. w odniesieniu do budżetu) i innych;
6.
apeluje o dalsze reformy administracji publicznej w krajach Partnerstwa Wschodniego, gdyż właściwie przeprowadzone reformy tego rodzaju pozwolą administracji publicznej bardziej zorientować się na obywateli i zwiększyć przejrzystość, a zarazem zapewniać szybsze i lepsze usługi obywatelom i przedsiębiorstwom; stwierdza, że efektywna, przejrzysta, zorientowana na obywatela administracja publiczna to warunek należytego funkcjonowania zarządzania publicznego i rozwoju społeczno-gospodarczego w krajach Partnerstwa Wschodniego, a zatem ma ona wpływ na jakość demokracji, gdyż ułatwia nadzór parlamentarny w kraju i podnosi jego jakość;
7.
uważa, że wyzwania dotyczące zakresu i skuteczności nadzoru parlamentarnego występują w krajach o systemach silnie prezydenckich, co można obserwować w Azerbejdżanie i na Białorusi, gdzie prezydenci mają bardzo duże uprawnienia w stosunku do parlamentu i rządu; docenia fakt, że sytuacja w Armenii i Gruzji ewoluowała w ostatnich latach dzięki kolejnym reformom konstytucyjnym, zmierzającym ku czysto parlamentarnym systemom politycznym, oraz że po reformach nastąpiły pokojowe zmiany rządów w drodze wolnej od przemocy aksamitnej rewolucji w Armenii oraz w drodze wyborów w Gruzji; nadal przekonuje wszystkie sześć krajów Partnerstwa Wschodniego, że potrzebne są dalsze reformy wzmacniające nadzór parlamentarny;
8.
powtarza, że przyjmując wszelkie nowe akty ustawodawcze, parlamenty we wschodnim sąsiedztwie powinny unikać nadmiernego pośpiechu i dostosować procedury tak, by umożliwić rozszerzone debaty z opozycją i innymi zainteresowanymi podmiotami na temat zakresu i szczegółowego charakteru reform, z myślą o zwiększeniu roli nadzoru sprawowanego przez główny organ ustawodawczy;
9.
zauważa, że elity gospodarcze lub inne elity niepolityczne silnie, choć w różnym stopniu wpływają na parlamentarzystów w krajach Partnerstwa Wschodniego, utrudniając niezależną i przejrzystą kontrolę polityki i działań rządu, a także efektywne i skuteczne reformy administracyjne; wyraża zaniepokojenie faktem, że duża liczba parlamentarzystów podczas sprawowania mandatu przechodzi z jednych ugrupowań politycznych do drugich, jak w Mołdawii podczas kadencji parlamentarnej 2014-2019; wzywa parlamenty narodowe krajów Partnerstwa Wschodniego, by wprowadziły środki gwarantujące niezależność parlamentarzystów oraz powstrzymały manipulowanie granicami okręgów wyborczych; apeluje do krajów Partnerstwa Wschodniego o przeprowadzenie reformy ordynacji wyborczej, by wprowadzić środki służące rzeczywistej rozliczalności rządu; przypomina krajom Partnerstwa Wschodniego, że zmieniając ordynację wyborczą, powinny stwarzać równe możliwości reprezentacji wszystkich mniejszości etnicznych;
10.
wzywa partie polityczne, by omawiały reformy ordynacji wyborczej w dialogu międzypartyjnym, tak by zapewnić szerokie poparcie polityczne;
11.
apeluje do władz, by z odpowiednim wyprzedzeniem przed przyszłymi wyborami wdrożyły zalecenia misji obserwacji wyborów OBWE/ODIHR;
12.
odnotowuje z zaniepokojeniem, że korupcja nadal zagraża zaufaniu do demokracji nie tylko w krajach Partnerstwa Wschodniego, lecz także w całej Europie; wyraża obawy w związku z korupcją w parlamentach i innych instytucjach państwowych, która co prawda została zredukowana w niektórych krajach Partnerstwa Wschodniego, to jednak nadal w różnym stopniu wpływa na skuteczność nadzoru parlamentarnego, i apeluje o przeprowadzenie przejrzystych dochodzeń w każdym znanym przypadku korupcji; podkreśla potrzebę rozliczalności oraz położenia kresu bezkarności;
13.
podkreśla, że aktywne prowadzenie rygorystycznej i w pełni rozwiniętej kontroli nad rządem wymaga, by szczególną rolę w sprawowaniu nadzoru parlamentarnego odegrała opozycja; apeluje o wstrzymanie się od wszelkich prób ograniczania udziału opozycji w funkcjach nadzorczych oraz o ustawowe zagwarantowanie praw posłów nienależących do koalicji rządzącej bądź do większości parlamentarnej;
14.
powtarza, że wdrożenie umów z UE - układów o stowarzyszeniu z Ukrainą, Mołdawią i Gruzją, kompleksowej i wzmocnionej umowy o partnerstwie z Armenią oraz umów o partnerstwie i współpracy z Azerbejdżanem i Białorusią - to kolejny obszar, który należy objąć nadzorem parlamentarnym, wymagający szczególnie intensywnego nadzoru i kontroli nad rządami, a także skutecznej koordynacji między rządami, parlamentami a sądownictwem, by można było pogłębiać proces integracji europejskiej;
15.
wyraża obawy w związku z brakiem zdolności instytucji państwowych w dziedzinie spraw europejskich, co poważnie utrudnia skuteczne, efektywne i kompleksowe wdrożenie układów o stowarzyszeniu i prowadzi do spowolnienia dążeń do integracji europejskiej; apeluje do krajów stowarzyszonych o wzmożenie starań o stworzenie wysoce zmotywowanej administracji, mogącej czerpać z wystarczających zasobów, aby w pełni i bezzwłocznie wdrożyć niezbędne reformy i odpowiednie przepisy;
16.
podkreśla, że różnorodność ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania parlamentu, który służy wszystkim obywatelom; apeluje do PE oraz parlamentów narodowych krajów Partnerstwa Wschodniego o dalsze działania zapewniające sprawiedliwą reprezentację kobiet i mniejszości etnicznych wśród posłów;

Wspieranie merytorycznej wymiany informacji między Parlamentem Europejskim a parlamentami państw członkowskich UE i krajów Partnerstwa Wschodniego oraz prezentacja osiągnięć

17.
z zadowoleniem przyjmuje działania wspierające kraje Partnerstwa Wschodniego w dążeniu do budowy stabilnej demokracji oraz praworządności; podkreśla jednak, że stabilność ta wymaga, aby społeczeństwa miały głębokie poczucie odpowiedzialności za te procesy;
18.
zwraca uwagę na przepisy regulaminu Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest, zatwierdzonego w 2011 r. oraz zmienionego w 2012, 2013, 2015, 2017 i 2018 r., dotyczące nadzoru nad wdrażaniem polityki dotyczącej Partnerstwa Wschodniego, ze szczególnym uwzględnieniem art. 17, 21, 22, 25, 26 i 27 oraz załącznika I do regulaminu, które odnoszą się do rezolucji, zaleceń, pytań wymagających odpowiedzi na piśmie i odpowiedzi ustnej oraz komisji i grup roboczych;
19.
z zadowoleniem przyjmuje starania podejmowane przez kraje Partnerstwa Wschodniego zgodnie z układami o stowarzyszeniu z UE przez Ukrainę, Mołdawię i Gruzję, a także przez Armenię zgodnie z kompleksową i wzmocnioną umową o partnerstwie z UE podpisaną w listopadzie 2017 r., zmierzające do wzmocnienia nadzoru nad wdrażaniem tych umów, z czym wiążą się dodatkowe wyzwania i szanse; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że te trzy kraje utworzyły 5 października 2018 r. zgromadzenie międzyparlamentarne, które ma zapewnić skuteczniejszy nadzór parlamentarny w tym zakresie, a także impuls do wspólnej kontroli nad wdrażaniem przez odnośne rządy układów o stowarzyszeniu oraz polityki Partnerstwa Wschodniego jako całości;
20.
uważa, że w odniesieniu do przyjmowania najlepszych praktyk oraz wyciągania wniosków z niedociągnięć i doświadczeń własnych i innych podmiotów w procesie umacniania demokracji parlamenty krajów Partnerstwa Wschodniego mogą uczyć się na własnych doświadczeniach, a także wzajemnie korzystać z najlepszych praktyk i obserwować rozwiązania przyjmowane w obliczu ograniczeń;
21.
jest także zdania, że wymiana najlepszych praktyk między Parlamentem Europejskim, parlamentami państw członkowskich UE oraz parlamentami krajów Partnerstwa Wschodniego powinna nadal odgrywać pozytywną rolę i powinna być w dalszym ciągu wspierana; uważa również, że trzeba zwiększyć liczbę dodatkowych formatów i programów wymiany między parlamentarzystami i sekretariatami parlamentów w zakresie reformy administracji parlamentarnej, aby wzmacniać zdolności i podnosić świadomość głównych zainteresowanych stron; apeluje o zacieśnianie kontaktów na szczeblu roboczym, by tworzyć w tych parlamentach oraz między nimi silne sieci służące dalszej współpracy regionalnej;
22.
z uznaniem odnotowuje starania 15. panelu Partnerstwa Wschodniego ds. reformy rządów i administracji publicznej, który odbył się w Pradze 7-8 listopada 2018 r., służące rozliczalności i organizacji administracji publicznej oraz świadczenia usług w procedurach zorientowanych na obywateli, a także dostępności usług publicznych;
23.
przypomina, że kraje Partnerstwa Wschodniego muszą działać zgodnie ze swoimi zobowiązaniami międzynarodowymi i respektować w swoich procesach legislacyjnych podstawowe prawa człowieka i mniejszości;

Wspieranie wolności myśli oraz niezależności mediów i świata nauki jako kluczowy priorytet dla lepszego nadzoru parlamentarnego

24.
ponownie zwraca uwagę na znaczenie naprawdę wolnych mediów, potrzebę niezależności mediów oraz ich pluralizmu dla zapewnienia bezpieczeństwa pracowników mediów i dziennikarzy oraz apeluje, aby nie ograniczać możliwości korzystania ze źródeł medialnych, tak by dać równy dostęp do informacji obywatelom ze wszystkich grup etnicznych, a także osiągnąć prawdziwą akademicką wolność wypowiedzi i myśli, będące składnikami o kluczowym znaczeniu dla każdej demokracji; apeluje do wszystkich członków Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest o zagwarantowanie tych wolności i ich stosowanie w praktyce, gdyż media i świat nauki oferują parlamentom ważną wiedzę, w tym specjalistyczną, zapewniając kluczowy wkład w nadzór parlamentarny i jego obiektywność;
25.
wyraża zaniepokojenie niewystarczającą wolnością mediów i myśli akademickiej w niektórych krajach Partnerstwa Wschodniego, przez co parlamentom brakuje rzetelnej opinii publicznej i naukowej, stanowiącej niezbędne uzupełnienie wzmacniające sprawowaną przez parlamenty funkcję stałej kontroli; apeluje do wszystkich krajów Partnerstwa Wschodniego o udoskonalenie przepisów z myślą o wolnych i pluralistycznych mediach oraz świecie nauki i o zapewnienie stosowania tych przepisów w praktyce, gdyż w wielu przypadkach interesy biznesowe i polityczne nadal wpływają na media i świat nauki lub powodują ich tendencyjność;
26.
wzywa kraje Partnerstwa Wschodniego do wzmocnienia środowiska mediów oraz do zapewnienia stabilności profesjonalnego i niezależnego dziennikarstwa, gdyż tylko należycie funkcjonujące media pozwolą osiągnąć fundamentalne cele unijnej polityki sąsiedztwa, w tym demokracji, dobrych rządów, odporności na presję z zewnątrz i skutecznej komunikacji na temat reform i korzyści płynących ze współpracy z UE; apeluje do UE oraz krajów Partnerstwa Wschodniego o dalsze tworzenie środowiska mediów, w którym dziennikarze będą mogli pracować bez przymusu i represji;
27.
podkreśla rolę organizacji społeczeństwa obywatelskiego we wspieraniu nadzoru parlamentarnego, przejrzystości i procesu demokratycznego jako całości; apeluje do parlamentów narodowych krajów Partnerstwa Wschodniego o wspieranie społeczeństwa obywatelskiego i otwartą współpracę z nim we wszystkich aspektach działań na rzecz obywateli, aby uwzględniać różnorodne opinie;
28.
zwraca uwagę na ryzyko kampanii dezinformacyjnych, zwłaszcza w mediach społecznościowych, a także na próby upowszechniania antydemokratycznych narracji i wartości, zmierzające do dyskredytowania instytucji publicznych i wpływania na kampanie wyborcze; apeluje o ścisłą współpracę i wymianę doświadczeń w tej dziedzinie między UE a krajami Partnerstwa Wschodniego i zajęcie zdecydowanego stanowiska bez stwarzania zagrożenia dla podstawowych wolności obywateli;

Nadzór nad sektorem bezpieczeństwa jako dziedziną o kluczowym znaczeniu dla kontroli parlamentarnej

29.
przypomina o rezolucji w sprawie wyzwań dotyczących bezpieczeństwa w krajach należących do Partnerstwa Wschodniego oraz w sprawie zwiększenia roli UE w zaradzaniu tym wyzwaniom, którą Zgromadzenie Parlamentarne Euronest przyjęło na posiedzeniu w czerwcu 2018 r. i w której podkreślono, że "zachowanie dobrych rządów w ramach instytucji ścigania, bezpieczeństwa i obrony ma kluczowe znaczenie dla ochrony partnerów wschodnich przez próbami destabilizacji", oraz wezwano parlamenty krajów partnerskich, aby "w pełni korzystały z przysługującego im prawa demokratycznego nadzoru nad organami ścigania oraz służbami wojskowymi i służbami bezpieczeństwa"; podkreśla, że należy wzmocnić nadzór parlamentarny nad sektorem bezpieczeństwa;
30.
zwraca uwagę na potrzebę wzmocnionego nadzoru parlamentarnego nad poszczególnymi służbami bezpieczeństwa w krajach Partnerstwa Wschodniego oraz ponownie wskazuje na wartość nadzoru parlamentarnego nad Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i nowo utworzonymi służbami bezpieczeństwa;
31.
przypomina w tym kontekście oświadczenie końcowe oraz zalecenia z szóstego posiedzenia Komisji Parlamentarnej Stowarzyszenia UE-Gruzja, które odbyło się 26 kwietnia 2018 r. w Brukseli, w szczególności pkt 14 dotyczący rozpoczęcia nowego finansowanego przez UE projektu wzmacniania nadzoru parlamentarnego nad sektorem bezpieczeństwa;

Zwiększenie zasobów ludzkich, sprzętowych i finansowych parlamentów w krajach Partnerstwa Wschodniego

32.
apeluje o zwiększenie zasobów ludzkich, sprzętowych i finansowych, aby m.in. poprawić ogólną wydajność parlamentów w krajach Partnerstwa Wschodniego, w celu zapewnienia ich pełnej zdolności do wprowadzenia skutecznego i ciągłego nadzoru nad rządem, jego polityką i działaniami, odznaczającego się niezależnością i wspartego przez funkcjonującą i obiektywną służbę ds. analiz;
33.
uważa, że współpraca między sekretariatami parlamentów w krajach Partnerstwa Wschodniego, Parlamentu Europejskiego i parlamentów państw członkowskich UE pozwoli zapewnić efektywniejszy i skuteczniejszy nadzór parlamentarny przez wymianę doświadczeń i współdzielenie zasobów; wzywa do podjęcia takiej współpracy w obszarze analiz parlamentarnych także w przypadkach, w których służba ds. analiz jeszcze nie istnieje i jej utworzenie wymaga szczególnego wysiłku;
34.
uznaje ścisłą, efektywną i dobrą współpracę między Trybunałem Obrachunkowym a parlamentami krajów Partnerstwa Wschodniego, która opiera się na wzajemnym zaufaniu, za niezbędny środek usprawnienia i rozszerzenia nadzoru parlamentarnego nad budżetem i wydatkami budżetowymi; zachęca do ujęcia takiej współpracy w głównym nurcie stosunków między krajami Partnerstwa Wschodniego;
35.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, komisarzowi do spraw sąsiedztwa i rozszerzenia, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich UE i krajów Partnerstwa Wschodniego.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024