Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie pt. "Cyfrowa praca z młodzieżą".

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie pt. "Cyfrowa praca z młodzieżą"

(2019/C 414/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

UZNAJĄC, ŻE

1.
Konkluzje Rady w sprawie inteligentnej pracy z młodzieżą przyczyniają się do innowacyjnego rozwijania pracy z młodzieżą w Europie i należy podejmować wzmożone wysiłki w tym kierunku.
2.
Umiejętności cyfrowe i inne umiejętności potrzebne w XXI w. mają kluczowe znaczenie dla niezależności młodych ludzi, ich włączenia społecznego, szans na zatrudnienie oraz dla ich codziennego życia. Młodzi ludzie mają różnorodne kompetencje umożliwiające im działanie w ucyfrowionym środowisku. Jednak wszystkim młodym ludziom - w ich przyszłej pracy i życiu codziennym - potrzebne będzie sprawne, elastyczne i krytyczne podejście do technologii cyfrowych.
3.
Należy zlikwidować przepaść cyfrową. 1  Wszyscy młodzi ludzie, niezależnie od pochodzenia, powinni mieć równe szanse na zwiększanie kompetencji cyfrowych 2 .
4.
Cyfrowa praca z młodzieżą może pomóc w realizacji europejskich celów młodzieżowych 3 .
5.
Należy zaradzić różnicom między płciami w zakresie kompetencji cyfrowych i zaangażowania w działania cyfrowe, podobnie jak stereotypom związanymi z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
6.
Praca z młodzieżą ma ogromny potencjał, jeśli chodzi o umożliwianie uczenia się przez doświadczenie w kontekście pozaformalnym i angażowanie młodych ludzi w działania służące wzmocnieniu ich kompetencji cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów. Praca z młodzieżą może również angażować młodych ludzi, którym w społeczeństwie cyfrowym grozi pominięcie.
7.
Podejścia stosowane w pracy z młodzieżą, cele i zasady pracy z młodzieżą oraz granice zawodowe w pracy z młodzieżą powinny być rozpatrywane w kontekście cyfryzacji, zatem ich wpływ należy oceniać w tym świetle.
8.
Praca z młodzieżą wzmacnia młodych ludzi, umożliwiając, by byli aktywni i kreatywni w społeczeństwie cyfrowym, by podejmowali świadome i uzasadnione decyzje, a także by przyjmowali odpowiedzialność za swoją tożsamość cyfrową i sprawowali nad nią kontrolę. Praca z młodzieżą może też pomóc młodym ludziom w stawieniu czoła zagrożeniom internetowym, związanym z postępowaniem, treściami, kontaktami i komercją w sieci 4 , w tym z mową nienawiści, cyberprzemocą, dezinformacją i propagandą.
9.
Ucyfrowienie pracy z młodzieżą jest często rozumiane jako wykorzystywanie mediów społecznościowych. Jednak w szybkim tempie pojawiają się nowe technologie cyfrowe. Sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość, robotyka i technologia blockchain - by wymienić kilka z nich - wywierają na nasze społeczeństwa wpływ wykraczający poza sferę komunikacji. Niezbędne są nie tylko podstawowe kompetencje cyfrowe, ale również szczególne kompetencje w tej dziedzinie, które zwiększają szanse młodych ludzi na zatrudnienie. Praca z młodzieżą powinna być w stanie reagować na wyzwania związane z konwergencją między środowiskiem cyfrowym i fizycznym oraz korzystać z możliwości stwarzanych przez transformację cyfrową, a jednocześnie musi stawiać czoła wyzwaniom w dziedzinie usług.
10.
Także szybki postęp w dziedzinie mediów i technologii cyfrowych poczyniony w ostatnich latach wpłynął na pracę z młodzieżą. Jednak ze względów finansowych, strukturalnych, materialnych lub administracyjnych znaczna liczba osób pracujących z młodzieżą nie posiada kompetencji cyfrowych i wiedzy, aby jak najlepiej wykorzystywać technologie cyfrowe przy prowadzeniu wysokiej jakości pracy z młodzieżą.
11.
W wielu dokumentach dotyczących polityki młodzieżowej brakuje prognoz na temat tego, w jaki sposób cyfryzacja będzie wpływać na społeczeństwo, młodych ludzi i pracę z młodzieżą. W wielu strategiach brakuje również całościowego podejścia do rozwijania pracy z młodzieżą w erze cyfrowej.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I NA ODPOWIEDNICH POZIOMACH:

12.
Promowały i rozwijały polityki i strategie młodzieżowe, które proaktywnie uwzględniają kwestie rozwoju technologicznego i cyfryzacji. Kształtując polityki mające wpływ na życie młodych ludzi, należy mieć na względzie i szacować wpływ cyfryzacji na społeczeństwa, w tym na praktyki i usługi w zakresie pracy z młodzieżą. W tym celu należy zintensyfikować międzysektorową współpracę odpowiednich sektorów polityki i zainteresowanych stron.
13.
W stosownych przypadkach włączyły do swoich strategii na rzecz młodzieży lub innych odpowiednich planów politycznych jasne cele i konkretne działania na rzecz rozwijania i wdrażania cyfrowej pracy z młodzieżą oraz na rzecz oceny wpływu tej formy działań na młodzież i pracę z młodzieżą. Wspomniane cele powinny opierać się na wiedzy, dowodach i danych odnoszących się do kompetencji cyfrowych młodych ludzi i zapotrzebowania na usługi w zakresie pracy z młodzieżą.
14.
Zachęcały osoby pracujące z młodzieżą i organizacje młodzieżowe do realizacji tych celów przy okazji rozwijania przez nie działalności cyfrowej i usług cyfrowych zgodnie z ich szczególnymi interesami i potrzebami, a także do wykorzystywania innowacyjnych metod wspierających osiąganie oczekiwanych wyników pracy z młodzieżą, między innymi za pośrednictwem cyfrowej pracy z młodzieżą.
15.
Rozważyły, w stosownych przypadkach, eksperymentalne i innowacyjne podejścia i nowe modele współpracy w celu realizacji działań i świadczenia usług w zakresie cyfrowej pracy z młodzieżą.
16.
W razie potrzeby inwestowały w wytyczne dotyczące budowania zdolności cyfrowych wśród osób pracujących z młodzieżą, organizacji młodzieżowych i organizacji zajmujących się pracą z młodzieżą i tworzyły takie wytyczne. Cyfrowa praca z młodzieżą mogłaby być uwzględniona zarówno w programach nauczania zawodu dla osób pracujących z młodzieżą, jak i w szkoleniach dla wolontariuszy i zostać włączona do ustawicznego kształcenia i szkolenia osób pracujących z młodzieżą.
17.
Zachęcały osoby pracujące z młodzieżą i młodych ludzi do zwiększania i doskonalenia kompetencji cyfrowych w procesie kooperatywnego uczenia się.
18.
Promowały stosowanie istniejących materiałów 5  i opracowywały nowe cyfrowe materiały i szkolenia dla osób pracujących z młodzieżą, między innymi poprzez wykorzystywanie wykazu potrzeb szkoleniowych zaproponowanego przez grupę ekspercką 6  utworzoną w ramach planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2016-2018, oraz by organizowały szkolenia w zakresie strategicznego rozwijania cyfrowej pracy młodzieży.
19.
Tworzyły przestrzeń i warunki do eksperymentowania sprzyjające opracowywaniu cyfrowych narzędzi i usług w zakresie pracy z młodzieżą oraz do zbierania się wspólnie przedstawicieli sektora pracy z młodzieżą, badań dotyczących młodzieży i sektora ICT w ramach opracowywania skutecznych praktyk i wymiany doświadczeń w zakresie cyfrowej pracy z młodzieżą.
20.
Zapewniły młodym ludziom możliwości praktycznego wykorzystywania i doskonalenia kompetencji cyfrowych w różnych kontekstach pracy z młodzieżą, w tym w zakresie kluczowych obszarów wskazanych przez ramy kompetencji cyfrowych dla obywateli DigComp 2.1, którymi są: umiejętność korzystania z informacji i danych; komunikacja i współpraca; tworzenie treści; bezpieczeństwo; oraz rozwiązywanie problemów. Sposoby uczenia się mogą obejmować uczenie się przez doświadczenie, mentoring odwrócony i współpracę międzypokoleniową.
21.
Wzmacniały pozycję młodych ludzi, w tym tych, którzy uważają, że ich głos nie jest uwzględniany, lub tych o mniejszych szansach, tak by mogli aktywnie uczestniczyć w demokratycznych procesach decyzyjnych, w tym w unijnym dialogu młodzieżowym, poprzez angażowanie ich w cyfrowe i inne innowacyjne i alternatywne formy uczestnictwa w procesach demokratycznych.
22.
Rozważyły wszystkie bariery, w tym wszelkie formy dyskryminacji i stereotypy płciowe, które mogłyby mieć negatywny wpływ na szanse i motywację młodych ludzi w zakresie nabywania kompetencji cyfrowych na etapach kształcenia, szkolenia i kariery zawodowej, oraz wyboru studiów i ścieżki zawodowej w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki (STEAM).
23.
Wzmocniły rolę pracy z młodzieżą we wspieraniu kreatywnego wykorzystania technologii przez młodych ludzi i zapewniły im umiejętności, tak aby byli zarówno krytycznymi konsumentami, jak i aktywnymi twórcami w sferze technologicznej.
24.
Promowały lepszy dostęp młodych do usług w zakresie pracy z młodzieżą poprzez wykorzystanie technologii cyfrowych - zwłaszcza młodych ludzi o mniejszych szansach i tych mieszkających na obszarach wiejskich i oddalonych, lub tam, gdzie dostęp bezpośredni nie jest możliwy.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

25.
Zachęcały do wymiany najlepszych praktyk w zakresie wdrażania i opracowywania strategii cyfrowych, w tym co się tyczy wykorzystywania możliwości oferowanych przez program Erasmus+ i inne odpowiednie unijne instrumenty finansowania.
26.
Promowały i wykorzystywały istniejące platformy cyfrowe i fizyczne do partnerskiego uczenia się dotyczącego wykorzystania technologii cyfrowych - jako narzędzia, sposobu prowadzenia działań lub przedmiotu działań - w pracy z młodzieżą.
27.
Organizowały wydarzenia, w ramach których młodzi ludzie, osoby pracujące z młodzieżą, eksperci, naukowcy i specjaliści sektora ICT wspólnie opracowują nowe sposoby i podejścia w zakresie wykorzystywania technologii w pracy z młodzieżą.
28.
Zachęcały do prowadzenia ogólnoeuropejskich badań mających na celu poszerzenie wiedzy na temat wpływu cyfryzacji na młodzież i pracę z młodzieżą oraz udzielanie wsparcia na rzecz takich badań.
29.
Działały na rzecz zwiększenia kompetencji cyfrowych w drodze uczenia się i szkolenia pozaformalnego, z uwzględnieniem aktualizacji planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej w celu objęcia nim pracy z młodzieżą.

ZAŁĄCZNIK

A.
Źródła

Przyjmując niniejsze konkluzje, Rada powołuje się na następujące dokumenty:

1.
Konkluzje Rady w sprawie inteligentnej pracy z młodzieżą (Dz.U. C 418 z 7.12.2017, s. 2)
2.
Konkluzje Rady w sprawie ochrony dzieci w świecie cyfrowym (Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 15)
3.
Grupa ekspercka (utworzona w ramach planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2016-2018) ds. zagrożeń, szans i skutków, przed którymi stawia młodzież, pracę z młodzieżą i politykę młodzieżową cyfryzacja: Rozwijanie cyfrowej pracy z młodzieżą - zalecenia polityczne i potrzeby szkoleniowe (2017)
4.
Komisja Europejska, DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (Ramy kompetencji cyfrowych dla obywateli, w tym osiem poziomów biegłości i przykłady użycia) (2017)
5.
Komunikat Komisji w sprawie Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (COM(2018) 22 final)
6.
Komunikat Komisji: Europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci (COM/2012/0196 final)
7.
Komisja Europejska: Studium Komisji o wpływie internetu i mediów społecznościowych na zaangażowanie młodzieży i pracę z młodzieżą (2018)
8.
Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 1)
9.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1)
10.
Zalecenie Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. C 189 z 4.6.2018, s. 1)
11.
Sprawozdanie Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) pt. "Równouprawnienie płci i młodzież: możliwości i zagrożenia związane z cyfryzacją" (14348/18 ADD 2)
12.
Screenagers: Using ICT, digital and social media in youth work (Młodzi ludzie dorastający i odnajdujący się w erze cyfrowej: wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz mediów cyfrowych i społecznościowych w pracy z młodzieżą) - przegląd wyników badań z Austrii, Danii, Finlandii, Irlandii Północnej i Republiki Irlandii (2016)
13.
Partnerstwo UE - Rada Europy na rzecz młodzieży- sprawozdanie z sympozjum pod hasłem Connecting the dots: Young people, social inclusion and digitalization (Łączymy fakty: Młodzież, włączenie społeczne i cyfryzacja), Tallin, 26-28 czerwca 2018 r.
B.
Definicje

Do celów niniejszych konkluzji Rady:

-
"Kompetencje cyfrowe" obejmują pewne, krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie. Obejmują one umiejętność korzystania z informacji i danych, komunikowanie się i współpracę, umiejętność korzystania z mediów, tworzenie treści cyfrowych (w tym programowanie), bezpieczeństwo (w tym komfort cyfrowy i kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem), kwestie dotyczące własności intelektualnej, rozwiązywanie problemów i krytyczne myślenie. (Źródło: Zalecenie Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. C 189 z 4.6.2018, s. 1))
-
"Cyfrowa praca z młodzieżą" oznacza proaktywne używanie mediów i technologii cyfrowych w pracy z młodzieżą lub podejmowanie tego zagadnienia. Media i technologie cyfrowe mogą być narzędziem, sposobem prowadzenia działań lub przedmiotem działań w ramach pracy z młodzieżą. Cyfrowa praca z młodzieżą nie jest jedną z metod pracy z młodzieżą. Cyfrowa praca z młodzieżą może zostać włączona do pracy z młodzieżą w każdym jej kontekście i ma takie same cele jak praca z młodzieżą w ogóle. Cyfrowa praca z młodzieżą może się odbywać w formie bezpośrednich spotkań, w otoczeniu internetowym bądź łączyć obie te formy. Cyfrowa praca z młodzieżą opiera się na tej samej etyce, wartościach i zasadach, co praca z młodzieżą. (Źródło: https://publications.europa.eu/fi/publication-detail/-/publication/fbc18822-07cb-11e8-b8f5-01aa75ed71a1)
-
"Przepaść cyfrowa" odnosi się do różnicy między osobami, które mają dostęp do internetu i są w stanie korzystać z nowych usług oferowanych w ramach sieci ogólnoświatowej (World Wide Web), i tymi, które są wykluczone z tych usług. Na poziomie podstawowym uczestnictwo obywateli i przedsiębiorstw w społeczeństwie informacyjnym zależy od dostępu do technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), tj. od dostępności urządzeń elektronicznych, takich jak komputery, czy połączeń internetowych. Termin "przepaść cyfrowa" wyraźnie obejmuje dostęp do technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz związane z tym umiejętności, które są potrzebne do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym. "Przepaść cyfrową" można klasyfikować w oparciu o kryteria opisujące różnice w uczestnictwie w zależności od płci, wieku, wykształcenia, dochodu, grupy społecznej lub lokalizacji geograficznej. (Źródło: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Glossary:Digital_divide)
1 "Przepaść cyfrowa" wyraźnie obejmuje dostęp do technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz związane z tym umiejętności, które są potrzebne do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym.
2 "Przepaść cyfrową" można klasyfikować, mając na względzie płeć, wiek, wykształcenie, dochód, grupy społeczne lub lokalizację geograficzną.
3 Załącznik 3 do Strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027.
5 Np. Salto - zestaw narzędzi na potrzeby szkolenia i pracy z młodzieżą, https://www.salto-youth.net/tools/toolbox/.
6 Potrzeby szkoleniowe określone przez grupę ekspercką ds. zagrożeń, szans i skutków, przed którymi stawia młodzież, pracę z młodzieżą i politykę młodzieżową cyfryzacja obejmują następujące obszary 1. Ucyfrowienie społeczeństwa, 2. Planowanie, kształtowanie i ocenianie cyfrowej pracy z młodzieżą, 3. Umiejętność korzystania z informacji i danych, 4. Komunikacja, 5. Kreatywność cyfrowa, 6. Bezpieczeństwo oraz 7. Refleksja i ocena (https://publications.europa.eu/s/fouj).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024