Konkluzje Rady w sprawie kluczowej roli polityk uczenia się przez całe życie we wzmacnianiu społeczeństw z myślą o technologicznej i ekologicznej transformacji wspierającej trwały i włączający wzrost.

Konkluzje Rady w sprawie kluczowej roli polityk uczenia się przez całe życie we wzmacnianiu społeczeństw z myślą o technologicznej i ekologicznej transformacji wspierającej trwały i włączający wzrost

(2019/C 389/07)

(Dz.U.UE C z dnia 18 listopada 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC POLITYCZNE TŁO PRZEDMIOTOWEGO ZAGADNIENIA PRZEDSTAWIONE W ZAŁĄCZNIKU DO NINIEJSZYCH KONKLUZJI,

UZNAJE:

1.
że pierwsza zasada Europejskiego filaru praw socjalnych 1  stanowi, iż każda osoba ma prawo do dobrej jakości włączającego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie w celu utrzymania i nabywania umiejętności, które pozwolą jej w pełni uczestniczyć w życiu społecznym i skutecznie radzić sobie ze zmianami na rynku pracy;
2.
że uczenie się przez całe życie obejmuje uczenie się od okresu wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem po okres emerytury oraz wszystkie formy uczenia się formalnego, nieformalnego i pozaformalnego, a jego celem jest poprawa wiedzy, umiejętności i kompetencji w kontekście osobistym, obywatelskim, społecznym lub zawodowym. W ramach uczenia się przez całe życie każda osoba uznawana jest za podmiot uczenia się; umożliwia ono wszystkim ludziom nabywanie odpowiedniej wiedzy, by mogli uczestniczyć - jako aktywni obywatele - w społeczeństwie opartym na wiedzy i w rynku pracy, oraz ułatwia obywatelom UE swobodną mobilność;
3.
że obecne wyzwania społeczne i gospodarcze wymagają podejścia, które angażuje, motywuje i wzmacnia osoby uczące się, społeczeństwo i pracodawców, by działali bardziej aktywnie i strategicznie z myślą o uczynieniu uczenia się przez całe życie dostępnym dla wszystkich, oraz UZNAJE znaczenie systematycznej i zaangażowanej koordynacji w odpowiednich sektorach polityki w celu skutecznej realizacji polityk w zakresie uczenia się przez całe życie, oraz kluczową rolę partnerów społecznych w opracowywaniu i wdrażaniu tych polityk i zapewnianiu ich pozytywnych rezultatów;
4.
znaczenie promowania równych szans w zakresie udziału w uczeniu się przez całe życie i dostępu do niego - dla wszystkich bez względu na pochodzenie - poprzez uznawanie wcześniej uzyskanych wiedzy, umiejętności i kompetencji i ich wykorzystywanie, a przez to - sprzyjanie ciągłemu, wielokrotnemu i sprawnemu przechodzeniu pomiędzy poziomami i formami kształcenia i szkolenia;
5.
kluczową rolę polityk uczenia się przez całe życie w europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia i w programie Erasmus+ oraz znaczenie tych polityk dla krajowych polityk w zakresie kształcenia i szkolenia, polityk zatrudnienia i polityk społecznych, a także dla zaangażowania w życie demokratyczne;
6.
rolę, jaką odgrywa uczenie się przez całe życie w upodmiotowieniu i uaktywnieniu obywateli, społeczeństw i świata pracy z myślą o stawieniu czoła technologicznej i ekologicznej transformacji, przy jednoczesnym przyczynianiu się do włączenia społecznego;

KŁADZIE NACISK NA:

7.
zaangażowanie Unii i jej państw członkowskich w realizację Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i jej celów zrównoważonego rozwoju;
8.
nowy program strategiczny na lata 2019-2024 2 , który za priorytety strategiczne obiera rozwój silnej i prężnej bazy gospodarczej oraz budowanie neutralnej klimatycznie, ekologicznej, sprawiedliwej i społecznej Europy i podkreśla znaczenie polityk w zakresie transformacji cyfrowej ucieleśniających nasze wartości społeczne i promujących włączenie, jak również uznaje potrzebę zwiększania inwestycji w umiejętności i edukację obywateli przy jednoczesnym zapewnianiu podstaw długoterminowego, trwałego i włączającego wzrostu gospodarczego, potrzebę wdrożenia Europejskiego filaru praw socjalnych na szczeblu UE i państw członkowskich, z należytym uwzględnieniem odnośnych kompetencji i zasady pomocniczości, a jednocześnie wskazuje, że konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na kwestie społeczne, zagrożenia i wykluczenie wynikające z nierówności i z podziałów edukacyjnych;
9.
nową koncepcję "gospodarki dobrobytu", której celem jest postawienie ludzi i ich dobrobytu w centrum procesu kształtowania polityki i procesu decyzyjnego;

PRZYPOMINA, ŻE:

10.
w swoich konkluzjach pt. "Kroki ku urzeczywistnieniu wizji europejskiego obszaru edukacji" Rada stwierdziła, że podstawą europejskiego obszaru edukacji powinna być ciągłość uczenia się przez całe życie obejmującego wczesną edukację i opiekę nad dzieckiem, edukację szkolną, kształcenie i szkolenie zawodowe, aż po szkolnictwo wyższe i uczenie się dorosłych, w tym uczenie się pozaformalne i nieformalne;

UWAŻA, ŻE:

11.
trwająca transformacja technologiczna i cyfrowa naszych społeczeństw na nowo kształtuje otoczenie gospodarcze, świat pracy i zaangażowanie obywatelskie, a zatem może mieć znaczący wpływ na spójność społeczną i równość;
12.
w ramach kształtowania europejskich polityk na rzecz transformacji cyfrowej polityki kształcenia i szkolenia mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia dobrobytu i trwałego wzrostu w Europie. Inwestowanie w nową wiedzę, umiejętności i kompetencje jest kluczowe dla zwiększania konkurencyjności i produktywności Europy;
13.
rozwój technologii, a zwłaszcza sztucznej inteligencji, ma znaczny potencjał tworzenia nowych rodzajów działalności gospodarczej i obywatelskiej, umiejętności, miejsc pracy i usług. Należy opracowywać skuteczne polityki, narzędzia i środki kształcenia i szkolenia zapewniające posiadanie przez każdą osobę odpowiedniej wiedzy, umiejętności i kompetencji umożliwiających pełne uczestnictwo w przekształcającym się społeczeństwie, a jednocześnie podnosić świadomość na temat kwestii etycznych i zagrożeń stwarzanych przez potencjalne niewłaściwe wykorzystywanie technologii;
14.
transformacja technologiczna powoduje zwiększenie zapotrzebowania na umiejętności i kompetencje na wysokim poziomie, umiejętności adaptacji i zarządzania karierą, a jednocześnie zmniejsza się zapotrzebowanie na niskie umiejętności potrzebne do wykonywania rutynowych i powtarzalnych prac. Skutki tej transformacji są zmienne - zależą od czasu i miejsca oraz mają różną skalę, gdyż niektóre sektory i obszary są nimi bardziej dotknięte. Dobre świadczenie usług w zakresie uczenia się przez całe życie i doradztwa przez całe życie może przyczynić się do zmniejszenia przepaści na rynku pracy między wysoko wykwalifikowanymi pracownikami a pracownikami o niskich umiejętnościach;
15.
Europa stoi przed ogromnym wyzwaniem związanym z przekwalifikowaniem i podnoszeniem kwalifikacji osób dorosłych. Dlatego też inwestowanie w umiejętności podstawowe i kompetencje kluczowe jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Włączająca i wysokiej jakości edukacja (uczenie się formalne, nieformalne, pozaformalne, a także uczenie się oparte na pracy) oraz szeroko zakrojone podejście do rozwoju kompetencji wpływają na wzrost poziomów osiągnięć w zakresie umiejętności podstawowych i wspierają postępy ku bardziej zaawansowanym umiejętnościom i kompetencjom;
16.
nierówności w dostępie do uczenia się dorosłych i świadczeniu usług w tym zakresie nadal stanowią wyzwanie: uczestnictwo dorosłych w zajęciach edukacyjnych jest nadal niskie, przy czym zwłaszcza dorośli o niskich umiejętnościach potrzebują bardziej intensywnego wsparcia, by zaangażować się w proces uczenia się 3 . Należy dołożyć większych starań, by w uczenie się przez całe życie angażować osoby w niekorzystnej sytuacji społecznej i umożliwiać im wchodzenie na rynek pracy, powrót na ten rynek lub pozostawanie na nim oraz wspierać rozwój ich kariery zawodowej;
17.
trwające zmiany demograficzne stwarzają szanse i wyzwania zarówno na poziomie indywidualnym, jak i społecznym; dzieje się tak, ponieważ z powodu niskiego współczynnika urodzeń i dłuższego średniego trwania życia społeczeństwa w wielu państwach członkowskich przekształcają się w populacje, w których przeważają osoby w starszym wieku 4 ;
18.
większe uznawanie potencjału osób starszych oraz promowanie szans dla nich i możliwości uczestnictwa w życiu społecznym, nawet na późniejszym etapie życia, przyczyniają się do tworzenia spójnych społeczeństw. Uczenie się przez całe życie jest jednym z kluczowych czynników zdrowego starzenia się obywateli w starszym wieku i ich aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym;
19.
wysoka jakość, włączający charakter i dostępność usług wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, podstawowej edukacji szkolnej oraz działania z zakresu pozaformalnego uczenia się to niezbędne elementy polityk w zakresie stawiania czoła zmianom demograficznym; zapewniają dzieciom i młodym ludziom odpowiednią wiedzę, umiejętności i kompetencje na przyszłość, pomagają zmniejszać ryzyko wczesnego kończenia nauki, ubóstwa i wykluczenia społecznego i dają poczucie sensu życia;
20.
istnieje pilna potrzeba dalszego promowania równouprawnienia płci i popierania równego dostępu do kształcenia i szkolenia, zwłaszcza w sektorach i zawodach zdominowanych przez jedną płeć. W Europie kobiety są niedostatecznie reprezentowane w sektorach STEM, zwłaszcza w sektorze cyfrowym - ich udział w tych sektorach jest coraz mniejszy. Wzmocnienie pozycji kobiet w sektorach STEM, szczególnie w sektorze cyfrowym, jest istotne dla rozwoju europejskich społeczeństw i gospodarek 5 . Kształcenie i szkolenie mogą pomóc przeciwdziałać zróżnicowaniu sytuacji kobiet i mężczyzn w sektorze cyfrowym;

PODKREŚLA:

21.
potrzebę nadania silnego impulsu politykom uczenia się przez całe życie i świadczeniu stosownych usług w celu lepszego reagowania na wyzwania pojawiające się w kontekście transformacji społeczeństwa;
22.
że kontynuowanie wysiłków na rzecz wdrożenia zalecenia Rady w sprawie ścieżek poprawy umiejętności jest niezbędnym krokiem w kierunku opracowania skutecznych polityk uczenia się przez całe życie. Jednak by uzupełnić te działania i udostępnić stosowne możliwości wszystkim obywatelom, potrzebne będą większe wysiłki i szerszy wachlarz polityk i instrumentów;
23.
zobowiązanie na rzecz dalszego ambitnego rozwijania europejskiego obszaru edukacji z myślą o uczynieniu Europy wiodącym na świecie społeczeństwem uczącym się, co oznacza wspieranie kultury, która zachęca, wzmacnia i motywuje poszczególnych ludzi i społeczeństwa do ciągłego uczenia się i wprowadzania innowacji - na wszystkich poziomach i we wszystkich formach kształcenia i szkolenia oraz na wszystkich etapach życia;

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

24.
opracowywały strategiczne podejścia, by wzmocnić polityki uczenia się przez całe życie, oraz uznawały potencjał uczenia się przez całe życie we wspieraniu trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu i w reagowaniu na technologiczną i ekologiczną transformację, w tym poprzez:
a)
rozwijanie systemów kształcenia i szkolenia w sposób kompleksowy, aby dać osobom uczącym się możliwość uczestniczenia - w ciągły i niezakłócony sposób - w ścieżkach uczenia się oraz możliwość przechodzenia między poziomami i formami kształcenia i szkolenia;
b)
wzmacnianie równego dostępu do edukacji poprzez opracowywanie polityk mających na celu promowanie powszechnego dostępu do dobrze ugruntowanych ścieżek rozwoju i zapobieganie istnieniu w systemach kształcenia i szkolenia ścieżek edukacyjnych nie dających perspektyw dalszego rozwoju;
c)
zwiększanie zdolności reagowania systemów kształcenia i szkolenia na potrzeby osób uczących się i szybkie zmiany na rynku pracy i w społeczeństwie ze zwróceniem szczególnej uwagi na obszary najbardziej dotknięte zmianami technologicznymi i najistotniejsze dla zmiany klimatu, a także na pilną potrzebę poprawy naszego oddziaływania na środowisko i promowanie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju jako czynnika napędzającego innowacje, odporność i działania o charakterze transformacyjnym, przy jednoczesnym uwzględnieniu różnych i zmieniających się potrzeb w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji;
d)
wspieranie łatwego przechodzenia między różnymi poziomami i sektorami kształcenia i szkolenia poprzez ułatwianie alternatywnych ścieżek uczenia się, zapewnianie poradnictwa, zachęcanie do zapewniania zróżnicowanych form uczenia się i wszechstronnych środowisk edukacyjnych oraz wspieranie nowych metod uczenia się i nauczania na wszystkich poziomach i we wszystkich formach kształcenia i szkolenia oraz, tam gdzie to możliwe, walidację umiejętności i kompetencji niezależnie od miejsca i sposobu ich uzyskania;
e)
badanie możliwości tworzenia elastycznych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb i zorientowanych na osobę uczącą się ścieżek uczenia się i ukierunkowanego świadczenia usług na rzecz grup szczególnie wrażliwych, na przykład w oparciu o modułowe i oparte na efektach uczenia się podejścia, które ułatwiają dopasowanie uczenia się do potrzeb osobistych i zawodowych;
f)
podkreślanie znaczenia ciągłego rozwoju kompetencji nauczycieli, edukatorów nauczycieli, liderów edukacyjnych, osób prowadzących szkolenia, osób świadczących usługi poradnictwa, osób pracujących z młodzieżą i doradców zawodowych, tak by umożliwiać wszystkim osobom nabywanie umiejętności i kompetencji do celów ciągłego uczenia się;
g)
promowanie wymiany i dostępności danych mających znaczenie dla nabywania przez osoby uczące się umiejętności zarządzania danymi związanymi z ich własnym uczeniem się i korzystania z tych danych oraz dokonywania świadomych wyborów i decyzji w tej dziedzinie przez całe życie - przy pełnym poszanowaniu ogólnego rozporządzenia o ochronie danych;
h)
badanie potencjału sztucznej inteligencji we wspieraniu wysokiej jakości i dostosowanego do indywidualnych potrzeb kształcenia i szkolenia oraz rozwoju wiedzy, umiejętności i kompetencji. Wysiłki te powinny kłaść szczególny nacisk na włączenie i sprawiedliwość poprzez szersze wykorzystywanie godnej zaufania sztucznej inteligencji w kształceniu i szkoleniu, tak aby określić wyzwania edukacyjne i pobudzać procesy uczenia się;
i)
dalsze wysiłki na rzecz wdrożenia zalecenia Rady w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego.

ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY - Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI I W ŚCISŁEJ WSPÓŁPRACY Z PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI:

25.
w zdecydowany sposób przyczyniała się do tworzenia aktywnych, skutecznych i zorientowanych na przyszłość strategii i polityk uczenia się przez całe życie w celu zwiększenia uczestnictwa w uczeniu się przez całe życie na wszystkich poziomach i we wszystkich formach kształcenia i szkolenia;
26.
dokonywała aktualizacji obecnych polityk uczenia się przez całe życie pod względem ich skuteczności, skali i grup docelowych w celu lepszego reagowania na potrzeby w zakresie uczenia się wynikające ze zmian w społeczeństwie i w świecie pracy, w tym przez dalsze rozwijanie europejskiego obszaru edukacji, uwzględnienie uczenia się przez całe życie w przyszłych strategicznych ramach współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia oraz wykorzystywanie możliwości oferowanych przez Erasmus+, Europejski Fundusz Społeczny i inne odpowiednie instrumenty unijne;
27.
wspierała inicjatywy ułatwiające inwestowanie w uczenie się przez całe życie, w tym współpracę między sektorem publicznym i prywatnym;
28.
uznała skuteczne i włączające wykorzystanie sztucznej inteligencji za jeden z obszarów wymagających dalszego rozwoju w ramach Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej i europejskiego obszaru edukacji;
29.
poprawiła koordynację obecnych i przyszłych działań na rzecz poprawy interoperacyjności danych, na przykład poprzez zapewnienie dostępu do danych osobowych dotyczących edukacji, usprawnienie wymiany danych dotyczących edukacji między osobami uczącymi się, instytucjami edukacyjnymi i pracodawcami, przy jednoczesnym unikaniu powielania działań na szczeblu Unii, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał transformacji cyfrowej - przy poszanowaniu ogólnego rozporządzenia o ochronie danych;
30.
wspierała polityki krajowe mające na celu zwiększanie zdolności reagowania systemów kształcenia i szkolenia na szybko zmieniające się potrzeby rynku pracy i społeczeństwa - poprzez ułatwianie i zwiększanie rozpowszechniania i wykorzystywania danych analitycznych, badawczych i prognostycznych, w tym związanych z monitorowaniem losów absolwentów, a także uzyskanych w wyniku gromadzenia informacji na temat umiejętności, z myślą o wywieraniu długoterminowego wpływu na politykę;
31.
zachęcała do czynienia istotnych postępów w dalszym rozwoju uczenia się przez całe życie poprzez poszukiwanie lepszych możliwości współpracy między poziomami i sektorami kształcenia i szkolenia, a także odpowiednimi organami (np. ds. społecznych, zdrowia, migracji) oraz przez promowanie wszechstronnych i elastycznych możliwości uczenia się do celów przekwalifikowywania i podnoszenia kwalifikacji przez osoby dorosłe, we współpracy z partnerami społecznymi, społeczeństwem obywatelskim, publicznymi służbami zatrudnienia i innymi odpowiednimi interesariuszami;
32.
promowała dalsze synergie między kształceniem, szkoleniem, badaniami naukowymi i innowacjami jako bodziec do rozwoju europejskiego obszaru edukacji, w szczególności poprzez sojusze w ramach inicjatywy Europejskie Uniwersytety, które odgrywają ważną rolę w promowaniu uczenia się przez całe życie;
33.
rozważyła, podczas dokonywania oceny i aktualizacji europejskich polityk dotyczących walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, wprowadzenie szerszej koncepcji walidacji wiedzy, umiejętności i kompetencji w celu umożliwienia walidacji umiejętności i kompetencji niezależnie od tego, w jaki sposób lub gdzie zostały nabyte, w celu wspierania niezakłóconego przechodzenia pomiędzy poziomami i formami kształcenia i szkolenia i motywowania do konstruowania indywidualnych ścieżek uczenia się, przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji państw członkowskich w tej dziedzinie.

ZAŁĄCZNIK

Tło polityczne

1.
Rezolucja Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. w sprawie uczenia się przez całe życie 6
2.
Rezolucja Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie wzmocnienia polityk, systemów i praktyk w dziedzinie poradnictwa przez całe życie 7
3.
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie lepszego uwzględniania poradnictwa przez całe życie w strategiach uczenia się przez całe życie 8
4.
Rezolucja Rady w sprawie odnowionej europejskiej agendy w zakresie uczenia się dorosłych 9
5.
Zalecenie Rady z dnia 20 grudnia 2012 г. w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego 10
6.
Wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z 2015 r. z wdrażania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia ("ET 2020") - Nowe priorytety współpracy europejskiej w dziedzinie kształcenia i szkolenia 11
7.
Komunikat Komisji pt. "Nowy europejski program na rzecz umiejętności: wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności" 12
8.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) 13
9.
Komunikat Komisji pt. "Europejskie ramy interoperacyjności - strategia wdrażania" 14
10.
Komunikat Komisji pt. "Wzmocnienie tożsamości europejskiej dzięki edukacji i kulturze" 15
11.
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie 16
12.
Zalecenie Rady z dnia 20 listopada 2017 r. dotyczące monitorowania losów absolwentów 17
13.
Dokument Komisji otwierający debatę w sprawie wykorzystania możliwości płynących z globalizacji 18
14.
Deklaracja ministerialna z Lizbony z 2017 r. pt. "A Sustainable Society for All Ages: Realizing the potential of living longer" [Zrównoważone społeczeństwo dla wszystkich pokoleń. Wykorzystanie potencjału dłuższego życia] przyjęta podczas czwartej konferencji ministerialnej Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ na temat starzenia się społeczeństw
15.
Komunikat Komisji pt. "Budowa silniejszej Europy: rola polityki dotyczącej młodzieży, edukacji i kultury" 19
16.
Komunikat Komisji w sprawie Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej 20
17.
Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 kwietnia 2018 r. w sprawie wspólnych ram mających na celu świadczenie lepszej jakości usług w zakresie umiejętności i kwalifikacji (Europass) 21
18.
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie 22
19.
Zalecenie Rady z dnia 19 grudnia 2016 r. w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych 23  i konkluzje Rady z dnia 22 maja 2019 r. o wdrażaniu tego zalecenia 24
20.
Konkluzje Rady w sprawie kroków ku urzeczywistnieniu wizji europejskiego obszaru edukacji 25
21.
Komunikat Komisji pt. "Sztuczna inteligencja dla Europy" 26
22.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1807 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie ram swobodnego przepływu danych nieosobowych w Unii Europejskiej 27
23.
Konkluzje Rady z dnia 9 kwietnia 2019 r. pt. "Z myślą o sprawieniu, by do roku 2030 Unia stała się jeszcze bardziej zrównoważona" 28
24.
Konkluzje Rady z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie przyszłości wysoce ucyfrowionej Europy po roku 2020: "Stymulowanie cyfrowej i gospodarczej konkurencyjności i spójności cyfrowej w całej Unii" 29
25.
Rezolucja Rady w sprawie strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 30
26.
Konkluzje Rady w sprawie gospodarki dobrobytu 31
1 Dok. 13129/17.
2 Dok. EUCO 9/19.
3 Monitor Kształcenia i Szkolenia za rok 2018.
4 Eurostat 2019: "Population structure and ageing" (Struktura populacji i starzenie się społeczeństwa).
5 "European Commission 2018: Study on women in the digital age" (Komisja Europejska 2018: Badanie na temat kobiet w erze cyfrowej).
6 Dz.U. C 163 z 9.7.2002, s. 1.
7 Dok. 9286/04.
8 Dz.U. C 319 z 13.12.2008, s. 4.
9 Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 1.
10 Dz.U. C 398 z 22.12.2012, s. 1.
11 Dz.U. C 417 z 15.12.2015, s. 25.
12 COM(2016) 381.
13 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
14 COM(2017) 134.
15 COM(2017) 673.
16 Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 15.
17 Dz.U. C 423 z 9.12.2017, s. 1.
18 COM(2017) 240.
19 COM(2018) 268.
20 COM(2018) 22.
21 Dz.U. L 112 z 2.5.2018, s. 42.
22 Dz.U. C 189 z 4.6.2018, s. 1.
23 Dz.U. C 484 z 24.12.2016, s. 1.
24 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 23.
25 Dz.U. C 195 z 7.6.2018, s. 7.
26 COM(2018) 237.
27 Dz.U. L 303 z 28.11.2018, s. 59.
28 Dok. 8286/19.
29 Dok. 8807/19.
30 Dz.U. C 189 z 5.6.2019, s. 1.
31 Dok. 13432/19.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.389.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie kluczowej roli polityk uczenia się przez całe życie we wzmacnianiu społeczeństw z myślą o technologicznej i ekologicznej transformacji wspierającej trwały i włączający wzrost.
Data aktu: 18/11/2019
Data ogłoszenia: 18/11/2019