Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2014 r. w sprawie bezpieczeństwa i handlu ludźmi na półwyspie Synaj (2014/2630(RSP)).

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2014 r. w sprawie bezpieczeństwa i handlu ludźmi na półwyspie Synaj (2014/2630(RSP))

(2017/C 378/31)

(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając swoje rezolucje z dnia 15 marca 2012 r. w sprawie handlu ludźmi na Synaju, w szczególności w sprawie przypadku Solomona W. 1 , z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie erytrejskich uchodźców przetrzymywanych w charakterze zakładników na półwyspie Synaj 2  oraz z dnia 6 lutego 2014 r. w sprawie sytuacji w Egipcie 3 ,
-
uwzględniając oświadczenia wiceprzewodniczącej/wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Catherine Ashton w sprawie sytuacji w zakresie bezpieczeństwa na półwyspie Synaj z dni 11 września 2013 r., 3 i 8 października 2013 r., 24 grudnia 2013 r. i 24 stycznia 2014 r., a także oświadczenie z dnia 17 lutego 2014 r. w sprawie zamachu terrorystycznego na półwyspie Synaj,
-
uwzględniając dokument Europolu z dnia 3 marca 2014 r. pt. "Irregular migrants from the Horn of Africa with European sponsors kidnapped for ransom and held in Sinai" ("Nielegalni migranci z Rogu Afryki z europejskimi sponsorami uprowadzani dla okupu i przetrzymywani na półwyspie Synaj"),
-
uwzględniając art. 3 Europejskiej konwencji praw człowieka z 1950 r.,
-
uwzględniając Umowę z Kotonu między AKP a UE,
-
uwzględniając Konwencję ONZ dotyczącą statusu uchodźców z 1951 r. i protokół do niej z 1967 r., a także protokół ustaleń UNHCR zawarty z rządem Egiptu w 1954 r.,
-
uwzględniając Konwencję Organizacji Jedności Afrykańskiej regulującą szczególne aspekty problemów uchodźców w Afryce,
-
uwzględniając Konwencję ONZ w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania z 1984 r. oraz Konwencję Rady Europy w sprawie działań przeciwko handlowi ludźmi z 2005 r.,
-
uwzględniając Protokół ONZ z 2000 r. o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności kobietami i dziećmi, uzupełniający Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej, zwłaszcza jego art. 6 i 9,
-
uwzględniając deklarację brukselską w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania go, przyjętą w dniu 20 września 2002 r.,
-
uwzględniając dyrektywę Rady 2004/81/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentu pobytowego wydawanego obywatelom państw trzecich, którzy są ofiarami handlu ludźmi, oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/36/UE z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania tego procederu oraz ochrony ofiar,
-
uwzględniając art. 2, art. 6 ust. 1, art. 7 i art. 17 ("Każdy człowiek ma prawo do ochrony prawnej przeciwko takiej ingerencji lub uwłaczaniu") Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych,
-
uwzględniając układ o stowarzyszeniu między UE a Egiptem, a w szczególności jego preambułę i art. 2;
-
uwzględniając art. 89 Konstytucji Arabskiej Republiki Egiptu, a także egipską ustawę nr 64 z 2010 r. o zwalczaniu handlu ludźmi,
-
uwzględniając izraelską ustawę o zapobieganiu infiltracji,
-
uwzględniając wytyczne UNHCR dotyczące Erytrei,
-
uwzględniając art. 122 ust. 5 i art. 110 ust. 4 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że ataki terrorystyczne, rozpowszechnianie broni, infiltracja przez dżihadystów z zagranicy i z Egiptu oraz radykalizacja części ludności lokalnej na półwyspie Synaj to przyczyny rosnących problemów w zakresie bezpieczeństwa dla Egiptu, Izraela i innych krajów w regionie; mając na uwadze, że od czasu obalenia byłego prezydenta Mohameda Morsiego w lipcu 2013 r. sytuacja w zakresie bezpieczeństwa na półwyspie Synaj szybko się pogarsza - niektóre grupy ekstremistyczne dążą do destabilizacji warunków bezpieczeństwa, doszło też do ponad 250 zamachów terrorystycznych, głównie na egipskie siły bezpieczeństwa i ich placówki, w których to zamachach zginęło ponad 100 osób, z czego większość to policjanci i wojskowi; mając na uwadze, że zamachy terrorystyczne na Kanale Sueskim i wymierzone w gazociągi również budzą poważne zaniepokojenie;
B.
mając na uwadze, że infiltracja przez ekstremistów niweczy wysiłki zmierzające do przywrócenia bezpieczeństwa na półwyspie Synaj; mając na uwadze, że na obszarze tym nadal działają różne grupy terrorystyczne stowarzyszone z Al-Kaidą lub przez nią inspirowane; mając na uwadze, że działania terrorystyczne niektórych z tych grup wykraczają poza półwysep Synaj; mając na uwadze, że inne lokalne bojówki działające na półwyspie Synaj nie należą do grup ekstremistycznych, lecz złożone są z uzbrojonych Beduinów zajmujących się przemytem broni i handlem ludźmi;
C.
mając na uwadze, że egipskie siły zbrojne rozpoczęły niedawno operacje wojskowe na półwyspie Synaj z myślą o pokonaniu grup terrorystycznych i ekstremistycznych oraz przywróceniu bezpieczeństwa; mając na uwadze, że rząd egipski oraz siły bezpieczeństwa wydają się niezdolne do opanowania kryzysu bezpieczeństwa na półwyspie Synaj; mając na uwadze, że bezprawie w regionie umożliwia siatkom przestępczym, handlarzom ludźmi i innym gangom bezproblemowe i bezkarne działanie; mając na uwadze, że wydaje się, iż skala handlu ludźmi nie zmniejsza się, mimo trwającej obecnie ofensywy egipskich sił bezpieczeństwa na półwyspie Synaj; mając na uwadze, że półwysep Synaj od dawna leży na szlaku przemytniczym, przez który odbywa się ruch do Strefy Gazy i ze Strefy Gazy; mając na uwadze, że niepokojące jest milczenie mediów na temat rozwoju sytuacji na półwyspie Synaj;
D.
mając na uwadze, że jedną z głównych przyczyn problemów związanych z bezpieczeństwem na półwyspie Synaj jest marginalizacja społeczno-gospodarcza lokalnej ludności beduińskiej; mając na uwadze, że mieszkańcy półwyspu Synaj od dawna cierpią z powodu ubóstwa, dyskryminacji oraz ograniczonego dostępu do usług medycznych i edukacyjnych, co dystansuje ich wobec oficjalnych władz, zaniedbujących ich sytuację i ignorujących postulaty;
E.
mając na uwadze, że ze względu na naruszenia praw człowieka i kryzys humanitarny w Rogu Afryki każdego miesiąca tysiące migrantów i osób poszukujących azylu uciekają z krajów pochodzenia; mając na uwadze, że według specjalnego sprawozdawcy ONZ ds. sytuacji w zakresie praw człowieka w Erytrei z samej tylko Erytrei każdego miesiąca ucieka aż do 3 000 osób; mając na uwadze, że szacuje się, iż tysiące ludzi zostało uprowadzonych we wschodniej części Sudanu, przewiezionych do Egiptu i poddanych torturom na półwyspie Synaj, przy czym od początku 2008 r. ponad 4 000 z nich zmarło, oraz że według doniesień około 1 000 afrykańskich uchodźców jest obecnie przetrzymywanych w niewoli;
F.
mając na uwadze, że każdego roku na półwyspie Synaj dochodzi do śmierci i zaginięć tysięcy osób, zaś inni, w tym kobiety i dzieci, są uprowadzani przez handlarzy ludźmi z obozów uchodźców i okolic, zwłaszcza z sudańskiego obozu uchodźców Shagarab, lub w czasie podróży do rodzin w Sudanie lub Etiopii i przetrzymywani jako zakładnicy w celu wymuszenia okupu; mając na uwadze, że ofiary handlarzy ludźmi są maltretowane w najbardziej nieludzki i brutalny sposób oraz poddawane systematycznej przemocy i torturom, gwałtom i wykorzystywaniu seksualnemu, a także wykonują pracę przymusową lub są zabijane w celu pozyskania narządów na handel; mając na uwadze, że według ofiar, państw ościennych oraz organizacji działających na rzecz praw człowieka w tym konkretnym celu tworzone są obozy tortur;
G.
mając na uwadze, że istnieją wiarygodne doniesienia, iż niektórzy funkcjonariusze sudańskich i egipskich sił bezpieczeństwa są w zmowie z przestępcami zajmującymi się przemytem migrantów i osób poszukujących azylu, oraz że zarówno Sudan, jak i Egipt poniosły niemal całkowitą porażkę, jeśli chodzi o przeprowadzenie dochodzeń i ściganie funkcjonariuszy odpowiedzialnych za te naruszenia, wbrew zobowiązaniom obu krajów na mocy konwencji ONZ w sprawie zakazu stosowania tortur; mając na uwadze, że władze egipskie zaprzeczają, jakoby dochodziło do takich przypadków;
H.
mając na uwadze, że handel ludźmi na półwyspie Synaj jest niezwykle lukratywną gałęzią przestępczości zorganizowanej; mając na uwadze, że według UNHCR powstały skomplikowane siatki handlu, w których uczestniczą przemytnicy ludzi, porywacze, np. członkowie plemienia Raszaida w Erytrei i północnowschodnim Sudanie, pośrednicy w obozach uchodźców, przekupieni wojskowi, policjanci i pracownicy straży granicznej oraz przestępcy ze społeczności egipskich Beduinów;
I.
mając na uwadze, że osoby, które nie mogą zebrać okupu, są często zabijane, a nawet w razie zapłaty żądanego okupu uwolnienie zakładników nie jest gwarantowane; mając na uwadze, że w łańcuchu handlu ludźmi pojawiła się nowa praktyka stosowana wobec zakładników, którzy nie są w stanie zebrać okupu;
J.
mając na uwadze, że ocalałe ofiary handlu ludźmi na półwyspie Synaj potrzebują pomocy medycznej i psychologicznej; mając na uwadze, że ocalałe ofiary handlu ludźmi w większości przypadków są przetrzymywane, pozbawione pomocy medycznej i usług socjalnych oraz nakłaniane do podpisywania dokumentów, których nie rozumieją, a także nie otrzymują pomocy prawnej w krajach, do których ostatecznie dotarły, zaś wiele z tych osób jest zawracanych do krajów pochodzenia, z naruszeniem zasady non-refoulement;
K.
mając na uwadze, że według doniesień władze egipskie nie pozwalają UNHCR na dotarcie do osób ubiegających się o azyl i migrantów aresztowanych na półwyspie Synaj i nie próbują zidentyfikować wśród nich potencjalnych ofiar handlu ludźmi; mając na uwadze, że zastrzeżenia Egiptu co do konwencji ONZ dotyczącej uchodźców ograniczają prawa uchodźców do edukacji i zabezpieczenia społecznego oraz ich prawa pracownicze;
L.
mając na uwadze, że rodziny ofiar często mieszkają w państwach członkowskich UE; mając na uwadze, że według niedawnej publikacji Europolu w niektórych państwach członkowskich UE pojawiły się doniesienia o aktach szantażu na terytorium UE, dokonywanych w imieniu beduińskich zorganizowanych grup przestępczych działających na półwyspie Synaj; mając na uwadze, że w interesie UE jest zdobycie wiedzy, które organizacje przestępcze są zamieszane w proceder szantażu;
M.
mając na uwadze, że według danych UNHCR w Izraelu przebywa 53 000 Afrykańczyków ubiegających się o azyl, którzy przybyli to tego kraju przez Egipt w okresie od 2005 r.; mając na uwadze, że przed czerwcem 2012 r. do Izraela poprzez półwysep Synaj przybywało każdego miesiąca około 1 500 osób poszukujących azylu, jednak według władz izraelskich w 2013 r. liczba ta znacznie spadła w wyniku ukończenia budowy muru wzdłuż granicy izraelsko-egipskiej; mając na uwadze, że UNHCR wyraził zaniepokojenie, iż niedawna poprawka do izraelskiej ustawy o zapobieganiu infiltracji jeszcze bardziej ogranicza prawa osób ubiegających się o azyl;
N.
mając na uwadze, że UE wielokrotnie zwracała się do Egiptu i Izraela o rozwijanie i poprawę jakości pomocy i ochrony oferowanej osobom ubiegającym się o azyl i uchodźcom przebywającym na ich terytoriach lub przejeżdżającym przez nie; mając na uwadze, że w dniu 7 listopada 2013 r. urzędnicy sudańscy zwrócili się do UE o pomoc w walce z handlem ludźmi;
1.
potępia niedawne ataki terrorystyczne na siły bezpieczeństwa i osoby cywilne na półwyspie Synaj; jest głęboko zaniepokojony dalszym pogarszaniem się sytuacji w zakresie bezpieczeństwa na półwyspie Synaj oraz wzywa tymczasowy rząd egipski i siły bezpieczeństwa do wzmożonych wysiłków w celu przywrócenia bezpieczeństwa, zgodnie z przepisami prawa międzynarodowego i międzynarodowymi standardami regulującymi użycie siły i ochronę porządku publicznego, przy wsparciu społeczności międzynarodowej; wyraża obawę, iż utrzymujące się niepokoje mogą wywrzeć destabilizujący wpływ na cały Egipt w trwającym obecnie okresie przemian;
2.
wyraża głębokie zaniepokojenie doniesieniami o przypadkach handlu ludźmi na półwyspie Synaj i z najwyższą stanowczością potępia drastyczne nadużycia w stosunku do ofiar handlu ludźmi; z całą mocą wyraża solidarność z ofiarami handlu ludźmi na półwyspie Synaj i ich rodzinami oraz ponownie podkreśla odpowiedzialność rządów Egiptu i Izraela za walkę z handlem ludźmi na tym obszarze; odnotowuje wysiłki władz i podkreśla, że wszelkie operacje wojskowe i operacje ochrony porządku publicznego prowadzone przez egipskie siły bezpieczeństwa na półwyspie Synaj powinny obejmować działania mające na celu ratowanie ofiar handlu ludźmi, zwłaszcza kobiet i dzieci, ich ochronę i udzielanie im pomocy, w celu zagwarantowania, że osoby te nie staną się ponownie przedmiotem handlu ludźmi, a także aresztowanie i ściganie handlarzy ludźmi oraz wszelkich funkcjonariuszy sił bezpieczeństwa, którzy są z nimi w zmowie, w celu pociągnięcia ich do odpowiedzialności;
3.
przypomina, że jednym ze źródeł kryzysu jest marginalizacja Beduinów na półwyspie Synaj; zauważa, że jakiekolwiek ewentualne rozwiązanie kryzysu powinno obejmować kompleksowy program rozwoju mający na celu podwyższenie statusu społeczno-gospodarczego oraz poprawę warunków życia lokalnej ludności beduińskiej, w tym umożliwienie im dostawania się do policji i wojska, a także udział w procesie politycznym;
4.
wzywa władze egipskie, aby postępowały zgodnie z własnymi przepisami dotyczącymi zakazu handlu ludźmi, które gwarantują ofiarom handlu ludźmi wolność od prześladowań oraz dostęp pomocy i ochrony, a także z art. 89 nowej konstytucji, zakazującym niewolnictwa i wszelkich form opresji i wyzysku osób, a także w pełni wdrożyły, poprzez prawodawstwo krajowe, zasady konwencji, których Egipt jest stroną; odnotowuje dekret o ustanowieniu krajowego komitetu koordynacyjnego do spraw walki z nielegalną migracją, wydany w dniu 9 marca 2014 r. przez premiera Egiptu; wzywa władze egipskie do gromadzenia i publikowania danych statystycznych dotyczących ofiar handlu ludźmi;
5.
podkreśla znaczenie zapewnienia ocalałym ofiarom handlu ludźmi na półwyspie Synaj ochrony i wsparcia, ze szczególnym uwzględnieniem pomocy medycznej, psychologicznej i prawnej; wzywa wszystkie kraje, do których docierają ocalałe ofiary handlu ludźmi na półwyspie Synaj, aby zapobiegały ich przetrzymywaniu, wprowadziły udoskonalone systemy ich identyfikacji, zapewniły im dostęp do uczciwych i skutecznych procedur azylowych oraz UNHCR, oceniały wszystkie przypadki indywidualnie, a także nie dopuszczały do deportacji ocalałych ofiar handlu ludźmi na półwyspie Synaj, z naruszeniem zasady non-refoulement; wzywa do zapewnienia agencjom ONZ i organizacjom działającym na rzecz praw człowieka pełnego dostępu do obszarów na półwyspie Synaj, na których dochodzi do przemytu ludzi i handlu ludźmi, a także do zapewnienia pełnego i nieutrudnionego dostępu do ośrodków, w których przetrzymuje się uchodźców i osoby ubiegające się o azyl;
6.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję izraelskiego Sądu Najwyższego z dnia 16 września 2013 r. o uchyleniu przepisu ustawy o zapobieganiu infiltracji, który upoważniał do automatycznych aresztowań, wzywa jednak Izrael do uchylenia ustawy z dnia 10 grudnia 2013 r., która umożliwia nieograniczone przetrzymywanie osób ubiegających się o azyl; wzywa władze krajów docelowych, aby traktowały osoby ubiegające się o azyl zgodnie z przepisami prawa międzynarodowego dotyczącymi uchodźców i praw człowieka;
7.
przypomina, że systematyczne i wszechobecne naruszenia praw człowieka w Erytrei sprawiają, że każdego miesiąca z kraju uciekają tysiące Erytrejczyków; przypomina władzom Sudanu o spoczywającym na nich obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa uchodźcom i osobom ubiegającym się o azyl, a także o konieczności priorytetowego i natychmiastowego opracowania i wdrożenia trwałych i dostatecznych środków bezpieczeństwa w obozie uchodźców Shagarab;
8.
podkreśla, że dla przywrócenia bezpieczeństwa i dla walki z handlem ludźmi na półwyspie Synaj istotne znaczenie mają skoordynowane działania regionalne, oraz wzywa do zwiększenia wsparcia międzynarodowego i do wzmożonej współpracy w tej dziedzinie między rządami Egiptu, Izraela, Libii, Etiopii, Erytrei i Sudanu, a także z odpowiednimi organizacjami, w tym siłami wielonarodowymi i obserwatorami ONZ;
9.
zachęca UE i jej państwa członkowskie do wspierania wszelkich wysiłków mających na celu zwalczanie procederu handlu ludźmi na półwyspie Synaj, zgodnie z ich międzynarodowymi zobowiązaniami do zwalczania handlu ludźmi; wzywa Komisję, aby w stosunkach z rządem Erytrei kładła nacisk na przestrzeganie praw człowieka; ponownie zwraca uwagę na złożoną przez UE propozycję udzielenia władzom pomocy w rozwijaniu i poprawie jakości wsparcia i ochrony oferowanych osobom ubiegającym się o azyl i uchodźcom przebywającym na danych terytoriach lub przejeżdżającym przez nie; z zadowoleniem zauważa, że rząd Sudanu zwrócił się o wsparcie UE;
10.
wzywa wiceprzewodniczącą/wysoką przedstawiciel oraz Komisję do priorytetowego potraktowania tej kwestii w programie dialogu politycznego z Egiptem, Izraelem i Sudanem, a także do czynnej współpracy z UNHCR w celu utworzenia grupy operacyjnej z udziałem państw, w których mają miejsce różne etapy łańcucha handlu ludźmi, w tym państw, z których pochodzą ofiary, państw, przez które odbywa się tranzyt, i państw docelowych;
11.
wyraża głębokie zaniepokojenie doniesieniami o aktach szantażu na terenie UE; w związku z tym przypomina organom UE o ich odpowiedzialności za podjęcie działań oraz wzywa ministrów spraw zagranicznych i ministrów sprawiedliwości państw UE do zastosowania odpowiednich środków; wzywa instytucje UE do wywarcia presji na Izrael i Egipt, aby państwa te podjęły działania na rzecz rozwiązania problemu handlu ludźmi na półwyspie Synaj, oraz do zapewnienia wdrożenia zaleceń Europolu, które zostaną wkrótce wydane;
12.
pochwala wysiłki niektórych przywódców społeczności beduińskiej oraz działania organizacji zajmujących się prawami człowieka w Egipcie i Izraelu, oferujących pomoc, wsparcie i leczenie ofiarom handlu ludźmi na półwyspie Synaj, oraz apeluje do społeczności międzynarodowej i UE o dalsze finansowanie projektów prowadzonych przez organizacje pozarządowe w tym regionie;
13.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wysokiej przedstawiciel/wiceprzewodniczącej Komisji, a także Radzie i Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, rządom Egiptu, Izraela, Erytrei i Sudanu, parlamentowi Egiptu, Knesetowi, Zgromadzeniu Narodowemu Sudanu, Zgromadzeniu Narodowemu Erytrei, sekretarzowi generalnemu ONZ i Radzie Praw Człowieka ONZ.
1 Dz.U. C 251 E z 31.8.2013, s. 106.
2 Dz.U. C 169 E z 15.6.2012, s. 136.
3 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0100.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024