Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) 16/2016 z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylającego dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) 16/2016 z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylającego dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE

(2016/C 376/02)

(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
W dniu 6 maja 2013 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wyżej wymieniony wniosek, którego podstawą jest art. 43 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 .
2.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w dniu 10 grudnia 2013 r., a w dniu 13 stycznia 2014 r. Komitet Regionów poinformował Radę, że nie będzie wydawał opinii.
3.
Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 15 kwietnia 2014 r. 2 Stanowisko to zostało następnie potwierdzone przez nowo wybrany parlament, a na sprawozdawcę wyznaczono Antheę McINTYRE (EKR (UK)).
4.
Dwa parlamenty narodowe przedstawiły opinie na temat stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności 3 .
5.
W następstwie prac przygotowawczych prowadzonych przez Grupę Roboczą ds. Zdrowia Roślin (ochrona i inspekcja), Grupę Roboczą Głównych Inspektorów ds. Zdrowia Roślin oraz Grupę Roboczą Doradców/Attaché do Spraw Rolnych/ekspertów ds. fitosanitarnych, Komitet Stałych Przedstawicieli na posiedzeniu w dniu 30 czerwca 2015 r. udzielił prezydencji mandatu 4 do przystąpienia do negocjacji z Parlamentem Europejskim.
6.
W wyniku kilku spotkań technicznych i nieformalnych rozmów trójstronnych w trakcie prezydencji luksemburskiej podczas spotkania trójstronnego w dniu 16 grudnia 2015 r. 5 osiągnięto wstępne porozumienie w sprawie ogólnego tekstu kompromisowego, z myślą o osiągnięciu wczesnego porozumienia w drugim czytaniu między Parlamentem Europejskim a Radą. Kompromis ten został zatwierdzony przez Komitet Stałych Przedstawicieli w dniu 18 grudnia 2015 r. Następnie tekst został zredagowany wspólnie przez służby Komisji, Parlamentu Europejskiego i Rady, aby zapewnić, że odzwierciedla on osiągnięty kompromis.
7.
W dniu 3 maja 2016 r. przewodniczący parlamentarnej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystosował pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdził, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodnie z wyżej wymienionym tekstem kompromisowym, zaleci on, by Parlament Europejski na posiedzeniu plenarnym zatwierdził stanowisko Rady bez poprawek - z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej - w drugim czytaniu.
8.
W dniu 26 maja 2016 r. Rada osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie tekstu kompromisowego 6 .

II.

 CEL

Ogólnym celem rozporządzenia jest podjęcie kwestii rosnących zagrożeń w sektorze zdrowia roślin, które związane są występowaniem nowych agrofagów i chorób (pochodzących z globalizacji handlu i zmiany klimatu). Zmodernizuje on również instrumenty w zakresie zdrowia roślin związane z handlem - zarówno wewnątrz UE (lepsza identyfikowalność na rynku wewnętrznym), jak i z państwami trzecimi - skupiając się na podejściu opartym na ryzyku. Lepszy nadzór i szybkie zwalczanie ognisk nowych szkodników to narzędzia, które powinny zapewnić odpowiedni poziom zdrowia roślin.

III.

 ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

1.
Kontekst ogólny

W kompromisie wypracowanym przez dwóch współprawodawców zachowano cele zawarte we wniosku Komisji, a jednocześnie uwzględniono szereg zmian wprowadzonych przez Radę i najważniejsze poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w pierwszym czytaniu.

2.
Główne kwestie

Główne elementy kompromisu osiągniętego z Parlamentem Europejskim przedstawiono poniżej:

a)
Zakres stosowania

Zgodnie z wnioskiem Komisji za agrofagi roślin mogą być uznawane tylko rośliny pasożytnicze.

Rada i Parlament Europejski zgodziły się, że aby pozwolić na elastyczniejsze reagowanie na istniejące i pojawiające się zagrożenia, można by w zakres stosowania rozporządzenia włączyć również rośliny niepasożytnicze, z zastrzeżeniem, że muszą one wywoływać poważne skutki gospodarcze, społeczne i środowiskowe na terytorium Unii.

b)
Agrofagi priorytetowe

We wniosku Komisji wprowadzono nowe pojęcie agrofagów "priorytetowych": agrofagi te powodują poważne skutki na terytorium Unii i na ich zwalczanie należy przeznaczyć określone zasoby unijne - oznacza to również o wiele szersze obowiązki zarówno dla właściwych organów, jak i dla podmiotów profesjonalnych i osób prywatnych.

Zgodnie z osiągniętym kompromisem agrofagi priorytetowe będą identyfikowane na podstawie szczegółowych kryteriów zawartych w załączniku do rozporządzenia, a ich liczba nie będzie z góry ograniczona.

c)
System przywozu

Wniosek Komisji zawierał pewne narzędzia zapobiegania wprowadzaniu agrofagów na terytorium Unii przy okazji przywozu roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów pochodzących z państw trzecich.

Rada i Parlament Europejski zgodziły się co do potrzeby wzmocnienia takiego systemu poprzez wprowadzenie pewnych nowych elementów.

Co za tym idzie, dodano nową kategorię roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów "wysokiego ryzyka": są to rośliny, produkty roślinne lub inne przedmioty, które na podstawie wstępnej oceny stwarzają zagrożenie agrofagami na terytorium Unii na nieakceptowalnym poziomie. W związku z tym ich wprowadzanie z państwa trzeciego na terytorium Unii powinno być zabronione do czasu zakończenia pełnej oceny ryzyka.

Ponadto świadectwa fitosanitarne, które potwierdzają zgodność z prawem unijnym danej rośliny, produktu roślinnego lub innego przedmiotu importowanego z państwa trzeciego na terytorium Unii, będą wymagane dla szerszego zakresu roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów.

d)
Uprawnienia delegowane i wykonawcze

Ze szczególną uwagą przeanalizowano proponowane uprawnienia Komisji; przeredagowano kilka artykułów, aby lepiej zdefiniować uprawnienia Komisji.

Osiągnięty kompromis przewiduje również przyjęcie w drodze aktu delegowanego wykazu agrofagów priorytetowych, zważywszy na fakt, że odnosi się to do określenia szerszych priorytetów politycznych, a nie jest jedynie zastosowaniem kryteriów naukowych do agrofagów roślin.

IV.

 PODSUMOWANIE

Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla porozumienie osiągnięte między dwoma współprawodawcami, jak zostało to potwierdzone wspomnianym wyżej pismem przewodniczącego parlamentarnej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część I) z dnia 3 maja 2016 r. Stanowisko to zostało następnie zatwierdzone przez Radę na posiedzeniu w dniu 26 maja 2016 r. poprzez przyjęcie porozumienia politycznego.
1 Dok. 9574/13.
2 Dok. 8307/14.
3 Dok. 11870/13 i 12254/13.
4 Dok. 10108/15 REV2.
5 Dok. 15142/15 + ADD1, dok.15143/15.
6 Dok. 8338/16 + ADD1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.376.109

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) 16/2016 z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylającego dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE.
Data aktu: 13/10/2016
Data ogłoszenia: 13/10/2016