Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedzią Agencji

(2015/C 409/17)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa (zwana dalej "Agencją", inaczej "EFCA") z siedzibą w Vigo została ustanowiona rozporządzeniem Rady (WE) nr 768/2005 1 . Głównym zadaniem Agencji jest organizowanie operacyjnej koordynacji działań w zakresie kontroli i inspekcji połowów, prowadzonych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia skutecznego i jednolitego stosowania wspólnej polityki rybołówstwa 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI
3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:
a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2014 r.; jak również
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.
Zadania kierownictwa
4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :
a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zarządzający zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.
b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.
Zadania Trybunału
5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.
6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Agencji, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 .
7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.
Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń
9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

10.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

2013 W 2013 r. ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, wyniósł 99 %, co sugeruje, że zobowiązania zaciągano w sposób terminowy. Poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, przeniesionych na 2014 r. był jednak wysoki w tytule II (wydatki administracyjne), gdzie wyniósł 498 592 euro (38 %), i w tytule III (wydatki operacyjne), gdzie wyniósł 734 301 euro (43 %). nie dotyczy
2013 W przypadku tytułu III istotnym powodem wysokiego poziomu planowanych przeniesień było spiętrzenie prac w związku z dużą liczbą projektów informatycznych rozpoczętych lub realizowanych w 2013 r. nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  II

Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa (Vigo)

Kompetencje i zadania
Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 43 TFUE)

Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, ustanawiają wspólną organizację rynków rolnych przewidzianą w art. 40 ust. 1, jak również inne przepisy niezbędne do osiągnięcia celów wspólnej polityki rolnej i rybołówstwa.
Kompetencje Agencji

(rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1224/2009)

Cele

- Zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym Europejską Agencję Kontroli Rybołówstwa, jej zadaniem jest organizowanie operacyjnej koordynacji działań w zakresie kontroli i inspekcji połowów prowadzonych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia skutecznego i jednolitego stosowania wspólnej polityki rybołówstwa.

Misja i zadania

- Koordynacja prowadzonych przez państwa członkowskie kontroli i inspekcji związanych ze zobowiązaniami Wspólnoty w zakresie kontroli i inspekcji,

- koordynacja rozmieszczenia krajowych środków kontroli i inspekcji gromadzonych przez zainteresowane państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem,

- pomoc państwom członkowskim w informowaniu Komisji i stron trzecich o działalności połowowej i działaniach w zakresie kontroli i inspekcji,

- w zakresie kompetencji Agencji, pomoc państwom członkowskim w wypełnianiu zadań i zobowiązań wynikających z zasad wspólnej polityki rybołówstwa,

- pomoc państwom członkowskim i Komisji w harmonizowaniu stosowania wspólnej polityki rybołówstwa w całej Wspólnocie,

- uczestnictwo w pracach państw członkowskich i Komisji dotyczących badań i rozwoju technik kontroli i inspekcji,

- uczestnictwo w działaniach koordynacyjnych związanych ze szkoleniem inspektorów i wymianą doświadczeń między państwami członkowskimi,

- koordynacja działań mających na celu zwalczanie nielegalnych, niezgłaszanych i nieuregulowanych połowów zgodnie z przepisami wspólnotowymi,

- pomoc w jednolitym wdrażaniu systemu kontroli wspólnej polityki rybołówstwa, w tym w szczególności:

(i) zorganizowanie koordynacji operacyjnej działań w zakresie kontroli prowadzonych przez państwa członkowskie w celu wdrożenia indywidualnych programów kontroli i inspekcji, programów kontroli dotyczących nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (NNN) oraz międzynarodowych programów kontroli i inspekcji;

(ii) inspekcji koniecznych do wypełnienia działań Agencji.

Pośród innych kompetencji po zmianie rozporządzenia ustanawiającego Agencję rozporządzeniem Rady (WE) nr 1224/2009:

1) koordynacja operacyjna prowadzona przez Agencję obejmuje kontrolę wszystkich działań wchodzących w zakres wspólnej polityki rybołówstwa;

2) urzędnicy Agencji mogą zostać wyznaczeni, na wodach międzynarodowych, na inspektorów wspólnotowych;

3) Agencja może nabywać, wynajmować lub czarterować sprzęt niezbędny do wdrażania wspólnych planów rozmieszczenia.

4) Agencja w miarę potrzeb:

a) wydaje podręczniki dotyczące zharmonizowanych norm w zakresie inspekcji;

b) opracowuje wytyczne określające najlepsze praktyki w zakresie kontroli wspólnej polityki rybołówstwa, w tym w odniesieniu do szkolenia urzędników prowadzących kontrole, i regularnie je aktualizuje;

c) zapewnia Komisji wsparcie techniczne i administracyjne niezbędne do wykonywania jej zadań.

5) Agencja ułatwia współpracę pomiędzy państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a Komisją przy opracowywaniu zharmonizowanych norm w zakresie kontroli i najlepszych praktyk w odniesieniu do procedur prawnych, z uwzględnieniem różnych systemów prawnych w poszczególnych państwach członkowskich i zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym oraz uzgodnionymi normami międzynarodowymi.

6) Agencja tworzy jednostkę kryzysową po otrzymaniu powiadomienia Komisji lub z własnej inicjatywy, gdy zostanie stwierdzone występowanie sytuacji stanowiącej bezpośrednie, pośrednie lub potencjalne poważne ryzyko dla wspólnej polityki rybołówstwa, i jeżeli temu ryzyku nie można zapobiec ani go wyeliminować lub zmniejszyć za pomocą istniejących środków, ani nie można nim w odpowiedni sposób zarządzać.

7) Agencja przyczynia się do realizacji zintegrowanej polityki morskiej UE, w szczególności zawiera umowy administracyjne z innymi organami w sprawach objętych zakresem rozporządzenia Rady (WE) nr 768/2005 po ich zatwierdzeniu przez Zarząd.

(rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/ 2013) Na mocy tego rozporządzenia przyjęto nową wspólną politykę rybołówstwa. W odniesieniu do Agencji:

- Unia współpracuje, między innymi za pośrednictwem Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa ("Agencja"), z państwami trzecimi i z organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się rybołówstwem, w tym z regionalnymi organizacjami ds. zarządzania rybołówstwem, na rzecz lepszego przestrzegania środków, w szczególności dotyczących zwalczania połowów NNN, mając na celu zapewnienie ścisłego przestrzegania środków przyjętych przez te organizacje międzynarodowe,

- kontrola i egzekwowanie WPRyb są w szczególności oparte na następujących elementach i obejmują, co następuje: współpracę i koordynację między państwami członkowskimi, Komisją i Agencją,

- Agencja może uczestniczyć w posiedzeniach grupy ekspertów do spraw zgodności w charakterze obserwatora.

(rozporządzenie Rady (WE) nr 1386/2007) Rozporządzenie nadaje Agencji prawo do koordynowania w imieniu UE działań w zakresie nadzoru i kontroli na obszarze podlegającym regulacji NAFO i do ustalania, w porozumieniu z państwami członkowskimi, planów dotyczących udziału UE w programie wspólnych inspekcji i wspólnego nadzoru (art. 41).
(rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 433/2012) Zgodnie z przepisami tego rozporządzenia, zgodnymi z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1236/2010, w połączeniu z działalnością połowową na obszarze podlegającym regulacji NEAFC, do zadań Agencji należy:

- koordynacja działalności w zakresie nadzoru i inspekcji na obszarze UE,

- przygotowanie, we współpracy z państwami członkowskimi, planu dotyczącego udziału UE w programie międzynarodowym,

- otrzymywanie i opracowywanie sprawozdań z inspekcji i naruszeń przepisów w obszarze NEAFC.

(decyzja Komisji 2009/988/WE) Decyzją tą Komisja wyznaczyła Agencję jako organ wykonujący określone zadania na mocy rozporządzenia w sprawie połowów NNN. Są one następujące:

- przekazywanie powiadomień, z kopią dla Komisji, o nieudzieleniu zezwolenia na operacje wyładunku lub przeładunku statkom z państw trzecich państwom bandery oraz, w stosownych przypadkach, kopii tych powiadomień regionalnym organizacjom ds. rybołówstwa zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008,

- organizowanie, na wniosek Komisji, audytów na miejscu, samodzielnie lub we współpracy z Komisją, w celu weryfikacji skuteczności wdrożenia uzgodnień dotyczących współpracy z państwami trzecimi zgodnie z art. 20 ust. 4 akapit drugi lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1005/2008,

- informowanie państw członkowskich i państw bandery, z kopią dla Komisji, o dodatkowych informacjach przekazywanych Komisji przez państwa członkowskie, które mogą być istotne dla celów sporządzania unijnego wykazu statków NNN, zgodnie z art. 25 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008,

- przesyłanie wszystkim państwom członkowskim sprawozdań z obserwacji, z kopią dla Komisji, oraz, we właściwych przypadkach, sekretarzowi wykonawczemu właściwej regionalnej organizacji ds. rybołówstwa zgodnie z art. 48 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008,

- przekazywanie sekretarzowi wykonawczemu właściwej regionalnej organizacji ds. rybołówstwa, z kopią dla Komisji, informacji od państw członkowskich w odpowiedzi na sprawozdanie z obserwacji, dotyczące jednego z ich statków, przekazane tej regionalnej organizacji ds. rybołówstwa przez jedną z umawiających się stron zgodnie z art. 48 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008.

Zarządzanie Zarząd

Skład

W jego skład wchodzi po jednym przedstawicielu każdego państwa członkowskiego i sześciu przedstawicieli Komisji.

Wybrane obowiązki

Przyjmuje budżet i plan wykonawczy, roczny i wieloletni program prac, sprawozdanie roczne i wieloletni plan w zakresie polityki kadrowej. Wydaje opinię na temat ostatecznego sprawozdania finansowego.

Dyrektor zarządzający

Powoływany przez Zarząd spośród co najmniej dwóch kandydatów zaproponowanych przez Komisję.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Kontrola wewnętrzna

Służba Audytu Wewnętrznego Komisji.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013) Budżet ostateczny

Budżet na rok 2014 ogółem: 9,22 (9,22) mln euro

- Tytuł I - 6,35 (6,33) mln euro

- Tytuł II - 1,16 (1,18)mln euro

- Tytuł III - 1,71 (1,71) mln euro

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

53 (54) stanowiska dla pracowników tymczasowych w planie zatrudnienia, w tym obsadzonych: 52 (52) (1)

plus 5 (5) stanowisk dla pracowników kontraktowych, w tym obsadzonych: 4 (5)

plus 4 (4) stanowiska dla oddelegowanych ekspertów krajowych, w tym obsadzonych: 2 (3)

Łączna liczba stanowisk, włącznie z oddelegowanymi ekspertami krajowymi: 62 (63), w tym obsadzonych 58 (60) (1)

Produkty i usługi w roku 2014 (2013) Koordynacja operacyjna

- Wdrażanie wspólnego planu rozmieszczenia w następujących łowiskach:

- w łowiskach dorsza atlantyckiego, soli i gładzicy na Morzu Północnym, w cieśninie Skagerrak, cieśninie Kattegat, we wschodniej części Kanału La Manche i na wodach zachodnich (na zachód od Szkocji i Morza Irlandzkiego),

- wdrażanie wspólnego planu rozmieszczenia w łowiskach dorsza, łososia, śledzia i szprota na Morzu Bałtyckim,

- wdrażanie wspólnego planu rozmieszczenia w łowiskach tuńczyka błękitno-płetwego na Morzu Śródziemnym i na wschodnim Atlantyku, miecznika na Morzu Śródziemnym i małych gatunków pelagicznych na Morzu Adriatyckim,

- wdrażanie wspólnego planu rozmieszczenia w łowiskach gatunków regulowanych na wodach Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) i na wodach Komisji ds. Rybołówstwa Północno-Wschodniego Atlantyku (NEAFC),

- wdrażanie wspólnego planu rozmieszczenia w łowiskach gatunków pelagicznych na wodach zachodnich Unii Europejskiej.

- Wsparcie dla krajowych programów kontroli na Morzu Czarnym.

- Wsparcie przygotowań do wdrażania obowiązku wyładunku od stycznia 2015 r. na Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym, na wodach zachodnich i na Morzu Śródziemnym.

- Opracowanie metodyki oceny poziomów zgodności i kosztów operacji kontrolnych.

- Wsparcie Komisji i państw członkowskich w stosunkach z regionalnymi organizacjami ds. rybołówstwa, takimi jak NAFO, NEAFC, Międzynarodowa Komisja ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCT) i Generalna Komisja Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM).

- Konsolidacja wspólnego planu rozmieszczenia poprzez promowanie podejścia regionalnego.

Wzmacnianie potencjału

- Rozwój i utrzymanie podstawowego programu szkoleń.

- Eksploatacja i utrzymanie elektronicznej platformy współpracy do celów szkoleniowych.

- Wspieranie krajowych programów szkoleniowych państw członkowskich.

- Szkolenia dla osób prowadzących szkolenia oraz szkolenia dla inspektorów unijnych przed ich pierwszymi zadaniami.

- Eksploatacja, utrzymanie, rozbudowa i rozwój monitoringu teleinformatycznego: satelitarny system monitorowania statków (VMS), system elektronicznej rejestracji i elektronicznego raportowania (ERS), elektroniczny raport z inspekcji (EIR), platforma rozwoju programu szkoleń (CCDP), platforma współpracy społeczności Fishnet i JADE (system planowania i danych statystycznych).

- W ramach zintegrowanej polityki morskiej (IMP) UE: sporządzenie zintegrowanego obrazu sytuacji na morzu (w ramach systemu MARSURV stosowanego przez Agencję) w celu wsparcia działań koordynacyjnych związanych ze wspólnymi planami rozmieszczenia, wsparcie na rzecz różnych projektów w ramach programu Horyzont 2020 dotyczących oceny nowych technologii stosowanych w monitorowaniu morskim oraz udział w odpowiednich projektach unijnych w zakresie wspólnego mechanizmu wymiany informacji (CISE).

- Szkolenia i seminaria służące wymianie najlepszych praktyk pomiędzy państwami członkowskimi w celu zwalczania importu ryb pochodzących z połowów NNN.

- Zaawansowane szkolenia dla inspektorów unijnych (urzędników zaangażowanych w zwalczanie połowów NNN) (wymiana najlepszych praktyk, szkolenia w celu przypomnienia zdobytych wiadomości itd.) i szkolenia dla inspektorów z państw trzecich na wniosek Komisji Europejskiej.

(Szczegółowe informacje znaleźć można w rocznym programie prac Agencji na 2014 r.).

(1) W tej liczbie (w nawiasach) uwzględniono złożone oferty pracy (trzy) w odniesieniu do 2013 r. (stan na dzień 31 stycznia 2014 r.).

Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.

ODPOWIEDŹ AGENCJI

Agencja przyjmuje do wiadomości sprawozdanie Trybunału.

1 Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024