Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Nynas/Shell/Aktywa rafinerii w Harburgu (M.6360).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1

Nynas/Shell/Aktywa rafinerii w Harburgu

(M.6360)

(2014/C 368/03)

(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2014 r.)

Koncentracja

(1)
W dniu 19 lutego 2013 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2 , Komisja Europejska otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Nynas AB ("Nynas", Szwecja), kontrolowane przez Petróleos de Venezuela S.A ("PDVSA", Wenezuela) oraz Neste Oil Oyj ("Neste Oil", Finlandia) przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad częścią przedsiębiorstwa Shell Deutschland Oil GmbH (Niemcy) w drodze zakupu zakładu produkującego olej bazowy w Harburgu oraz niektórych części rafinerii ("aktywów rafinerii w Harburgu").
(2)
Zgłoszona transakcja dotyczy aktywów rafinerii w Harburgu, które są konieczne do produkcji destylatów z ropy naftowej. Aktywa rafinerii w Harburgu stanowią podstawę aktualnej obecności przedsiębiorstwa Shell na rynku olejów bazowych i procesowych w EOG i dlatego stanowią część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
(3)
Zgłoszona transakcja polega na wydzierżawieniu na 25 lat aktywów rafinerii w Harburgu, w tym opcję sprzedaży dla Shell i opcję zakupu dla Nynas, umożliwiające tym przedsiębiorstwom przekształcenie umowy dzierżawy w umowę kupna-sprzedaży aktywów. Transakcja ta zapewni Nynas długoterminową kontrolę nad aktywami rafinerii w Harburgu, a zatem stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Opis procedury

(4)
W dniu 26 marca 2013 r. Komisja postanowiła wszcząć postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
(5)
W dniu 19 czerwca 2013 r. do strony zgłaszającej skierowano pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
(6)
W dniu 8 lipca 2013 r. strony udzieliły odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. W dniu 10 lipca 2013 r. Shell przedłożył dodatkową odpowiedź.
(7)
Po analizie tych odpowiedzi Komisja doszła do wniosku, że koncentracja nie zakłóci znacząco skutecznej konkurencji i należy ją uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Osoby trzecie

(8)
Ergon Europie MEA, Inc. ("Ergon") zgłosił wniosek i otrzymał status zainteresowanej osoby trzeciej w rozumieniu art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
(9)
Dyrekcję Generalną ds. Konkurencji poinformowała Ergon, zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 3 , o charakterze i przedmiocie postępowania, i przyznała mu prawo do przedłożenia pisemnych uwag w wyznaczonym terminie.

Dostęp do akt

(10)
Strona zgłaszająca uzyskała dostęp do akt sprawy w dniach 20 czerwca i 9 sierpnia 2013 r. Ponadto zorganizowano biuro danych, aby umożliwić zewnętrznym doradcom przedsiębiorstw Nynas i Shell dostęp do poufnych wersji niektórych dokumentów przedsiębiorstwa Ergon, na które - oprócz innych dokumentów - zespół badający sprawę udzielił odpowiedzi w ramach oceny wpływu na konkurencję.
(11)
Ponieważ nie otrzymałem żadnej skargi od stron, uważam, że ich prawa proceduralne w odniesieniu do dostępu do akt były przestrzegane.

Projekt decyzji

(12)
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE w sprawozdaniu końcowym wskazuje się, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.
(13)
Po przeanalizowaniu projektu decyzji doszedłem do wniosku, że nie dotyczy on żadnych zastrzeżeń, co do których strony zgłaszające nie miałyby możliwości przedstawienia swoich stanowisk.

Podsumowanie

(14)
W związku z powyższym stwierdzam, że wszyscy uczestnicy postępowania mieli możliwość skutecznego skorzystania z przysługujących im praw procesowych w przedmiotowej sprawie.

Bruksela, dnia 22 sierpnia 2013 r.

Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 30.4.2004, s. 1) (rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 802/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 29.1.2004, s. 1) (rozporządzenie wykonawcze w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024