Piętnaste sprawozdanie roczne sporządzone zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli eksportu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego.

PIĘTNASTE SPRAWOZDANIE ROCZNE SPORZĄDZONE ZGODNIE Z ART. 8 UST. 2 WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZiB OKREŚLAJĄCEGO WSPÓLNE ZASADY KONTROLI EKSPORTU TECHNOLOGII WOJSKOWYCH I SPRZĘTU WOJSKOWEGO

(2014/C 18/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2014 r.)

WPROWADZENIE

Niniejsze sprawozdanie dotyczy działań podjętych przez UE i jej państwa członkowskie w ramach wdrażania wspólnego stanowiska Rady 2008/944/WPZiB 1 w latach 2012 i 2013. Jeśli chodzi o dane dotyczące eksportu broni konwencjonalnej, sprawozdanie obejmuje rok kalendarzowy 2012.

W latach 2012 i 2013 UE i jej państwa członkowskie kontynuowały wdrażanie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego, które zastąpiło w 2008 r. Kodeks postępowania w sprawie wywozu uzbrojenia obowiązujący od czerwca 1998 r.

Zgodnie z art. 15 wspólnego stanowiska powinno ono zostać poddane przeglądowi w trzy lata po jego przyjęciu. Na tej podstawie Rada, wspomagana przez Grupę Roboczą ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM), przeprowadziła kompleksową ocenę przepisów i realizacji wspólnego stanowiska. Wstępne wyniki takiej oceny, jak podano w konkluzjach Rady do Spraw Zagranicznych z dnia 19 listopada 2012 r., potwierdziły znaczenie tekstu wspólnego stanowiska dla dalszego propagowania spójności polityk eksportowych państw członkowskich. Dzięki przeglądowi wskazano kilka obszarów, w których można dokonać dalszych usprawnień dotyczących konkretnej realizacji wspólnego stanowiska; w obszarach tych prowadzone są obecnie działania.

Następujące państwa trzecie oficjalnie spełniły kryteria określone we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB i dostosowały się do zawartych w nim zasad: Bośnia i Hercegowina, była jugosłowiańska republika Macedonii, Czarnogóra, Islandia, Kanada i Norwegia. Specjalny system wymiany informacji między UE a państwami trzecimi wdrażającymi wspólne stanowisko jest gotowy od 2012 r.

W kontekście decyzji Rady 2009/1012/WPZiB 2 i decyzji Rady 2012/711/WPZiB 3 w sprawie wspierania działań UE mających na celu propagowanie wśród państw trzecich kontroli wywozu uzbrojenia oraz zasad i kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB, w latach 2012 i 2013 przeprowadzono w wybranych państwach trzecich działania służące upowszechnieniu skutecznych krajowych systemów kontroli eksportu uzbrojenia.

UE i jej państwa członkowskie nadal odgrywały wiodącą rolę w procesie opracowywania traktatu o handlu bronią, dokładnie przygotowując się do mającej miejsce w lipcu 2012 r. i marcu 2013 r. konferencji ONZ w sprawie traktatu o handlu bronią, oraz aktywnie w tych posiedzeniach uczestnicząc. Skierowane do państw trzecich działania informacyjne na rzecz wsparcia traktatu o handlu bronią zostały przeprowadzone w kontekście decyzji Rady 2010/336/WPZiB 4 i decyzji Rady 2013/43/WPZiB 5 w sprawie działań Unii wspierających traktat o handlu bronią.

Zgodnie ze wcześniejszym zobowiązaniem na rzecz wsparcia traktatu o handlu bronią UE zamierza teraz propagować jego szybkie wejście w życie. Wszystkie państwa członkowskie UE już podpisały traktat o handlu bronią; obecnie traktat jest ratyfikowany z uwzględnieniem odpowiednich krajowych wymogów proceduralnych.

I.
WYKONANIE WSPÓLNEGO STANOWISKA RADY 2008/944/WPZiB
1.
Włączenie wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB do ustawodawstwa krajowego lub przepisów administracyjnych

Wspólne stanowisko jest przekształceniem Kodeksu postępowania UE w sprawie wywozu uzbrojenia, który został przez to stanowisko zastąpiony w grudniu 2008 r. Obejmuje ono między innymi rozszerzenie zakresu kontroli na pośrednictwo, transakcje tranzytowe oraz na przekazywanie technologii w formie niematerialnej; przewiduje ponadto wzmocnione procedury służące propagowaniu zbieżności polityk eksportowych stosowanych przez państwa członkowskie.

Państwa członkowskie włączają przepisy wspólnego stanowiska do swoich krajowych systemów kontroli eksportu i muszą dopilnować, aby ich ustawodawstwo krajowe lub przepisy administracyjne były zgodne ze wspólnym stanowiskiem. Sytuację w zakresie włączania wspólnego stanowiska do systemów kontroli eksportu uzbrojenia istniejących w państwach członkowskich przedstawiono w załączonej tabeli C.

2.
Podręcznik użytkownika

Podręcznik użytkownika jest niezbędnym instrumentem podsumowującym uzgodnione wytyczne w zakresie stosowania przepisów operacyjnych wspólnego stanowiska

2008/944/WPZiB i interpretacji kryteriów w nim zawartych. Mowa o nim w art. 13 wspólnego stanowiska.

Podręcznik został przygotowany przez Grupę Roboczą Rady ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) i jest aktualizowany, gdy zajdzie taka potrzeba. Jest on przeznaczony przede wszystkim dla urzędników wydających zezwolenia na eksport, a zatem przyczynia się znacznie, w sposób praktyczny, do zapewnienia zbieżności polityk i procedur państw członkowskich w zakresie kontroli eksportu uzbrojenia. Podręcznik jest dokumentem publicznym, który jest dostępny na stronie internetowej Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych 6 .

Podręcznik użytkownika zawiera rozdziały poświęcone między innymi następującym zagadnieniom:

a)
Powiadomienia o odmowie i konsultacje

Powiadomienia o odmowie i konsultacje dwustronne nadal odbywają się niemal codziennie za pośrednictwem unijnego systemu elektronicznego COREU. Informacje są dystrybuowane bez opóźnień, co zapewnia przejrzystość polityk w zakresie eksportu uzbrojenia prowadzonych przez państwa członkowskie wobec określonych państw stanowiących miejsce końcowego przeznaczenia i wobec użytkowników końcowych.

Powiadomienia o odmowie, jak również wyniki konsultacji dwustronnych są umieszczane w centralnej elektronicznej bazie decyzji odmownych prowadzonej przez UE. Baza, którą zarządza Europejska Służba Działań Zewnętrznych, jest systemem dynamicznym odzwierciedlającym politykę państw członkowskich w zakresie kontroli eksportu uzbrojenia. Liczba zgłoszonych w 2012 r. powiadomień o odmowie jest podana w wierszu d) tabel znajdujących się w tabeli A.I (załączone do niniejszego sprawozdania) w podziale na miejsce przeznaczenia i na kategorie wykazu uzbrojenia; liczba konsultacji wysłanych i otrzymanych przez każde państwo członkowskie oraz liczba konsultacji w podziale na miejsca przeznaczenia znajdują się odpowiednio w tabelach B.I oraz B.II.

b)
Najlepsze praktyki w zakresie interpretacji kryteriów

Najlepsze praktyki w zakresie interpretacji kryteriów wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB zostały opracowane przez grupę roboczą COARM na podstawie najlepszych praktyk krajowych i z uwzględnieniem informacji otrzymanych od zainteresowanych stron.

Najlepsze praktyki mają służyć zapewnieniu większej spójności wśród państw członkowskich pod względem stosowania kryteriów wspólnego stanowiska. W tym celu między innymi określono czynniki, które należy uwzględniać podczas rozpatrywania wniosków o zezwolenie na eksport. Najlepsze praktyki przeznaczone są dla urzędników wydających zezwolenia na eksport i innych urzędników pracujących w departamentach i agencjach rządowych. Proces decyzyjny powinien opierać się na wiedzy tych urzędników o kwestiach regionalnych, prawnych (np. prawo dotyczące praw człowieka, międzynarodowe prawo publiczne), technicznych, dotyczących rozwoju oraz bezpieczeństwa i wojskowości.

3.
Przegląd wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB

Zgodnie z art. 15 wspólnego stanowiska powinno ono zostać poddane przeglądowi w trzy lata po jego przyjęciu. Na tej podstawie Grupa Robocza ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM) przeprowadziła w 2012 r. kompleksową ocenę przepisów wspólnego stanowiska. Dzięki zwyczajowym spotkaniom zapewniono zaangażowanie w proces właściwych stron, takich jak Parlament Europejski i społeczeństwo obywatelskie. Na podstawie oceny związanej z przeglądem stwierdzono, że wspólne stanowisko i instrumenty, które ono przewiduje, nadal są właściwe do osiągania celów wyznaczonych przez Radę w 2008 r. oraz że w dalszym ciągu stanowią solidną podstawę koordynowania polityk państw członkowskich w zakresie eksportu uzbrojenia.

Jednocześnie okazało się, że można osiągnąć dalsze postępy w realizacji wspólnego stanowiska, tak aby jak najlepiej wesprzeć osiąganie zbieżności polityk państw członkowskich w zakresie eksportu uzbrojenia. W tym celu COARM prowadzi prace zmierzające do usprawnienia realizacji wspólnego stanowiska. Takie obszary jak treść informacji i nowy system wsparcia informatycznego w przypadku mechanizmu powiadomień o odmowie i konsultacji mają zostać poddane istotnej restrukturyzacji. Przygotowywane są również konkretne uaktualnienia odpowiednich sekcji podręcznika użytkownika.

4.
Współpraca zewnętrzna

Artykuł 11 wspólnego stanowiska wzywa państwa członkowskie, aby dołożyły wszelkich starań w celu zachęcenia innych państw dokonujących eksportu technologii wojskowych lub sprzętu wojskowego do stosowania kryteriów tego wspólnego stanowiska. Skoordynowana współpraca zewnętrzna państw członkowskich i UE kontynuowana była w 2012 i 2013 r. i jest prowadzona do chwili obecnej (zob. tabela D załączona do niniejszego dokumentu).

Na mocy decyzji 2009/1012/WPZiB, która wygasła z końcem marca 2012 r., przydzielono środki finansowe na zorganizowanie pięciu regionalnych seminariów informacyjnych i czterech wymian personelu, skierowanych do państw trzecich, które ściśle współpracują z UE. Za techniczną realizację tych działań odpowiadał Niemiecki Federalny Urząd ds. Ekonomii i Kontroli Wywozu (BAFA). Przed wygaśnięciem decyzja 2009/1012/WPZiB umożliwiła zorganizowanie w styczniu 2012 r. wizyty studyjnej, podczas której w Republice Czeskiej podejmowano urzędników z Chorwacji, byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii i z Czarnogóry.

COARM przeprowadził następnie szeroko zakrojoną ocenę swoich działań zewnętrznych w zakresie kontroli eksportu uzbrojenia sfinansowanych na mocy decyzji 2009/1012/WPZiB z myślą o określeniu silnych punktów i słabych stron oraz uwzględnienia ich podczas planowania przyszłych działań zewnętrznych w zakresie kontroli eksportu uzbrojenia. Wszystkie właściwe podmioty miały możliwość przyczynienia się do tej oceny, a w jej wyniku powstała nowa decyzja Rady 2012/711/WPZiB z dnia 19 listopada 2012 r., na mocy której finansuje się kolejny cykl działań zewnętrznych skierowanych do państw w bliskim sąsiedztwie UE. Decyzja 2012/711/WPZiB przyznaje na ten cel 1,86 mln EUR i dalej rozwija oraz rozszerza zakres i liczbę działań, takich jak indywidualne warsztaty dotyczące pomocy, dostosowane do konkretnych potrzeb państw beneficjentów.

5.
Spotkania w ramach dialogu politycznego

W ramach dialogu politycznego po dwa razy w latach 2012 i 2013 zorganizowano spotkania dotyczące kwestii kontroli eksportu uzbrojenia z Norwegią, Kanadą, Ukrainą, Stanami Zjednoczonymi i Federacją Rosyjską, a w 2012 r. - po raz pierwszy - z Serbią.

Taki dialog polityczny zapewnił forum owocnych dyskusji na temat kwestii leżących we wspólnym interesie, takich jak polityki eksportowe wobec określonych miejsc przeznaczenia, kwestie zgodności i kontroli oraz proces przygotowywania traktatu o handlu bronią.

6.
Aktualizacja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej

Wspólny wykaz uzbrojenia Unii Europejskiej ma status zobowiązania w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa. Jest on także załączony do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie 7 , gdzie określa zakres produktów związanych z obronnością.

W dniu 11 marca 2013 r. Rada przyjęła zaktualizowaną wersję wykazu, w której uwzględniono zmiany w wykazie uzbrojenia zawartym w porozumieniu z Wassenaar uzgodnione na posiedzeniu plenarnym państw porozumienia z Wassenaar w 2012 r. Zaktualizowana wersja wspólnego wykazu uzbrojenia Unii Europejskiej została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C 90 z dnia 27 marca 2013 r., s. 1.

7.
Pośrednictwo w handlu bronią

Rada uzgodniła, że obowiązki dotyczące wymiany informacji określone we wspólnym stanowisku 2003/468/WPZiB z dnia 23 czerwca 2003 r. w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią 8 należy realizować za pomocą mechanizmu ustanowionego we wspólnym stanowisku 2008/944/WPZiB. Zgodnie z art. 5 wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB państwa członkowskie dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany informacji dotyczących przyznanych zezwoleń na prowadzenie pośrednictwa oraz decyzji odmownych. Ponadto zgodnie z art. 4 i 5 wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB te państwa członkowskie, które nakładają na pośredników obowiązek uzyskania pisemnego zezwolenia na prowadzenie pośrednictwa lub prowadzą rejestr pośredników w handlu bronią, dokonują osobnych ustaleń w zakresie wymiany odnośnych informacji dotyczących zarejestrowanych pośredników. Informacje dotyczące zezwoleń oraz decyzji odmownych wydanych w państwach członkowskich UE znajdują się w załączonej tabeli A.III.

Szczegółowe informacje dotyczące krajowego wdrażania wspólnego stanowiska w sprawie pośrednictwa lub szczegółowe informacje dotyczące aktualnej sytuacji w zakresie tego wdrażania - w przypadku tych państw członkowskich, które dotąd nie wdrożyły w pełni tego wspólnego stanowiska - przedstawiono w załączonej tabeli C.

8.
Dialog z Parlamentem Europejskim i organizacjami pozarządowymi

Od czasu ustanowienia Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych dialog z Parlamentem Europejskim w kwestiach związanych z kontrolą eksportu uzbrojenia ma z reguły miejsce corocznie i obejmuje wysłuchanie przewodniczącego COARM. W 2012 r. wysłuchanie miało miejsce 5 grudnia 2012 r. ESDZ kontaktowała się również regularnie z posłami do PE w kwestiach dotyczących traktatu o handlu bronią i odpowiedziała na znaczną liczbę zapytań poselskich na temat eksportu uzbrojenia.

Zgodnie ze stosowaną poprzednio praktyką posiedzenia COARM z organizacjami pozarządowymi były organizowane w okresie 2012-2013 co sześć miesięcy.

II.
TRAKTAT O HANDLU BRONIĄ (ATT)
1.
Wkład w sesje komitetu przygotowawczego

Uzyskanie prawnie wiążącego i solidnego traktatu o handlu bronią (ATT) jest jednym z najwyższych priorytetów polityki zagranicznej Unii Europejskiej w ostatnich latach.

W okresie 2012-2013 Unia Europejska i jej państwa członkowskie ściśle wspierały prowadzony przez ONZ proces negocjacji traktatu o handlu bronią i brały w nim udział. W ramach przygotowań do posiedzeń komitetu przygotowawczego ds. traktatu o handlu bronią lutym 2012 r., a także do dwóch konferencji dyplomatycznych w lipcu 2012 r. i w marcu 2013 r., utworzona w ramach grup roboczych COARM i CODUN specjalna podgrupa zainteresowanych członków spotykała się regularnie, aby dzielić się opiniami i koordynować stanowiska, umożliwiając tym samym UE dalszy bardzo aktywny i widoczny udział w procesie opracowywania traktatu o handlu bronią.

Na podstawie skoordynowanych stanowisk UE Unia Europejska i jej państwa członkowskie prowadziły również szerokie konsultacje z państwami trzecimi, a w szczególności z głównymi państwami produkującymi broń, i z przewodniczącym konferencji ONZ, najpierw z ambasadorem Robertem Garcią Moritanem, a następnie z ambasadorem Peterem Woolcottem.

UE i jej państwa członkowskie z żalem przyjęły fakt, że na posiedzeniu konferencji w lipcu 2012 r. nie udało się osiągnąć porozumienia co do ostatecznego tekstu traktatu i w związku z tym aktywnie zaangażowały się w dalsze prowadzenie i efektywne zakończenie procesu negocjacji na posiedzeniu konferencji ONZ w marcu 2013 r. i w osiągniecie ogólnie pozytywnego wyniku głosowania rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 67/234 B dnia 2 kwietnia 2013 r. Traktat został otwarty do podpisu przez wszystkie państwa dnia 3 czerwca 2013 r., a do lipca 2013 r. podpisało go wszystkie 28 państw członkowskich UE. Obecnie poszczególne państwa ratyfikują traktat zgodnie ze swoimi krajowymi wymogami proceduralnymi.

Sama UE nie może być stroną traktatu o handlu bronią, gdyż nie został on otwarty do podpisu przez organizacje integracji regionalnej, a tylko przez państwa; organizacje integracji regionalnej nie mogą zatem przystępować do traktatu. Jeżeli chodzi o kwestie pozostające w zakresie wyłącznych kompetencji UE, państwa członkowskie zostały w związku z tym upoważnione do podpisania traktatu w interesie Unii Europejskiej decyzją Rady 2013/269/WPZiB 9 . Decyzja Rady upoważniająca do ratyfikowania traktatu oczekuje na zgodę Parlamentu Europejskiego, zanim będzie mogła zostać oficjalnie przyjęta przez Radę.

Zgodnie ze wcześniejszym zobowiązaniem do wspierania traktatu o handlu bronią UE skoncentrowała swoje obecne działania na propagowaniu jego szybkiego wejścia w życie i na pełnej realizacji oraz przygotowuje specjalny instrument dotyczący działań UE wspierających wdrożenie traktatu o handlu bronią w państwach trzecich.

2.
Współpraca zewnętrzna w kontekście decyzji 2010/336/WPZiB i decyzji 2013/43/WPZiB w sprawie działań UE wspierających traktat o handlu bronią

Od 2009 r. UE jest szczególnie aktywna we wspieraniu procesu traktatu o handlu bronią wśród państw trzecich, w szczególności aby zwiększyć udział w procesie ONZ i zwiększyć rozumienie różnych aspektów przyszłego traktatu przez wszystkie państwa członkowskie ONZ.

W latach 2012 i 2013, aż do dzisiaj, działania UE wspierające traktat o handlu bronią były finansowane na mocy decyzji 2010/336/WPZiB i 2013/43/WPZiB. Seminaria informacyjne w ramach decyzji Rady z 2010 r. odbyły się w Nairobi, w Kenii, dla państw Afryki Wschodniej i Południowej (luty 2012 r.), w Bejrucie, w Libanie, dla państw Bliskiego Wschodu (marzec

2012 r.) i w Belgradzie, w Serbii, dla państw Europy i Kaukazu (kwiecień 2012 r.). Przy okazji konferencji poświęconej traktatowi o handlu bronią w lipcu 2012 r. odbyło się także wydarzenie towarzyszące.

Działania finansowane na mocy decyzji 2013/43/WPZiB dotyczyły dwóch seminariów, które miały miejsce w lutym/marcu 2013 r., przed marcowym posiedzeniem konferencji poświęconej traktatowi o handlu bronią w 2013 r. oraz w czerwcu 2013 r. Pierwsze seminarium zgromadziło odpowiednie podmioty podczas fazy przygotowawczej do ostatniej konferencji ONZ poświęconej traktatowi o handlu bronią i ułatwiło wymianę poglądów przed formalną konferencją ONZ. Podczas drugiego seminarium skoncentrowano się na wyzwaniach związanych z realizacją traktatu o handlu bronią i poświęcono specjalną uwagę doświadczeniom zdobytym podczas obecnie prowadzonych programów pomocy na rzecz kontroli eksportu i potrzebom państw beneficjentów.

III.
PRIORYTETOWE WYTYCZNE DLA GRUPY ROBOCZEJ COARM NA NAJBLIŻSZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Wraz z przyjęciem prawnie wiążącego wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określono podstawowe elementy wspólnego podejścia państw członkowskich do kontroli eksportu broni konwencjonalnej. Pomimo postępu polegającego na przyjęciu wspólnego stanowiska nadal pozostaje wiele do zrobienia, w szczególności na szczeblu realizacji wspólnego stanowiska, jak wykazał jego przegląd. Na szczeblu COARM prowadzone są obecnie prace - z uwzględnieniem konkluzji Rady z 19 listopada 2012 r. - dotyczące ulepszeń potrzebnych do realizacji wspólnego stanowiska z myślą o ich wdrożeniu, przede wszystkim w postaci zmian do podręcznika użytkownika.

Priorytetowe wytyczne na najbliższą przyszłość są następujące:

1.
kontynuować wymianę odpowiednich informacji między państwami członkowskimi UE na temat polityk z zakresu eksportu uzbrojenia do określonych miejsc przeznaczenia;
2.
zakończyć przygotowywanie zmian ułatwiających realizację wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB, określonych podczas przeglądu wspólnego stanowiska i zgodnych z postanowieniami traktatu o handlu bronią;
3.
odpowiednio zaktualizować podręcznik użytkownika i wspólny wykaz uzbrojenia UE, przede wszystkim aby oddać zmiany wprowadzone w wyniku przeglądu;
4.
dopilnować, by te państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły, przyjęły odpowiednie krajowe przepisy wykonawcze lub administracyjne w celu pełnego wdrożenia:
-
wspólnego stanowiska 2003/468/WPZiB w sprawie kontroli pośrednictwa w handlu bronią,
-
wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB określającego wspólne zasady regulujące kontrolę wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego;
5.
wesprzeć szybkie wejście w życie i pełną realizację traktatu o handlu bronią, w szczególności dzięki specjalnemu unijnemu programowi na rzecz wsparcia realizacji skierowanemu do państw trzecich;
6.
zapewnić w ramach decyzji Rady 2012/711/WPZiB interesujące działania zewnętrzne COARM;
7.
dalej rozwijać wymianę informacji i najlepszych praktyk z państwami trzecimi dostosowującymi się do wspólnego stanowiska 2008/944/WPZiB;
8.
kontynuować dialog z Parlamentem Europejskim oraz dalej rozwijać stosunki ze społeczeństwem obywatelskim i z przemysłem;
9.
zapewnić szybkie sfinalizowanie i opublikowanie 16. rocznego sprawozdania UE dotyczącego eksportu uzbrojenia.

ANNEX

1 Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99.
2 Dz.U. L 348 z 29.12.2009, s. 16.
3 Dz.U. L 321 z 20.11.2012, s. 62.
4 Dz.U. L 152 z 18.6.2010, s. 14.
5 Dz.U. L 20 z 23.1.2013 r., s. 53.
7 Dz.U. L 146 z 10.6.2009, s. 1.
8 Dz.U. L 156 z 25.6.2003, s. 79.
9 Dz.U. L 155 z 7.6.2013, s. 9.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024