Sprawa T-392/13: Skarga wniesiona w dniu 25 lipca 2013 r. - La Ferla przeciwko Komisji i ECHA.

Skarga wniesiona w dniu 25 lipca 2013 r. - La Ferla przeciwko Komisji i ECHA

(Sprawa T-392/13)

(2013/C 291/03)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 5 października 2013 r.)

Strony

Strona skarżąca: Leone La Ferla SpA (Melilli, Włochy) (przedstawiciele: G. Passalacqua, J. Occhipinti i G. Calcerano, adwokaci)

Strona pozwana: Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA), Komisja Europejska

Żądania strony skarżącej

Skarżąca wnosi do Sądu o:

stwierdzenie nieważności zaskarżonych aktów wymienionych w komparycji w całości lub w zakresie w jakim Sąd uzna za słuszne i zgodne z interesami skarżącej;
w rezultacie zasądzenie od ECHA zwrotu kwot nienależnie otrzymanych od skarżącej wraz z odsetkami ustawowymi i z uwzględnieniem rewaloryzacji od dnia, w którym Leone La Ferla Spa dokonała zapłaty na rzecz ECHA aż do dnia rzeczywistego wykonania;
ponadto lub tytułem żądania ewentualnego zasądzenie od ECHA odszkodowania za szkodę poniesioną przez Leone La Ferla Spa w wysokości odpowiadającej rzeczonym niesłusznie pobranym od skarżącej kwotom wraz z odsetkami ustawowymi i z uwzględnieniem rewaloryzacji od dnia, w którym Leone La Ferla Spa dokonała zapłaty na rzecz ECHA aż do dnia rzeczywistego wykonania;
obciążenie pozwanych kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Skarżąca w niniejszej sprawie kwestionuje decyzję, na mocy której ECHA - uznawszy, że nie wykazała ona, iż jest małym lub średnim przedsiębiorstwem (MŚP) - nakazała jej zapłacenie opłaty rejestracyjnej w kwocie przewidzianej dla dużych przedsiębiorstw wraz z odpowiednimi opłatami administracyjnymi.

Na poparcie swojej skargi skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1)
W pierwszym zarzucie skarżąca podnosi, że ECHA naruszyła prawo wykraczając poza swojej kompetencje, które ograniczają się do wszczęcia procedury weryfikacyjnej w zakresie badania, czy skarżące przedsiębiorstwo ma prawo do obniżonej opłaty przysługującej MŚP i wyręczając Komisję w przyjęciu decyzji dotyczącej tego prawa jak też stosując arbitralnie, w celu ustalenia, czy pod względem prawnym skarżąca stanowiła MŚP, materialne przesłanki inne niż te ustanowione w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 340/2008 1 .

Uprawnienie do przyjęcia decyzji dotyczących prawa do obniżonej stawki zastrzeżonej dla MŚP zakłada ocenę co do stosowania w odniesieniu do rozmiaru zarejestrowanego przedsiębiorstwa kryteriów zawartych w zaleceniach Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczących finansowania przez Wspólnotę MŚP, która to ocena nie należy do sekretariatu ECHA, lecz wyłącznie do Komisji, gdyż ani rozporządzenie REACH, ani rozporządzenia wykonawcze Komisji nie przewidują pojęcia ad hoc.

Ponadto, jeśli chodzi o stwierdzenie statusu prawnego MŚP, rozporządzenie nr 340/2008 przewiduje wyraźnie stosowanie podkryteriów zaleceń 2003/361/WE, dotyczących przedsiębiorstw powiązanych z innymi przedsiębiorstwami za pośrednictwem udziałów w spółkach, wyłącznie do przypadków przedsiębiorstw nieposiadających siedziby w Unii Europejskiej. Wynika stąd a contrario, że kryteria te nie mogą być stosowane do dokonania oceny wielkości przedsiębiorstwa z siedzibą w Unii w celu określenia, czy ma ono prawo do obniżonej stawki.

2)
W drugim zarzucie skarżąca podnosi, że w każdym razie ECHA niezgodnie z prawem zastosowała w danym przypadku wskazane podkryteria, z pominięciem faktu, że Leone La Ferla S.p.a. jest przedsiębiorstwem rodzinnym, gdyż wszystkie udziały należą w całości do trzech braci La Ferla. Z tego względu nie należało przypisywać żadnego znaczenia, również w świetle rzeczonych podkryteriów, powiązaniom i związkom z innymi przedsiębiorstwami, skoro żadne z innych przedsiębiorstw powiązanych ze skarżącą nie działa na tym samym rynku lub na rynkach pokrewnych (art. 3 pkt 3 załącznika I do zaleceń 361/2003/WE).
3)
W trzecim zarzucie skarżąca wskazuje na niezgodność z prawem wynikającą z faktu, że zaskarżony akt został podpisany przez dyrektora wykonawczego ECHA w sytuacji gdy rozporządzenie REACH nie przewiduje, iż dyrektor wykonawczy ECHA może przyjmować decyzje dotyczące rozmiaru przedsiębiorstwa wnoszącego o rejestrację.
4)
W czwartym zarzucie skarżąca podniosła niezgodność z prawem decyzji ECHA MB/D/29/2010 i MB/D/21/2012/D, na mocy których Agencja określiła wysokość tzw. "opłaty administracyjnej" rozbijając ją arbitralnie na wiele rożnych wartości, podczas gdy powinna być ona nałożona tylko w stosunku do wyższej kwoty. Takie decyzje są niezgodne z prawem - co pociąga za sobą niezgodność z prawem środków wykonawczych - gdyż to do Komisji należy określenie dokładnej wysokości wszystkich składek i opłat przewidzianych w rozporządzeniu REACH (ECHA może wyłącznie przedstawić klasyfikacje usług "innych" niż usługi właściwe dla systemu REACH), jak też dlatego że tzw. "opłata administracyjna" jest odprowadzana do budżetu ECHA. Ponadto z uwagi na fakt, że rzeczona "opłata" stanowi sankcję administracyjną, mającą zapobiegać niewłaściwym zachowaniom przedsiębiorstw lub zatajaniu informacji przez nie, to państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem REACH określają jej wysokość.
1 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 340/2008 z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europej-skiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 107, s. 6)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024