Opinia dotycząca zmienionego wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.

OPINIA NR 2/2013

(na mocy art. 287 ust. 4 TFUE)

dotycząca zmienionego wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006

(2013/C 267/01)

(Dz.U.UE C z dnia 17 września 2013 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej (TUE), w szczególności jego art. 4, 5 i 17, oraz Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 174-178, art. 287 ust. 4 akapit drugi oraz art. 317, 318 i 322,

uwzględniając zmieniony wniosek Komisji z dnia 22 kwietnia 2013 r. 1 ,

uwzględniając wniosek Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii, który wpłynął do Trybunału w dniu 3 czerwca 2013 r.,

uwzględniając opinię Trybunału nr 7/2011 dotyczącą wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 2 ,

uwzględniając opinię Trybunału nr 9/2012 dotyczącą wcześniej zmienionego wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 3 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

1)
Celem zmienionego wniosku Komisji z dnia 22 kwietnia 2013 r. dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), Funduszu Spójności (FS), Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz Europejskiego Funduszu Morskiego (EFMR) jest stosowanie w odniesieniu do EFMR systemów zarządzania i kontroli wprowadzonych w ramach polityki spójności zamiast systemów EFRROW, jak określono w pierwotnym wniosku Komisji 4 .
2)
W zmienionym wniosku Komisji z dnia 22 kwietnia 2013 r. nie przewidziano wprowadzenia znaczących zmian w systemach zarządzania i kontroli określonych w pierwotnym wniosku. Zamiast tego zaproponowano dostosowanie struktury zarządzania EFMR do struktury zarządzania stosowanej w ramach polityki spójności zamiast EFRROW.
3)
W opinii nr 7/2011 Trybunał w sposób szczegółowy zajął stanowisko w kwestii wniosków, w tym propozycji dotyczących systemów zarządzania i kontroli, a w opinii nr 9/2012 Trybunał odniósł się do poprzedniego zmienionego wniosku,

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

Uwagi ogólne

1.
Trybunał pragnie podtrzymać ogólne uwagi zawarte w części 1 opinii nr 7/2011, które nie zostały uwzględnione w zmienionym wniosku Komisji z dnia 22 kwietnia 2013 r., oraz zwrócić szczególną uwagę na pkt 22-37 tej opinii. Punkty te odnoszą się do przewidzianych w rozporządzeniu wspólnych rozwiązań dotyczących zarządzania i kontroli, które zgodnie ze zmienionym wnioskiem miałyby od tej pory obowiązywać również w odniesieniu do EFMR.
2.
Ponadto Trybunał odnotowuje, że w zmienionym wniosku Komisji z dnia 22 kwietnia 2013 r. nie zostały uwzględnione szczegółowe zalecenia zawarte w części II opinii nr 7/2011 oraz ogólne uwagi przedstawione w opinii nr 9/2012, jednak należałoby je rozważyć.

Uwagi szczegółowe

3.
W punkcie 7 opinii nr 7/2011 Trybunał zauważa, że we wniosku dokonano rozróżnienia pomiędzy przepisami "wspólnymi" (mającymi zastosowanie do wszystkich pięciu funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych (CSF)) i przepisami "ogólnymi" (mającymi zastosowanie jedynie do niektórych z nich: EFRR, EFS i Funduszu Spójności). Prowadzi to do niespójności ram prawnych. Należy zastanowić się, czy nie należałoby ograniczyć rozporządzenia ogólnego do przepisów, które mają zastosowanie do wszystkich pięciu funduszy ("wspólne przepisy"), a pozostałe przepisy ("przepisy ogólne") zawrzeć w rozporządzeniach odnoszących się do poszczególnych funduszy.
4.
W zmienionym wniosku utworzono natomiast inną kategorię przepisów ogólnych mających zastosowanie do wszystkich funduszy poza EFRROW: część II wniosku ma zastosowanie do wszystkich funduszy CSF; część III ma zastosowanie do EFRR, EFS i Funduszu Spójności; część IV ma w większości zastosowanie do EFRR, EFS, Funduszu Spójności i EFMR, lecz nie ma zastosowania do EFRROW; niektóre przepisy zawarte w części IV mają natomiast zastosowanie jedynie do EFRR, EFS i Funduszu Spójności.
5.
Art. 117 ust. 4 zmienionego wniosku stanowi, że w przypadku gdy łączna kwota pomocy z EFMR dla programu operacyjnego przekracza 100.000.000 euro, Komisja może zażądać sprawozdania i opinii niezależnego organu audytowego oraz opisu systemu zarządzania i kontroli. Zgodnie z częścią II opinii Trybunału nr 7/2011 Komisja powinna mieć prawo do zażądania tych informacji w odniesieniu do wszystkich programów operacyjnych, niezależnie od kwoty wsparcia UE.
6.
Art. 140 ust. 1 zmienionego wniosku stanowi, że w przypadku EFMR operacje, dla których łączne wydatki kwalifikowalne nie przekraczają 50.000 euro, nie podlegają więcej niż jednemu audytowi przeprowadzonemu przez instytucję audytową albo Komisję przed zamknięciem wszystkich odnośnych wydatków na podstawie art. 131. Jak zauważono w części II opinii Trybunału nr 7/2011, nie ma dowodów na to, by operacje, w których wydatki kwalifikowalne wynoszą poniżej 50.000 euro, były mniej narażone na błędy niż pozostałe operacje. Rozporządzenie powinno wyjaśniać, jaki wpływ będą mieć kontrole proporcjonalne na dobór próby przez instytucje audytowe.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 18 lipca 2013 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
1 COM(2013) 246 final z dnia 22 kwietnia 2013 r.
2 Dz.U. C 47 z 17.2.2012, s. 1.
3 Dz.U. C 13 z 16.1.2013, s. 1.
4 COM(2011) 615 final z dnia 6 października 2011 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.267.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia dotycząca zmienionego wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego objętych zakresem wspólnych ram strategicznych oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.
Data aktu: 18/07/2013
Data ogłoszenia: 17/09/2013