Wytyczne dla budżetu na rok 2013 - sekcje inne niż Komisja (2012/2001(BUD)).

Wytyczne dla budżetu na rok 2013 - sekcje inne niż Komisja

P7_TA(2012)0050

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie wytycznych dotyczących procedury budżetowej 2013, sekcja 1 - Parlament Europejski, sekcja 2 - Rada, sekcja 4 - Trybunał Sprawiedliwości, sekcja 5 - Trybunał Obrachunkowy, sekcja 6 - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, sekcja 7 - Komitet Regionów, sekcja 8 - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, sekcja 9 - Europejski Inspektor Ochrony Danych, sekcja 10 - Europejska Służba Działań Zewnętrznych (2012/2001(BUD))

(2013/C 249 E/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 sierpnia 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 1 ,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/5/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. zmieniającą porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami w zakresie wieloletnich ram finansowych, w celu zaspokojenia dodatkowych potrzeb finansowych projektu ITER 2 ,
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2010 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
uwzględniając art. 23 i 79 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A7-0030/2012),
A.
mając na uwadze, że pułap działu 5 wieloletnich ram finansowych w budżecie UE na 2013 r. wynosi 9 181 mln EUR w cenach bieżących 4 ,
B.
mając na uwadze, że przystąpienie Chorwacji do UE będzie miało wpływ na budżet na 2013 r., a mianowicie jeśli chodzi o zasoby dla nowych posłów i zatrudnienie personelu w instytucjach,
C.
mając na uwadze, że w kontekście dużych obciążeń związanych z zadłużeniem publicznym oraz ograniczeniami w czasach nieustannego podejmowania działań krajowych na rzecz konsolidacji budżetów Parlament Europejski i pozostałe instytucje powinny wykazać się odpowiedzialnością budżetową i samokontrolą; biorąc pod uwagę pismo z dnia 23 stycznia 2012 r., skierowane przez komisarza J. Lewandowskiego do przewodniczących instytucji europejskich,
D.
mając na uwadze, że na tym etapie rocznej procedury budżetowej Parlament Europejski oczekuje na preliminarze pozostałych instytucji oraz propozycje własnego Prezydium dotyczące budżetu na rok 2013,

Ramy ogólne i priorytety budżetu na rok 2013

1.
uważa, że w kontekście trudnej sytuacji gospodarczej instytucje powinny zamrozić swoje budżety administracyjne; podkreśla jednak konieczność poszanowania prawnie wiążących zobowiązań i wynikającego z nich wzrostu środków;
2.
wzywa instytucje do zacieśnienia współpracy międzyinstytucjonalnej z myślą o dzieleniu się najlepszymi praktykami, szukaniu oszczędności i, co za tym idzie, modernizowaniu strategii politycznych dotyczących zasobów ludzkich, organizacji, technologii i budynków;
3.
podkreśla znaczenie współpracy międzyinstytucjonalnej dla jak najsprawniejszego przystąpienia Chorwacji do UE;
4.
zwraca uwagę na znaczenie wzmacniania strategii politycznych na rzecz niedyskryminacji, które ułatwiają dostęp, zatrudnienie i integrację osób niepełnosprawnych;
5.
podkreśla konieczność prowadzenia przez wszystkie instytucje prawdziwej polityki ochrony środowiska;

Parlament

6.
przypomina o znacznych oszczędnościach poczynionych w budżecie na rok 2012 dzięki zmianom strukturalnym i reorganizacji; zachęca do kontynuacji reform strukturalnych i organizacyjnych oraz opowiada się za innowacjami w innych dziedzinach; uważa, że prawdziwe oszczędności można poczynić, określając obszary pokrywania się środków i nieskutecznego finansowania w obrębie wszystkich linii budżetowych; zwraca się zatem do sekretarza generalnego o przedłożenie Komisji Budżetowej szczegółowego sprawozdania zawierającego jasny przegląd linii budżetowych, w których w 2011 r. odnotowano niewystarczający stopień wykorzystania środków, oraz obiektywną analizę przyczyn takiego stanu rzeczy;
7.
uważa, że prawdziwą i największą oszczędnością byłoby określenie jednej siedziby dla Parlamentu Europejskiego; zachęca w związku z tym do bezzwłocznej oceny sytuacji w tym zakresie;
8.
jest zdania, że w celu uzyskania znacznych długofalowych oszczędności należy rozważyć przeprowadzenie niezależnej oceny budżetu PE; uważa, że należy rozważyć powołanie odpowiedniej grupy roboczej; wzywa sekretarza generalnego i Prezydium do przedstawienia konkretnych propozycji dotyczących jak najszybszego powołania takiej grupy, a także do zaproponowania najpóźniej do końca 2012 r. ewentualnych oszczędności; wzywa również do szybkiego wdrażania wniosków grupy roboczej;
9.
z zadowoleniem przyjmuje ściślejszą współpracę między Komisją Budżetową a Prezydium w trakcie trwania rocznej procedury budżetowej; zdecydowanie zachęca do dalszego zacieśniania współpracy między sekretarzem generalnym, Prezydium i Komisją Budżetową przez cały rok, aby zagwarantować sprawne przeprowadzenie procedury budżetowej i skuteczne wykonanie budżetu; oczekuje od Prezydium przedstawienia rozważnego projektu preliminarza w oparciu o potrzeby oraz z uwzględnieniem ewentualnego zwiększenia środków w związku z prawnie nałożonymi zobowiązaniami; jest zdania, że należy dołożyć wszelkich starań, aby każde ukierunkowane zwiększenie środków było zrównoważone oszczędnościami w innych obszarach;
10.
apeluje o zamrożenie linii budżetowych powiązanych ze wszystkimi podróżami w 2013 r. i o niedokonywanie do końca kadencji indeksacji dodatków dla posłów; z zainteresowaniem oczekuje na sprawozdanie sekretarza generalnego dotyczące podróży, które ma zostać przedłożone Prezydium i Komisji Budżetowej do 31 marca 2012 r.;
11.
jest zdania, że oszczędności nie powinny zagrażać legislacyjnej działalności PE; jest przekonany, że legislacyjną działalność posłów można rozszerzyć dzięki sfinalizowaniu systemu zarządzania wiedzą; z zadowoleniem przyjmuje informacje dostarczone przez administrację oraz zwraca się o aktualne informacje na temat stanu realizacji projektu, a także oczekuje, że system będzie w pełni operacyjny i dostępny dla obywateli UE; wzywa do wzmożenia wysiłków na rzecz przyspieszenia realizacji tego projektu; przypomina swój wniosek o przedstawienie informacji na temat możliwości uzyskania oszczędności w następstwie wdrożenia systemu zarządzania wiedzą;
12.
przypomina rezolucje budżetowe Parlamentu, w tym ostatnią rezolucję z dnia 26 października 2011 r. 5 , w której Parlament wezwał do wczesnego informowania, dialogu i przejrzystego procesu podejmowania decyzji w obszarze polityki nieruchomości; zwraca się z prośbą o przekazywanie co sześć miesięcy dokładnych informacji o postępach w związku z realizacją projektów w dziedzinie nieruchomości oraz ich skutkach finansowych; stwierdza, że w bieżącej kadencji nie należy rozpoczynać żadnych nowych nieplanowanych wcześniej projektów budowlanych;

Pozostałe instytucje

13.
zachęca wszystkie instytucje do szukania dalszych oszczędności celem utrzymania dyscypliny budżetowej oraz do zamrożenia swoich budżetów, pamiętając jednocześnie o zobowiązaniach prawnych i nowych wyzwaniach finansowych, takich jak przystąpienie Chorwacji do UE;
14.
odnotowuje wniosek Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sekcja IV) dotyczący wprowadzenia do jego statutu zmian, które będą miały bezpośredni wpływ na budżet; jest zdania, że należy zapewnić niezbędne finansowanie w celu zagwarantowania odpowiedniego funkcjonowania instytucji i wynikającej z niej właściwej ochrony sądowej obywateli UE;
15.
rozumie wyzwania, przed jakimi stanęła ESDZ, opracowując swój pierwszy budżet na rok 2011; wzywa do należytego planowania finansowego w odniesieniu do tej nowej instytucji oraz zwraca się do ESDZ o zbadanie możliwości osiągnięcia większej synergii budżetowej we współpracy z państwami członkowskimi;

*

**

16.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Komitetowi Regionów, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz ESDZ.
1 Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17.
2 Dz.U. L 4 z 7.1.2012, s. 12.
3 Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.
4 W pułapie w dziale 5 uwzględnia się składki pracownicze na system emerytalno-rentowy.
5 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0461)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024