Zamówienia publiczne.

Zamówienia publiczne

P7_TA(2011)0233

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie równego dostępu do rynków sektora publicznego w UE i państwach trzecich oraz w sprawie zmiany ram prawnych zamówień publicznych, w tym koncesji

(2012/C 377 E/12)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając dyrektywy 2004/18/WE i 2004/17/WE w sprawie procedur udzielania zamówień publicznych oraz dyrektywy 89/665/EWG, 92/13/EWG i 2007/66/WE w zakresie procedur odwoławczych w dziedzinie udzielania zamówień publicznych,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 maja 2010 r. w sprawie zmian w procedurze udzielania zamówień publicznych(1),
uwzględniając sprawozdanie profesora Mario Montiego dla przewodniczącego Komisji Europejskiej José Manuela Barroso zatytułowane "Nowa strategia na rzecz jednolitego rynku - w służbie gospodarki i społeczeństwa Europy",
uwzględniając komunikat Komisji Europejskiej zatytułowany "W kierunku Aktu o jednolitym rynku - w stronę społecznej gospodarki rynkowej o wysokiej konkurencyjności" (COM(2010)0608),
uwzględniając zieloną księgę Komisji Europejskiej w sprawie modernizacji polityki UE w dziedzinie zamówień publicznych zatytułowaną "W kierunku zwiększenia skuteczności europejskiego rynku zamówień"(COM(2011)0015),
uwzględniając art. 110 ust. 2 regulaminu,
A.
mając na uwadze, że sprawnie funkcjonujący rynek zamówień ma zasadnicze znaczenie dla budowania jednolitego rynku, pobudzania innowacji, wspierania wzrostu, zatrudnienia i konkurencyjności, propagowania wyższego poziomu ochrony środowiska, klimatu oraz praw socjalnych w całej UE, a także dla uzyskania optymalnej wartości przez władze publiczne, obywateli i podatników,
B.
mając na uwadze, że zamówienia publiczne, które pełnią rolę katalizatora ożywienia gospodarki UE, a co za tym idzie zatrudnienia i dobrobytu w UE, mają podstawowe znaczenie, szczególnie z uwagi na przezwyciężenie kryzysu finansowego i gospodarczego oraz zapobieganie kryzysom w przyszłości,
C.
mając na uwadze, że solidny i przemyślany proces optymalizacji ram prawnych zamówień publicznych ma żywotne znaczenie dla dobrobytu obywateli UE, konsumentów w UE i przedsiębiorstw w UE, dla krajowych, regionalnych i lokalnych władz publicznych, a zatem dla akceptacji UE jako całości,
D.
mając na uwadze, że mnogość kwestii, jakie obejmuje zmiana prawa zamówień UE, różnorodne priorytety odnoszące się do pilności spraw, a także związki tematyczne muszą być rozpatrywane z uwzględnieniem bieżącej sytuacji politycznej na szczeblu UE i na szczeblu międzynarodowym,
E.
mając na uwadze, że rozbudowany pakiet zagadnień, jakich dotyczą tradycyjne ramy zamówień publicznych i ściśle powiązana z nimi sprawa koncesji będą wymagały spójnej oceny w oparciu o stałe konsultacje z zainteresowanymi podmiotami,
F.
mając na uwadze, że szczególna kwestia zagwarantowania równego traktowania i sprawiedliwej konkurencji na rynkach zamówień publicznych w UE i państwach trzecich pilnie wymaga większej uwagi politycznej, zwłaszcza ze względu na obecne trudności związane z dostępem do rynków sektora publicznego w państwach trzecich, powolne postępy w negocjacjach dotyczących zmiany porozumienia WTO w sprawie zamówień publicznych (GPA) i wyraźną niechęć wielu państw trzecich do przystąpienia do GPA,
1.
nawiązuje do swoich uwag zawartych w rezolucji z dnia 18 maja 2010 r. w sprawie zmian w procedurze udzielania zamówień publicznych, a zwłaszcza do ust. 46 tej rezolucji, w którym wyraża głębokie przekonanie o słuszności zasady wzajemności, obopólnych korzyści i proporcjonalności w zakresie zamówień publicznych, choć jednocześnie zdecydowanie sprzeciwia się działaniom protekcjonistycznym w dziedzinie zamówień publicznych na szczeblu globalnym; wzywa także Komisję, aby przed zaproponowaniem jakiegokolwiek nowego aktu w dziedzinie zamówień publicznych przeprowadziła szczegółową analizę ewentualnych korzyści i trudności związanych z wprowadzeniem proporcjonalnych, ukierunkowanych ograniczeń dostępu do określonych obszarów rynku zamówień UE, ocenę wpływu analizującą, kiedy takie rozwiązanie można by zastosować, a także ocenę podstawy prawnej takiego instrumentu w odniesieniu do tych partnerów handlowych, którzy korzystają z otwartości rynku UE, a nie mają zamiaru otworzyć własnych rynków na przedsiębiorstwa z UE, przy czym nadal należy zachęcać partnerów UE do oferowania europejskim przedsiębiorstwom opartego na wzajemności i proporcjonalnego dostępu do rynków;
2.
wyraża opinię, że dzięki duchowi pozytywnej wzajemności i przejrzystości będzie można osiągnąć większą otwartość rynków zamówień publicznych i uniknąć działań protekcjonistycznych z wykorzystaniem wszelkich dostępnych narzędzi;
3.
w związku z tym zwraca się do Komisji o przedstawienie danych dotyczących stopnia otwarcia rynku zamówień publicznych oraz o zapewnienie stosowania zasady wzajemności w stosunkach z innymi krajami uprzemysłowionymi oraz głównymi gospodarkami wschodzącymi; wzywa Komisję do zbadania nowych sposobów poprawienia dostępu przedsiębiorstw europejskich do rynków zamówień publicznych poza UE, tak aby zapewnić równe szanse zarówno europejskim, jak i zagranicznym przedsiębiorstwom ubiegającym się o uzyskanie zamówień publicznych; w bardziej ogólnym ujęciu proponuje, aby przyszłe umowy handlowe negocjowane przez Unię zawierały rozdział poświęcony zrównoważonemu rozwojowi, oparty na zasadach społecznej odpowiedzialności biznesu określonych w ramach zaktualizowanych w 2010 r. wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych;
4.
jest przekonany, że aby uniknąć nowych działań protekcjonistycznych, które mogłyby naruszyć interesy eksporterów UE również w obszarach wychodzących poza rynki sektora publicznego, Komisja powinna poszukiwać odpowiednich środków, które nie dopuszczą do wprowadzenia ogólnych unijnych lub krajowych środków zapobiegawczych, ale będą opierać się na stosownych narzędziach w dziedzinie zamówień publicznych;
5.
w związku z tym wzywa Komisję do dokonania oceny problemów związanych z ofertami o wyjątkowo niskich cenach oraz do zaproponowania odpowiednich rozwiązań;
6.
zaleca instytucjom zamawiającym, by w przypadku ofert o niezwykle niskich cenach udzielały szybkich i wystarczających informacji pozostałym stronom uczestniczącym w przetargu, aby umożliwić im stwierdzenie, czy istnieją przesłanki do wszczęcia procedury odwoławczej;
7.
widzi pilną potrzebę osiągnięcia przez UE większej spójności między wspólną polityką UE w zakresie handlu międzynarodowego a praktykami państw członkowskich, które przyjmują oferty o wyjątkowo niskich cenach składane przez przedsiębiorstwa pochodzące z państw niebędących sygnatariuszami GPA ze szkodą dla przedsiębiorstw unijnych oraz norm pracy oraz norm socjalnych i środowiskowych obowiązujących w państwach członkowskich UE;
8.
w związku z pytaniem 114 zawartym w zielonej księdze Komisji w sprawie modernizacji polityki UE w dziedzinie zamówień publicznych, w którym zwrócono się o sklasyfikowanie kwestii priorytetowych wśród różnych kwestii poruszonych w tej zielonej księdze wskazuje znaczenie wypracowania skutecznych rozwiązań związanych z potrzebą sprawiedliwego, otwartego i zrównoważonego dostępu do rynku, przy czym należy szybko zająć się także innymi pilnymi kwestiami, takimi jak uproszczenie i sprecyzowanie przepisów, usprawnienie dostępu MŚP do zamówień publicznych, pobudzanie innowacji dzięki zamówieniom publicznym, a następnie rozpatrzyć inne aspekty przeglądu zamówień publicznych w odniesieniu do koncesji; dlatego też wzywa Komisję, aby najpierw zajęła się sprawą uproszczenia przepisów w celu osiągnięcia zrównoważonego dostępu do rynków sektora publicznego i poprawy dostępu MŚP, a następnie przystąpiła do przeglądu zamówień publicznych i koncesji, aby umożliwić konieczne, mocne zaangażowanie nie tylko Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich, ale również obywateli i przedsiębiorstw, w celu doprowadzenia do niezbędnego uznania tych wszystkich ważnych zagadnień związanych z jednolitym rynkiem, które mają istotne znaczenie dla ogólnego dobrobytu UE;
9.
zobowiązuje przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
______

(1) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0173.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.377E.99

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Zamówienia publiczne.
Data aktu: 12/05/2011
Data ogłoszenia: 07/12/2012