Opinia "Instrumenty finansowe UE w dziedzinie sprawiedliwości i obywatelstwa".

Opinia Komitetu Regionów "Instrumenty finansowe UE w dziedzinie sprawiedliwości i obywatelstwa"

(2012/C 277/06)

(Dz.U.UE C z dnia 13 września 2012 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Uważa, że proponowane programy są ważnymi instrumentami sprzyjającymi realizacji strategii UE w dziedzinie sprawiedliwości, praw i obywatelstwa.
- Jest zdania, iż przedstawione wnioski zgodne są z zasadą pomocniczości, gdyż z jednej strony uwzględniają znaczący wymiar transgraniczny w obszarach polityki, których dotyczą, a z drugiej przewiduje się w nich wdrożenie europejskiej przestrzeni prawa i sprawiedliwości, w której niezbędne są mechanizmy współpracy transgranicznej i możliwości współdziałania zainteresowanych specjalistów. Cele te są zazwyczaj trudne do osiągnięcia tylko za pomocą działań pojedynczych państw członkowskich.
- Stoi na stanowisku, że środki przewidziane w wieloletnich ramach finansowych na okres 2014-2020 pozwolą na realizację działań generujących wartość dodaną na szczeblu europejskim, ukierunkowanych na rozwój europejskiej przestrzeni sprawiedliwości oraz lepsze promowanie i ochronę praw osób (gwarantowanych na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Karty praw podstawowych Unii Europejskiej).
- Potwierdza swoją gotowość i zaangażowanie na rzecz wspierania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz propagowania idei obywatelstwa europejskiego.
- Zwraca się z prośbą do Komisji i państw członkowskich o jak najdalej idące włączanie władz lokalnych i regionalnych w proces wdrażania programów, a szczególnie w przygotowywanie i prowadzenie rocznych programów prac.
- Proponuje, aby do udziału w procedurze konsultacyjnej mógł zostać dopuszczony przedstawiciel Komitetu Regionów.
Sprawozdawca Giuseppe VARACALLI (IT/ALDE), burmistrz Gerace
Dokumenty źródłowe Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego na lata 2014-2020 program "Prawa i obywatelstwo"

COM(2011) 758 final

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego na lata 2014-2020 program "Sprawiedliwość"

COM(2011) 759 final

Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego program "Europa dla obywateli" na lata 2014-2020

COM(2011) 884 final

I.
ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

Uwagi ogólne

1.
Uważa, że proponowane programy są ważnymi instrumentami sprzyjającymi realizacji strategii UE w dziedzinie sprawiedliwości, praw i obywatelstwa. Chodzi bowiem o projekty, które jako całość mają na celu wspieranie działań zainicjowanych przez państwa członkowskie z myślą o sprawniejszym wdrażaniu prawa i strategii Unii oraz o zwiększeniu świadomości społecznej w tym zakresie. Programy te ukierunkowane są również na wspieranie współpracy transgranicznej i ugruntowanie wiedzy na temat potencjalnych problemów we wskazanych dziedzinach polityki. Opracowano je z myślą o tym, by strategie i normy przygotowywane były na podstawie konkretnych danych. Zwłaszcza program "Europa dla obywateli" stworzono w celu wspierania rozwoju koncepcji obywatelstwa europejskiego.
2.
Jest zdania, iż przedstawione wnioski zgodne są z zasadą pomocniczości, gdyż z jednej strony uwzględniają znaczący wymiar transgraniczny w obszarach polityki, których dotyczą, a z drugiej przewiduje się w nich wdrożenie europejskiej przestrzeni prawa i sprawiedliwości, w której niezbędne są mechanizmy współpracy transgranicznej i możliwości współdziałania zainteresowanych specjalistów. Cele te są zazwyczaj trudne do osiągnięcia tylko za pomocą działań pojedynczych państw członkowskich.
3.
Uważa, że wnioski zgodne są także z zasadą proporcjonalności. Stwierdza bowiem przede wszystkim, że ich forma i treść zdają się obiektywnie odpowiadać temu, co jest potencjalnie niezbędne do osiągnięcia przewidzianych celów, oraz że, jak się wydaje, środki finansowe przeznaczone w sumie na trzy programy pozwolą na ich efektywną realizację, zwłaszcza że wysokość tych funduszy ma - zasadnie - być równa puli przeznaczonej na programy prowadzone obecnie w omawianych obszarach polityki i że wyraźnie przewidziano możliwość korekty wyasygnowanych kwot w przypadku przyjęcia do Unii nowego państwa członkowskiego.
4.
Mając na względzie ulepszenie przepisów, docenia fakt, iż wnioskom towarzyszą kompletne i odpowiednio uzasadnione oceny skutków, biorąc również pod uwagę, że Komisja Europejska przeprowadziła w fazie przygotowawczej konsultacje z zainteresowanymi stronami, a ich wyniki uwzględniono w ocenach skutków. Podobne konsultacje przeprowadzono na różnych szczeblach z władzami lokalnymi i regionalnymi.
5.
Stoi na stanowisku, że środki przewidziane w wieloletnich ramach finansowych na okres 2014-2020 pozwolą na realizację działań generujących wartość dodaną na szczeblu europejskim, ukierunkowanych na rozwój europejskiej przestrzeni sprawiedliwości oraz lepsze promowanie i ochronę praw osób (gwarantowanych na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Karty praw podstawowych Unii Europejskiej).
6.
Ma nadzieję, że programy w dalszym ciągu będą przyczyniać się do coraz lepszego rozumienia UE przez obywateli - głównie dzięki inicjatywom zachęcającym ich do aktywnego uczestnictwa - oraz do znacznego podniesienia świadomości.
7.
Życzyłby sobie również, by faza wdrożeniowa programów "Prawa i obywatelstwo" (jeśli chodzi o cel szczegółowy dotyczący "przyczynienia się do lepszego wykonywania praw wynikających z obywatelstwa Unii") i "Europa dla obywateli" (jeśli chodzi zarówno o cel ogólny dotyczący "... zwiększenia zaangażowania obywatelskiego na szczeblu Unii", jak i o cel szczegółowy dotyczący "zachęcania do demokratycznego i obywatelskiego uczestnictwa obywateli na szczeblu Unii ...") doprowadziła także do zwiększenia świadomości obywateli Europy na temat możliwości, którą niedawno im stworzono w specjalnym rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (nr 211/2011) z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej. Dotyczy ona mianowicie przedstawiania Komisji inicjatyw ustawodawczych w kwestiach wchodzących w zakres kompetencji UE. W tym samym rozporządzeniu przewidziano, że inicjatywy tego rodzaju mogą być również przedstawiane lub wspierane przez organizacje.
8.
Potwierdza swoją gotowość i zaangażowanie na rzecz wspierania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz propagowania idei obywatelstwa europejskiego.
9.
Uważa, że w odniesieniu do programu "Prawa i obywatelstwo" oraz do problematyki płci konieczne jest, by odpowiednio i skutecznie zastosowane zostały wytyczne zawarte w motywie 12 wniosku dotyczącego rozporządzenia, odnoszące się do kontynuacji i rozwoju działań prowadzonych w ramach trzech wcześniejszych programów, ze szczególnym uwzględnieniem programu szczegółowego na rzecz zapobiegania i zwalczania przemocy wobec dzieci, młodzieży i kobiet oraz na rzecz ochrony ofiar i grup ryzyka (program Daphne III), a także działów "Równość płci" i "Walka z dyskryminacją i różnorodność" wspólnotowego programu na rzecz zatrudnienia i solidarności społecznej - Progress. Niezbędne jest również odpowiednie i skuteczne zastosowanie wytycznych zawartych w art. 4 ("Cele szczegółowe") lit. b) ze szczególnym uwzględnieniem celu szczegółowego, którym jest zakaz dyskryminacji ze względu na płeć, oraz zasady równouprawnienia płci.
10.
Co do zasady popiera przewidywane zastąpienie sześciu programów operacyjnych na lata 2007-2013 dwoma programami, gdyż uważa, że zmiana ta może pozwolić lepiej i skuteczniej prowadzić zaplanowane działania - również ze względu na pożądane lepsze ukierunkowanie podziału środków czy uniknięcie nierównowagi geograficznej, które to problemy Komisja, odnosząc się do wdrażanych obecnie programów, wskazuje w dołączonych do wniosków ocenach skutków finansowych regulacji.
11.
Zwraca się z prośbą do Komisji i państw członkowskich o jak najdalej idące włączanie władz lokalnych i regionalnych w proces wdrażania programów, a szczególnie w przygotowywanie i prowadzenie rocznych programów prac.
12.
Jeśli chodzi o plany dotyczące potwierdzonej już możliwości (zaproponowanej w najbardziej odpowiednim momencie), by z przewidywanych działań mogły korzystać również podmioty prywatne, zaleca Komisji, by dążyła także do dalszego usprawnienia mechanizmów wstępnej weryfikacji jakości składanych wniosków.
13.
Zwraca uwagę na fakt, iż kwestie związane z przestrzenią wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości mają szczególne znaczenie dla władz lokalnych i regionalnych, biorąc pod uwagę, że wywierają bezpośredni wpływ na życie codzienne osób zamieszkujących Unię i na zadania wspomnianych władz, jak również, że organy samorządowe dysponują wieloma kluczowymi kompetencjami w dziedzinach, których dotyczy wyżej wymieniona przestrzeń.
14.
Podkreśla, że dzięki zasadzie pomocniczości i bliskości z mieszkańcami władze lokalne i regionalne są w stanie bezpośrednio uwzględniać ich aspiracje i problemy. Z tego powodu organy samorządowe często potrafią stosować odpowiednie i innowacyjne rozwiązania w praktyce.
15.
Nawiązując do programu "Europa dla obywateli", sygnalizuje, że uczestnictwo w partnerstwach miast (inicjatywie wyraźnie przewidzianej w tym programie) umożliwiło jakże potrzebną wymianę doświadczeń pomiędzy społecznościami zamieszkującymi różne regiony, pozwalającą na konsolidację wyników efektywnie przeprowadzonych inicjatyw, dzięki którym władze regionalne i lokalne propagowały i ułatwiały m.in. przyjęcie postawy obywatelskiej.
16.
Popiera opcję, o której wspomina się w trzech proponowanych rozporządzeniach, umożliwiającą wszystkim organom publicznym - w tym władzom lokalnym i regionalnym - dostęp do programów. Jednocześnie zaznacza, iż procedury wdrożeniowe nie powinny być zbyt uciążliwe, zwłaszcza w powiązaniu z planowaną komplementarnością programów oraz istotną możliwością wykorzystania również zasobów przeznaczonych na inne programy (pod warunkiem, że finansowanie dotyczy różnych pozycji kosztów).
17.
Potwierdza swoje poparcie dla celów programu, wyrażone już w poprzednich opiniach. Pragnie zapewnić o swym niesłabnącym zaangażowaniu na rzecz promowania i upowszechniania tych celów również w krajach sąsiednich za pośrednictwem własnych struktur współpracy (grupy robocze, wspólne komitety konsultacyjne, CORLEAP, ARLEM), zgodnie z zapisami stosownych umów o współpracy i we współdziałaniu z Komisją.
18.
Podkreśla niezwykłą wagę, jaką ma ustanowienie faktycznej, służącej obywatelom przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości w świecie cechującym się coraz większą mobilnością. Mając na uwadze prowadzone przez siebie od dawna intensywne działania na rzecz upowszechnienia wielopoziomowego systemu ochrony praw podstawowych, wyraża ponadto zadowolenie z postępów poczynionych na drodze do utworzenia przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, dzięki którym obywatele stali się głównym przedmiotem projektu.
19.
Za stale ważną uznaje potrzebę pogodzenia - z zachowaniem odpowiedniej równowagi - kwestii bezpieczeństwa ze sprawą ochrony podstawowych praw i swobód poprzez zastosowanie spójnych instrumentów dotyczących przestrzeni wolności bezpieczeństwa i sprawiedliwości. W tym względzie nie można zaprzeczyć, że Europa bez wątpienia dysponuje solidnym prawodawstwem umożliwiającym ochronę praw człowieka. W praktyce prawodawstwo to należy bezustannie ulepszać w celu zapewnienia obywatelom realnych możliwości wykonywania tych praw.
20.
Z zadowoleniem odnotowuje, że trzy programy - traktowane w całości, mimo obiektywnych różnic między nimi - przyczyniają się do podniesienia świadomości społecznej na temat europejskiego wymiaru obywatelstwa, które jest instrumentem umożliwiającym zaangażowanie mieszkańców Europy w proces integracji kontynentu i w szybszy rozwój europejskiej demokracji.
21.
Ponownie formułuje kilka uwag, które zawarł już w przyjętej niedawno opinii na temat nowych wieloletnich ram finansowych po roku 2013. Wskazał tam na konieczność zapewnienia właściwych zasobów celem promowania praw podstawowych, demokracji i partycypacji obywatelskiej z myślą o budowaniu obywatelstwa europejskiego. Zarazem stwierdza, że w programie "Europa dla obywateli" sprawą podstawowej wagi jest umieszczenie w centrum uwagi partnerstw na rzecz wspierania, że bezpieczeństwo UE jest ściśle powiązane z rozwojem demokracji, dobrego sprawowania rządów i praworządności w państwach trzecich i że to właśnie Unia Europejska powinna promować te wartości w skali globalnej.
22.
Przypomina, że wskazywał już na konieczność wspierania różnych form współpracy terytorialnej z myślą o wdrażaniu projektów i działań, które mają na celu urzeczywistnienie obywatelstwa europejskiego i mogą przyczynić się do ograniczenia przeszkód i obciążeń o charakterze administracyjnym i biurokratycznym - również poprzez upowszechnianie szeregu sprawdzonych rozwiązań w obszarze usług transgranicznych, m.in. tych związanych ze zdrowiem i wielojęzycznością.
23.
Wyraża nadzieję, że działania przewidziane w zakresie tych fundamentalnych kwestii zostaną potraktowane priorytetowo w rocznych programach prac, zwłaszcza w odniesieniu do programów "Prawa i obywatelstwo" oraz "Europa dla obywateli".
24.
Uznaje, że połączenie sześciu poprzednich programów dotyczących sprawiedliwości oraz praw i obywatelstwa w dwa nowe, a także przeformułowanie programu "Europa dla obywateli" mogą zapewnić większą elastyczność w określaniu priorytetów w 7-letnim okresie programowania, a tym samym doprowadzić do obniżenia kosztów zarządzania na poziomie europejskim, zmniejszyć obciążenia biurokratyczne dla beneficjentów, jak również sprzyjać większej przekrojowości projektów ukierunkowanych na realizację różnych celów omawianych programów.
25.
Ponownie podkreśla - w kontekście problematyki z zakresu sprawiedliwości - konieczność koordynowania i integrowania strategii w dziedzinie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych z innymi strategiami politycznymi UE, ze szczególnym uwzględnieniem polityki zagranicznej, gospodarczej i społecznej. Taka lepsza koordynacja między wspomnianymi strategiami powinna z pewnością zagwarantować ich większą skuteczność.
26.
Podziela pogląd, iż promowanie postawy obywatelskiej stanowi kwestię o charakterze przekrojowym, która winna zostać uwzględniona w pozostałych inicjatywach podejmowanych przez Unię Europejską. Z tego powodu planowana synergia z Instrumentem Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) jest istotnym czynnikiem mogącym zagwarantować przyszłym obywatelom Unii, że będą informowani o obywatelstwie europejskim i będą bardziej świadomi swych praw i obowiązków.
27.
Wyraża zatem nadzieję, że wykorzystane zostaną konkretne rozwiązania sprzyjające komplementarności i synergii między proponowanymi programami a innymi narzędziami Unii. Zachęca tym samym Komisję do ciągłego przedstawiania informacji na temat środków, które zostaną zastosowane w celu zapewnienia tejże komplementarności i synergii.
28.
Jest zaniepokojony faktycznie niewystarczającymi możliwościami efektywnego uczestnictwa władz lokalnych i regionalnych w fazie przygotowywania rocznych programów prac i oceny przynajmniej dwóch z trzech omawianych programów. Budowanie obywatelskiej Europy nie może odbywać się bez udziału (na każdym etapie) władz lokalnych i regionalnych, które tworzą niezbędny poziom instytucjonalny, gwarantujący, że procesy decyzyjne charakteryzować się będą większą legitymacją demokratyczną.
29.
Wnosi zatem, by zapewnić formalne uczestnictwo władz lokalnych i regionalnych - za pośrednictwem Komitetu Regionów - w fazie przygotowywania rocznych programów działań dotyczących programów "Prawa i obywatelstwo" oraz "Europa dla obywateli".
30.
Jeśli chodzi o przedstawiane przez Komisję okresowe sprawozdanie oceniające i sprawozdanie oceniające ex-post dotyczące programu "Prawa i obywatelstwo", uważa, że powinien mieć możliwość odpowiedzialnego wyrażenia swego zdania, co już zresztą formalnie przewidziano w przypadku programu "Europa dla obywateli". Wobec powyższego wnosi o zawarcie stosownych zapisów we wniosku odnoszącym się do programu "Prawa i obywatelstwo".
31.
Wnosi o to, by pomiar realizacji celów szczegółowych programu "Prawa i obywatelstwo" wiązał się także z gromadzeniem danych jakościowo-ilościowych dotyczących przestrzegania, wykonywania i wdrażania tych praw. Uważa, iż zakładane odnoszenie się do sposobu postrzegania tej kwestii na poziomie europejskim nie umożliwia adekwatnego pomiaru pod względem wyników. W związku z tym zwraca uwagę na działania Europejskiej Agencji Praw Podstawowych i Europejskiego Instytutu ds. Równości Kobiet i Mężczyzn zmierzające do opracowania odpowiednich wskaźników oraz analiz porównawczych.
32.
Zgadza się, że obecne wnioski dotyczące programów powinny - poprzez planowane działania w zakresie uwrażliwiania i informowania - odegrać istotną rolę w życiu obywateli europejskich, zwłaszcza w odniesieniu do pełnego dostępu do informacji, który jest coraz bardziej niezbędny do aktywnej partycypacji politycznej. O zasadzie tej mówił już Komitet, wzywając swoich członków do podjęcia zdecydowanych działań ukierunkowanych na zapewnienie rzeczywistego dostępu do informacji w poszczególnych państwach członkowskich.
33.
W odniesieniu do programu "Sprawiedliwość", stoi na stanowisku, iż planowana kontynuacja wymiany pracowników krajowych organów sprawiedliwości, objętej szerszymi ramami europejskiej sieci sądowej, winna sprzyjać trwającemu już procesowi stopniowego wzajemnego uznawania systemów sądowych oraz zwiększaniu wzajemnego zaufania.
34.
Z pełnym przekonaniem popiera zatem propozycję finansowania działań szkoleniowych przeznaczonych dla pracowników systemów sądowniczych (zgodnie z zapisami art. 6 wniosku odnoszącego się do programu "Sprawiedliwość"). Szkolenie i wiedza tych pracowników są elementem koniecznym do budowy Europy sprawiedliwości.
35.
Zaleca, by zwrócić na tę kwestię szczególną uwagę, aby zapewnić efektywne zaangażowanie całej gamy specjalistów - zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego - działających w obszarze systemów sądowniczych.
36.
Odnośnie do działań szkoleniowych finansowanych w ramach programu "Prawa i obywatelstwo", uważa, iż powinny one obejmować także kształcenie w zakresie obywatelstwa europejskiego dla osób pragnących uzyskać obywatelstwo któregoś z państw członkowskich, jak również dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, z pełnym poszanowaniem zasady promowania aktywnego obywatelstwa młodych poprzez edukację.
37.
Pozytywnie ocenia wsparcie finansowe na tworzenie przewidzianych we wniosku modułów szkoleń online, zgodnie z sugestią Komitetu Regionów, by wspierać działania na rzecz edukacji obywatelskiej przy pomocy mediów i technologii informacyjnokomunikacyjnych.
38.
W programach "Sprawiedliwość" oraz "Prawa i obywatelstwo" dostrzega także odpowiedni środek pozwalający wzmacniać znaczny potencjał władz regionalnych i lokalnych w dziedzinie współpracy transgranicznej w sprawach związanych z przestrzenią wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
39.
Odnośnie do wszystkich trzech programów, w zasadzie zdecydowanie popiera podejście Komisji ukierunkowane w głównej mierze na osiąganie wyników i koncentrujące się na stosowaniu wskaźników pomiaru realizacji celów programów. Zauważa jednak, że pełna lista tych wskaźników znajduje się jedynie we wniosku dotyczącym programu "Europa dla obywateli", podczas gdy np. lista odnosząca się do programu "Sprawiedliwość" zawiera tylko jeden wskaźnik dla każdego celu i wspomina się w niej o nieokreślonym zbiorze innych wskaźników. Z tego powodu KR opowiada się za opracowaniem pełniejszej specyfikacji, najlepiej z uwzględnieniem parametrów nie tylko ilościowych, ale również jakościowych.
40.
Odnotowuje, że we wniosku dotyczącym programu "Europa dla obywateli" przewidziano strukturę bardziej elastyczną w porównaniu z programem obowiązującym obecnie, dlatego też nie przewidziano z góry określonych kwot, które można by przeznaczać na poszczególne działania realizowane w ramach nowego programu.
41.
W związku z tym zwraca uwagę, że partnerstwa miast - oprócz tego, że mogą być beneficjentami wsparcia w ramach programu - winny mieć możliwość dysponowania przewidzianą wcześniej, stałą kwotą, która w aktualnie obowiązującym programie równa jest niemal jednej trzeci całego budżetu i mogłaby zostać utrzymana na podobnym poziomie.
42.
Wnioskuje zatem o przeznaczenie stosownej części całkowitego budżetu programu "Europa dla obywateli" na działania prowadzone w ramach partnerstw miast, biorąc w szczególności pod uwagę ważną i uznaną rolę odgrywaną przez te partnerstwa w już skonsolidowanym procesie nawiązywania stałych i intensywnych kontaktów między obywatelami, w tym obywatelami państw trzecich.
43.
Przypomina, iż ponieważ Parlament Europejski i Rada wprowadziły niedawno znak dziedzictwa europejskiego jako narzędzie służące promowaniu wspólnego dziedzictwa kulturowego państw członkowskich UE w kontekście różnic regionalnych i narodowych, program "Europa dla obywateli" może - z myślą o realizacji przewidzianych celów - wykorzystać potencjał miejsc, które zostaną uhonorowane nowym znakiem. Podobna idea przyświeca znanej już powszechnie inicjatywie europejskich stolic kultury, promującej tożsamość europejską i obywatelstwo europejskie.
II.
ZALECANE POPRAWKI

PRAWA I OBYWATELSTWO - COM(2011) 758 final

Poprawka 1

Artykuł 4 ust. 2

Cele szczegółowe

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Wskaźniki do mierzenia realizacji celów określonych w ust. 1 to m.in. sposób postrzegania kwestii przestrzegania tych praw, ich wykonywania i wdrażania w Europie oraz liczba skarg. Wskaźniki do mierzenia realizacji celów określonych w ust. 1 to m.in. gromadzone na poziomie europejskim dane jakościowe i ilościowe dotyczące przestrzegania, wykonywania i wdrażania tych praw sposób postrzegania kwestii przestrzegania tych praw, ich wykonywania i wdrażania w Europie oraz liczba skarg.

Uzasadnienie

Wydaje się, że - mając na względzie efektywną ocenę realizacji celów szczegółowych programu, lepiej jest mówić bardziej konkretnie o gromadzeniu danych jakościowych i ilościowych. Nie wolno zapominać, że pojęcie "sposobu postrzegania" mogłoby prowadzić do wypracowania ocen niejasnych i niewłaściwie odzwierciedlających proces realizacji celów.

PRAWA I OBYWATELSTWO - COM(2011) 758 final

Poprawka 2

Artykuł 9 ust. 1

Procedura komitetowa

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Komisję wspomaga komitet. Jest on komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011. Komisję wspomaga komitet. Jest on komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011. Do udziału w procedurze konsultacyjnej może zostać dopuszczony przedstawiciel Komitetu Regionów.

Uzasadnienie

Niezbędne i użyteczne wydaje się uczestnictwo przedstawiciela Komitetu Regionów w procesie zatwierdzania rocznych programów prac (poprzez które realizowany jest cały program) przez komitet złożony z przedstawicieli państw członkowskich, asystujący Komisji.

Ponieważ mamy do czynienia z działaniami dotyczącymi wdrażania programów, w realizację których mocno zaangażowane są także władze regionalne i lokalne, udział tych podmiotów, za pośrednictwem reprezentującej je instytucji europejskiej (Komitet Regionów), w fazie przygotowania rocznych programów prac pozwoliłby na oddolne opracowanie tych programów zgodnie z potrzebami obywateli Europy.

Poza tym udział Komitetu Regionów w fazie przygotowywania programów rocznych doskonale wpisuje się w kompetencje KR-u - w ramach procedury legislacyjnej przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady - dotyczące formalnego przedstawienia niniejszej opinii.

PRAWA I OBYWATELSTWO - COM(2011) 758 final

Poprawka 3

Artykuł 12 ust. 2

Monitorowanie i ocena

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie:

a) okresowe sprawozdanie oceniające, najpóźniej do połowy 2018 r.;

b) sprawozdanie oceniające ex post.

Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, i Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów:

a) okresowe sprawozdanie oceniające, najpóźniej do połowy 2018 r.;

b) sprawozdanie oceniające ex post.

Uzasadnienie

Szczególnie niezbędne wydaje się, by fazy monitorowania i oceny opierały się na takiej samej procedurze w programach "Prawa i obywatelstwo" oraz "Europa dla obywateli". Jeśli chodzi o ten ostatni, w art. 14 ("Monitorowanie i ocena") ust. 3 wniosku Komisji stwierdzono wyraźnie, że Komisja przedstawia okresowe sprawozdanie oceniające oraz sprawozdanie oceniające ex post nie tylko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, ale także Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów.

Nie ma powodów, by utrzymać zapisy art. 12 ust. 2 wniosku dotyczącego programu "Prawa i obywatelstwo", nieuwzględniające Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego ani Komitetu Regionów jako organów otrzymujących okresowe sprawozdanie oceniające i sprawozdanie oceniające ex post. W poprawce zasugerowano niezbędną korektę tego stanu rzeczy.

SPRAWIEDLIWOŚĆ - COM(2011) 759 final

Poprawka 1

Artykuł 7

Uczestnictwo

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
1. Program jest otwarty dla wszystkich organów i instytucji, publicznych lub prywatnych, mających prawną siedzibę w:

a) państwach członkowskich;

b) państwach EFTA będących członkami EOG, zgodnie z warunkami ustanowionymi w Porozumieniu EOG;

c) krajach przystępujących do UE, krajach kandydujących i potencjalnych krajach kandydujących, zgodnie z ogólnymi zasadami i warunkami określonymi w zawartych z nimi umowach dotyczących ich uczestnictwa w programach unijnych;

d) Danii, na podstawie umowy międzynarodowej.

2. Publiczne i prywatne organy i instytucje mające prawną siedzibę w innych państwach trzecich, zwłaszcza krajach objętych europejską polityką sąsiedztwa, mogą zostać włączone w działania w ramach programu, jeśli służy to celom tych działań.

Uzasadnienie

Nie dotyczy polskiej wersji językowej.

EUROPA DLA OBYWATELI - COM(2011) 884 final

Poprawka 1

Artykuł 9 ust. 1

Komitet

Tekst zaproponowany przez Komisję Poprawka KR-u
Komisję wspomaga komitet. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011. Komisję wspomaga komitet. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011.

Do udziału w procedurze konsultacyjnej może zostać dopuszczony przedstawiciel Komitetu Regionów.

Uzasadnienie

Niezbędne i użyteczne wydaje się uczestnictwo przedstawiciela Komitetu Regionów w procesie zatwierdzania rocznych programów prac (poprzez które realizowany jest cały program) przez komitet złożony z przedstawicieli państw członkowskich, asystujący Komisji.

Ponieważ mamy do czynienia z działaniami dotyczącymi wdrażania programów, w realizację których mocno zaangażowane są także władze regionalne i lokalne, udział tych podmiotów, za pośrednictwem reprezentującej je instytucji europejskiej (Komitet Regionów), w fazie przygotowania rocznych programów prac pozwala na oddolne opracowanie tych programów zgodnie z potrzebami obywateli Europy.

Bruksela, 18 lipca 2012 r.

Przewodnicząca
Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024