OPINIA NR 5/2012(przedstawiona na mocy art. 336 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE))
dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej
(2012/C 205/01)
(Dz.U.UE C z dnia 12 lipca 2012 r.)
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 336,
uwzględniając wniosek Komisji w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej(1),
uwzględniając otrzymany przez Trybunał w dniu 5 marca 2012 r. wniosek Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii w sprawie wyżej wymienionego wniosku,
uwzględniając otrzymany przez Trybunał w dniu 30 stycznia 2012 r. wniosek Rady o wydanie opinii w sprawie wyżej wymienionego wniosku,
uwzględniając swoje sprawozdania roczne, sprawozdania specjalne i opinie(2),
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
WPROWADZENIE
UWAGI OGÓLNE
UWAGI DOTYCZĄCE KONKRETNYCH ASPEKTÓW WNIOSKU KOMISJI
Redukcja personelu o 5%
Metoda dostosowywania wysokości wynagrodzeń i emerytur
Zmiany w strukturze kariery zawodowej
Elastyczność w miejscu pracy
Spójność przepisów wykonawczych
Niwelowanie dysproporcji geograficznych
Nowa kategoria pracowników zatrudnionych na czas określony w agencjach
UWAGI DODATKOWE
Dochodzenia administracyjne prowadzone w instytucjach przez OLAF
Europejski Urząd Doboru Kadr
Uproszczenie
Przepisy na rzecz otwartej, efektywnej i niezależnej administracji
______(1) COM(2011) 890 wersja ostateczna z dnia 13 grudnia 2011 r.
(2) Zob. opinie Trybunału: nr 14/2002 dotycząca pierwotnych propozycji z 2002 r. w zakresie reformy regulaminu pracowniczego (Dz.U. C 21 z 28.1.2003, s. 1); nr 1/2004 dotycząca zmienionego wniosku Komisji z 2004 r. w sprawie reformy regulaminu pracowniczego (Dz.U. C 75 z 24.3.2004, s. 1); nr 5/2010 w sprawie reformy regulaminu pracowniczego, skupiająca się głównie na kwestiach pracowniczych związanych z powołaniem Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (Dz.U. C 291 z 27.10.2010, s. 1).
(3) Według Komisji nastąpi to w latach 2060., gdy skutek związany z wydatkami emerytalnymi będzie największy (zob. COM(2011) 890 wersja ostateczna, s. 55, przypis 10).
(4) Przedstawiony przez Komisję w czerwcu 2011 r. projekt porozumienia międzyinstytucjonalnego stanowi, że Parlament Europejski, Rada i Komisja zgadzają się stopniowo ograniczyć liczbę personelu we wszystkich instytucjach, organach i agencjach o 5% między 2013 r. a 2018 r. (zob. COM(2011) 403 wersja ostateczna z dnia 29 czerwca 2011 r. pt. "Projekt porozumienia międzyinstytucjonalnego między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją o współpracy w sprawach budżetowych i o należytym zarządzaniu finansowym", pkt 23).
(5) Zob. art. 65 regulaminu pracowniczego i załącznik XI do niego.
(6) Mechanizm ten uruchamiany jest w przypadku gdy: (i) na bieżący rok prognozowane jest zmniejszenie wartości produktu krajowego brutto (PKB) Unii Europejskiej; (ii) wartość dostosowania obliczona przez Eurostat na podstawie zmian wynagrodzeń urzędników służby publicznej w państwach członkowskich jest dodatnia oraz (iii) wartość dostosowania przewyższa prognozowaną zmianę PKB o dwa punkty procentowe.
(7) Zob. podobna uwaga w pkt 2 opinii Trybunału nr 1/2004.
(8) Zob. art. 22a regulaminu pracowniczego.
(9) Decyzja Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji, Trybunału Sprawiedliwości, Trybunału Obrachunkowego, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 25 lipca 2002 r. ustanawiająca Urząd Doboru Kadr Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 197 z 26.7.2002, s. 53).
(10) Zob. art. 7 załącznika III do regulaminu pracowniczego.