Jakość danych statystycznych w Unii i zwiększone uprawnienia Komisji w zakresie audytu (Eurostat).

Jakość danych statystycznych w Unii i zwiększone uprawnienia Komisji w zakresie audytu (Eurostat)

P7_TA(2010)0230

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie jakości danych statystycznych w Unii i zwiększonych uprawnień kontrolnych Komisji (Eurostatu)

(2011/C 236 E/11)

(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2011 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2010)0053),

– uwzględniając wniosek Komisji (COM(2005)0071 - 2005/0013(CNS)),

– uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego (EBC) z dnia 31 marca 2010 r. (CON/2010/28),

– uwzględniając sprawozdanie Komisji w sprawie statystyk dotyczących deficytu budżetowego i długu publicznego w Grecji (COM(2010)0001),

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0227/2009),

– uwzględniając pytanie z dnia 4 czerwca 2010 r. skierowane do Komisji w sprawie jakości danych statystycznych w Unii i zwiększonych uprawnień kontrolnych Komisji (Eurostatu) (O-0080/2010 - B7-0314/2010),

– uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Komisja (Eurostat) nie miała dotychczas koniecznych uprawnień kontrolnych umożliwiających poprawę jakości europejskich danych statystycznych,

B. mając na uwadze, że niedawne wydarzenia pokazały, iż prawidłowo funkcjonujący system statystyczny jest zasadniczym warunkiem gromadzenia rzetelnych danych; mając na uwadze brak woli politycznej, by przestrzegać wspólnych zasad i poczynić rzeczywisty postęp w zakresie lepszego zarządzania danymi statystycznymi,

C. mając na uwadze, że przypadek Grecji jest dobitnym przykładem braku jakości podatkowych danych statystycznych w Unii; pokazuje on, że postęp poczyniony od roku 2005 nie wystarczył, aby jakość greckich danych podatkowych osiągnęła poziom porównywalny z innymi państwami członkowskimi,

D. mając na uwadze, że we wniosku Komisji z 2005 r. zaapelowano już o przyznanie Komisji (Eurostatowi) uprawnień zbliżonych do uprawnień kontrolnych oraz o stosowanie wspólnie uzgodnionych minimalnych norm dotyczące danych statystycznych,

E. mając na uwadze, że w 2005 r. wiele kluczowych państw członkowskich wyraziło sprzeciw wobec wzmocnienia uprawnień Eurostatu mimo wystarczających już wówczas dowodów na nieadekwatność przepisów i ich wdrażania,

F. mając na uwadze, że zgodnie z powszechnym przekonaniem obecna sytuacja wymaga poprawy i że Komisji (Eurostatowi) należy przyznać większe uprawnienia kontrolne; mając na uwadze, że wydaje się, iż brak jest woli politycznej, szczególnie w Radzie, by podjąć kroki konieczne do wzmocnienia uprawnień Komisji (Eurostatu),

G. mając na uwadze wyraźny brak zasobów ludzkich koniecznych do uzyskania kompleksowego i szczegółowego obrazu krajowych danych statystycznych, któremu to problemowi należy zaradzić zarówno na szczeblu UE, jak i na szczeblu krajowym,

H. mając na uwadze, że okazało się, iż wiarygodne dane dotyczące funduszy zabezpieczenia społecznego, zaległości z płatnościami szpitali i transakcji pomiędzy rządami a przedsiębiorstwami publicznymi mają kluczowe znaczenie,

1. wzywa Radę, by zagwarantowała przestrzeganie politycznych zobowiązań w dziedzinie danych statystycznych oraz zaakceptowała w pełni wniosek Komisji (COM(2010)0053) i poprawki zgłoszone do niego przez EBC i Parlament;

2. wzywa Radę do wzmocnienia roli i niezależności Komisji (Eurostatu);

3. wzywa Radę i państwa członkowskie do zaakceptowania faktu, że Komisja (Eurostat) powinna mieć prawo przeprowadzania niezapowiedzianych inspekcji w państwach członkowskich mających na celu weryfikację danych statystycznych;

4. biorąc pod uwagę przypadek Grecji, uznaje wniosek Komisji za konieczne minimum; podkreśla, że należy egzekwować obowiązki sprawozdawcze we wszystkich państwach członkowskich i że sprawozdawczość powinna obejmować szczegóły wszelkiej wcześniejszej działalności pozabilansowej;

5. wzywa państwa członkowskie do rezygnacji z wykorzystywania wszelkiego rodzaju pozabilansowych struktur zadłużenia; wzywa Komisję, by zaproponowała wiążące środki prawne zobowiązujące państwa członkowskie do rezygnacji z wykorzystywania wszelkiego rodzaju pozabilansowych struktur zadłużenia;

6. wzywa Komisję do określenia, jakich uprawnień i personelu potrzebuje do przeprowadzania skutecznego i rzeczywistego monitoringu krajowych danych statystycznych w perspektywie średnio-i długoterminowej;

7. zwraca uwagę na panującą wśród państw członkowskich tendencję do niewykazywania niektórych zobowiązań w bilansie, w szczególności w odniesieniu do przyszłych płatności niezbędnych dla emerytur w sektorze publicznym oraz dla umów długoterminowych z sektorem prywatnym dotyczących leasingu lub zapewniania infrastruktury publicznej; wzywa do znalezienia rozwiązania, które zagwarantuje spójne i otwarte ujawnianie takich zobowiązań w krajowych danych statystycznych;

8. wzywa EBC do ścisłej współpracy z Komisją (Eurostatem), aby zapewnić spójność danych statystycznych z państw członkowskich;

9. apeluje do Komisji (Eurostatu) o dołożenie wszelkich starań, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu w którymkolwiek państwie członkowskim metodologicznych braków i budzących niezadowolenie problemów administracyjnych, jak w przypadku Grecji;

10. wzywa Radę i państwa członkowskie do dostarczania Komisji (Eurostatowi) danych dotyczących finansów publicznych opartych na znormalizowanej i międzynarodowo uznawanej metodzie rachunkowości;

11. wzywa państwa członkowskie do zapewnienia Komisji (Eurostatowi) i krajowym urzędom statystycznym koniecznego dostępu i zasobów umożliwiających przeprowadzanie rzeczywistych kontroli podawanych danych;

12. apeluje do państw członkowskich, które należą już do strefy euro lub starają się o członkostwo, o umożliwienie EBC uczestnictwa w niezapowiedzianych inspekcjach oraz o udzielenie jego pracownikom dostępu do wszelkich danych statystycznych;

13. wzywa państwa członkowskie do określenia jednoznacznych obowiązków dotyczących zbierania i opracowywania danych statystycznych; jasno określone obowiązki krajowe, w tym osobiste, są koniecznym warunkiem pracy Komisji (Eurostatu);

14. wzywa Komisję do ściślejszego wdrażania Kodeksu postępowania w odniesieniu do europejskich danych statystycznych, który wzmacnia niezależność, integralność i odpowiedzialność krajowych urzędów statystycznych oraz Komisji (Eurostatu), aby propagować stosowanie najlepszych międzynarodowych zasad, metod i praktyk statystycznych przez wszystkie podmioty zajmujące się europejskimi danymi statystycznymi w celu podniesienia ich jakości;

15. wzywa Radę i państwa członkowskie do bezwarunkowego zaakceptowania konieczności prowadzenia systematycznego dialogu i organizowania przez Komisję (Eurostat) szczegółowych wizyt kontrolnych, tak aby poprawić nadzór nad przekazywanymi danymi i zapewnić stałą jakość tych danych;

16. wzywa Radę, by w większym stopniu wspierała działalność OLAF-u, która zdaniem Parlamentu odgrywa kluczową rolę w ochronie interesów finansowych Unii Europejskiej i jej obywateli, a także w utrzymaniu reputacji instytucji europejskich; w związku z tym uważa za konieczne opracowanie strategii w dziedzinie zasobów ludzkich zapewniającej liczniejszy personel i utrzymującej wysoki poziom jego jakości;

17. wzywa Komisję i Radę do większego zaangażowania Europejskiej Rady Konsultacyjnej ds. Zarządzania Statystyką jako niezależnego doradcy; mogłaby ona wspierać Komisję (Eurostat) podczas wizyt w państwach członkowskich;

18. podkreśla, że dokładne dane statystyczne i lepsza kontrola wiarygodności gromadzonych danych przekazywanych Eurostatowi mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia skuteczności usprawnionego nadzoru;

19. podkreśla, że należy wzmocnić uprawnienia Eurostatu;

20. uważa, że otwarte i przejrzyste informacje statystyczne powinny być warunkiem wstępnym uzyskania wsparcia w ramach funduszy strukturalnych;

21. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Radzie Europejskiej, przewodniczącemu Eurogrupy oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024