Decyzja ustanawiająca grupę użytkowników usług finansowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 lipca 2010 r.
ustanawiająca grupę użytkowników usług finansowych

(2010/C 199/02)

(Dz.U.UE C z dnia 21 lipca 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jednym z głównych celów Unii jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, którego zasadniczą częścią są usługi finansowe.

(2) Zgodnie z zasadami lepszego stanowienia prawa Komisja przywiązuje dużą wagę do zapewnienia proporcjonalnej reprezentacji użytkowników na wszystkich etapach prac nad polityką w dziedzinie usług finansowych. W tym celu Komisja musi skorzystać z wiedzy fachowej specjalistów działających w ramach organu doradczego.

(3) W komunikacie Komisji z dnia 4 marca 2009 r. "Realizacja europejskiego planu naprawy"(1) stwierdzono, że Komisja zagwarantuje, by głosy europejskich inwestorów były w większym stopniu uwzględniane podczas prac dotyczących wszystkich kwestii finansowych.

(4) W 2004 r. służby Komisji ustanowiły forum użytkowników usług finansowych (FIN-USE). Jego zadaniem miało być zapewnienie wiedzy fachowej z perspektywy użytkownika w celu uwzględnienia jej w prowadzonych przez Komisję Europejską pracach nad polityką dotyczącą usług finansowych, aby doprowadzić do bardziej aktywnego i świadomego zaangażowania użytkowników. Druga trzyletnia kadencja tej grupy wygaśnie w czerwcu 2010 r.

(5) W 2006 r. służby Komisji ustanowiły Grupę Konsumentów ds. Usług Finansowych (ang. Financial Services Consumer Group, FSCG), która stała się podgrupą istniejącej już Europejskiej Grupy Konsultacyjnej ds. Konsumentów (ang. European Consumer Consultative Group, ECCG); celem grupy było zgromadzenie przedstawicieli organizacji konsumenckich ze wszystkich państw członkowskich i umożliwienie im prowadzenia rozmów na temat polityki dotyczącej usług finansowych i na temat proponowanych zmian, które są szczególnie ważne dla konsumentów. Jej pierwsza trzyletnia kadencja dobiegła końca w listopadzie 2009 r.

(6) Forum użytkowników usług finansowych FIN-USE odgrywa znaczącą rolę w przekazywaniu opinii użytkowników usług finansowych poprzez zapewnianie wysokiej jakości doradztwa dla Komisji. Członkowie forum FIN-USE prowadzą również dialog z szeregiem zainteresowanych podmiotów i współuczestniczą w rozpowszechnianiu opinii użytkowników usług finansowych, podnosząc tym samym ogólną jakość procesu podejmowania decyzji.

(7) FSCG jest przydatnym kanałem komunikacji z krajowymi i europejskimi organizacjami konsumenckimi, dzięki któremu zwrócono uwagę na kwestie będące źródłem szczególnego zaniepokojenia konsumentów.

(8) Istnieje potrzeba dalszej konsolidacji wkładu użytkowników usług finansowych, należy również umożliwić konsumentom oraz inwestorom detalicznym, czyli osobom fizycznym dokonującym inwestycji poza swoją działalnością handlową, działalnością gospodarczą czy wykonywaniem zawodu, szersze uczestnictwo w inicjatywach podejmowanych w tej dziedzinie. Niniejszą decyzję podjęto w oparciu o doświadczenia Komisji związane z działalnością FIN-USE i FSCG i oceny zewnętrzne tej działalności oraz w świetle znaczenia, jakie polityka dotycząca unijnych usług finansowych ma dla życia obywateli.

(9) Należy zatem ustanowić grupę użytkowników usług finansowych i określić jej zadania, skład i strukturę za pomocą oficjalnego aktu prawnego.

(10) W skład grupy wchodzić powinni eksperci ds. usług finansowych powołani do reprezentowania interesów konsumentów, inwestorów detalicznych oraz mikro-przedsiębiorstw, a także indywidualni eksperci posiadający wiedzę specjalistyczną w zakresie potrzeb i priorytetów użytkowników w dziedzinie usług finansowych, na przykład prawnicy reprezentujący konsumentów, przedstawiciele pracowników lub naukowcy. Członkowie grupy powinni w wystarczającym stopniu reprezentować różne regiony geograficzne UE.

(11) Grupa powinna wspierać Komisję w opracowywaniu i monitorowaniu polityki dotyczącej usług finansowych, mającej potencjalny wpływ na użytkowników usług finansowych. Przedstawiciele użytkowników usług finansowych i poszczególni eksperci ds. usług finansowych powinni zapewnić wysokiej jakości wkład w prowadzone przez Komisję prace nad inicjatywami w dziedzinie usług finansowych.

(12) W celu umożliwienia dalszej konsolidacji wkładu użytkowników usług finansowych oraz w celu umożliwienia konsumentom, inwestorom detalicznym i mikroprzedsiębiorstwom szerszego uczestnictwa w inicjatywach podejmowanych w dziedzinie usług finansowych grupie należy zapewnić odpowiednie wsparcie finansowe, w formie rocznego wynagrodzenia dla członków oraz zwrotu ich kosztów podróży i zakwaterowania, oraz osobny budżet na działalność badawczą.

(13) Uwzględniając konieczność przyciągnięcia najlepszych ekspertów z bardzo złożonej dziedziny usług finansowych, którzy nie są zatrudnieni w sektorze finansowym, oraz uwzględniając wynagrodzenie członków porównywalnych organów krajowych oraz roczne wynagrodzenie członków FIN-USE i jego okresową waloryzację, członkowie grupy powinni otrzymywać roczne wynagrodzenie, tak aby mieli do dyspozycji wystarczającą ilość środków niezbędnych do zapewnienia Komisji koniecznego wsparcia, która to praca stanowi ekwiwalent około 35 dni roboczych, nie licząc udziału w posiedzeniach grupy.

(14) Z uwagi na fakt, iż w celu osiągnięcia celów grupy konieczne może okazać się wykonanie badań na zewnątrz, Komisja może na wniosek grupy przyznać jej budżet nad działalność badawczą, jeżeli uzna ten wniosek za uzasadniony.

(15) Bez uszczerbku dla zasad dotyczących bezpieczeństwa określonych w załączniku do decyzji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom (regulamin wewnętrzny Komisji)(2) należy określić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy ekspertów.

(16) Dane osobowe dotyczące członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym prze-pływie takich danych(3),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Grupa użytkowników usług finansowych

Niniejszym ustanawia się grupę użytkowników usług finansowych, zwaną dalej "grupą".

Artykuł  2

Zadania

1.
Do zadań grupy należy:

a) doradzanie Komisji w trakcie prac nad przygotowaniem aktów prawnych lub innych inicjatyw politycznych mających wpływ na użytkowników usług finansowych, w tym konsumentów, inwestorów detalicznych i mikroprzedsiębiorstwa;

b) dostarczanie informacji, opinii i wskazówek związanych z praktyczną realizacją tych inicjatyw;

c) proaktywne identyfikowanie najważniejszych problemów związanych z usługami finansowymi, które dotykają użytkowników usług finansowych;

d) w stosownych przypadkach i za zgodą Komisji, utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami użytkowników usług finansowych i organami przedstawicielskimi w Unii Europejskiej i na szczeblu krajowym oraz z innymi grupami konsultacyjnymi koordynowanymi przez Komisję, takimi jak Europejska Grupa Konsultacyjna ds. Konsumentów, Grupa Ekspertów ds. Rynku Systemów Płatniczych, Grupa Ekspertów ds. Europejskich Rynków Papierów Wartościowych i grupa ekspertów ds. edukacji finansowej, a także dostarczanie im informacji.

2.
Kwestie, odnośnie do których grupa może być konsultowana, będą obejmować pełen zakres usług finansowych, w tym, ale nie wyłącznie, bankowość detaliczną, kredyty konsumpcyjne i hipoteczne, środki i systemy płatności, ubezpieczenia na życie i inne rodzaje ubezpieczeń, emerytury, detaliczne produkty inwestycyjne, rynki papierów wartościowych oraz nadzór finansowy.
Artykuł  3

Skład i powoływanie

1.
Grupa składa z 20 członków, spośród których co najmniej 11 reprezentuje interesy konsumentów i inwestorów detalicznych zgodnie z ust. 2 lit. a) i b) niniejszego artykułu.
2.
Komisja powołuje członków grupy po wystosowaniu zaproszenia do zgłaszania kandydatur. Członkowie są:

a) powoływani, aby reprezentować interesy konsumentów; lub

b) powoływani, aby reprezentować interesy inwestorów detalicznych; lub

c) powoływani, aby reprezentować interesy mikroprzedsiębiorstw, zgodnie z definicją zamieszczoną w zaleceniu Komisji 2003/361/WE(4), ale z wyłączeniem przedsiębiorstw, których główną działalnością jest świadczenie usług finansowych; lub

d) ekspertami posiadającymi wiedzę na temat usług finansowych z perspektywy użytkownika usług finansowych, z wyłączeniem osób zatrudnionych obecnie w sektorze usług finansowych lub prowadzących działalność w imieniu sektora usług finansowych.

3.
Członkowie wybierani na podstawie ust. 2 lit. d) niniejszego artykułu powoływani są we własnym imieniu.
4.
Kadencja członków grupy trwa trzy lata. Kadencja może zostać przedłużona dwukrotnie.
5.
Członkowie, którzy utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy, złożą rezygnację lub naruszą warunki określone w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu lub w art. 339 Traktatu, mogą zostać usunięci lub zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich mandatu.
6.
Członkowie powołani we własnym imieniu składają corocznie oświadczenie, w którym zobowiązują się działać w interesie publicznym, oraz oświadczenie stwierdzające brak, względnie występowanie, konfliktu interesów, który mógłby zagrażać ich bezstronności.
7.
Nazwiska członków publikowane są w rejestrze grup ekspertów Komisji oraz na stosownych stronach internetowych Komisji.
8.
Nazwiska członków są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  4

Tryb funkcjonowania

1.
Grupa wybiera przewodniczącego i wiceprzewodniczącego spośród swoich członków zwykłą większością głosów. Kadencja przewodniczącego i wiceprzewodniczącego jest przedłużana co rok. Obydwa stanowiska są odnawialne.
2.
W porozumieniu z Komisją grupa może ustanowić podgrupy do zbadania szczegółowych kwestii podlegających zakresowi obowiązków grupy. Takie podgrupy są rozwiązywane niezwłocznie po wygaśnięciu mandatu.
3.
W porozumieniu z Komisją grupa może zaprosić ekspertów posiadających specjalistyczną wiedzę fachową do udziału w pracach grupy i podgrup.
4.
Członkowie grupy i ich przedstawiciele oraz zaproszeni eksperci podlegają wymogom zachowania tajemnicy zawodowej określonym w traktatach i ich przepisach wykonawczych, a także przestrzegają przepisów Komisji dotyczących bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE, określonych w załączniku do decyzji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom. W przypadku nieprzestrzegania powyższych zobowiązań Komisja może podjąć wszelkie stosowne środki.
5.
Grupa spotyka się średnio osiem razy w roku, zazwyczaj w siedzibie Komisji w Brukseli. Forma i harmonogram posiedzeń ustalane są przez Komisję. Na wniosek członków jedno posiedzenie w roku może się odbyć w innym państwie członkowskim.
6.
Komisja zapewnia obsługę sekretariatu grupy. Urzędnicy Komisji mogą uczestniczyć w posiedzeniach grupy i jej podgrup.
7.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny sporządzony na podstawie standardowego regulaminu grup ekspertów.
8.
Komisja może opublikować w Internecie w oryginalnym języku danego dokumentu wszelkie pisemne wyniki prac grupy.
Artykuł  5

Wynagrodzenie i zwrot kosztów

1.
Roczne wynagrodzenie członków grupy za świadczone usługi wynosi 10.000 EUR. Wysokość wynagrodzenia zostanie poddana przeglądowi po upływie 3 lat.
2.
Koszty są zwracane w granicach rocznego budżetu przy-znanego grupie przez właściwe służby Komisji.
3.
Komisja zwraca koszty podróży oraz w stosownych przypadkach koszty pobytu ponoszone przez członków w związku z działalnością grupy zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji. W miarę możliwości służby Komisji mogą zwrócić koszty podróży oraz w stosownych przypadkach koszty pobytu poniesione przez ekspertów zaproszonych doraźnie, pod warunkiem uzyskania wcześniejszej zgody Komisji i zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi zwrotu kosztów poniesionych przez ekspertów zewnętrznych.
4.
Aby móc wykonać swoje zadania, w stosownych przypadkach grupa może zwrócić się o wykonanie badań na zewnątrz. Jeżeli Komisja uzna taki wniosek za uzasadniony, może podjąć decyzję o przeznaczeniu na ten cel części swojego rocznego budżetu na działalność badawczą, wynoszącej maksymalnie 150.000 EUR. Budżet ten jest zarządzany przez Komisję z pełnym poszanowaniem stosownych przepisów i procedur.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lipca 2010 r.

W imieniu Komisji
Michel BARNIER
Członek Komisji

______

(1) COM(2009) 114 wersja ostateczna.

(2) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, s. 1.

(3) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(4) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024