Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Urzędu.

SPRAWOZDANIE

dotyczące sprawozdania finansowego Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego za rok budżetowy 2006, wraz z odpowiedziami Urzędu

(2007/C 309/24)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2007 r.)

WSTĘP

1. Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (zwany dalej "Urzędem") został ustanowiony na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94(1) z dnia 20 grudnia 1993 r. Zadaniem Urzędu jest wdrażanie prawa wspólnotowego w zakresie znaków towarowych i wzorów, które zapewnia przedsiębiorstwom jednolitą ochronę na całym terytorium Unii.

2. W tabeli 1 skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Urzędu. Najważniejsze dane ze sporządzonego przez Urząd sprawozdania finansowego za rok budżetowy 2006 przedstawiono do celów informacyjnych w tabelach 2, 3 i 4.

POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Niniejsze poświadczenie skierowane jest do Komitetu Budżetowego Urzędu zgodnie z art. 137 rozporządzenia (WE) nr 40/94.

4. Sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r.(2) zostało sporządzone przez jego prezesa zgodnie z art. 119 rozporządzenia (WE) nr 40/94 i przekazane Trybunałowi, który jest zobowiązany do wydania poświadczenia na temat wiarygodności tego sprawozdania oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw.

5. Trybunał przeprowadził kontrolę zgodnie z międzynarodowymi standardami kontroli IFAC i INTOSAI oraz opracowanymi przez te organizacje kodeksami etyki w takim zakresie, w jakim znajdują one zastosowanie w kontekście Wspólnoty Europejskiej. Kontrola została przygotowana i przeprowadzona w celu uzyskania wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw legalne i prawidłowe.

6. Trybunał uzyskał uzasadnioną podstawę do wydania po niższego poświadczenia.

Wiarygodność rozliczeń
Sprawozdanie finansowe Urzędu za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2006 r. jest wiarygodne we wszystkich istotnych aspektach.
Legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw rozliczeń
Transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Urzędu są, jako całość, legalne i prawidłowe.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI

7. Wykonanie budżetu charakteryzowało się znacznym wzrostem dochodów (27 % wyższych niż w budżecie początkowym) oraz obniżeniem ogólnego poziomu wydatków, czego skutkiem była nadwyżka budżetowa wynosząca 69 mln euro. Wskaźniki wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania i płatności wynosiły odpowiednio 92,7 % i 72,6 %. Anulowano około 15 % sumy środków na wydatki administracyjne (tytuł II) na rok budżetowy i przeniesionych z poprzedniego roku budżetowego. Przeniesiono ponad jedną trzecią zobowiązań zaciągniętych na rok budżetowy 2006. Dokonano też znacznej liczby przesunięć budżetowych(3). Przesunięcia zapoczątkowane w tym samym dniu lub w krótkich określonych okresach nie są przekazywane do zatwierdzenia razem. Zatem budżetowe zasady jednoroczności i specyfikacji nie były ściśle przestrzegane.

8. Skumulowana nadwyżka w 2006 r. sięgnęła 200 mln euro, co stanowi równowartość rocznego budżetu. Na podstawie niedawnej analizy stwierdzono, że Urząd powinien zaproponować Komisji wprowadzenie poziomu opłat, który lepiej odzwierciedlałby rzeczywiste koszty(4).

9. Badanie procedur rekrutacji pracowników wykazało następujące uchybienia: członkowie komisji rekrutacyjnych nie byli powoływani w drodze oficjalnych decyzji, utworzona komisja rekrutacyjna była niekompletna, nie zapewniono parytetu w składzie komisji rekrutacyjnej, nie sporządzano protokołów z posiedzeń komisji. Nie przyjęto i nie wdrożono pisemnych procedur ani wytycznych dotyczących rekrutacji pracowników zatrudnianych na czas określony(5).

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 27 września 2007 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Hubert WEBER
Prezes

______

(1) Dz.U. L 11 z 14.1.1994.

(2) Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w dniu 1 lip ca 2007 r. i wpłynęło do Trybunału w dniu 2 lipca 2007 r.

(3) W 2006 r. dokonano ponad 30 przesunięć.

(4) Artykuł 134 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 40/94 z dnia 20 grudnia 1993 r.

(5) Artykuł 12 ust. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników WE.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Tabela 1

Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (Alicante)

grafika

Tabela 2

Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (Alicante) - Wykonanie budżetu za rok budżetowy 2006

grafika

Tabela 3

Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (Alicante) - Rachunek dochodów i wydatków za lata budżetowe 2006 i 2005

grafika

Tabela 4

Urząd Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (Alicante) - Bilans na dzień 31 grudnia 2006 r. i 31 grudnia 2005 r.

grafika

ODPOWIEDZI URZĘDU

7. Urząd nadal podejmuje starania w celu ulepszenia prognoz dotyczących swoich dochodów i wydatków. Przeniesienie znacznej części środków z roku 2006 na 2007 wynika głównie z opóźnień związanych z niektórymi projektami IT. W kwietniu 2007 r. Urząd wdrożył ulepszoną procedurę dokonywania przesunięć.

8. Urząd przyjmuje do wiadomości uwagę Trybunału Obrachunkowego. W grudniu 2006 r. Komisja złożyła wniosek w sprawie nowego trybu przyznawania środków. W maju 2007 r. Rada poprosiła Komisję o przedstawienie propozycji znacznego zmniejszenia środków.

9. W 2006 r. Urząd poprawił już proces formalizowania swoich procedur w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, a zwłaszcza rekrutacji. W 2007 r. wysiłki te będą kontynuowane, tak by uwzględnić uwagi Trybunału.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024