Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa nr C 22/2006 (ex N 615/2005) - Ulgi podatkowe na emulsje olejowe zawierające wodę - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa nr C 22/2006 (ex N 615/2005) - Ulgi podatkowe na emulsje olejowe zawierające wodę

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE

(2006/C 157/05)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lipca 2006 r.)

Pismem z dnia 7 czerwca 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 traktatu WE w odniesieniu do wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

B-1049 Brussels

e-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Włochom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Pismem z dnia 5 grudnia 2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2006 r. władze włoskie zgłosiły Komisji program pomocy państwa dotyczący ulg podatkowych na emulsje olejowe zawierające wodę.

1. OPIS ŚRODKA POMOCY

Paliwa emulsyjne stanowią mieszankę około 15 % wody i 85 % benzyny lub oleju napędowego. W porównaniu z paliwami konwencjonalnymi wywierają one mniejszy wpływ na środowisko. Jednak produkcja i przechowywanie emulsji są kosztowne i dlatego cena końcowej mieszanki jest wyższa niż cena rynkowa paliw kopalnych. Celem środka jest promocja stosowania paliw emulsyjnych umożliwiająca udostępnianie ich po rozsądnych cenach. Pomoc rekompensuje różnicę w kosztach między paliwami konwencjonalnymi a emulsjami. Podstawę prawną środka stanowią ustawy budżetowe "Disegno di Legge Finanziaria 2006" i "Legge Finanziaria 2005". Środek powinien być stosowany od 1 stycznia 2006 r. do 31 grudnia 2006 r. Przewidywany budżet wynosi 8,9 mln EUR. Beneficjentami programu będzie od 11 do 50 producentów paliw emulsyjnych.

2. OCENA

Program spełnia wszystkie warunki umożliwiające uznanie go za pomoc państwa na mocy art. 87 ust. 1 traktatu WE ponieważ nadaje korzyść przy użyciu zasobów państwowych na rzecz producentów emulsji na terenie Włoch i może wpłynąć na handel i konkurencję we Wspólnocie. Władze włoskie przedstawiły Komisji odpowiednie zgłoszenie programu, celem zatwierdzenia go jako pomocy na ochronę środowiska.

Definicja odnawialnych źródeł energii zawarta we Wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska (dalej zwanych wytycznymi)(1) nie obejmuje paliw emulsyjnych. Jednak ze względu na powody przedstawione w piśmie skierowanym do Włoch Komisja jest zdania, że zgłoszona pomoc może podlegać ocenie poprzez analogię do pkt E.3.3. wytycznych.

Ponieważ środek uwzględnia ulgę w podatku akcyzowym od produktu energetycznego, Komisja przeanalizuje go również w kontekście dyrektywy Rady nr 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (dyrektywa w sprawie opodatkowania energii)(2). Aby umożliwić realizację obszarów polityki dostosowaną do okoliczności krajowych dyrektywa w sprawie opodatkowania energii zezwala państwom członkowskim na stosowanie zwolnień i ulg podatkowych, jeżeli nie wpływają one na poprawne funkcjonowanie wewnętrznego rynku i nie prowadzą do zakłóceń konkurencji.

W przypadku emulsji oleju napędowego, stosowanych jako paliwo do pojazdów silnikowych, Włochy stosują minimalną stawkę podatkową (302 EUR) jedynie w odniesieniu do części mieszanki stanowiącej paliwa kopalne z wyłączeniem części wodnej.

Komisja ma wątpliwości czy zwolnienie emulsji z podatku jest zgodne z poziomem opodatkowania stosowanym na mocy dyrektywy w sprawie opodatkowania energii i czy nie wpływa na warunki wymiany handlowej i nie zakłóca konkurencji w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.

Ponadto Komisja ma wątpliwości w stosunku do środka, ponieważ może on ulec kumulacji z innymi środkami pomocy niezgodnej z prawem lub ze wspólnym rynkiem, których jeszcze nie odzyskano. Włochy odmówiły podjęcia zobowiązania do niewypłacania nowej pomocy na rzecz potencjalnych beneficjentów, którzy nie dokonali zwrotu pomocy uznanej za niezgodną ze wspólnym rynkiem.

Na tym etapie Komisja uznaje, że nie może zatwierdzić programu, jeżeli program ten stosuje się automatycznie do przedsiębiorstw, które muszą zwrócić poprzednio udzieloną pomoc niezgodną z prawem lub ze wspólnym rynkiem, nawet jeśli taka pomoc została przyznana w ramach programu, w szczególności w przypadkach, gdy nawet nie wszczęto jeszcze procedury odzyskiwania należności, a Włochy zostały pozwane przed sądem z powodu zaniechania działania. Każde tego rodzaju automatyczne zastosowanie programu uniemożliwiłoby Komisji uwzględnienie łącznego efektu zakłócenia konkurencji wywołanego faktem przyznania poprzedniego i nowego środka pomocy.

3. WNIOSKI

W świetle powyższych rozważań Komisja, działając na mocy procedury określonej w art. 88 ust. 2) traktatu WE zwraca się do zainteresowanych stron o zgłaszanie uwag zwłaszcza odnoszących się do 1) stosowania minimalnej stawki opodatkowania ustanowionej w dyrektywie w sprawie opodatkowania energii w odniesieniu do emulsji paliwowych oraz 2) zakłócenia konkurencji wynikającego z ewentualnej kumulacji pomocy niezgodnej ze wspólnym rynkiem oraz przedmiotowego programu.

Komisja pragnie przypomnieć Włochom, że art. 88 ust. 3 traktatu WE ma skutek zawieszający i zwraca uwagę na art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, który stanowi, że wszelka pomoc udzielona bezprawnie może zostać odzyskana w drodze windykacji od beneficjenta.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

______

(1) Dz.U. C 37 z 3.2.2001, str. 3.

(2) Dz.U. L 56 z 31.10.2003, str. 51.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024