Realizacja wspólnego celu dotyczącego zwiększenia uczestnictwa młodzieży w systemie demokracji przedstawicielskiej.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich zgromadzonych w Radzie, z dnia 24 maja 2005 r., w sprawie realizacji wspólnego celu dotyczącego zwiększenia uczestnictwa młodzieży w systemie demokracji przedstawicielskiej

(2005/C 141/02)

(Dz.U.UE C z dnia 10 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZGROMADZENI W RADZIE,

Mając na uwadze, co następuje:

1. Biała księga Komisji Europejskiej zatytułowana "Zarządzanie europejskie"(1) przedstawiona dnia 31 lipca 2001 r. umieszcza otwartość i uczestnictwo na pierwszych pozycjach wykazu pięciu zasad leżących u podstaw dobrych rządów.

2. Biała księga Komisji Europejskiej zatytułowana "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej"(2) przedstawiona dnia 21 listopada 2001 r. określa nowe ramy dla współpracy europejskiej w sprawach młodzieży.

3. Rada, w swoich konkluzjach z dnia 14 lutego 2002 r.(3), uznała tę białą księgę za punkt wyjścia dla tworzenia ram współpracy w sprawach młodzieży.

4. W swojej rezolucji z dnia 27 czerwca 2002 r.(4) Rada

a) przyjęła otwartą metodę koordynacji jako nowe ramy dla współpracy w zakresie polityki wobec młodzieży i zatwierdziła cztery priorytety tematyczne: uczestnictwo, informowanie, wolontariat oraz lepsze zrozumienie i poznanie młodzieży;

b) wezwała Komisję do przygotowania, najpóźniej do zakończenia realizacji pierwszego zadania w zakresie czterech priorytetów tematycznych, sprawozdania oceniającego w porozumieniu z Państwami Członkowskimi w sprawie ram współpracy, obejmującego w szczególności ocenę otwartej metody koordynacji oraz, w odpowiednich przypadkach, propozycje jej zmian, a także do przedłożenia tego sprawozdania do rozważenia przez Radę.

5. W swojej rezolucji z dnia 25 listopada 2003 r.(5) Rada:

a) przyjęła wspólne cele w zakresie dwóch pierwszych priorytetów, tj. uczestnictwa i informowania młodzieży, określając zwiększone uczestnictwo młodzieży w systemie demokracji przedstawicielskiej jako jeden z głównych celów priorytetu dotyczącego uczestnictwa;

b) przypomniała, że realizacja musi przebiegać elastycznie, metodą kolejnych kroków i w sposób odpowiedni dla obszaru młodzieży, z poszanowaniem kompetencji Państw Członkowskich oraz zasady pomocniczości;

c) wezwała Komisję do zwołania, w odpowiednich przypadkach, posiedzenia przedstawicieli administracji krajowych zajmujących się obszarem młodzieży, w celu wspierania wymiany informacji dotyczących dokonanego postępu i najlepszych praktyk.

6. Unia Europejska opiera się na obu zasadach: demokracji przedstawicielskiej i demokracji uczestniczącej,

DOSTRZEGA dokonania osiągnięte w czasie prezydencji Irlandii, w szczególności podczas nieoficjalnej konferencji ministerialnej w Clare oraz debatę rozpoczętą w ramach kooperacji z Radą Europy.

MA ŚWIADOMOŚĆ, ŻE:

a) młodzi ludzie są nadal aktywnie zaangażowani w sprawy społeczne i interesują się tymi sprawami;

b) gotowość młodzieży do przyjęcia roli aktywnych obywateli nie oznacza jej automatycznego uczestnictwa w instytucjach demokracji przedstawicielskiej;

c) w wielu Państwach Członkowskich UE występuje tendencja do spadku uczestnictwa młodzieży w instytucjach demokracji przedstawicielskiej i jej zainteresowania tymi instytucjami;

d) ten brak zainteresowania dla instytucji demokratycznych znajduje często odbicie w niechęci do angażowania się na czas dłuższy w działalność organizacji młodzieżowych, niskiej frekwencji podczas wyborów, spadku liczby członków partii politycznych i ich struktur młodzieżowych.

PRZYPOMINA JEDNAK, ŻE:

a) demokracja przedstawicielska stanowi jeden z filarów naszego społeczeństwa;

b) demokracjom potrzebne jest uczestnictwo wszystkich obywateli;

c) w szczególności uczestnictwo młodych ludzi w instytucjach demokracji przedstawicielskiej ma zasadnicze znaczenie dla właściwego funkcjonowania demokracji;

d) młodzież nie stanowi jednorodnej grupy, a problem braku jej uczestnictwa w instytucjach demokracji przedstawicielskiej stwarza różnorodne wyzwania, zależne od płci, poziomu wykształcenia, pochodzenia etnicznego lub innych czynników.

PODKREŚLA:

a) znaczenie dialogu toczącego się na szczeblu krajowym między młodymi ludźmi i przywódcami politycznymi dla tworzenia klimatu sprzyjającego uczestnictwu w instytucjach demokracji przedstawicielskiej;

b) znaczenie wytycznych Komisji dotyczących uporządkowanego dialogu między młodzieżą a przedstawicielami struktur politycznych;

c) kluczową rolę odgrywaną przez edukację pozaformalną i działania informacyjne ukierunkowane na młodzież dla zapewnienia edukacji obywatelskiej wysokiej jakości, obejmującej szerokie kręgi społeczeństwa;

d) szczególne znaczenie organizacji i stowarzyszeń młodzieżowych dla tworzenia młodym ludziom możliwości uczenia się mechanizmów demokratycznych i pełnienia roli aktywnych, krytycznych obywateli.

JEST ZGODNA CO DO TEGO, ŻE:

a) działania zmierzające do osiągania tych celów nie mogą być ukierunkowane wyłącznie na młodych ludzi, ale muszą również odnosić się do samych instytucji demokracji przedstawicielskiej;

b) należy podkreślać i promować zaangażowanie osób uczestniczących w demokracji przedstawicielskiej;

c) podczas realizacji wspólnego celu dotyczącego zwiększenia uczestnictwa młodych ludzi w systemie demokracji przedstawicielskiej, należy zwracać szczególną uwagę na tworzenie klimatu zachęcającego młodych ludzi do uczestnictwa, z uwzględnieniem istotnej roli systemu szkolnictwa, organizacji młodzieżowych, partii politycznych i rodziny;

d) należy szczególnie starannie dobierać środki pod kątem grup, do których są adresowane, i ich szczególnych cech;

e) należy angażować młodzież i organizacje młodzieżowe w tworzenie konkretnych środków realizacji.

WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

– propagowania wśród partii politycznych świadomości znaczenia zwiększania obecności młodzieży w ich szeregach, liczby młodych ludzi w ich organach oraz na ich listach wyborczych,

– propagowania, w stosownych przypadkach, umieszczania nazwisk młodych ludzi w spisach wyborców,

– mobilizowania wsparcia władz regionalnych i lokalnych dla uczestnictwa młodzieży w demokracji przedstawicielskiej,

– uświadamiania młodym ludziom znaczenia uczestnictwa w demokracji przedstawicielskiej, w szczególności poprzez udział w wyborach.

WZYWA KOMISJĘ I PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:

– zinwentaryzowania, w ramach wspólnego priorytetu dotyczącego lepszego zrozumienia i poznania młodzieży, istniejącej wiedzy na temat przeszkód utrudniających aktywne uczestnictwo młodzieży w demokracji przedstawicielskiej,

– stworzenia wspólnego zasobu przyjętych dotąd środków i przykładów dobrej praktyki w celu osiągnięcia wspólnego celu dotyczącego uczestnictwa młodzieży w systemie demokracji przedstawicielskiej, zarówno na szczeblu Państw Członkowskich, jak i europejskim,

– umocnienia dialogu między młodzieżą a przywódcami politycznymi, na przykład poprzez organizowanie regularnych spotkań,

– zorganizowania spotkania w 2006 r. w celu dokonania oceny postępów w realizacji tego celu na podstawie krajowych sprawozdań na temat priorytetu dotyczącego uczestnictwa.

______

(1) 11574/01 - COM(2001) 428 wersja ostateczna.

(2) 14441/01 - COM(2001) 681 wersja ostateczna.

(3) Dz.U. C 119 z 22.5.2002, str. 6.

(4) Dz.U. C 168 z 13.7.2002, str. 2.

(5) Dz.U. C 295. 5.12.2003, str. 6.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.141.3

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Realizacja wspólnego celu dotyczącego zwiększenia uczestnictwa młodzieży w systemie demokracji przedstawicielskiej.
Data aktu: 24/05/2005
Data ogłoszenia: 10/06/2005