Zawiadomienie dotyczące obowiązujących środków antydumpingowych w sprawie przywozu nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.

Zawiadomienie dotyczące obowiązujących środków antydumpingowych w sprawie przywozu nadmanganianu potasu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej

(2005/C 110/04)

(Dz.U.UE C z dnia 5 maja 2005 r.)

W sierpniu 2004 r. Komisja opublikowała zawiadomienie(1) ("zawiadomienie") informujące zainteresowane strony o rozwoju sytuacji na wspólnotowym rynku nadmanganianu potasu. Po publikacji tej zbadano rozwój stuacji i wyciągnięto wnioski podane poniżej.

A.

PROCEDURA

1.

Przedmiotowy produkt i istniejące środki

Przedmiotowy produkt to nadmanganian potasu (o wzorze chemicznym KMnO4) pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej, zazwyczaj objęty kodem CN 2841 61 00. Kod ten jest podany wyłącznie w celach informacyjnych.

Obecnie obowiązujące środki są ostatecznym cłem antydumpingowym nałożonym rozporządzeniem Rady (WE) nr 299/2001(2).

2.

Zakres zawiadomienia

W zawiadomieniu wezwano wszystkie zainteresowane strony do skomentowania domniemanych zmian w przemyśle wspólnotowym, w szczególności zamknięcia jedynego zakładu produkującego nadmanganian potasu oraz ewentualnego istnienia przynajmniej jednego innego producenta nadmanganianu potasu w nowych Państwach Członkowskich Wspólnoty.

Komisja wysłała po egzemplarzu zawiadomienia władzom Chińskiej Republiki Ludowej, producentom/eksporterom z Chińskiej Republiki Ludowej, importerom ze Wspólnoty oraz stowarzyszeniu producentów wspólnotowych w celu umożliwienia im wyrażenia uwag oraz dostarczenia informacji przydatnych do zbadania wspomnianej powyżej sytuacji.

3.

Kwestionariusze

Kwestionariusze przesłano dwóm znanym producentom wspólnotowym. Inne zainteresowane strony wezwano do ujawnienia się i dostarczenia Komisji w określonym terminie informacji na temat istnienia przemysłu wspólnotowego wraz z dowodami. Wszystkie strony poinformowano, że brak współpracy może spowodować zastosowanie art. 18 rozporządzenia podstawowego oraz rozpoznanie sytuacji na podstawie dostępnych faktów.

Komisja otrzymała odpowiedzi od następujących zainteresowanych stron:

Producenci wspólnotowi:

– Carus Nalόn S.L., Oviedo., Hiszpania,

– Spolek pro chemickou a hutní výrobu a.s., Ústí nad Labem, Czechy;

Producent eksportujący:

– Universal Chemicals & Industries Pvt. Ltd., Mumbai, Indie;

Importerzy:

– Przedsiębiorstwo Przemysłowo Handlowe "STANDARD" Sp. z o.o., Lublin, Polska,

– DECA-CHIMIE S.A., Lyon, Francja.

4.

Okres objęty badaniem

Badanie istniejącej sytuacji objęło okres od 1 lipca 2003 r. do 30 czerwca 2004 r. ("okres objęty badaniem"). W celu zbadania czy istniał wspólnotowy przemysł nadmanganianu potasu zebrano dane od roku 2001 do końca okresu objętego badaniem

B.

USTALENIA

1.

Produkcja w Hiszpanii

Hiszpański producent nadmanganianu potasu, Carus Nalόn S.L ("Carus"), jedyny producent nadmanganianu potasu w momencie nałożenia obowiązujących obecnie środków, współpracował podczas dochodzenia. Przedsiębiorstwo to w sierpniu 2000 r. zostało odkupione od Industrial Química del Nalón przez przedsiębiorstwo amerykańskie Carus Chemical Company również produkujące nadmanganian potasu. Carus poinformował Komisję, że jego produkcja w Hiszpanii została czasowo zawieszona i że firma ma zamiar wznowić produkcję. Carus nie określił jednak dokładnie kiedy miałoby nastąpić to wznowienie. Oświadczył, że wznowienie produkcji wymagałoby 6-miesięcznego okresu przygotowań. Przedsiębiorstwo twierdziło, że powinno być uznawane za producenta wspólnotowego. Aby udowodnić swoje zdecydowanie na wznowienie produkcji w niedługim czasie, Carus przedłożył informacje na temat kosztów ogólnych ponoszonych na utrzymanie zakładów produkcyjnych nadmanganianu potasu.

Uznaje się, że fakt ciągłego ponoszenia przez firmę pewnych kosztów ogólnych w okresie objętym badaniem może wskazywać na jej zamiar utrzymania zakładów produkcyjnych w celu umożliwienia ewentualnego wznowienia produkcji, jeśli w przyszłości zapadnie taka decyzja. Jednakże wobec braku jakiejkolwiek produkcji w okresie objętym badaniem należy wywnioskować, że przedsiębiorstwa nie można uznać za producenta wspólnotowego.

2.

Produkcja w Czechach

Jedynym pozostałym znanym producentem nadmanganianu potasu we Wspólnocie jest Spolek pro chemickou a hutni vyrobu A.S. ("Spolchemie"). Przedsiębiorstwo to w okresie objętym badaniem(3) wyprodukowało znaczącą ilość nadmanganianu potasu, stanowiącą 100 % produkcji wspólnotowej. Odkryto, że wielkość produkcji Spolchemie w okresie objętym badaniem przekraczała wielkość produkcji wspólnotowej w okresie dochodzenia, co doprowadziło do wprowadzenia istniejących środków w 2001 r. Dodatkowo wielkość produkcji w okresie objętym badaniem była wyższa od produkcji wspólnotowej istniejącej w roku kalendarzowym 2002, czyli ostatnim okresie poprzedzającym okres objęty badaniem, kiedy Carus produkował jeszcze nadmanganian potasu.

Na podstawie powyższych faktów uznaje się Spolchemie za jedynego pozostałego producenta nadmanganianu potasu we Wspólnocie.

3.

Uwagi pozostałych zainteresowanych stron

Współpracujący producent z Indii oraz dwaj współpracujący importerzy przedłożyli dodatkowe informacje na temat sytuacji na rynku wspólnotowym. Dwaj importerzy wyrazili obawy, że obecnie obowiązujące środki mogą również chronić amerykańskiego producenta nadmanganianu potasu, który kupił zakłady produkcyjne w Hiszpanii, a następnie zawiesił w nich produkcję. Nie dostarczyli oni jednak żadnych faktów wskazujących na to, że Spolchemie nie należy uznać za producenta wspólnotowego.

C.

WNIOSKI

Powyższe fakty prowadzą do wniosku, że Spolchemie należy uznać za jedynego producenta wspólnotowego. Przedsiębiorstwo to wyraziło poparcie dla obowiązujących środków antydumpingowych. Można zatem uznać, że stanowi ono przemysł wspólnotowy.

W związku z tym można uznać, że przemysł wspólnotowy wciąż istnieje i nie ma powodu do uchylenia obowiązujących obecnie środków.

______

(1) Dz.U. C 209 z 19.8.2004, str. 2.

(2) Dz.U. L 44 z 15.2.2001, str. 4. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 152/2003 (Dz.U. L 25 z 30.1.2003, str. 21).

(3) Faktycznej liczby nie podaje się ze względów poufności.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024