Wytyczne na lata 2005-2006 dla projektów przygotowawczych "Life-środowisko".

Wytyczne na lata 2005-2006 dla projektów przygotowawczych "Life-środowisko"

(2004/C 287/02)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2004 r.)

Artykuł 4.2 lit. b) regulaminu LIFE przewiduje możliwość finansowania specjalnych projektów zwanych "przygotowawczymi". Definiuje się je jako "...projekty będące przygotowaniem do tworzenia nowych działań i instrumentów Wspólnoty i/lub aktualizujące legislację i polityki dotyczące środowiska".

Celem wytycznych jest zdefiniowanie zakresu takich projektów i zapewnienie pomocy wnioskodawcom poprzez dostarczenie odpowiednich informacji. Ponadto obejmują one spis i krótki opis tematów projektów przygotowawczych w 2005 i 2006. Wytyczne te są także dostępne na stronie programu LIFE pod następującym adresem: http://europa.eu.int/comm/environment/life/home.htm

Zakres

Celem projektów przygotowawczych powinno być wyłącznie wspieranie tworzenia nowych polityk ekologicznych lub aktualizacja istniejących.

Należy nadać priorytet nowej polityce lub aktualizacji polityk wskazanych w strategii tematycznej przewidzianej VI Programem Działań Ekologicznych (6 EAP) lub projektom niezbędnym do osiągnięcia celów podanych w obszarach priorytetowych 6 EAP.

Projekty przygotowawcze powinny zatem odpowiadać szczególnym potrzebom w sektorze tworzenia polityki. Są jednoznacznie różne od projektów demonstracyjnych, gdyż celem ich nie jest wdrożenie istniejącej polityki.

Różnią się one także od projektów demonstracyjnych, gdyż nie muszą spełniać takich kryteriów, jak innowacyjność, demonstracyjność i odtwarzalność.

Projekty przygotowawcze powinny także uwzględniać istniejące wyniki badań dotyczących tworzenia polityki, także tych, które są finansowane w ramach programów ramowych badań wspólnotowych. Ich celem powinno być zwiększenie synergii z dawnymi i bieżącymi badaniami w tej dziedzinie.

Działania

Projekty przygotowawcze mogą obejmować szeroki zakres działań niezbędnych do realizacji celu. Mogą obejmować działania o charakterze intelektualnym, jak badania, analizy, zbieranie danych, itp. Mogą także obejmować bardziej konkretną działalność, np. działania pilotażowe. Działania nieobjęte są takie same jak w przypadku projektów demonstracyjnych obejmujących np. inwestycje na dużą skalę, zakup gruntów i podstawowe badania naukowe.

Czas trwania

Projekty przygotowawcze powinny mieścić się w okresie planowania przewidzianym dla rozwoju polityki/ jej aktualizacji, dla polityki, dla której są przeznaczone.

Mogą zatem sięgać od krótkotrwałych (+/- 1 rok) do długotrwałych (2 lata lub więcej). Dla każdego tematu zostanie ogłoszony idealny czas trwania.

Budżet

Łączny koszt projektu przygotowawczego powinien zawierać się w zakresie 500.000-3.000.000 EUR. Wyższy lub niższy koszt mogą jednak uzasadniać: cel projektu i oczekiwane wyniki. Maksymalny łączny koszt nie może jednak przekroczyć 10.000.000 EUR.

Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty nie może przekroczyć 50 % łącznych zakwalifikowanych kosztów.

Zasoby budżetowe są takie same jak w przypadku projektów demonstracyjnych - budżet na projekty przygotowawcze nie może przekroczyć 5 % zasobów budżetowych przeznaczonych na projekty ekologiczne "LIFE".

Podejście wielonarodowe

Projekty przygotowawcze muszą kierować się zasadą podejścia wielonarodowego. Zasięg geograficzny projektu w dużym stopniu będzie zależał od tematu docelowego. Podejście wielonarodowe może wymusić zawiązanie międzynarodowej spółki. Nie jest to jednak warunek konieczny dla wszystkich projektów przygotowawczych. Projekt może na przykład obejmować działania skierowane do wielu krajów, ale realizowane przez jedną organizację. Dopuszczalne są wyłącznie działania Państw Członkowskich UE lub państw kandydujących.

Zaangażowanie zainteresowanych stron

Rola krajowych kompetentnych organów zarządzających, organów technicznych i organizacji profesjonalnych może być niezmiernie ważna na drodze do zapewnienia akceptowalnych wyników. Ich wsparcie lub bezpośrednie zaangażowanie może wpłynąć na poprawę wyników. Uczestnictwo zaangażowanych stron może mieć także pozytywny wpływ na rozwój przyszłej polityki w oparciu o wyniki projektów, w których brały one udział. Może to także stanowić ilustrację dobrych zasad zarządzania w zakresie rozwoju polityki UE. Wnioskodawcy powinni uwzględnić ten aspekt przy przygotowywaniu projektów. Propozycja projektu będzie zawierać szczegółowy opis metod informowania i/lub angażowania zainteresowanych stron.

Gdzie i jak składać wnioski

Po konsultacji z Komitetem LIFE zostanie ogłoszone roczne wezwanie do składania wniosków, wraz z wezwaniem dotyczącym projektów demonstracyjnych. Propozycje projektów przygotowawczych powinny być składane bezpośrednio Komisji.

Komisja przekaże elektroniczny egzemplarz wszystkich wniosków organom krajowym.

Ocena wniosków

Wnioski zostaną ocenione przez służby Komisji. Państwa Członkowskie zostaną poinformowane po zakończeniu procesu oceny. Proces oceny będzie zorganizowany w następujący sposób:

Ocena dopuszczalności

I faza oceny (selekcja)

II faza oceny (kryteria przyznawania):

– spójność i jakość,

– interes Wspólnoty.

Przyznawanie finansowania Wspólnoty

Wstępnie wybrane propozycje mogą zostać przekazane do fazy zmian, której celem jest ulepszenie projektu.

Projekty, które pomyślnie przejdą fazę zmian, zostaną umieszczone na ostatecznej liście wyboru.

Komisja dokona ostatecznej decyzji dotyczącej wyboru i projektom, które zostały wybrane, zostaną przesłane umowy grantów.

Niewybrane projekty zostaną powiadomione na piśmie.

Komitet "LIFE" otrzyma szczegółowe informacje o wybranych projektach.

Tematy na lata 2005-2006

Zmiana klimatu

Cel: głównym celem jest aktualizacja dyrektywy 2003/87/WE "System handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych" w świetle ewentualnego uwzględnienia sektorów obecnie nieuwzględnionych. Celem drugorzędnym będzie ocena istniejącego systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w świetle aktualizacji tej polityki.

Oczekiwane wyniki: projekt powinien dostarczyć wszystkie niezbędne elementy, na tle których możliwe będzie przygotowanie takiej aktualizacji, jak również niezbędne dane pozwalające na zmierzenie jego wpływu w sferze środowiska, społeczeństwa i gospodarki.

Cel: analiza i identyfikacja wszelkich luk w istniejących politykach w sektorze wydajności energetycznej w budynkach i urządzeniach w świetle ewentualnych nowych polityk i/lub aktualizacji polityki UE w tym sektorze. Analiza ta powinna uwzględniać postęp techniczny w tej dziedzinie.

Oczekiwane wyniki: pełna analiza luk w istniejących politykach ze szczególnym naciskiem położonym na nowych członków Unii. Ostatecznym oczekiwanym wynikiem powinna być konkretna i szczegółowa propozycja tworzenia polityki i/lub aktualizacji polityki UE w tym sektorze. Powinna obejmować wszystkie niezbędne dane pozwalające na pomiar oddziaływania pod względem ekologicznym, społecznym i gospodarczym.

Czyste technologie

Cel: rozszerzyć dyrektywę IPPC 96/61/WE na intensywną hodowlę ryb.

Oczekiwane wyniki: projekt powinien zawierać wszystkie niezbędne elementy podstawowe pozwalające na przygotowanie takiej aktualizacji, jak również niezbędne dane pozwalające na pomiar oddziaływania pod względem ekologicznym, społecznym i gospodarczym.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024