Wytyczne na lata 2005-2006 dla projektów przygotowawczych "Life-środowisko".

Wytyczne na lata 2005-2006 dla projektów przygotowawczych "Life-środowisko"

(2004/C 287/02)

(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2004 r.)

Artykuł 4.2 lit. b) regulaminu LIFE przewiduje możliwość finansowania specjalnych projektów zwanych "przygotowawczymi". Definiuje się je jako "...projekty będące przygotowaniem do tworzenia nowych działań i instrumentów Wspólnoty i/lub aktualizujące legislację i polityki dotyczące środowiska".

Celem wytycznych jest zdefiniowanie zakresu takich projektów i zapewnienie pomocy wnioskodawcom poprzez dostarczenie odpowiednich informacji. Ponadto obejmują one spis i krótki opis tematów projektów przygotowawczych w 2005 i 2006. Wytyczne te są także dostępne na stronie programu LIFE pod następującym adresem: http://europa.eu.int/comm/environment/life/home.htm

Zakres

Celem projektów przygotowawczych powinno być wyłącznie wspieranie tworzenia nowych polityk ekologicznych lub aktualizacja istniejących.

Należy nadać priorytet nowej polityce lub aktualizacji polityk wskazanych w strategii tematycznej przewidzianej VI Programem Działań Ekologicznych (6 EAP) lub projektom niezbędnym do osiągnięcia celów podanych w obszarach priorytetowych 6 EAP.

Projekty przygotowawcze powinny zatem odpowiadać szczególnym potrzebom w sektorze tworzenia polityki. Są jednoznacznie różne od projektów demonstracyjnych, gdyż celem ich nie jest wdrożenie istniejącej polityki.

Różnią się one także od projektów demonstracyjnych, gdyż nie muszą spełniać takich kryteriów, jak innowacyjność, demonstracyjność i odtwarzalność.

Projekty przygotowawcze powinny także uwzględniać istniejące wyniki badań dotyczących tworzenia polityki, także tych, które są finansowane w ramach programów ramowych badań wspólnotowych. Ich celem powinno być zwiększenie synergii z dawnymi i bieżącymi badaniami w tej dziedzinie.

Działania

Projekty przygotowawcze mogą obejmować szeroki zakres działań niezbędnych do realizacji celu. Mogą obejmować działania o charakterze intelektualnym, jak badania, analizy, zbieranie danych, itp. Mogą także obejmować bardziej konkretną działalność, np. działania pilotażowe. Działania nieobjęte są takie same jak w przypadku projektów demonstracyjnych obejmujących np. inwestycje na dużą skalę, zakup gruntów i podstawowe badania naukowe.

Czas trwania

Projekty przygotowawcze powinny mieścić się w okresie planowania przewidzianym dla rozwoju polityki/ jej aktualizacji, dla polityki, dla której są przeznaczone.

Mogą zatem sięgać od krótkotrwałych (+/- 1 rok) do długotrwałych (2 lata lub więcej). Dla każdego tematu zostanie ogłoszony idealny czas trwania.

Budżet

Łączny koszt projektu przygotowawczego powinien zawierać się w zakresie 500.000-3.000.000 EUR. Wyższy lub niższy koszt mogą jednak uzasadniać: cel projektu i oczekiwane wyniki. Maksymalny łączny koszt nie może jednak przekroczyć 10.000.000 EUR.

Maksymalny wkład finansowy Wspólnoty nie może przekroczyć 50 % łącznych zakwalifikowanych kosztów.

Zasoby budżetowe są takie same jak w przypadku projektów demonstracyjnych - budżet na projekty przygotowawcze nie może przekroczyć 5 % zasobów budżetowych przeznaczonych na projekty ekologiczne "LIFE".

Podejście wielonarodowe

Projekty przygotowawcze muszą kierować się zasadą podejścia wielonarodowego. Zasięg geograficzny projektu w dużym stopniu będzie zależał od tematu docelowego. Podejście wielonarodowe może wymusić zawiązanie międzynarodowej spółki. Nie jest to jednak warunek konieczny dla wszystkich projektów przygotowawczych. Projekt może na przykład obejmować działania skierowane do wielu krajów, ale realizowane przez jedną organizację. Dopuszczalne są wyłącznie działania Państw Członkowskich UE lub państw kandydujących.

Zaangażowanie zainteresowanych stron

Rola krajowych kompetentnych organów zarządzających, organów technicznych i organizacji profesjonalnych może być niezmiernie ważna na drodze do zapewnienia akceptowalnych wyników. Ich wsparcie lub bezpośrednie zaangażowanie może wpłynąć na poprawę wyników. Uczestnictwo zaangażowanych stron może mieć także pozytywny wpływ na rozwój przyszłej polityki w oparciu o wyniki projektów, w których brały one udział. Może to także stanowić ilustrację dobrych zasad zarządzania w zakresie rozwoju polityki UE. Wnioskodawcy powinni uwzględnić ten aspekt przy przygotowywaniu projektów. Propozycja projektu będzie zawierać szczegółowy opis metod informowania i/lub angażowania zainteresowanych stron.

Gdzie i jak składać wnioski

Po konsultacji z Komitetem LIFE zostanie ogłoszone roczne wezwanie do składania wniosków, wraz z wezwaniem dotyczącym projektów demonstracyjnych. Propozycje projektów przygotowawczych powinny być składane bezpośrednio Komisji.

Komisja przekaże elektroniczny egzemplarz wszystkich wniosków organom krajowym.

Ocena wniosków

Wnioski zostaną ocenione przez służby Komisji. Państwa Członkowskie zostaną poinformowane po zakończeniu procesu oceny. Proces oceny będzie zorganizowany w następujący sposób:

Ocena dopuszczalności

I faza oceny (selekcja)

II faza oceny (kryteria przyznawania):

– spójność i jakość,

– interes Wspólnoty.

Przyznawanie finansowania Wspólnoty

Wstępnie wybrane propozycje mogą zostać przekazane do fazy zmian, której celem jest ulepszenie projektu.

Projekty, które pomyślnie przejdą fazę zmian, zostaną umieszczone na ostatecznej liście wyboru.

Komisja dokona ostatecznej decyzji dotyczącej wyboru i projektom, które zostały wybrane, zostaną przesłane umowy grantów.

Niewybrane projekty zostaną powiadomione na piśmie.

Komitet "LIFE" otrzyma szczegółowe informacje o wybranych projektach.

Tematy na lata 2005-2006

Zmiana klimatu

Cel: głównym celem jest aktualizacja dyrektywy 2003/87/WE "System handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych" w świetle ewentualnego uwzględnienia sektorów obecnie nieuwzględnionych. Celem drugorzędnym będzie ocena istniejącego systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w świetle aktualizacji tej polityki.

Oczekiwane wyniki: projekt powinien dostarczyć wszystkie niezbędne elementy, na tle których możliwe będzie przygotowanie takiej aktualizacji, jak również niezbędne dane pozwalające na zmierzenie jego wpływu w sferze środowiska, społeczeństwa i gospodarki.

Cel: analiza i identyfikacja wszelkich luk w istniejących politykach w sektorze wydajności energetycznej w budynkach i urządzeniach w świetle ewentualnych nowych polityk i/lub aktualizacji polityki UE w tym sektorze. Analiza ta powinna uwzględniać postęp techniczny w tej dziedzinie.

Oczekiwane wyniki: pełna analiza luk w istniejących politykach ze szczególnym naciskiem położonym na nowych członków Unii. Ostatecznym oczekiwanym wynikiem powinna być konkretna i szczegółowa propozycja tworzenia polityki i/lub aktualizacji polityki UE w tym sektorze. Powinna obejmować wszystkie niezbędne dane pozwalające na pomiar oddziaływania pod względem ekologicznym, społecznym i gospodarczym.

Czyste technologie

Cel: rozszerzyć dyrektywę IPPC 96/61/WE na intensywną hodowlę ryb.

Oczekiwane wyniki: projekt powinien zawierać wszystkie niezbędne elementy podstawowe pozwalające na przygotowanie takiej aktualizacji, jak również niezbędne dane pozwalające na pomiar oddziaływania pod względem ekologicznym, społecznym i gospodarczym.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.287.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wytyczne na lata 2005-2006 dla projektów przygotowawczych "Life-środowisko".
Data aktu: 24/11/2004
Data ogłoszenia: 24/11/2004