(2004/C 275/03)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2004 r.)
Artykuł 9 dyrektywy Rady 73/23/EWG z dnia 19 lutego 1973 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia(1) ustanawia procedury wprowadzenia przez Państwo Członkowskie zakazu wprowadzenia na rynek określonego sprzętu elektrycznego lub ograniczenia jego swobodnego przepływu ze względów bezpieczeństwa. W takim przypadku Państwo Członkowskie niezwłocznie powiadamia o tym inne zainteresowane Państwa Członkowskie oraz Komisję, wskazując podstawy takiej decyzji, w szczególności zaznaczając, czy niezgodność wynika z niedostatecznego zharmonizowania norm określonych w art. 5 dyrektywy, z niewłaściwego stosowania takich norm, albo z nieprzestrzegania dobrej praktyki inżynierskiej, określonej w art. 2. dyrektywy.
Artykuł 5 dyrektywy wprowadza domniemanie zgodności zharmonizowanych norm określonych przez Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki CENELEC z wymaganiami określonymi w dyrektywie 73/23/EWG. Odniesienia do powyższych norm są publikowane przez Komisję Europejską dla celów informacyjnych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W związku ze zgłoszeniem dokonanym przez władze hiszpańskie i fińskie na mocy klauzuli ochronnej zgodnie z art. 9 Dyrektywy niskiego napięcia, poinformowano Komisję o niedostatecznym zharmonizowaniu normy EN 60335-2-27:1997.
Niedostateczna harmonizacja dotyczy ryzyka związanego z wystawieniem na działanie promieniowania ultrafioletowego (UV)(2). Nadmierne wystawienie na działanie promieni UV może spowodować oparzenia słoneczne oraz uszkodzenie rogówki i spojówki oka. Może również prowadzić do przedwczesnego starzenia się skóry, jak również zwiększać ryzyko niezłośliwego i złośliwego nowotworu skóry.
Zgodnie z art. 5 dyrektywy 73/23/EWG odniesienie do zharmonizowanej normy EN 60335-2-27:1997 zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Wyżej określona norma przyjęta przez Europejski Komitet Normalizacyjny Elektrotechniki CENELEC jest zatytułowana:
– EN 60335-2-27:1997 "Bezpieczeństwo urządzeń elektrycznych do użytku domowego i podobnego, część 2-27 - szczegółowe wymagania dotyczące urządzeń do naświetlania skóry promieniami ultrafioletowymi i podczerwonymi".
Norma definiuje następujące cztery różne rodzaje solariów emitujących promienie UV:
– urządzenia typu UV 1 emitujące promieniowanie UV, którego biologiczny efekt jest skutkiem promieniowania o falach o długości wyższej niż 320 nm oraz charakteryzujące się stosunkowo wysokim natężeniem promieniowania (≥ Ă 0,15 W/ m-2) o zakresie 320-400 nm; Emisja o długości fali poniżej 320 nm jest ograniczona do 0,5 mW/m-2,
– urządzenia typu UV 2 emitujące promieniowanie UV, którego biologiczny efekt jest skutkiem promieniowania o falach w zakresie UV-A i UV-B oraz charakteryzujące się stosunkowo wysokim natężeniem promieniowania (≥ Ă 0,15 W/m-2) o zakresie 320-400 nm; natężenie promieniowania o długościach fal poniżej 320 nm mieści się w zakresie 0,5-150 mW/m-2,
– urządzenia typu UV 3 emitujące promieniowanie UV, którego biologiczny efekt jest skutkiem promieniowania o falach w zakresie UV-A i UV-B oraz charakteryzujące się ograniczonym natężeniem promieniowania (≤ Â 0.15 W/m-2) w każdym zakresie promieniowania UV,
– urządzenia typu UV 4 emitujące promieniowanie, którego biologiczny efekt jest głównie skutkiem promieniowania o długościach fal poniżej 32 nm (przy natężeniu promieniowania powyżej 0,15 W/m-2 i zakresie fal 320-400 nm, natężenie promieniowania jest ograniczone do 0,15 W/m-2).
W normie EN 60335-2-27:1997 stwierdzono niedostateczne zharmonizowanie w następującym zakresie:
– dla urządzeń typu UV 1 i UV 2 nie ustalono dopuszczalnego maksymalnego rzeczywistego natężenia promieniowania UV-A,
– dla urządzeń typu UV 4 nie ustalono dopuszczalnego maksymalnego rzeczywistego natężenia promieniowania UV-B,
– dla urządzeń typu UV 1, UV 2, UV 3 i UV 4 nie ustalono dopuszczalnego maksymalnego rzeczywistego natężenia promieniowania UV-C.
Zgodnie z założeniami związanymi z bezpieczeństwem określonymi w dyrektywie 73/23/EWG, Załącznik I, ust. 2 lit. b) i c) wyposażenie elektryczne powinno być zaprojektowane i wyprodukowane w sposób zapewniający:
– ochronę przed niebezpieczeństwem spowodowanym promieniowaniem,
– ochronę przed niebezpieczeństwem nieelektrycznym, które może być spowodowane przez wyposażenie elektryczne.
Obecnie obowiązująca wersja normy nie uwzględnia odpowiednio zagrożeń związanych z wystawieniem na działanie promieniowania UV, ponieważ nie określa wszystkich niezbędnych wartości granicznych w zakresie rzeczywistego natężenia napromieniowania UV dla różnych solariów.
W związku z powyższym norma EN 60335-2-27:1997 w wersji opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie zapewnia podstawy domniemania zgodności w odniesieniu do zagrożeń związanych z wystawieniem na działanie promieniowania UV z uwagi na brak wartości określających maksymalne dopuszczalne rzeczywiste natężenie promieniowania UV-A i/lub UV-B oraz UV-C.
Powyższe wnioski poparli eksperci z administracji krajowych podczas spotkania Grupy Roboczej ds. Współpracy Administracyjnej w dniu 1 października 2003 r. oraz eksperci z administracji krajowych podczas spotkania zespołu roboczego LVD w dniach 24 i 25 lutego 2004 r.
Komisja Europejska wystąpiła z wnioskiem do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki CENELEC o rewizję przedmiotowej normy w celu ustalenia, czy uwzględnia ona odpowiednio wyżej określone zagrożenia.
W przypadku braku zrewidowanej ujednoliconej normy producenci są zobowiązani do oceny zagrożeń związanych z solariami dla celów kosmetycznych w celu zapewnienia, że zagrożenia związane z wystawieniem na działanie promieni UV są odpowiednio uwzględniane przy określaniu zgodności tych urządzeń z wymaganiami Dyrektywy niskiego napięcia.
W związku z powyższym Komisja wyraża opinię, że:
– norma EN 60335-2-27:1997 w wersji opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nie zapewnia podstawy domniemania zgodności z Dyrektywą niskiego napięcia 73/23/EWG z uwagi na brak wartości określających maksymalne dopuszczalne rzeczywiste natężenie promieniowania dla następujących urządzeń i typów promieniowania UV:
– urządzenia typu UV 1 i UV 2 w odniesieniu do zagrożeń związanych w narażeniem na działanie promieniowania UV-A,
– urządzenia typu UV 4 w odniesieniu do zagrożeń związanych w narażeniem na działanie promieniowania UV-B,
– urządzenia typu UV 1, UV 2. UV 3 i UV 4 w odniesieniu do zagrożeń związanych w narażeniem na działanie promieniowania UV-C;
– władze Państw Członkowskich wezmą pod uwagę niniejszą opinię w ramach nadzoru rynku. Państwa Członkowskie powinny stosować środki nadzoru rynku w zależności od indywidualnej oceny każdego przypadku i działać zgodnie z zasadą proporcjonalności.
______
(1) Dyrektywa Rady 73/23/EWG (Dz.U. L 77 z 26.3.1973), zmieniona dyrektywą 93/68/EWG (Dz.U. L 220 z 30.8.1993).
(2) Międzynarodowa Komisja do spraw Oświetlenia (CIE) definiuje promieniowanie ultrafioletowe jako promieniowanie optyczne o fali dł. 100-400 nm. Obszar promieniowania dzieli się na trzy części: zakres UVC (l00-280 nm), UVB (280-315 nm) i UVA (315-400 nm).
(3) Dz.U. C 103 z 29.4.2004, str. 2.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.275.3 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia w ramach dyrektywy Rady 73/23/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia - Bezpieczeństwo korzystania z solarium dla celów kosmetycznych. |
| Data aktu: | 27/10/2004 |
| Data ogłoszenia: | 10/11/2004 |