Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 6 sierpnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego 2

Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385 i 1723) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1158 i 1814) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) przepustowość zarezerwowana systemu gazowego - przepustowość systemu przesyłowego gazowego lub systemu dystrybucyjnego gazowego zarezerwowaną w związku z zawartymi przez operatora systemu gazowego umowami o świadczenie usług przesyłania paliw gazowych lub ich dystrybucji oraz umowami o przyłączenie do sieci gazowej, o ile nie upłynął przewidywany w nich termin zawarcia umowy, na podstawie której miało nastąpić dostarczanie paliw gazowych, lub innymi wynikającymi z instrukcji zobowiązaniami operatorów, które są związane z rezerwowaniem przepustowości;",

b)
uchyla się pkt 8,
c)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) nominacja - wcześniejsze powiadomienie przedsiębiorstwa energetycznego, które zajmuje się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych, przez użytkownika systemu gazowego o faktycznej ilości paliwa gazowego, którą użytkownik systemu gazowego zamierza wprowadzić do systemu gazowego lub z niego odebrać;",

d)
w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11 i 12 w brzmieniu:

"11) wirtualny punkt wejścia do systemu przesyłowego - miejsce umownego wprowadzania paliw gazowych do systemu przesyłowego gazowego;

12) wirtualny punkt wyjścia z systemu przesyłowego gazowego - miejsce umownego odbioru paliw gazowych z systemu przesyłowego gazowego.";

2)
w § 7 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:

"6. W przypadku gdy wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci przesyłowej dotyczy istniejącego punktu wyjścia z systemu gazowego w sieci gazowej przesyłowej, za zgodą operatora systemu przesyłowego gazowego nie dołącza się dokumentów, o których mowa w ust. 4 pkt 2 i ust. 5.

7. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2, dotyczy przyłączenia do sieci dystrybucyjnej o maksymalnym ciśnieniu roboczym (MOP) wyższym niż 0,5 MPa, należy do niego dołączyć uzasadnienie w zakresie wymaganego przez wnioskodawcę ciśnienia roboczego oraz specyfikację techniczną przyłączanych instalacji lub urządzeń.";

3)
użyte w § 8 w ust. 1 w pkt 5 i 9, w § 14 w ust. 1 w pkt 4, w § 42 w ust. 1, w ust. 3 trzykrotnie i w ust. 4 w pkt 1 i 2, w § 43 w ust. 1, w ust. 2 w zdaniu pierwszym i w zdaniu drugim, w ust. 4 dwukrotnie, w ust. 5 w zdaniu pierwszym i w ust. 6 dwukrotnie, w § 44 w ust. 1 i 2 oraz w załączniku do rozporządzenia w części 5, w różnej liczbie i różnych przypadkach, wyrazy "układ pomiarowy" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i odpowiednim przypadku wyrazami "układ pomiarowo-rozliczeniowy";
4)
w § 8 w ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) charakterystykę dostarczania i odbioru paliwa gazowego, w tym przewidywane minimalne i maksymalne godzinowe, dobowe oraz roczne ilości jego dostarczania i odbioru, o ile ich określenie było wymagane we wniosku o określenie warunków przyłączenia, z zastrzeżeniem że dla wnioskodawcy zaliczanego do grupy przyłączeniowej C wytwarzającego biometan charakterystykę tę określa się na podstawie danych historycznych i bieżących;";

5)
w § 9 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. W przypadku wniosków o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej dla obszarów lub miejscowości niezgazyfikowanych, dla których przedsiębiorstwo energetyczne przygotowuje szczegółową koncepcję gazyfikacji, nie stosuje się przepisu ust. 1, pod warunkiem poinformowania wnioskodawcy przez to przedsiębiorstwo, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o innym terminie wydania warunków przyłączenia wraz z uzasadnieniem wskazania tego terminu.";

6)
w § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W celu realizacji umów sprzedaży paliwa gazowego oraz umów kompleksowych odbiorcy składają nominacje do przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się obrotem paliwami gazowymi.";

7)
uchyla się § 14a i § 14b;
8)
w § 16 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) w sposób ciągły, w tym ciągły warunkowy, o ile w umowie o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych strony nie postanowiły, że usługa ta może być świadczona w sposób przerywany, w tym przerywany warunkowy;";

9)
§ 16a otrzymuje brzmienie:

"§ 16a. W przypadku gdy obrót paliwami gazowymi będzie prowadzony w punkcie wirtualnym, przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem paliw gazowych świadczy usługę przesyłania na rzecz:

1) sprzedawcy - między punktem wejścia do systemu przesyłowego gazowego lub wirtualnym punktem wejścia do systemu przesyłowego gazowego a punktem wirtualnym;

2) odbiorcy - między punktem wirtualnym a punktem wyjścia z systemu przesyłowego gazowego lub wirtualnym punktem wyjścia z systemu przesyłowego gazowego.";

10)
w § 17 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) instaluje na własny koszt układ pomiarowo-rozliczeniowy w miejscu określonym w umowie o przyłączenie do sieci - w przypadku odbiorców zaliczanych do grupy przyłączeniowej B podgrupy I;";

11)
§ 18-23 otrzymują brzmienie:

"§ 18. Użytkownicy systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego składają nominacje przedsiębiorstwu energetycznemu zajmującemu się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych, z którym zawarli umowę o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych, na warunkach określonych w instrukcji. Nominacje te podlegają zatwierdzeniu przez przedsiębiorstwo energetyczne.

§ 19. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem paliw gazowych, skraplaniem gazu ziemnego lub regazyfikacją skroplonego gazu ziemnego świadczy usługi magazynowania paliw gazowych, skraplania gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego na warunkach określonych w koncesji, taryfie lub umowie o świadczenie usługi magazynowania paliw gazowych, skraplania gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego.

§ 20. Świadczenie usług magazynowania paliw gazowych, skraplania gazu ziemnego oraz regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego odbywa się w sposób ciągły, o ile w umowie o świadczenie usług magazynowania paliw gazowych, skraplania gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego strony nie postanowiły, że usługa ta może być świadczona w sposób przerywany.

§ 21. Przedsiębiorstwo energetyczne świadczące usługę magazynowania paliw gazowych, skraplania gazu ziemnego lub regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego:

1) niezwłocznie przystępuje do likwidacji awarii i usuwania zakłóceń w pracy instalacji magazynowej lub instalacji skroplonego gazu ziemnego, lub instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego;

2) powiadamia użytkowników systemu gazowego o przewidywanym terminie likwidacji awarii i usunięcia zakłóceń w pracy instalacji magazynowej lub instalacji skroplonego gazu ziemnego, lub instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego;

3) powiadamia użytkowników systemu gazowego o terminach i czasie trwania planowanych przerw w pracy instalacji magazynowej lub instalacji skroplonego gazu ziemnego, lub instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego;

4) odpłatnie podejmuje stosowne czynności w instalacji magazynowej lub w instalacji skroplonego gazu ziemnego, lub w instalacji regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego w celu umożliwienia bezpiecznego wykonania przez użytkownika systemu gazowego lub inny podmiot prac w obszarze oddziaływania tej instalacji.

§ 22. Realizacja umów przesyłowych lub dystrybucyjnych, o ile strony nie uzgodniły inaczej, ruch sieciowy i eksploatacja sieci gazowej odbywają się zgodnie z instrukcją, opracowaną i udostępnioną przez właściwego operatora.

§ 23. Operator systemu gazowego zapewnia dostęp do połączeń międzysystemowych, w zakresie posiadanych zdolności przesyłowych lub dystrybucyjnych, na warunkach uzgodnionych z operatorami systemów gazowych krajów sąsiadujących z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z wykorzystaniem mechanizmu udostępniania zdolności przesyłowych spełniającego wymagania niedyskryminacji i przejrzystości, przy uwzględnieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) 2017/459 z dnia 16 marca 2017 r. ustanawiającego kodeks sieci dotyczący mechanizmów alokacji zdolności w systemach przesyłowych gazu i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 984/2013 (Dz. Urz. UE L 72 z 17.03.2017, str. 1).";

12)
uchyla się § 23a;
13)
uchyla się § 24-27;
14)
§ 32 otrzymuje brzmienie:

"§ 32. 1. Jeżeli użytkownik systemu dystrybucyjnego gazowego wykorzystuje miesięcznie mniej niż 80% przepustowości zarezerwowanej systemu gazowego przez 6 kolejnych miesięcy, w tym w okresie od grudnia do marca roku następnego, operator systemu dystrybucyjnego gazowego może odebrać prawo do niewykorzystywanej przez niego przepustowości pod warunkiem poinformowania użytkownika systemu dystrybucyjnego gazowego o takim zamiarze przynajmniej na 2 tygodnie przed odebraniem prawa do niewykorzystanej przez niego przepustowości.

2. Operator systemu dystrybucyjnego gazowego oferuje uzyskaną przepustowość, o której mowa w ust. 1, w pierwszej kolejności tym użytkownikom systemu gazowego, których zapotrzebowanie nie zostało zrealizowane z powodu ograniczonej przepustowości technicznej systemu gazowego.";

15)
po § 33 dodaje się § 33a w brzmieniu:

"§ 33a. W celu zapewnienia stabilnego i ciągłego funkcjonowania systemu gazowego w ramach współpracy, o której mowa w § 33, przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych mogą, po wzajemnym uzgodnieniu, łączyć w grupy punktów międzysystemowe fizyczne punkty łączące systemy gazowe, pod warunkiem że fizyczne punkty należące do danej grupy są połączone hydraulicznie po stronie operatora systemu dystrybucyjnego gazowego w sposób zapewniający wzajemną całkowitą lub częściową zastępowalność międzysystemowych fizycznych punktów wyjścia wchodzących w skład danej grupy punktów.";

16)
w § 34 w ust. 1:
a)
uchyla się pkt 7,
b)
w pkt 8 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) informacji dotyczących ilości paliwa gazowego, które są przekazywane pomiędzy systemem przesyłowym a dystrybucyjnym na rzecz poszczególnych użytkowników systemu,";

17)
po § 37 dodaje się § 37a w brzmieniu:

"§ 37a. 1. Operator systemu przesyłowego gazowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa, stabilności i integralności systemu przesyłowego gazowego oraz w celu bezpiecznej eksploatacji sieci przesyłowej korzysta z pojemności instalacji magazynowych.

2. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem paliw gazowych udostępnia operatorowi systemu przesyłowego gazowego część pojemności czynnej instalacji magazynowej oraz moc zatłaczania i odbioru, która jest niezbędna do realizacji zadań operatora systemu przesyłowego gazowego, na warunkach określonych w umowie.

3. Operator systemu przesyłowego gazowego do dnia 15 października każdego roku informuje przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem paliw gazowych o niezbędnej do realizacji jego zadań pojemności czynnej instalacji magazynowych, mocy odbioru i mocy ich napełniania na rok następny.";

18)
w § 38:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ustala się następujące parametry jakościowe paliw gazowych przesyłanych sieciami przesyłowymi i dystrybucyjnymi gazowymi:

1) zawartość siarkowodoru nie powinna przekraczać 7,0 mg/m3;

2) zawartość siarki merkaptanowej nie powinna przekraczać 16,0 mg/m3;

3) zawartość siarki całkowitej nie powinna przekraczać 40,0 mg/m3;

4) zawartość par rtęci nie powinna przekraczać 30,0 µg/m3;

5) temperatura punktu rosy wody przy ciśnieniu 5,5 MPa powinna wynosić:

a) od dnia 1 kwietnia do dnia 30 września nie więcej niż +3,7°C,

b) od dnia 1 października do dnia 31 marca nie więcej niż -5°C;

6) ciepło spalania powinno wynosić nie mniej niż:

a) 34,0 MJ/m3 - dla paliw gazowych przesyłanych sieciami gazu ziemnego wysokometanowego grupy E o wartości liczby Wobbego z zakresu od 45,0 MJ/m3 włącznie do 56,9 MJ/m3,

b) 30,0 MJ/m3 - dla paliw gazowych przesyłanych sieciami gazu ziemnego zaazotowanego podgrupy Lw o wartości liczby Wobbego z zakresu od 37,5 MJ/m3 włącznie do 45,0 MJ/m3,

c) 26,0 MJ/m3 - dla paliw gazowych przesyłanych sieciami gazu ziemnego zaazotowanego podgrupy Ls o wartości liczby Wobbego z zakresu od 32,5 MJ/m3 włącznie do 37,5 MJ/m3,

d) 22,0 MJ/m3 - dla paliw gazowych przesyłanych sieciami gazu ziemnego zaazotowanego podgrupy Ln o wartości liczby Wobbego z zakresu od 27,0 MJ/m3 włącznie do 32,5 MJ/m3,

e) 18,0 MJ/m3 - dla paliw gazowych przesyłanych sieciami gazu ziemnego zaazotowanego podgrupy Lm o wartości liczby Wobbego z zakresu od 23,0 MJ/m3 włącznie do 27,0 MJ/m3;

7) zawartość tlenu nie powinna przekraczać 0,5% [mol/mol], z wyjątkiem paliw gazowych wprowadzanych do sieci, w których:

a) temperatura punktu rosy wody w obszarze sieci gazowej, do której następuje wprowadzenie paliwa gazowego, wynosi więcej niż -8℃ ,

b) paliwo to będzie stanowiło źródło zasilania instalacji magazynowej

- dla których zawartość tlenu w paliwach gazowych nie powinna przekraczać 0,2% [mol/mol];

8) zawartość ditlenku węgla nie powinna przekraczać 3,0% [mol/mol];

9) zawartość pyłu o średnicy cząstek większej niż 10 μm nie powinna przekraczać 1,0 mg/m3;

10) zawartość siloksanów całkowitych nie powinna przekraczać 0,3 mg/m3 w przeliczeniu na krzem;

11) gęstość względna powinna wynosić nie mniej niż 0,555 i nie więcej niż 0,700;

12) zawartość wodoru nie powinna przekraczać 0,0% [mol/mol];

13) zawartość tlenku węgla nie powinna przekraczać 0,1% [mol/mol];

14) zawartość związków chloru (jako chlor całkowity) nie powinna przekraczać 1,0 mg/m3;

15) zawartość związków fluoru (jako fluor całkowity) nie powinna przekraczać 10,0 mg/m3;

16) zawartość amoniaku nie powinna przekraczać 2,0 mg/m3.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1c w brzmieniu:

"1a. Dopuszcza się zawartość wodoru w paliwach gazowych inną niż określona w ust. 1 pkt 12, ale nie wyższą niż 10% [mol/mol], w przypadku gdy urządzenia układu pomiarowo-rozliczeniowego, instalacje i sieci są dostosowane do przesyłania paliw gazowych o wyższej zawartości wodoru w sposób zapewniający bezpieczeństwo urządzeń odbiorców końcowych.

1b. Parametry jakościowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, paliw gazowych przesyłanych sieciami przesyłowymi i dystrybucyjnymi gazowymi określa się przed procesem nawonienia.

1c. Dopuszcza się możliwość przekroczenia parametrów jakościowych określonych w ust. 1 w zakresie wynikającym z dopuszczalnego błędu pomiaru urządzenia układu pomiarowo-rozliczeniowego.",

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się dystrybucją paliw gazowych dostarczają do odbiorców przyłączonych do sieci dystrybucyjnej o ciśnieniu roboczym (MOP) nie wyższym niż 0,5 MPa paliwa gazowe spełniające parametry jakościowe w zakresie intensywności zapachu, który powinien być wyraźnie wyczuwalny, gdy stężenie paliw gazowych w powietrzu osiągnie wartość:

1) 1,0% (V/V) - dla paliw gazowych przesyłanych sieciami gazu ziemnego wysokometanowego grupy E;

2) 1,2% (V/V) - dla paliw gazowych przesyłanych sieciami gazu ziemnego zaazotowanego podgrupy Lw;

3) 1,3% (V/V) - dla paliw gazowych przesyłanych sieciami gazu ziemnego zaazotowanego podgrupy Ls;

4) 1,5% (V/V) - dla paliw gazowych przesyłanych sieciami gazu ziemnego zaazotowanego podgrupy Ln i Lm.",

d)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych, w przypadku wprowadzania paliw gazowych do sieci gazowych o ciśnieniu roboczym (MOP) nie wyższym niż 0,5 MPa może przyjąć metodologię określania ciepła spalania paliw gazowych dla wyznaczonych obszarów jako średnią ważoną wartości ciepła spalania paliw gazowych dla wszystkich źródeł zasilających dany obszar.",

e)
ust. 5-7 otrzymują brzmienie:

"5. Na żądanie odbiorcy przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych może dostarczać paliwa gazowe o innych parametrach jakościowych niż określone w ust. 1 i 3, pod warunkiem że nie spowoduje to zakłóceń pracy w systemie gazowym oraz pogorszenia warunków dostawy paliwa gazowego do pozostałych odbiorców oraz parametrów jakościowych tego paliwa.

6. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem paliw gazowych określa wartości poszczególnych parametrów jakościowych, o których mowa w ust. 1, w punktach:

1) wejścia lub wirtualnych punktach wejścia do systemu przesyłowego gazowego w miejscu odbioru paliwa gazowego sprowadzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu, w zakresie:

a) zawartości siarkowodoru, siarki merkaptanowej i siarki całkowitej - co najmniej raz na 30 minut,

b) temperatury punktu rosy wody - co najmniej raz na 30 minut,

c) ciepła spalania i górnej liczby Wobbego - co najmniej raz na 30 minut,

d) zawartości par rtęci - niezwłocznie w przypadku powzięcia informacji o możliwości jej wystąpienia, nie rzadziej niż raz w roku,

e) zawartości tlenu i ditlenku węgla - co najmniej raz na 30 minut,

f) zawartości pyłu o średnicy cząstek większej niż 10 μm - niezwłocznie w przypadku powzięcia informacji o możliwości jego wystąpienia, nie rzadziej niż raz na rok,

g) gęstości względnej - co najmniej raz na 30 minut,

h) zawartości siloksanów całkowitych, wodoru, tlenku węgla, związków chloru, związków fluoru oraz amoniaku - niezwłocznie w przypadku powzięcia informacji o możliwości ich wystąpienia, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy;

2) odazotowania, w zakresie ciepła spalania i górnej liczby Wobbego - co najmniej raz na 30 minut.

7. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się dystrybucją paliw gazowych określa wartości poszczególnych parametrów jakościowych, o których mowa w ust. 1 i 3, w punktach wejścia do sieci dystrybucyjnej gazowej, w których następuje mieszanie strumieni paliwa gazowego, o ile niemożliwe jest przypisanie wartości danej wielkości w danym punkcie na podstawie wartości określonej w innych punktach tej sieci lub sieci przesyłowej gazowej, do której jest ona przyłączona, w zakresie:

1) zawartości siarkowodoru, siarki merkaptanowej i siarki całkowitej - co najmniej raz na 30 minut;

2) temperatury punktu rosy wody - co najmniej raz na 30 minut;

3) ciepła spalania i górnej liczby Wobbego - co najmniej raz na 30 minut;

4) zawartości par rtęci - niezwłocznie w przypadku powzięcia informacji o możliwości jej wystąpienia, nie rzadziej niż raz w roku;

5) zawartości tlenu i ditlenku węgla - co najmniej raz na 30 minut;

6) zawartości pyłu o średnicy cząstek większej niż 10 μm - niezwłocznie w przypadku powzięcia informacji o możliwości jej wystąpienia, nie rzadziej niż raz w roku;

7) gęstości względnej - co najmniej raz na 30 minut;

8) zawartości siloksanów całkowitych, wodoru, tlenku węgla, związków chloru, związków fluoru oraz amoniaku - niezwłocznie w przypadku powzięcia informacji o możliwości jej wystąpienia, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy;

9) intensywności zapachu paliw gazowych - co najmniej raz na 2 tygodnie.",

f)
po ust. 7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:

"7a. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem biometanu wykonuje badania poszczególnych parametrów jakościowych, o których mowa w ust. 1, w punktach wejścia do systemu przesyłowego i dystrybucyjnego, w zakresie:

1) zawartości siarkowodoru, siarki merkaptanowej i siarki całkowitej - co najmniej raz na 30 minut;

2) temperatury punktu rosy wody - co najmniej raz na 30 minut;

3) ciepła spalania i górnej liczby Wobbego - co najmniej raz na 30 minut;

4) zawartości par rtęci - co najmniej raz na rok;

5) zawartości tlenu i ditlenku węgla - co najmniej raz na 30 minut;

6) zawartości pyłu o średnicy cząstek większej niż 10 μm - co najmniej raz na rok;

7) gęstości względnej - co najmniej raz na 30 minut;

8) zawartości siloksanów całkowitych, wodoru, tlenku węgla, związków chloru, związków fluoru oraz amoniaku - co najmniej raz na 6 miesięcy.

7b. Wyniki pomiarów są przekazywane odpowiednio operatorowi systemu przesyłowego gazowego lub dystrybucyjnego gazowego. W przypadku gdy wynik pomiaru, o którym mowa w ust. 7a, wykaże niespełnienie któregokolwiek z badanych parametrów jakościowych (negatywny wynik), przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem biometanu jest obowiązane do niezwłocznego dokonania drugiego pomiaru w celu weryfikacji pierwszego pomiaru. Negatywny wynik drugiego pomiaru powoduje wstrzymanie odbioru paliwa gazowego przez operatora.",

g)
w ust. 8 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) temperatury punktu rosy wody - co najmniej raz na dobę;",

h)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się magazynowaniem paliw gazowych wykonuje badania poszczególnych parametrów jakościowych, o których mowa w ust. 1, w punktach wejścia do systemu przesyłowego gazowego w miejscu odbioru paliw gazowych z podziemnych magazynów gazu, w zakresie:

1) zawartości siarkowodoru, siarki merkaptanowej i siarki całkowitej - co najmniej raz na rok w okresie odbioru paliw gazowych z magazynu lub co najmniej raz na miesiąc w przypadku, gdy stwierdzi się, że zawartość siarkowodoru w paliwach gazowych opuszczających magazyn jest wyższa niż w paliwach gazowych wprowadzonych do magazynu;

2) temperatury punktu rosy wody - co najmniej raz na tydzień w okresie odbioru paliw gazowych z magazynu;

3) ciepła spalania i górnej liczby Wobbego - co najmniej raz na dobę.";

19)
w § 39:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku gdy dla paliw gazowych nie zostały zachowane parametry jakościowe, o których mowa w § 38, przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych może odmówić przyjęcia takich paliw w celu ich przesyłania lub dystrybucji, chyba że świadcząc usługę dodatkową, uzyska dla tych paliw parametry jakościowe, o których mowa w § 38.",

b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Podmiot wprowadzający biometan do sieci jest odpowiedzialny za zapewnienie parametrów jakościowych wymaganych przez operatora w punkcie wejścia do systemu gazowego.";

20)
w § 40:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych w celu dokonywania rozliczeń paliw gazowych może wyznaczyć obszary rozliczeniowe, w ramach których określi średnią ważoną wartość ciepła spalania paliw gazowych lub w ramach których może wykorzystywać metody obliczeniowe w celu określenia ciepła spalania w poszczególnych punktach systemu gazowego określonych przez operatora tego systemu.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych może przyjąć taką metodologię określania ciepła spalania paliw gazowych dla wyznaczonych obszarów, aby wyznaczona średnia wartość ciepła spalania paliw gazowych dla danej doby nie różniła się więcej niż o ±3% od wartości ciepła spalania paliw gazowych określonej w którymkolwiek punkcie danego obszaru.",

c)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem paliw gazowych może przyjąć taką metodologię określania ciepła spalania paliw gazowych dla punktów wyjścia, aby wyznaczona średnia wartość ciepła spalania paliw gazowych dla danej doby nie różniła się więcej niż o ±3% od tej średniej wartości ciepła spalania paliw gazowych zmierzonej w danym punkcie.";

21)
w § 41 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) udziela odbiorcy, z którym ma zawartą umowę, bonifikaty za niedotrzymanie parametrów jakościowych, o których mowa w § 38, w wysokości określonej w taryfie, w terminie 30 dni od dnia ustania zdarzenia.";

22)
w § 42 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przedsiębiorstwo energetyczne, o którym mowa w ust. 1, umożliwia podmiotowi, z którym ma zawartą umowę o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji, wgląd do wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego oraz dokumentów stanowiących podstawę rozliczeń za dostarczone paliwa gazowe, a także do wyników kontroli prawidłowości wskazań tego układu za okres nie dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy.";

23)
w załączniku do rozporządzenia:
a)
część 2 "Wymagania techniczne w zakresie przyłączania do sieci przesyłowej gazowej urządzeń i instalacji podmiotów zaliczanych do grupy przyłączeniowej A" otrzymuje brzmienie:

"2. Wymagania techniczne w zakresie przyłączania do sieci przesyłowej gazowej urządzeń i instalacji podmiotów zaliczanych do grupy przyłączeniowej A

2.1. Urządzenia pomiarowe, w tym urządzenia do pomiaru ciśnienia oraz strumienia objętości paliwa gazowego, zainstalowane w punkcie odbioru tego paliwa z sieci przesyłowej gazowej spełniają wymagania określone przez operatora systemu przesyłowego.

2.2. W punkcie odbioru paliwa gazowego z sieci przesyłowej gazowej instaluje się:

1) urządzenia zabezpieczające przed przepływem rewersyjnym, jeśli podmiot przyłączany pobiera paliwo bez dodatkowej redukcji;

2) urządzenia umożliwiające rejestrację i transmisję danych o strumieniu objętości i ciśnieniu tego paliwa, zgodnie z wymaganiami określonymi w części 5.

2.3. W punkcie odbioru paliwa gazowego z sieci przesyłowej gazowej mogą być zainstalowane układy zabezpieczające urządzenia punktu wyjścia z systemu przesyłowego przed nadmiernym wzrostem przepływu paliwa gazowego.

2.4. Za zainstalowanie urządzeń, o których mowa w pkt 2.1 i 2.2, odpowiada przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem paliw gazowych.

2.5. Urządzenia i instalacje podmiotów przyłączanych są wyposażone w urządzenia regulacji ciśnienia oraz zabezpieczające przed nadmiernym wzrostem ciśnienia. Za zainstalowanie tych urządzeń odpowiada podmiot przyłączany.

2.6. Urządzenia i instalacje podmiotów przyłączanych inne niż określone w pkt 2.7 i 2.8 nie mogą być przyłączane do sieci przesyłowej gazowej.

2.7. Urządzenia i instalacje o mocy przyłączeniowej 45 000 m3/h lub większej nieprzyłączone do sieci gazowej dystrybucyjnej mogą być przyłączone do sieci przesyłowej o średnicy mniejszej niż DN 1300.

2.8. Urządzenia i instalacje służące wyłącznie do zasilania pojazdów gazem ziemnym, niezależnie od ich mocy, mogą być przyłączane do sieci gazowej przesyłowej o średnicy mniejszej niż DN 1300.",

b)
w części 3 "Wymagania techniczne w zakresie przyłączania do sieci dystrybucyjnej gazowej urządzeń i instalacji podmiotów zaliczanych do grupy przyłączeniowej A i B podgrupy II":
w pkt 3.3. wyrazy "w pkt 5" zastępuje się wyrazami "w części 5",
dodaje się pkt 3.6 i 3.7 w brzmieniu:

"3.6. Urządzenia oraz instalacje mogą zostać przyłączone do sieci dystrybucyjnej o ciśnieniu roboczym (MOP) wyższym niż 0,5 MPa w przypadku, gdy moc przyłączeniowa przekracza 10 000 m3/h i jednocześnie jest to uzasadnione specyfikacją techniczną przyłączanych urządzeń oraz instalacji lub charakterystyką pracy systemu dystrybucyjnego.

3.7. Urządzenia oraz instalacje przyłączone do sieci o ciśnieniu roboczym (MOP) nie wyższym niż 0,5 MPa nie mogą być przełączone do sieci dystrybucyjnej o ciśnieniu roboczym (MOP) wyższym niż 0,5 MPa.",

c)
w części 4 "Wymagania techniczne w zakresie przyłączania do sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej gazowej urządzeń, instalacji i sieci podmiotów zaliczanych do grupy przyłączeniowej C" dodaje się pkt 4.3 w brzmieniu:

"4.3. Wymagania techniczne dla przyłączenia do sieci gazowej instalacji wytwarzających biometan:

4.3.1. Przed punktem wejścia biometanu do systemu gazowego lub na sieci przesyłowej lub dystrybucyjnej gazowej, w uzasadnionych przypadkach, instaluje się urządzenia służące do przystosowania parametrów jakościowych biometanu do parametrów jakościowych paliw gazowych przesyłanych sieciami przesyłowymi lub dystrybucyjnymi, o których mowa w § 38 rozporządzenia, w tym w szczególności urządzenia służące do zwiększenia kaloryczności biometanu przez dodanie do niego innych rodzajów gazu.

4.3.2. Na sieci dystrybucyjnej gazowej w miejscu przyłączenia instaluje się instalacje sprężania umożliwiające zatłoczenie biometanu do sieci o wyższym ciśnieniu, chyba że operator systemu dystrybucyjnego wskaże w warunkach przyłączenia, że budowa takiej instalacji nie jest wymagana.

4.3.3. Przed punktem wejścia biometanu do systemu gazowego przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się produkcją biometanu instaluje urządzenia do badania jakości paliwa gazowego oraz instalację rewersyjną umożliwiającą zawrócenie biometanu o niewłaściwych parametrach do jego wytwórcy.".

§  2. 
Do:
1)
wniosków o określenie warunków przyłączenia złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się § 7 i § 9 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, z tym że do tych wniosków stosuje się § 7 ust. 6 rozporządzenia zmienianego w § 1;
2)
zarezerwowanej przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przepustowości systemu przesyłowego gazowego lub systemu dystrybucyjnego gazowego stosuje się § 32 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym;
3)
wymagań technicznych w zakresie przyłączania do sieci dystrybucyjnej gazowej urządzeń i instalacji podmiotów zaliczanych do grupy przyłączeniowej A i B podgrupy II, dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zostały wydane warunki przyłączenia, stosuje się część 3 załącznika do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.
§  3. 
W okresie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych:
1)
mogą dokonywać pomiarów parametrów jakościowych, o których mowa w § 38 ust. 1 pkt 1-6 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, z częstotliwością określoną odpowiednio w § 38 ust. 6 lub 7 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym;
2)
dokonują pomiarów parametrów jakościowych zgodnie z § 38 ust. 6 pkt 1 lit. e oraz g rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, wyłącznie w punktach wejścia do systemu przesyłowego gazowego lub dystrybucyjnego gazowego, w których wprowadzany jest biometan.
§  4. 
W przypadku gdy ustanie zdarzenia niedotrzymania parametrów jakościowych zaistniało przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się § 41 pkt 5 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, chyba że od dnia ustania zdarzenia niedotrzymania parametrów jakościowych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia upłynęło mniej niż 30 dni. W takim przypadku stosuje się § 41 pkt 5 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, przy czym przedsiębiorstwo energetyczne udziela bonifikaty za niedotrzymanie tych parametrów jakościowych w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  5. 
Przepis § 42 ust. 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się także do kontroli prawidłowości wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego przeprowadzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Klimatu i Środowiska: A. Moskwa

1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2 Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 14 kwietnia 2022 r. pod numerem 2022/291/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024