Przekształcenie instytutów badawczych w instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk i w instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz włączania instytutów badawczych do instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lipca 2020 r.
w sprawie przekształcania instytutów badawczych w instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk i w instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz włączania instytutów badawczych do instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk

Na podstawie art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1350 i 2227 oraz z 2020 r. poz. 284) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa kryteria i szczegółowe warunki oraz tryb przekształcania instytutów badawczych w instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, zwanej dalej "PAN", i w instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwane dalej "instytutami Sieci Łukasiewicz", oraz włączania instytutów badawczych do instytutów naukowych PAN, w tym:
1)
komisyjny tryb ustalenia stanu majątkowego i organizacyjno-prawnego instytutu badawczego;
2)
uregulowanie zobowiązań;
3)
zabezpieczenie roszczeń pracowniczych;
4)
zagospodarowanie mienia.
§  2. 
Przy przekształcaniu instytutów badawczych w instytuty naukowe PAN i w instytuty Sieci Łukasiewicz oraz przy włączaniu instytutów badawczych do instytutów naukowych PAN stosuje się następujące kryteria:
1)
wpływ przekształcenia albo włączenia na:
a)
rozwój potencjału badawczego PAN, Sieci Badawczej Łukasiewicz albo instytutu naukowego PAN, do którego planuje się włączyć instytut badawczy,
b)
kierunki oraz jakość badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych w PAN, w Sieci Badawczej Łukasiewicz albo w instytucie naukowym PAN, do którego planuje się włączyć instytut badawczy,
c)
możliwości i warunki podejmowania przez instytut naukowy PAN albo przez instytut Sieci Łukasiewicz, w który planuje się przekształcić instytut badawczy, albo przez instytut naukowy PAN, do którego planuje się włączyć instytut badawczy, współpracy z innymi podmiotami w zakresie prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, w tym na możliwości i warunki realizacji interdyscyplinarnych projektów badawczych,
d)
możliwość realizacji przez ministra nadzorującego instytut badawczy, zwanego dalej "ministrem nadzorującym", zleconych temu instytutowi zadań, o których mowa w art. 22 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, albo zadań zleconych na podstawie przepisów odrębnych;
2)
zasadność przekształcenia albo włączenia pod względem organizacyjno-prawnym i ekonomicznym, w tym przewidywane oszczędności z tym związane.
§  3. 
1. 
Minister nadzorujący - w przypadku planowanego:
1)
przekształcenia instytutu badawczego w instytut naukowy PAN albo w instytut Sieci Łukasiewicz, albo włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN - występuje do dyrektora i do rady naukowej tego instytutu badawczego o wydanie opinii w tej sprawie;
2)
przekształcenia instytutu badawczego w instytut naukowy PAN - występuje do Prezesa PAN o podjęcie uchwały w tej sprawie przez Prezydium PAN, zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2019 r. poz. 1183, 1655 i 2227 oraz z 2020 r. poz. 695 i 1086);
3)
włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN - uzgadnia planowane włączenie z dyrektorem tego instytutu naukowego i z Prezesem PAN;
4)
przekształcenia instytutu badawczego w instytut Sieci Łukasiewicz - występuje do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki o wydanie opinii w tej sprawie.
2. 
Opinie, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, uchwała, o której mowa w ust. 1 pkt 2, i uzgodnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, dotyczą zasadności dokonywania danego procesu w oparciu o kryteria, o których mowa w § 2, i o ocenę:
1)
zbieżności zakresu działalności instytutu naukowego PAN albo instytutu Sieci Łukasiewicz, w który planuje się przekształcić instytut badawczy, z zakresem działalności naukowej PAN albo z celami i z zakresem działalności naukowej Sieci Badawczej Łukasiewicz, albo
2)
wpływu włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN na dotychczasową strukturę i na zakres działalności naukowej tego instytutu naukowego.
§  4. 
1. 
W celu ustalenia stanu majątkowego i organizacyjno-prawnego instytutu badawczego minister nadzorujący powołuje komisję, w skład której wchodzą:
1)
dwaj przedstawiciele tego ministra,
2)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki,
3)
dyrektor instytutu badawczego,
4)
przedstawiciel rady naukowej instytutu badawczego,
5)
przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych działających w instytucie badawczym,
6)
przedstawiciel Prezesa PAN - w przypadku planowanego:
a)
przekształcenia instytutu badawczego w instytut naukowy PAN albo
b)
włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN,
7)
dyrektor instytutu naukowego PAN - w przypadku planowanego włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN,
8)
przedstawiciel Prezesa Centrum Łukasiewicz - w przypadku planowanego przekształcenia instytutu badawczego w instytut Sieci Łukasiewicz

- i wyznacza jej przewodniczącego.

2. 
Obsługę prac komisji, o której mowa w ust. 1, zapewnia instytut badawczy.
3. 
Komisja, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia powołania, przekazuje ministrowi nadzorującemu informacje o instytucie badawczym dotyczące:
1)
stanu majątkowego, określonego na podstawie sprawozdania finansowego sporządzonego za ostatni rok obrotowy i analizy sytuacji finansowej tego instytutu na dzień powołania komisji, w tym:
a)
wykaz składników mienia, w tym praw własności intelektualnej, ze wskazaniem ich wartości bilansowej,
b)
wykaz zobowiązań, w tym spornych, warunkowych i niewymagalnych, wykaz obciążeń na majątku oraz wykaz należności, w tym spornych,
c)
wykaz przyznanych środków publicznych, w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, ze wskazaniem stopnia ich wykorzystania i stopnia zaawansowania realizacji zadań, na które środki te zostały przyznane,
d)
wykaz niezaspokojonych, w tym spornych, roszczeń pracowniczych;
2)
stanu organizacyjno-prawnego na dzień powołania komisji, w tym:
a)
stanu kadrowego,
b)
wykaz uprawnień i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych,
c)
wykaz zawartych umów cywilnoprawnych, ze wskazaniem ich stron, przedmiotu i terminu obowiązywania,
d)
wykaz zrealizowanych projektów finansowanych ze środków publicznych, w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, dla których nie upłynął okres trwałości,
e)
prowadzonego kształcenia doktorantów, ze wskazaniem liczby doktorantów w podziale na dyscypliny naukowe albo dziedziny nauki, w których przygotowują rozprawy doktorskie, i stanu realizacji kształcenia,
f)
wykaz niezakończonych postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego, ze wskazaniem stanu ich zaawansowania,
g)
wykaz toczących się postępowań sądowych, ze wskazaniem ich stron, przedmiotu i stanu zaawansowania.
§  5. 
1. 
Warunkami przekształcenia instytutu badawczego w instytut naukowy PAN albo w instytut Sieci Łukasiewicz, albo włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN są:
1)
pozytywna ocena:
a)
wpływu przekształcenia albo włączenia na obszary wskazane w § 2 pkt 1 lit. a-c,
b)
zasadności przekształcenia albo włączenia pod względem organizacyjno-prawnym i ekonomicznym;
2)
istnienie możliwości realizacji przez ministra nadzorującego zadań, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. d, bez udziału tego instytutu badawczego;
3)
uprzednie uregulowanie przez instytut badawczy wymagalnych zobowiązań, w tym zaspokojenie roszczeń pracowniczych, albo zapewnienie możliwości ich uregulowania.
2. 
Warunkiem włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN jest uprzednia pozytywna ocena możliwości uregulowania zobowiązań instytutu badawczego, w tym zaspokojenia roszczeń pracowniczych, dokonana przez dyrektora instytutu naukowego PAN, do którego planuje się włączenie.
§  6. 
1. 
W przypadku gdy przekształcenie instytutu badawczego w instytut naukowy PAN albo w instytut Sieci Łukasiewicz, albo włączenie instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN odbywa się z inicjatywy Rady Ministrów, minister nadzorujący przedstawia jej analizę informacji przygotowanych przez komisję, o której mowa w § 4, zawierającą:
1)
rekomendację dokonania przekształcenia albo włączenia ze wskazaniem nazwy i siedziby instytutu naukowego PAN, który powstanie w wyniku przekształcenia albo do którego nastąpi włączenie, albo instytutu Sieci Łukasiewicz, który powstanie w wyniku przekształcenia, albo
2)
opinię o braku zasadności dokonywania przekształcenia albo włączenia

- z uwzględnieniem oceny spełnienia warunków, o których mowa w § 5.

2. 
Do analizy, o której mowa w ust. 1, minister nadzorujący dołącza opinię dyrektora i opinię rady naukowej instytutu badawczego oraz:
1)
uchwałę podjętą zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk albo
2)
informację o uzgodnieniu włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN z dyrektorem tego instytutu naukowego i z Prezesem PAN, albo
3)
opinię ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w sprawie przekształcenia instytutu badawczego w instytut Sieci Łukasiewicz.
3. 
W przypadku przyjęcia przez Radę Ministrów rekomendacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, Rada Ministrów wskazuje planowaną datę przekształcenia instytutu badawczego w instytut naukowy PAN albo w instytut Sieci Łukasiewicz, albo włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN i zobowiązuje ministra nadzorującego do sporządzenia:
1)
na podstawie informacji przygotowanych przez komisję, o której mowa w § 4:
a)
wykazu składników mienia, z uwzględnieniem tytułów prawnych do nieruchomości, aparatury badawczej, sprzętu laboratoryjnego i innych urządzeń, które zostaną przejęte przez instytut naukowy PAN, który powstanie w wyniku przekształcenia albo do którego nastąpi włączenie, albo przez instytut Sieci Łukasiewicz, który powstanie w wyniku przekształcenia,
b)
informacji o sposobie przejęcia i zagospodarowania mienia, o którym mowa w lit. a;
2)
analizy skutków finansowych przekształcenia albo włączenia, w tym wpływu na sektor finansów publicznych;
3)
analizy wpływu przekształcenia albo włączenia na:
a)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
b)
rynek pracy,
c)
inne obszary istotne dla funkcjonowania państwa, związane z działalnością instytutu naukowego PAN, który powstanie w wyniku przekształcenia albo do którego nastąpi włączenie, albo instytutu Sieci Łukasiewicz, który powstanie w wyniku przekształcenia.
§  7. 
1. 
W przypadku gdy przekształcenie instytutu badawczego w instytut naukowy PAN albo w instytut Sieci Łukasiewicz, albo włączenie instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN odbywa się na wniosek ministra nadzorującego, wniosek ten zawiera:
1)
dane instytutu badawczego:
a)
nazwę i siedzibę,
b)
numer identyfikacyjny REGON,
c)
numer identyfikacji podatkowej NIP;
2)
wskazanie nazwy i siedziby instytutu naukowego PAN, który powstanie w wyniku przekształcenia albo do którego nastąpi włączenie, albo instytutu Sieci Łukasiewicz, który powstanie w wyniku przekształcenia;
3)
analizę informacji przygotowanych przez komisję, o której mowa w § 4, z uwzględnieniem oceny spełnienia warunków, o których mowa w § 5.
2. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, minister nadzorujący dołącza dokumenty, o których mowa w § 6 ust. 2.
3. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia przez Radę Ministrów wniosku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 6 ust. 3.
§  8. 
1. 
Dyrektor instytutu badawczego sporządza, według stanu na dzień poprzedzający przekształcenie instytutu badawczego w instytut naukowy PAN albo w instytut Sieci Łukasiewicz, albo włączenie instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN:
1)
wykaz składników mienia, w tym praw własności intelektualnej;
2)
wykaz zobowiązań, w tym spornych, warunkowych i niewymagalnych, wykaz obciążeń na majątku oraz wykaz należności, w tym spornych;
3)
informację na temat niewykorzystanych lub nierozliczonych środków publicznych, w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, obejmującą:
a)
numery umów, na podstawie których środki te zostały przekazane, albo numery decyzji administracyjnych, na podstawie których środki te zostały przyznane,
b)
wysokość przyznanych środków,
c)
przeznaczenie przyznanych środków,
d)
stopień zaawansowania realizacji zadań, na które środki te zostały przyznane, ze wskazaniem ewentualnych ryzyk w ich realizacji,
e)
stan wykorzystania tych środków;
4)
wykaz zrealizowanych projektów finansowanych ze środków publicznych, w tym pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, dla których nie upłynął okres trwałości;
5)
wykaz niezaspokojonych, w tym spornych, roszczeń pracowniczych określający:
a)
osoby uprawnione,
b)
tytuły roszczeń,
c)
wysokość roszczeń,
d)
terminy wymagalności roszczeń,
e)
źródła zaspokojenia roszczeń;
6)
informację na temat działań podjętych w związku z niezakończonym kształceniem doktorantów i niezakończonymi postępowaniami w sprawie nadania stopnia naukowego obejmującą:
a)
w przypadku przekształcenia w instytut naukowy PAN albo włączenia do instytutu naukowego PAN:
wykaz doktorantów, którym zapewniono możliwość kontynuowania kształcenia w dyscyplinie naukowej albo w dziedzinie nauki, w której przygotowują rozprawę doktorską, w instytucie naukowym PAN,
wykaz osób ubiegających się o nadanie stopnia naukowego, którym zapewniono możliwość kontynuowania postępowań w tej sprawie w instytucie naukowym PAN,
b)
w przypadku przekształcenia w instytut Sieci Łukasiewicz:
wykaz doktorantów, którym zapewniono możliwość kontynuowania kształcenia w dyscyplinie naukowej albo w dziedzinie nauki, w której przygotowują rozprawę doktorską, w innym podmiocie systemu szkolnictwa wyższego i nauki,
wykaz doktorantów, którym nie zapewniono możliwości kontynuowania kształcenia w dyscyplinie naukowej albo w dziedzinie nauki, w której przygotowują rozprawę doktorską, w innym podmiocie systemu szkolnictwa wyższego i nauki, wraz z informacją o wysokości kosztów postępowań w sprawie nadania stopnia naukowego doktora w trybie eksternistycznym,
wykaz osób ubiegających się o nadanie stopnia naukowego doktora w trybie eksternistycznym, którym zapewniono możliwość kontynuowania postępowań w tej sprawie w innym podmiocie systemu szkolnictwa wyższego i nauki, wraz z informacją o wysokości kosztów tych postępowań.
2. 
Dyrektor instytutu badawczego przekazuje wykazy i informacje, o których mowa w ust. 1:
1)
Prezesowi PAN - w przypadku przekształcenia instytutu badawczego w instytut naukowy PAN;
2)
Prezesowi Centrum Łukasiewicz - w przypadku przekształcenia instytutu badawczego w instytut Sieci Łukasiewicz;
3)
dyrektorowi instytutu naukowego PAN i Prezesowi PAN - w przypadku włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN.
3. 
W przypadku włączenia instytutu badawczego do instytutu naukowego PAN wykazy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, sporządza się w formie protokołu zdawczo-odbiorczego.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie w zakresie dotyczącym przekształcania instytutów badawczych w instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk i włączania instytutów badawczych do instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie tworzenia, łączenia, podziału, reorganizacji, przekształcania, włączania lub likwidacji instytutów badawczych (Dz. U. poz. 1512), które utraciło moc z dniem 1 października 2018 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669, z 2019 r. poz. 39 i 534 oraz z 2020 r. poz. 695, 875 i 1086).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.1358

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przekształcenie instytutów badawczych w instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk i w instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz włączania instytutów badawczych do instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk.
Data aktu: 20/07/2020
Data ogłoszenia: 10/08/2020
Data wejścia w życie: 11/08/2020